40 000 euroa tilillä ja huoli taloustilanteesta
Jos on lapsuudessa ollut köyhyyttä, niin ymmärrettävää. Ehkä myös raha tekee sokeaksi jossain vaiheessa ja vieraantuu todellisuudesta. Jos säästöissä olisi 40 000, niin olisi helpompi hengittää, eikä tarvitsisi jatkuvasti stressata rahan riittävyydestä.
Kommentit (150)
Mulla on tuon verran mutta pidän sitä melko surkeana määränä. Olen sentään jo 50v. Velkaa ei onneksi ole.
Minulla on aina ollut hyvä taloudellinen tilanne, emme ikinä olleet köyhiä, emme lähellekään, ja vanhempani ovat aina huolehtineet, että olemme niin perillä raha-asioista kuin mahdollista. Olen saanut suuren perinnön ja myöhemmin toisen perinnön, vähän pienemmän, mutta useita tuhansia euroja kuitenkin. Melkein kymmeniä tuhansia, ei ihan. Mutta ongelmani on se, että kukaan ei ota minua vakavasti kun sanon pitäväni asiaa x edullisena. Monet muut ovat ihan suu ammollaan että tuohan on kallis kuin mikä, ja tyyliin naureskelevat minulle, että oletpa typerä. No jos minun mielestäni jokin tuote ei ole kallis, niin miksi en saisi olla sitä mieltä??? Joillekin kaikki ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reilut 300 000 euroa ja olen huolissani. Tässä voi joutua hatkaan ulkomaille jos venäjä hyökii rajan yli ja ulkomailta joutuu sitten ostaa asunnon ja se vasta kalliista on.
Missä? Säästötilillä, sijoituksissa? On hämäävää sanoa, että säästössä - se ei oikeastaan tarkoita mitään.
Tuo on kaikki omassa päässä. Jos on vakituiset tulot eikä suurta velkaa niin se tuo enemmän turvaa kuin haihattelu siitä että tilillä olisi joku hatusta revitty summa rahaa.
nykyään ei saa enää asumistukea jos on 10 000 säästössä tai ainakin asumistuki on pienempi, eikö orpon surkea hallitus tämänkin muuttanut, että mahdottomaksi on tehty säästäminenkin kun nekin pitää sitten heti kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti "rikkaan" vaikea ymmärtää ihmistä jolla ei ole säästöjä ollenkaan, ja 5 euroa tilillä. Ei sellainen ihminen voi ymmärtää jos on säästöjä 40 000. Jatkuva huoli laskuista.
Kun on tästä liian paljon omakohtaista kokemusta, niin sitä yrittää välttää - valitsee turvallisen ammatin taloudellisesti ja säästää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kaikki omassa päässä. Jos on vakituiset tulot eikä suurta velkaa niin se tuo enemmän turvaa kuin haihattelu siitä että tilillä olisi joku hatusta revitty summa rahaa.
Vielä enemmän tuo turvaa, jos on vakituiset tulot, ei suurta velkaa ja kymmeniä/ satoja tuhansia tilillä.
No mulla on joku 80 000 säästössä ja velaton talo (+ uudehko velaton auto). Silti katon ruokakaupassa tarkkaan mitä ostan, enkä turhia tuhlaile. Jotenkin aina ollu semmonen pelko että rahat loppuu. Pelkään että jos vaan vaikka työttömäksi tai työkyvyttömäksi niin sitten suren, kun joskus oon menny tuhlailemaan hölmöyksiin. Kyllä mä välillä matkustan yms mutta perusarki on mulla hyvinkin edullista.
Vierailija kirjoitti:
Noilla haastatelluilla on siis ilmeisesti vielä tilin ja säästöjen lisäksi maksetut asunnot ja autot?
Ei kannata olettaa, kaikki ei näitä halua. Ja ei kai kukaan enää osta autoa velaksi jonka arvo laskee heti, kun ulos sen ajaa liikkeestä. Asuntoakaan ei enää kannata ostaa, kun Orpon hallitus pakottaa muuttamaan muualle jos ei töitä saa omasta paikkakunnasta, asumistukea ei myöskään enää työttömänä saa omistusasuntoon.
