Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäitiä ahistaa tuleva töihinlähtö, vinkkejä ?

Vierailija
23.02.2007 |

Tilanne on tämä, olen ollut kotona kohta 5v lasteni kanssa. Syksyllä on lähdettävä töihin, työpaikkaa ei ole odottamassa, mutta hoitoalalla tuskin kauaa joutuu kotona lorvimaan.

Nyt meinaa vaan stressi iskeä, kun tiedän et lapsien hoitopäivät venyvät heti 9-10h, onko se kaikilla näin vai vaan meillä sitten ?

Käytännössä lapset ovat hoidossa sitten 6-16, tuntuu AIVAN KAMALALTA =(

Illat mietin varsinkin nukkumaan mennes tätä mun onnetonta tilannetta, et mihin menisin töihin et saisin aluks vaikka 4-6h:n työpäivät??

Mulle ei koskaan oo raha merkannut kaikkea, en kait olisi näin kauan kotona ollutkaan, vaan lasten ja äidinkin HYVINVOINTI =)

Meillä on ollut hauskaa olla kotona, nyt tuntuu et syksyn töihinlähtö vie kaikelta pohjan ja ahdistus ottaa kohta vallaan...

Mitä teen?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta et osais auttaa mua,KIITOS jo etukäteen. lapset syksyllä sitten vajaa 5v ja 2,5v.

Opiskelua olen myös miettinyt, sais ehkä lyheyt pv;t, mutta miten talouspuoli, ei pärjää yhen palkalla mitenkään, sit ois sama jäädä kokonaan kotiäidiksi ilman mitään tuloja.

Entä oppisopimus/ työvoimakoulutus?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet 5vuotta ollut kotona niin mistä se rahapula nyt yhtäkkiä iski?

Jos haluat osa-aikaista, niin hoitoalallahan on pula kuten sanoit - heille taatusti kelpaa osa-aikainenkin. Sinä sanot, että haluat tehdä osa-aikaista ja sillä selvä.

Vierailija
2/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tällä hetkellä saan yli 400e enemmän kuin sitten sen jälkeen kun pienempi täyttää 3vee eli tuki loppuu

on tolla 400 egelle ruuat ostettu ainakin, syömättä kun kukaan ei voi olla!

Eli noinkin pieni summa on meidän perhettä auttanut, ilman sitä on hankala elämää suunnitella

t ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin palaaminen on iso asia ja itse koin tuon saman muutama vuosi sitten. Lapset kuitenkin sopeutuivat ja viihtyivät hyvin hoitopaikassa ja itsekkin nautin töihin palaamisesta. Pieni pelko oli silloin siitä onko ammattitaito hukassa ja mitä muutoksia on tapahtunut töissä tapahtunut. Asiat kuitenkin palautui hyvin nopeasti mieleen ja perusasiat on ja pysyy.

Nyt kamppailen tämän asian kanssa tavallaan takaperin. Äitiysloma alkoi ja hieman on vielä hakusassa miten tämän kotielämä tästä järjestyy.

Tsemppiä

Vierailija
4/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö samaan aikaan töihin miehesi kanssa? Hoitoalalla on paljon eri vaihtoehtoja, missä olla töissä: neuvola, sairaala, työterveyshoito, koulu, terveysasema, vanhainkoti, palvelutalo jne. Erilaisia työaikoja löytyy myös.

Jos olette miehenne kanssa molemmat juuri samaan aikaan töissä ja asutte jossain korvessa, kannattaa miettiä kenen etua se omakotitalo palvelee, jos voisitte asua lähempänä tarhaa/koulua ja työpaikkoja kerrostalossa. On järjetöntä, jos työmatkat kestävät tunnin tai kauemmin. Myöhempään töihin menevä voi viedä lapset ja aikaisemmin pääsevä hakee.

Vierailija
5/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua odottaa 3 vuorotyö, mut pyrin et saisin tedä vaan 2 vuoroa.

Jos molemmat menemme aamuun niin lähtö 6n aikaan et seiskaan ehditään töihin ( minä kuljen julkisilla, mies omalla)

sitten pääsen klo 15, joten 16n aikaan olen lapset hakemassa, eli hoitopv 6-16 joka tapauksessa lapsilla.

Miehen työiaka liukuva 6-18 välillä eli jos minä vien lapset syömään n 11 p-kodille,kun ite meen iltaan, niin mies saattaa hakea lapset vasta klo 18

TÄMÄ KUVIO mua just ahistaa, HOITOPV:N pituus!

t ap

Vierailija
6/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti menee sulla vähemmän aikaa jos viet lapset autolla ja haet heidät autolla. Jos onkin vaikka klo 6:30-15:30 hoitopäivä, niin ihan ok.

Vierailija
7/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei onnais miehellä julkisilla meno töihin, niin eri aikaan aina pv:t aloittaa! Enkä aio korttia ajaa, turha sitä ehottaa..

t ap

Vierailija
8/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teinä muuttaisin lähemmäksi työpaikkoja ja lapset niiden lähelle hoitoon. Mutta tehkää te sitten miten tykkäätte. Turha vaan valittaa, jos ei ole halua muuttaa tilannetta, vaikka niinkin vois tehdä.

Vierailija
9/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo ees sanonut et asuttas kaukana töistä tai hoitopaikasta!

Itse asias olen hakenut lapset hoitoon n 300m:n päästä kotoa ja itse lähden kulkemaan julkisilla n 6-8km:n päähän, mutta se kulkeminen vaan KESTÄÄ !!! Työmatkaan saa varata sen 30-40min kuitenkin, ei voi mitään ! ja hankala ois sijaisena alottavan vaihtaa asunto työpaikan lähelle, tuskin ihan heti hoitalalla saa vakityötä...

t ap

Vierailija
10/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo sitä varmaan pystyn syksyn harrastamaankin, pääsen ehkä nopeammin ja kunto kasvaa, kiitti ku muistutit =)

T ap

Vierailija
11/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mies on matkatöissä ja mulla menee iltatyöt niin pitkäks, ettei kannata lapsia pitää hereillä niin myöhään. Kaikkeen tottuu. Meillä oli tosin lapset vuoden verran tavallisessa päiväkodissa aika lyhyttä päivää, mutta kun pankkitilit alkoivat ammottaa tyhjyyttään, oli minunkin pakko hommata parempi duuni. Lapset ovat 5 ja 3 vee.

Vierailija
12/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks mun murheet sitten kuitenkin pieniä vaikka ei ne siltä tunnu =(

t ap

Vierailija
13/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat paremmin palkkaa ja lapset voisivat olla kotona sitten useampia päiviä kuusta. Olen itsekin samassa tilanteessa, hoitoalalla ja paluu töihin on syksyllä 6 kotivuoden jälkeen. Ahdistaa myös kamalasti, työpaikkaa ei ole.

Ajattelin syksyn katella just noita tuntihommia tai ilmottaa kylmästi työnhaussa että teen vaan aamuvuoroja klo 14 asti. Kelpaa sitten tai ei. Mun mielestä on outoa jos puhutaan työvoimapulasta hoitoalalla, niin sitten työnantaja ei voi joustaa työajoissa: " Ei voi lähteä,kun ne raportit on kello 14-15.30" . Sekin on vaan järjestelykysymys.

Voimia ja tsemppiä! Elämä kantaa!

Vierailija
14/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että molempien, sinun ja miehen, pitää lähteä kotoa jo klo6. jos sulla on aamuvuoro, niin eikö niinä päivinä mies voi mennä työhön vähän myöhemmin liukuman puitteissa ja viedä siis lapset. Sitten sä pääset klo 15 ja olet viimeistään klo 16 hakemassa lapsia.

Vierailija
15/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi menee hoitoon 3 v. Tää kuulostaa hullulta mutta tykkään kun työt jää työpaikalle, siivoustöitä ei voi ottaa kotiin :) Voin keskittyä lapseeni ja perheeseeni kun tulen töistä.

Siivousalalla osa-aikatyöt ok. Ja koska pärjäämme pienellä rahalla tämä riittää hyvin kun on nuuka. Aion sitten hakeutua myös lisäkoulutukseen kun hoitopäivät alkaa sujua. Hiukan töitä, hiukan opintoja, siinäpä tämän äidin mukava arkikeitos itselleni :)

Mulla siis ei ole vakipaikkaa odottamassa kun palaan työmarkkinoiden käyttöön hoitovapaalta. Mukavan kutkuttava vapaus kun ei ole fakkiutunut vielä mihinkään loosiin loppuelämäkseen. Olen jo 30 + ja vaikka asun kehitysalueella missä heikosti töitä uskon että tekevälle aina löytyy !

Vierailija
16/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelin, että miksi miehesi pitäisi olla 6-18 töissä. Eikö sen pitänyt olla vain liukuma-aika, ei työaika? Eli aina kun sulla on aamu, miehesi vie lapset hoitoon esim. klo 8. Ehtii silti tehdä täyden 8-tunnin työpäivän, vaikka työmatka kestäisi tunnin! Ja sinä puolestasi ehdit hakea lapset neljään mennessä, ehkä jopa jo kolmelta.

Iltavuorojen aikana vastaavasti saat olla lasten kanssa aamut kotona lököillen :) Silloin miehesi voi mennä aamuun. Ja jos joskus teidän on pakko mennä molempien " aamuvuoroon" , on se poikkeustapaus eikä varmasti vahingoita lapsianne.

Sekin tuli mieleen, että onko teillä hyviä naapureta, ystäviä, kummeja, mummeja lähistöllä? Hekin voivat auttaa lyhentämään lastenne hoitopäiviä iltaisin :)

Vierailija
17/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen saan sitä tehdä, eli käytännössä kolme päivää viikossa töitä. hoitoalalla oon myös. Aivan mahtava ratkaisu!

Vierailija
18/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän on hyvä lopettaa ja lähteä välipalalle lasten kanssa.

Eiköhän tämä tästä, olen vaan niin ennakkoon eläjä et senkin takia jo nyt ahistelen asiaa

kaikkea hyvää kaikille =)

t ap

Vierailija
19/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

palasin taas uudestaan kun lapset syötetty ja pienempi nukkumassa.

Siis joo, mieheni EI VOI MENNÄ MYÖHEMPÄÄN töihin, tekee osittain matkatyötä, niin joskus johonkin on vaan lähdettävä ajamaan jo klo6, et on ihmisten aikaan alottamassa ja tekemässä ne työt, ja siksi myös päivä saattaa venyä sinne klo 18 asti. Hänellä on siis luojan kiitos ARKI ja PÄIVÄtyö, joskus vaan venyen pitempään, joskus on kotona jo klo 14.

Eli ei auta se että toinen menis myöhempään töihin. Mummo/pappa on aika lähellä, jotka varmaan auttavat pitkiin iltoihin venyneinä hoitohakuja.

Enää lapsia en aio tehdä, vaikka se jollekin sopiikin, mut itse en tee lasta työn siirtämisen takia, se on edessä taas 3v päästä ja sit se vasta ahistaisi =(

Ajattelin sanoa työkkäris et teen alussa ainakin jouluun asti lyhempää vkoa, tarkoittaen muutamaa päivää tai sitten lyhyttä työaikaa. Kunhan päästään alkuun niin sit ei varmaan enää niin ahista tämä työ-lapset hoidossa kuvio, mutta 5v TÖISTÄ POIS SAA KYLLÄ MIETITYTTÄMÄÄN mitä enää osaan ja mihin pystyn!

Saa kommnetoida viel lisää.

t ap

Vierailija
20/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus 6 tuntiseen työpäivään. Jos et saa töitä tämän takia, niin pärjäisitkö työttömyyskorvauksella? Silloin voit myös kouluttaa itseäsi työvoimapoliittisena koulutuksena menettämättä korvausta. Tarvitsetko kenties johonkin päivitystä? Lyhyitä kursseja on moneen lähtöön. Katso mol. f ja sieltä työvoimapoliittinen koulutus.