Asumistuki loppuu ihmisiltä jotka omistavat asunnon
Tuki loppuu ihmisisltä jotka ovat tehneet töitä jopa vuosikymmeniä? Pankit eivät anna asuntolainaa ihmisille jotka eivät sitä pysty maksamaan? Työttömiltä ja sairastuneilta viedään oma koti? Ihmisiltä jotka ovat tehneet todella paljon töitä ja maksaneet veroja, heiltä viedään oma asunto?
Kuinka kusi pää tai tietämätön ihminen kirjoittaa jotain tämän kaltaista?
"Ei asumistuki lopu, vaan se pienenee, kun asuu tuloihinsa nähden liian kalliissa asunnossa. Yhteiskunnan ei kuulu elättää ihmisiä yli heidän tulotasonsa. Ihmisen oma velvollisuus on kouluttautua niin pitkälle kuin mahdollista. Näin ybteiskunta saa verotuloja, joilla näitä tukia maksellaan."
Itse asun omassa talossa, menetin työkyvyn ja oma lainanlyhennys on 200 euroa kuussa. Ketkä ovat "ybeiskunta" idio otteja? "ybe" ei varmaan tajua että toisilla oli ainoa mahdollisuus mennä töihin ja tienata kovalla työllä rahaa?
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaisi = veronmaksajat maksaisi
Ehdotat siis, että veronmaksajat kerryttäisivät toisten, täysin tuntemattomien, ihmisten omaisuutta? Minä en halua osallistua sinun omaisuutesi kerryttämiseen, minulla on täysi työ pitää oma perheeni hengissä ja kerryttää omaa omaisuuttani.
Et halua, mutta silti osallistut. Minulla kun on omistuksessani asunto jota vuokraan sellaiselle, joka saa asumistukea. Tämä nykyinen asumistuen poisto ei siis vaikuta sun osuuteen mun varallisuuden kerryttämisessä ollenkaan. Ehkä jopa päinvastoin, koska saatan saada seuraavan vuokralaisen sellaisesta, joka on joutunut myymään omistusasuntonsa ja tulee tuettuna vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asumistukea omistusasuntoon. Minulla on kolme lasta ja jäin yksinhuoltajaksi viisi vuotta sitten. Teen töitä lähihoitajana päivätöissä, koska vanhin lapseni on erityislapsi eikä pärjää yksin kotona, vaikka on jo teini. Keikkatyössä tienaisin paremmin ja jos tekisin osapäivätyön sijaan kokopäivätöitä. Korotettu vammaistuki noin 200e/kk korvaa tuota ansionmenetystä.
Asumistukea saan asumiskuluihin, joihin lasketaan öljyt, sähköt, vedet ja jätemaksut. Summa on vähän yli 100e/kk. Ensi vuonna budjettimme pienenee tuon 100e/kk samalla, kun menot kasvaa niin hintojen nousun kuin lasten kasvamisen vuoksi. Tuloni eivät nouse. Työpaikalla on ollut todella rankkaa, kun henkilöstömäärää vähennetään koko ajan. Olen jo vuosia sinnitellyt jaksamisen äärirajoilla.
Olen sinnitellyt töissä omistusasuntoni vuoksi. Jos menetän sen, en näe enää mitään mieltä käydä töissä. Minun tuloillani asumistuki vuokra-asuntoon +toi
Ja minä en tule pienituloisena koskaan omistamaan mitään kun joudun maksamaan veroistani sinun omaisuuden kerryttämisen. Kiitos vittusti. Tulen kyläilemään kun kerran maksankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne joilla ei ole tuloja tekee sitten remontteja omistusasuntoon.
Ei saa välttämättä edes remonttilainaa pankista.
Eikä vakuutus korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Miksi ihmisen, jolla ei ole tuloja, pitäisi pystyä tekemään mitään remontteja? Silloin se asunto pitää myydä jollekin, jolla on varaa kustanta remontti.
Yhtälailla ei minusta vuokrallaakaan pitäisi voida yhteiskunnan piikkiin liian isossa ja hienossa asunnossa asua, katto jokaisen pään päälle pitäö saada perustasolla ja riittävillä neliöillä asukasta kohdin, mutta jos parempaa haluaa, niin sitten se pitää pystyä kustantamaan itse.