Olipas naurettava juttu. Kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilillä ja talous tai hintojen nousu pelottaa 😂
Mulla on tileillä yhteensä ehkä 5000€, opintolainaa reilu 20 000€, vuokra 1000€/kk ja kaksi elätettävää lasta. Enkä edes koe olevani kaikkein köyhin, en ainakaan niin, ettäkö tässä nyt ihan pelottaisi. Palkka alkaa kakkosella.
Tajuaako ihmiset sitä, että käärinliinoissa ei ole taskuja? Pahaa tekee kun vanhukset kuolee ja satoja tonneja on tilillä. Miksi ei sijoiteta itseensä silloin, kun henki vielä pihisee?
Kyllä niille perillisille riittää vähempikin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo 40 000 eur tilillä, mutta silti ahdistaa, olen työtön tällä hetkellä. Minun pitää käyttää rahoja elämiseen, koen sen erittäin epäreiluksi. Haluaisin pitää ne säästössä, en saa tietenkään toimeentulotukea kun on rahaa tilillä. Suomi on sellainen valtio, että pitää olla köyhä kuin kirkonrotta eikä omistaa mitään, sitten saa toimeentulotukea.
Sama! Epistä että ne kun on ryypänny kaikki rahansa niin niille annetaan lisää. Ne kun on elänyt nätisti ja säästäny niin ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että ei se 40 000 auta pelkoihin. Mulla on velaton osuus asunnosta, metsää, peltoa, osakkeita ja ton verran rahaa tilillä. Silti pelkään köyhyyttä. Köyhä lapsuus on jättänyt jälkensä.
Olen samaa mieltä siitä, että raha tilillä auttaa arkipäivän taloushuoliin.
Sulla on tuottamatonta omaisuutta ja pahimmillaan aiheuttaa kuluja yli tulojen huoli on aiheutettua. 40 000 menee kertaheitolla isännöitsijän myymään huuhaaremppaan.
Asuntolainaa on n 150 000 ja putkista velkaa n 60 000 euroa. Mulla ei ole tilillä kuin tonnin puskuri, koska laitan extralyhennystä lainaan joka kk.
Jos työt loppuu, on tiukka paikka edessä, eikä asunnotkaan liiku. Voin onneksi muokata lainaa ja pari v saan maksettua, mitä liiton rahat kestää.
Pelkoihin ei auta mikään määrä rahaa. Niihin auttaa sen ymmärtäminen, ettei asioista ikinä saa mitään varmuutta, eikä elämä mene minkään käsikirjoituksen mukaan. Tärkeimpänä oivalluksena tästä että sen ei tarvitsekaan mennä ollakseen nautinnollista.
Niin vähän, ei ihme että huolestuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reilut 300 000 euroa ja olen huolissani. Tässä voi joutua hatkaan ulkomaille jos venäjä hyökii rajan yli ja ulkomailta joutuu sitten ostaa asunnon ja se vasta kalliista on.
Mikset osta sitä asuntoa nyt ulkomailta, on sitten valmiina. Kyllä tuolla hinnalla jo mukavan kämpän saa, ellet nyt jotain luksusasuntoa ole etsimässä. Me lähdetään keväällä Ranskaan etsimään asuntoa, budjetti 250 000 € ja paljon löytyy mielenkiintoisia kohteista. Emme halua Pariisiin tai Nizzaan, meille käy parin tunnin tgv-matkan päästä Pariisista, saa olla pikkukaupunki ja maaseutu.
Milloin maailmanhistoriassa tavalliset ihmiset ovat voineet olla varmoja tulevaisuuden toimeentulostaan? Miksi nykyihmiset ovat näin neuroottisia ja elävät kaiken maailman peloissa?
Vierailija kirjoitti:
40 tonnia menee parissa vuodessa, jos jää jostakin syystä täysin tulottomaksi. Paljon nopeammin, jos esim sairastuu ja joutuu hoitamaan jotakin yksityisellä, esim leikkauksen. Ei sillä vielä ole loppuelämä turvattu, ja köyhästä taustasta tulevalla ei yleensä ole minkäänlaisia muita turvaverkkoja kuin ne omat säästöt.
Köyhä ei käy yksityisellä, vaan kunnallisella jossa jonottaa vuoden.
Mitä te selitätte? Todellakin rahahuolet helpottaa kun on rahaa. Niistä rahahuolista tulee toki erilaisia, mutta ei tarvi pelätä että rahat loppuu. Varallisuutta nyt reilu puolimiljoonaa eikä minun tarvi aktiivisesti pelätä että rahat loppuu.