Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäitiä ahistaa tuleva töihinlähtö, vinkkejä ?

Vierailija
23.02.2007 |

Tilanne on tämä, olen ollut kotona kohta 5v lasteni kanssa. Syksyllä on lähdettävä töihin, työpaikkaa ei ole odottamassa, mutta hoitoalalla tuskin kauaa joutuu kotona lorvimaan.

Nyt meinaa vaan stressi iskeä, kun tiedän et lapsien hoitopäivät venyvät heti 9-10h, onko se kaikilla näin vai vaan meillä sitten ?

Käytännössä lapset ovat hoidossa sitten 6-16, tuntuu AIVAN KAMALALTA =(

Illat mietin varsinkin nukkumaan mennes tätä mun onnetonta tilannetta, et mihin menisin töihin et saisin aluks vaikka 4-6h:n työpäivät??

Mulle ei koskaan oo raha merkannut kaikkea, en kait olisi näin kauan kotona ollutkaan, vaan lasten ja äidinkin HYVINVOINTI =)

Meillä on ollut hauskaa olla kotona, nyt tuntuu et syksyn töihinlähtö vie kaikelta pohjan ja ahdistus ottaa kohta vallaan...

Mitä teen?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta et osais auttaa mua,KIITOS jo etukäteen. lapset syksyllä sitten vajaa 5v ja 2,5v.

Opiskelua olen myös miettinyt, sais ehkä lyheyt pv;t, mutta miten talouspuoli, ei pärjää yhen palkalla mitenkään, sit ois sama jäädä kokonaan kotiäidiksi ilman mitään tuloja.

Entä oppisopimus/ työvoimakoulutus?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä antaa mulle oikeuden 6h työpäivään? osaatko kertoa?

SIINÄ OLISI mulle pelastus, jos näin olisi, ihanaa !

ansiosidonnaista mulla käyttämättä vuos eli pärjättäs oikeen hyvin, melkeen 3 krt enemmän saisin mitä nyt

t ap

Vierailija
22/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkiä päiviä kieltämättä :/ Itse päiväkodin työntekijänä näen miten lapset alkavat jo iltapäivästä kaipaamaan kotiin, kun muita haetaan ja alkaa se ikävä vaivata jo muutenkin. 9-10 tuntia hoitoa on pitkä päivä. Mutta jos muuten ei pysty töihin menoa toteuttamaan niin ei voi mitään. Mutta älä stressaa vielä turhaan asiaa. Nauti nyt keväästä ja tulevasta kesästä täysillä :) Onneksi lapsesi ovat sentään jo noin " isoja" . 1-vuotiaalle olisi liian pitkä päivä erossa vanhemmistaan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta:

" Osittainen hoitovapaa

Vanhemmat voivat lyhentää työaikaa palkattomasti eli pitää ns. osittaista hoitovapaata lapsen toisen kouluvuoden päättymiseen saakka. Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi.

Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata lapsen kolmannen lukuvuoden päättymiseen saakka. Lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, kun oppivelvollisuus alkaa 6-vuotiaana ja kestää 11 vuotta.

Sairaan tai vammaisen lapsen vanhemmat voivat saada osittaista hoitovapaata kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Osittaista hoitorahaa maksetaan kuitenkin vain lapsen kolmanteen lukuvuoteen asti.

Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä.

Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään puoli vuotta kuluvan vuoden aikana saman työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla."

Mutta ei tuo teidän tilanne minusta nyt niin pahalta kuulosta. Vaikuttaa siltä, ettei lapsille kuitenkaan tule joka päivä kymmentuntisia päiviä. Siis jos toisinaan sinä viet lapset klo 11 hoitoon ja mies hakee klo 18, niin siitähän tulee vain 7 tuntia ja toisaalta jos joskus viet lapset hoitoon klo 6 ja mies hakee heidät jo klo 14, niin siitä tulee 8 tuntia.

Hyvin se menee, usko pois, vaikka tietysti sopeutuminen uuteen elämäntilnteeseen vie aikaa. Ja kun lapsistakin nuorin on jo 3-vuotias, niin varmasti viihtyy hoidossa hyvin kavereiden kanssa.

Vierailija
24/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoja, vaikka mulle ne on aina pieniä mussujani ja niiden parasta haluaisin =)

Rahasta viis, itse kituutan vaikka viel vuoden jos siitä ois kiinni!

Toi 6h:n työaika KIINNOSTAIS kovasti mua, jos joku vois valaista!!

Koskeeko myös sijaisia kans??

t ap

Vierailija
25/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se siitä sitten.

On vaan vissiiin sit otettava mitä annetaan, oli lapset hoidos 8 tai 10h.

T ap

Vierailija
26/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein 6 tuntista kun palasin vakipaikkaani. Se oli mielestäni ihan lakisääteinen eikä siinä ollut työnantajalla nokankoputtamista. Luulisi että sama oikeus olisi työnhakijallakin vaatia 6 tuntista työpäivää. Epäreiluahan se muuten olisi. Mutta varmaa tietoa ei ole. Mitä jos soitat työkkäriin ja kysäiset?

Vierailija
27/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitin tänään liittoon Superiin ja sieltä lakimies sanoi et osittaisen hoitovapaan eli vissiin tän työajan lyhentäminen koskee vaan vakituisia, se siitä sitten =(

Voihan työkkäris yrittää sanoa et haluaa lyhyttä työaikaa, mut tietäähän ne, karenssi sieltä vaan saa !!

t ap

Vierailija
28/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun ammattitaitosi on tallella. Jos jotain on unohtunut se kyllä palaa takaisin nopeammin kuin uskotkaan. Asioilla on tapana järjestyä, lasten hoidollakin. Keskustele miehesi kanssa häneltäkin löytyy varmasti vinkkejä siihen miten arki alkaa sitten rullaamaan. Usko vaan hyvin se työelämään palaaminen onnistuu ja tulet vielä nauttimaan siitä.