Aivan kestämätön tilanne, että liian isoja vuokra-asuntoja saati remontteja kustannetaan verovaroista. <
Mitä tämä edes tarkoittaa? Jos olen tehnyt töitä 30 vuotta, niin kai sitä on vähän puskuriakin säästetty, jos tulot sitten laskeekin mutta laskut ei häviä?
Jos tilanne jatkuu, niin pakkohan sitä sitten on niitä kuluja leikata. Ei se nyt niin voikaan mennä, että minäpä tein töitä 30 vuotta ja katsoin elintasoni niin, että nippanappa selviydyttiin laskuista ja nyt sitten oletan, että joku muu ne maksaa, kun en enää itse pysty. Ei elämä ole aina reilua eikä kukaan voi olettaa, että voi säilyttää saman elintason jos tulot laskee merkittävästi (ja pysyvästi).
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Tämä on hyvä uudistus. Olisi tietenkin pitänyt olla nolla euroa. Järjetöntä, että valtio tukee opiskelijaa, joka asuu ilmaiseksi vanhempiensa asunnossa, jonka aikanaan vielä perii.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole mikään perusoikeus saada omiaan pois asunnosta. Jos ei ole varaa siinä enää asua eikä mene samaan hintaan kaupaksi, eikä tosiaan mene, jos kunnossapito on varojen puutteen takia laiminlyöty, niin tappiollahan se on myytävä."
Ikävä kyllä nykyisin et välttämättä saa myydyksi edes tappiolla ja suurella alehinnalla.
No, sitten ei saa.
Mutta ei saa asumistukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä on aina asuttu vuokralla, vaikka toisella vakituinen työ.
Ja toinen tekee määräaikaisia töitä, ei olla saatu asumistukea eikä toimeentulotukea ja yhtä lailla meidän pitää jaksaa.
Määräaikaisessa työssä vielä työpaikka vaihtuu koko ajan ja pitää opetella koko ajan uutta työtä.
Ei kelassa ja maanmittauslaitoksella ole samat tietokone-ohjelmat ja hommat.
Lisäksi meitä haukutaan täällä palstoilla koko ajan.
En ymmärrä pointtia: koska sinä olet asunut vuokralla, niin minunkin pitäisi?
Minäkin tein sijaisuuksia lähes kymmenen vuotta ennenkuin pääsin vakituiseen työhön eli ymmärrän hyvin miten vaikeaa silloin on. Säästin asuntolainaan pienistä tuloista kituuttamalla: Ei sitä noin vaan myönnetty, vaikka täällä periferiassa ei mitään valtavaa lainaa tarvitse ottaa.
Jos muuttaisin vuokralle, niin valtio maksaisi minulle enemmän tukea asumiseen. Ja se olisi sinua vuokralla asujaa kohtaan reilua, koska olet kokenut ikävää asenteisuutta itseäsi kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole mikään perusoikeus saada omiaan pois asunnosta. Jos ei ole varaa siinä enää asua eikä mene samaan hintaan kaupaksi, eikä tosiaan mene, jos kunnossapito on varojen puutteen takia laiminlyöty, niin tappiollahan se on myytävä."
Ikävä kyllä nykyisin et välttämättä saa myydyksi edes tappiolla ja suurella alehinnalla.
No, sitten ei saa.
Mutta ei saa asumistukeakaan.
Sitten laskuja kertyy vaan ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka puolustaa asumistukea omistusasujille: Haluatko oikeasti valtion verovaroista tuettavan sitä, että joku saa lainat maksettua -> omistaa asunnon ja saa sen myydessään sievoisen summan itselleen? Eli sinä teet töitä rahoittaaksesi jonkun omistusasumisen ja varallisuuden kasvattamisen. Toki näin tehdään kyllä monessa muussakin tilanteessa esim lapsilisät varakkaille -> sijoittavat ne ja lapsella on mukavasti fyffeä käytössään kun itsenäistyy. Ja sitten voikin katsoa halveksuvasti huonommin pärjääviä ja sanoa, kuinka on itse ansainnut omaisuutensa. Oho, meni vähän ohi aiheen...
"Ne jotka puolustaa asumistukea omistusasujille"
AINA asumistuki kasvattaa jonkun varallisuutta. joko vuokranantajan tai omistusasujan. Jos haluat todellisuudessa asumistuen kokonaan pois, niin sun mielipide on ihan ok, mutta jos haluat vain omistusasujilta, niin se on (sori vaan) aika typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 55v ja ikäni ollut pienipalkkaisessa työssä, siitä maksanut lainalyhennykset ja vastikkeen. Lapsiakin on ja olen aina ollut totaali yh. Ikinä en ole mitään tukea asumiseen saanut, en tiedä ketään omistusasujaa, joka sitä olisi saanut. Eli koskee varmaan marginaalista porukkaa tämä uudistus.
Sama homma. Huvikseni olen aina silloin tällöin kun on ollut tiukka paikka, laskenut kelan laskurilla, mutta ei mitään saumaa ja lapsiakin on viisi. Pitää olla kyllä joku todella köyhä, joka asuu jossain perähikiällä ja saa harkinnanvaraisena jonkun kympin omaan mökkiinsä.
Mä olen saanut, kaupunkiin ja kerrostaloon, ei harkinnanvaraisena. Olin opiskelija (alanvaihtaja, 5 v opinnot, pari viimeistä vuotta Kelan opintotuella), teinin vielä kotona ja puoliso tosiaan työkyvyttömyyseläkkeellä. Asumistuki oli muistaakseni 80% vastikkeenpuolikkaasta, lainaosuuteen sitä ei saanut. Samalla mallilla voisin kuvitella että esim työttömäksi joutuneet ja sairastuneet ovat saaneet tukea omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Tämä on hyvä uudistus. Olisi tietenkin pitänyt olla nolla euroa. Järjetöntä, että valtio tukee opiskelijaa, joka asuu ilmaiseksi vanhempiensa asunnossa, jonka aikanaan vielä perii.
Nyt palataan entiseen aikaan. Veljen lapsi muuttaa meidän asuntoon ja meidän lapsi veljen asuntoon. Kumpikin saavat täyden asumislisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä on aina asuttu vuokralla, vaikka toisella vakituinen työ.
Ja toinen tekee määräaikaisia töitä, ei olla saatu asumistukea eikä toimeentulotukea ja yhtä lailla meidän pitää jaksaa.
Määräaikaisessa työssä vielä työpaikka vaihtuu koko ajan ja pitää opetella koko ajan uutta työtä.
Ei kelassa ja maanmittauslaitoksella ole samat tietokone-ohjelmat ja hommat.
Lisäksi meitä haukutaan täällä palstoilla koko ajan.
En ymmärrä pointtia: koska sinä olet asunut vuokralla, niin minunkin pitäisi?
Minäkin tein sijaisuuksia lähes kymmenen vuotta ennenkuin pääsin vakituiseen työhön eli ymmärrän hyvin miten vaikeaa silloin on. Säästin asuntolainaan pienistä tuloista kituuttamalla: Ei sitä noin vaan myönnetty, vaikka
No, niin se vaan jatkossa menee, että omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea ja jos rahat ei riitä niin asunto on myytävä tai laskut menevät ulosottoon.
Eikä sitä asumistukea vuokra-asuntoon heti saa, koska tulee varallisuusraja ja tilillä saa olla säästöjä yksin asuvalla 10000 ja pariskunnalla 20000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen rahakriisin iskiessä asunnon myyntikään ei välttämättä onnistu, varsinkaan Orpo-Purran talouspolitiikan luoman taantuman takia. Se voi luoda tilanteita, joissa ihmisellä ei ole enää varaa asuntoonsa mutta hän ei saa sitä myydyksikään.
Onko asunnon hinta pudonnut nollaan/negativiseksi, vai kyse siiät ettei saa sitä myydyksi haluamaansa hintaan? Yhteiskunnan velvollisuutena markkinataloudessa ei ole paikata huonosti harkittuja asunto-ostoja. