40 000 euroa tilillä ja huoli taloustilanteesta
Jos on lapsuudessa ollut köyhyyttä, niin ymmärrettävää. Ehkä myös raha tekee sokeaksi jossain vaiheessa ja vieraantuu todellisuudesta. Jos säästöissä olisi 40 000, niin olisi helpompi hengittää, eikä tarvitsisi jatkuvasti stressata rahan riittävyydestä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo 40 000 eur tilillä, mutta silti ahdistaa, olen työtön tällä hetkellä. Minun pitää käyttää rahoja elämiseen, koen sen erittäin epäreiluksi. Haluaisin pitää ne säästössä, en saa tietenkään toimeentulotukea kun on rahaa tilillä. Suomi on sellainen valtio, että pitää olla köyhä kuin kirkonrotta eikä omistaa mitään, sitten saa toimeentulotukea.
Jos on säästötili, niin eipä se sossun tantoille kuulu.
Kyllä se kuuluu. Kaikki tilit kysytään, ja jos pimitetyt varat ilmenee jossakin vaiheessa, syyllistyy käytännössä rikokseen.
Kelalle se asia kuuluu, ei sossuille.
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista, kun huoli taloustilanteesta kasvaa, mitä enemmän on rahaa säästössä. Joskus rahattomana sai huoletonna elää, oli vahva usko ja luottamus tulevaisuuteen ilman pelkoa.
Miksi ihmeessä siis pilata onnellinen elämä haalimalla rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyvinkin vakavaraisesta ja jopa varakkaasta perheestä. Olen myös itse ollut jo pitkään hyväpalkkaisessa työssä. Avioerosta ja yksinhuoltajuudesta huolimatta asun omassa, velattomassa talossa pk-seudulla ja seinien lisäksi säästöjäkin on kymppitonneja. Olen aina tehnyt tuloihini nähden suht vaatimattomia valintoja. Säästäminen on tullut verenperintönä myös. En kuitenkaan kanna mitään erityisempää huolta tulevaisuudesta.
Ei sinun tarvitse, kun tarvittaessa vanhemmat auttaa. Pienituloisella ei ole muuta tukea kuin palkkatulot ja pankin lainat.
Vierailija kirjoitti:
nykyään ei saa enää asumistukea jos on 10 000 säästössä tai ainakin asumistuki on pienempi, eikö orpon surkea hallitus tämänkin muuttanut, että mahdottomaksi on tehty säästäminenkin kun nekin pitää sitten heti kuluttaa
Kyllä saa. 10 000 euron jälkeen alkaa VÄHENTÄMÄÄN tukea, Eikä suinkaan poista sitä kokonaan. Kokonaan oikeus tukeen poistuu vasta 50 000 euron jälkeen.
Ja kyllä, ihmisellä ITSELLÄÄN on ensisijainen velvollisuus elättää ITSENSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo 40 000 eur tilillä, mutta silti ahdistaa, olen työtön tällä hetkellä. Minun pitää käyttää rahoja elämiseen, koen sen erittäin epäreiluksi. Haluaisin pitää ne säästössä, en saa tietenkään toimeentulotukea kun on rahaa tilillä. Suomi on sellainen valtio, että pitää olla köyhä kuin kirkonrotta eikä omistaa mitään, sitten saa toimeentulotukea.
Kyllä se kuuluu. Kaikki tilit kysytään, ja jos pimitetyt varat ilmenee jossakin vaiheessa, syyllistyy käytännössä rikokseen.
Kelalle se asia kuuluu, ei sossuille.
Miksi kuuluu kelalle?
T.
Eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, rikolliset pärjää elämässä, ei rehelliset. En ainakaan itse kertoisi säästöistäni.
En ymmärtänyt termejä. Tilillä summa X, säästössä summa X. Tarkoitetaanko säästöillä sijoituksia vai mitä tuo meinaa?
Jaan kyllä tuon pelon siitä, ettei rahat riitä. Tilillä on noin kakskyt tonnia, sijotuksissa 130000€. Jos työt loppuu niin nopeasti tilin rahat hupenee enkä tietenkään haluaisi sijoituksia myydä kuin pakon edessä. Silti tietenkin olen kiitollinen että niitä sijoituksia on kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, sitä ei saa jos ei ole köyhä, ja olisihan se tyhmää jos pitäisi ihmisille maksaa että saavat säästönsä pitää. Kyllä jos olet työtön nii nyt on se paha päivä mitä varten olet säästänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista, kun huoli taloustilanteesta kasvaa, mitä enemmän on rahaa säästössä. Joskus rahattomana sai huoletonna elää, oli vahva usko ja luottamus tulevaisuuteen ilman pelkoa.
