Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin 80-luvun keittokirjaa, siellä esim. jauhelihan määrä laatikoissa oli 200 - 300 g

Vierailija
03.12.2024 |

Nykyisin taitaa olla aina sen 400 g.

Eikö lihankulutuksen saisi tuolla helposti laskuun, ei ole pakko siirtyä kasvisruokiin kun vähentää lihan määrää makaronilaatikoissa, keitoissa jne. samalle tasolle kuin se joskus 40 v sitten oli. 

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se oli että esim. kaalilaatikkoa tai keittoja tehtiin sillä ajatuksella että halvempia ja helposti saatavilla aineksia (juurekset, kasvikset) oli paljon suhteessa lihaan. Ihan jo senkin takia, ettei tavallisella perheellä ollut varaa vetää kilokaupalla lihoja jatkuvasti.

Vierailija
2/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.

Vierailija
4/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muka asia noin??

Vierailija
5/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha ostettiin tuolloin irtomyynnistä. Tavallinen kertaostos oli sen 200 g. 

Vierailija
6/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on se 400g paketti jauhelihaa, niin mihin laitat sen lopun 100-200g? Tuo kun on yleisin pakkauskoko.

Pakastimeen? 

Vierailija
7/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Silloin oli liha kallista, nyt varsinkin joku sikanautajauheliha on melkein ilmaista. Pitääkö nostalgiamielessä kärsiä kekkoslovakian ongelmista 50-vuotta myöhemmin? 

Vierailija
8/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa 80-luvun ohjetta käyttää, niin joko tekee lopusta toisen ruoan, pakastaa lopun tai tekee sen ruoan tupla-annoksena.

Vierailija
9/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Vierailija
10/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:

1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.

Mitenhän tämä pysyy kasassa ilman kananmunaa... 

Vierailija
11/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi se järkevä suunta.  Uusissa suosituksissa tökkii se, että kerralla pitäisi muuttaa niin paljon. 

Katsoitko muuten oikeaa keittokirjaa vai koulun kotitaloudenkirjaa? Meillä oli kirja varmaankin 80-luvun alusta, mutta kotitaloustunneilla vuosikymmenen lopulla muistelen opettajan käskeneen aina korjaamaan lihan määrän. Ne ohjeet olivat usein kahdelle oppilaalle. 

Vierailija
12/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastimeen? 

Jos on vain pakastelokero?

Vierailija
13/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kotiruoka vuodelta 1978, tässä liha-makaronipaistokseen tulee seuraavat aineet:

1/4 kg makaronia, vettä, suolaa, 1 rkl margariinia tai voita, 1/2 sipulia, 1/2 l keitettyä tai paistettua lihaa tai 250 g jauhelihaa, 1/2 l lihalientä tai maitoa, 2 rkl juustoraastetta.

On kyllä omitusta: keitettyä, paistettua tai jauhelihaa...

Vierailija
14/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkaseen? Tai tekee tuplasatsin makaronilaatikkoa ilman, että tuplaa lihan määrää. 

Vierailija
15/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin jotain 30-luvun keitokirjaa, niin siinä oli reseptissä puolikas sipuli mausteeksi 😁 Harmittaa kun olen myynyt sen kirjan, sain sen joskus 70-luvulla isoäidiltäni ja se oli tosi hauska. Sen nimi on Joka naisen niksikirja, ja siinä ohjeistettiin mm. miten kotiapulaisen kanssa kuuluu toimia.

Mulla on tuo kirja! Ehkä eniten puistatusta aiheutti ohje munan tuuletuksesta. Jos kananmuna on jo vähän vanhentunut ja rikkomisen jälkeen tuoksahtaa pilaantuneelle, niin se laitetaan matalalle lautaselle avoimen ikkunan ääreen ja odotellaan rikinkatkun häviämistä.

Vierailija
16/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää tietysti laittaa laatikkoon tuplamäärä makaronia ynnä muita aineksia.

Vierailija
17/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha ostettiin tuolloin irtomyynnistä. Tavallinen kertaostos oli sen 200 g. 

Ei ollut. Äitini opetti minulle jo 70-luvulla, että jauhelihaa tarvitaan 100 g per henki. Vain nuukailijat ovat ostaneet lihaa noin vähän. 

Vierailija
18/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vastaava makaronilaatikko tehtäisiin muuten samoin, mutta 400 g jauhelihaa + munamaito.

Ja itse asiassa tuohan ei ole makaronilaatikko vaan nimensä mukaisesti makaronipaistos. Ei sen tarvitsekaan "pysyä kasassa". Makaronilaatikon voi tehdä ihan hyvin ilman kananmunaa tänäkin päivänä, varsinkin jos sen tekee raaoista makaroneista.

Vierailija
19/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin sitä ei pakattu. Kauppias jauhoi jauhelihan itse.

Ja aika vanha säästövinkki on sekin. Et korvaa puolet jauhelihasta soijarouheella tai kasviksilla.

300 gramman pakkauksia on välillä kaupassa. Kilon köntinkin voi pakastaa 1-3 erään tai viiteen, jos haluaa.

Vierailija
20/148 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin, kun laittaa makaronit kypsentämåttöminä. Tuossahan on itseasiassa suhteessa saman verran lihaa kuin nykyohjeissakin, kun varttikilo makaronia ja saman verran lihaa. Nykyohjeissa taitaa olla 400g molempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi