40 000 euroa tilillä ja huoli taloustilanteesta
Jos on lapsuudessa ollut köyhyyttä, niin ymmärrettävää. Ehkä myös raha tekee sokeaksi jossain vaiheessa ja vieraantuu todellisuudesta. Jos säästöissä olisi 40 000, niin olisi helpompi hengittää, eikä tarvitsisi jatkuvasti stressata rahan riittävyydestä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyvinkin vakavaraisesta ja jopa varakkaasta perheestä. Olen myös itse ollut jo pitkään hyväpalkkaisessa työssä. Avioerosta ja yksinhuoltajuudesta huolimatta asun omassa, velattomassa talossa pk-seudulla ja seinien lisäksi säästöjäkin on kymppitonneja. Olen aina tehnyt tuloihini nähden suht vaatimattomia valintoja. Säästäminen on tullut verenperintönä myös. En kuitenkaan kanna mitään erityisempää huolta tulevaisuudesta.
No eihän sun tarvitsekaan kantaa mitään huolta, kun sulla on varakkaat tukijoukot tarvittaessa. Mutta me jotka ollaan köyhästä tai vähävaraisesta perheestä, niin ollaan eletty stressitilassa aina. Eikä muuten ole tukiverkkoja, jos talous sakkaa. Varakkaasta perheestä lähtöisin olevat ei oikein ymmärrä oman kuplansa ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihminen, jolla on säästössä 40 000 e ymmärtää, että jos tilille tulee vähemmän kuin kuluttaa, säästöt on äkkiä syöty.
Sepä se, vaikka itsellä on tuplasti tuon niin silti huolettaa koska tulot ei tosiaan ole kummoiset ja säästöjen hupenemista tuskin kukaan katsoo ilolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista, kun huoli taloustilanteesta kasvaa, mitä enemmän on rahaa säästössä. Joskus rahattomana sai huoletonna elää, oli vahva usko ja luottamus tulevaisuuteen ilman pelkoa.
Miksi ihmeessä siis pilata onnellinen elämä haalimalla rahaa?
Juu ja raha ei tuo onnea ja mitäs muita näitä kivoja lausahduksia olikaan?
No tuoko se? Vai siirtyykö se maalitolppa useimmilla aina vaan kauemmaksi, missä se rahan tuoma hypoteettinen onni sijaitsee ja kaikki on hyvin?
No ei se rahaa ainakaan onnettomammaksi tee. Vai kuvitteletko että jos voit pitää hyvää huolta terveydestäsi, syödä hyvin ja ravitsevasti, lomailla ja harrastaa mitä haluat niin olet onnettomampi kuin jos istut kotona laskemassa kolikoita?
Vierailija kirjoitti:
285 tonnia säästössä eikä todellakaan helpota taloushuolet.
M50+
Niin kauan, kun ihmisellä on taloushuolia, rahaa on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista, kun huoli taloustilanteesta kasvaa, mitä enemmän on rahaa säästössä. Joskus rahattomana sai huoletonna elää, oli vahva usko ja luottamus tulevaisuuteen ilman pelkoa.
Juu ja raha ei tuo onnea ja mitäs muita näitä kivoja lausahduksia olikaan?
No tuoko se? Vai siirtyykö se maalitolppa useimmilla aina vaan kauemmaksi, missä se rahan tuoma hypoteettinen onni sijaitsee ja kaikki on hyvin?
No ei se rahaa ainakaan onnettomammaksi tee. Vai kuvitteletko että jos voit pitää hyvää huolta terveydestäsi, syödä hyvin ja ravitsevasti, lomailla ja harrastaa mitä haluat niin ole
Kyllä se monet syöksee sellaiseen järjettömään spiraaliin, jossa mikään ei riitä eikä mikään ole tarpeeksi hyvin. Jopa miljonäärit ahnehtivat, rohmuavat ja rosvoavat itselleen lisää rahaa lain rajojen molemmilla puolilla. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo haastateltavat makuuttavat kymppitonneja käyttötilillä eivätkä sijoita? Ei voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten tyhmyyttä raha-asioissa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_1929_p%C3%B6rssiromahdus
Sitten kun sitä rahaa on niin huolena on tietenkin sen rahan menettäminen. Ei se olo koskaan ole huoleton jos on sellainen varautujaluonne joka osaa katsella vähän tulevaisuuteenkin.
Sijoitukset, heh.... jos olisin jättänyt sijoittamatta niin minulla olisi nyt 15 tuhatta enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukset, heh.... jos olisin jättänyt sijoittamatta niin minulla olisi nyt 15 tuhatta enemmän rahaa.
Kun bitcoin tai pörssikupla losahtaa on siinä naurussa pitelemistä..
Kaveri aina muistelee 90-luvun lamaa ja jankkaa perheensä karua kohtaloa. Eli ylimielisen yrittäjäisänsä bisnes ja omakotitalo lähti alta ja elämä meni köyhäksi - satojen tuhansien muidenkin ihmisten tarina, monella karumpikin. Nykyään naimisissa miljonäärin kanssa ja omistaa 5h+k+parveke+sauna -kerrostaloasunnon, töitä riittää ja on aivan kaikkea mahdollista. Viikottainen marina ja nurina siitä miten vieläkin ahdistaa ja stressaa ja "köyhän identeetti" painaa häntä. Näin oikeasti köyhänä tuo on aika vaikeaa kuunneltavaa kun hänellä ei ole kerrassaan mitään hätää. Vaikka hän sairastuisi vaikeasti hänellä olisi rahaa hoitoon ja kuntoutumiseen, vaikka tulisi ero ja työ menisi ja perse irtoaisi, olisi rahaa loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo haastateltavat makuuttavat kymppitonneja käyttötilillä eivätkä sijoita? Ei voi kuin ihmetellä tätä suomalaisten tyhmyyttä raha-asioissa
Niin? ja tuon jäkeen ollut jo 100 vuotta aikaa nauttia sijoitusten arvonnoususta ja tuotoista. Aina ovat kurssit palautuneet ja nousseet uusiin huippuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin päälle 100000 salkku ja koko ajan osinkoja ropisee. Silti kauhea paniikki koko ajan siitä että rahat loppuu. Laman lapsi minäkin, köyhyyden ja työttömyyden keskeltä.
Jännä sit toisaalta on paljon niitä, joilla köyhä lapsuus ja kaikki raha mikä tulee törsitään saman tien vailla huolta huomisesta.
Toisilla on parempi resilienssi elämään ja parempi turvallisuudenkokemus. Siihen, että haasteista huolimatta elämä kantaa. Ja niinhän se usein kantaakin. Mieluummin mä kyllä olen köyhä ja huoleton, kuin istun pankin päällä ja koko ajan peloissani.
Noille peloille kannattaisi tehdä jotain, ettei mee koko elämä pelätessä.
Tuosta summasta ei isoja voittoja tule.
Vierailija kirjoitti:
Aika paskasti olet sijoittanut.
Jos minä en olisi sijoittanut olisi minulla vieläkin yli 240 000 € velkaa asunnosta, Ei olisi uutta autoa eikä olisi satoja euroja joka ikinen kuukausi tulevia pääomatuloja. Eihän sadat eurot mikään tajutaa räjäyttävä summa ole mutta kyllä se ainakin minun arkeani helpottaa huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti pitää TILILLÄ kymmeniä tuhansia euroja. Siinä hukkaa euron jos toisenkin tuottoina.
On hyvin järkevää pitää tililläkin kymmeniä tuhansia ja enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? ja tuon jäkeen ollut jo 100 vuotta aikaa nauttia sijoitusten arvonnoususta ja tuotoista. Aina ovat kurssit palautuneet ja nousseet uusiin huippuihin.
Helsingin pörssissä ei tällaista nousua ole kylläkään tapahtunut eli hieman riippuu mihin sijoittaa. Ei se ole sellaista kuten annetaan ymmärtää että kunhan vain sijoittaa niin rahaa tulee, pitää ymmärtää mitä on tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä en olisi sijoittanut olisi minulla vieläkin yli 240 000 € velkaa asunnosta, Ei olisi uutta autoa eikä olisi satoja euroja joka ikinen kuukausi tulevia pääomatuloja. Eihän sadat eurot mikään tajutaa räjäyttävä summa ole mutta kyllä se ainakin minun arkeani helpottaa huomattavasti.
No voisitko hieman avata miten mestarillisesti olet itse sijoittanut, vaikutathan olevan varsinainen pörssihai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, katsos kun siihen ei tarvita kuin vikasijoitus tai toinenkin niin keturalleen menee. Vielä jokin aika sitten esimerkiksi NESTE piti olla kuuma osake jolle povailtiin valtavia kasvupotentiaaleja mutta äkkiä meni homma vituiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi olla haalimatta, kun siihen koukkuun on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti pitää TILILLÄ kymmeniä tuhansia euroja. Siinä hukkaa euron jos toisenkin tuottoina.
On hyvin järkevää pitää tililläkin kymmeniä tuhansia ja enemmänkin.
Ei todellakaan ole. Se raha ei tilillä tuota mitään, ja MITÄÄN sellaista menoa ei tule että moisen summan tarvitsisi päivässä käyttöönsä. Ja sitä ei sieltä tililtäkään saa päivässä käyttöön nostorajoituksista johtuen.
Wincapita ei ollutkaan mikään sijoitus.