Juu ja raha ei tuo onnea ja mitäs muita näitä kivoja lausahduksia olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, rikolliset pärjää elämässä, ei rehelliset. En ainakaan itse kertoisi säästöistäni.
Jopa lapsen säästöt voivat vaikuttaa perheen toimeentulotukeen. Mutta eihän siinä mitään; kokeilette onneanne ja jätätte säästötilin selvittämättä. Itse en ole koskaan tukea halenut, tiedän vain pykälät.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa on n 150 000 ja putkista velkaa n 60 000 euroa. Mulla ei ole tilillä kuin tonnin puskuri, koska laitan extralyhennystä lainaan joka kk.
Jos työt loppuu, on tiukka paikka edessä, eikä asunnotkaan liiku. Voin onneksi muokata lainaa ja pari v saan maksettua, mitä liiton rahat kestää.
Eli kerrot että olet TYPERÄ. Ylimääräisten lyhennysten sijasta kannattaa sijoittaa se summa. Näin sinulle kertyisi sitä puskuria ja tuottavaa omaisuutta. Tällöin työttömyyskään ei olisi niin iso riski.
Tästä ketjusta huomaa kyllä selkeästi, miksi esimerkiksi Raamatussa ja monissa muissa hengellisissä kirjoissa varoitellaan rahasta. Ihmiset uppoavat sen tavoitteluun ja käyttävät siihen valtavan osan elämästään, eikä se onni ja turva siitä kuitenkaan löydy. Rahan ja säästöjen miettiminen tarkoittaa aina oman läsnäolon ja fokuksen siirtämistä johonkin hypoteettiseen tulevaisuuteen. Elämä on kuitenkin vain ja ainoastaan nyt, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, sitä ei saa jos ei ole köyhä, ja olisihan se tyhmää jos pitäisi ihmisille maksaa että saavat säästönsä pitää. Kyllä jos olet työtön nii nyt on se paha päivä mitä varten olet säästänyt
Samaa mieltä. Vai meinasitko joku, että säästötilillä 100 000 ei lasketa koska säästö 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa ansiosidonnaista päivärahaa tai työmarkkinatukea, ei tarvitse työttömän heti alkaa syödä säästöjä. Jos hakee toimeentulotukea, niin sitten säästöt vaikuttaa. Moraali sitten päättää sen, että kertooko säästötileistä kun hakee toimeentulotukea. Jos on säästötilejä, niin nämä ei näy edes tulorekisterissä, joten näitä ei voi kukaan tietää jos ei itse mene säästöistä lörpöttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa kyllä selkeästi, miksi esimerkiksi Raamatussa ja monissa muissa hengellisissä kirjoissa varoitellaan rahasta. Ihmiset uppoavat sen tavoitteluun ja käyttävät siihen valtavan osan elämästään, eikä se onni ja turva siitä kuitenkaan löydy. Rahan ja säästöjen miettiminen tarkoittaa aina oman läsnäolon ja fokuksen siirtämistä johonkin hypoteettiseen tulevaisuuteen. Elämä on kuitenkin vain ja ainoastaan nyt, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Kateus iski ja päätit tulla jeesustelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, nuorilla ihmisillä noin suuret varallisuudet? Ei voi olla itse hankittuja, ei millään.
Miksi pitäisi olla itse hankittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja raha ei tuo onnea ja mitäs muita näitä kivoja lausahduksia olikaan?
No tuoko se? Vai siirtyykö se maalitolppa useimmilla aina vaan kauemmaksi, missä se rahan tuoma hypoteettinen onni sijaitsee ja kaikki on hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus iski ja päätit tulla jeesustelemaan?
Miksi ja mistä olisin kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
no sano MISSÄ on sellainen maa, jossa EI TARVITSISI itse maksaa omaa elämäänsä vaan taikaseinästä tulee rahaa ja "omat rahat" saa käyttää humputteluun tai säästää?
Itse olen hyvinkin vakavaraisesta ja jopa varakkaasta perheestä. Olen myös itse ollut jo pitkään hyväpalkkaisessa työssä. Avioerosta ja yksinhuoltajuudesta huolimatta asun omassa, velattomassa talossa pk-seudulla ja seinien lisäksi säästöjäkin on kymppitonneja. Olen aina tehnyt tuloihini nähden suht vaatimattomia valintoja. Säästäminen on tullut verenperintönä myös. En kuitenkaan kanna mitään erityisempää huolta tulevaisuudesta.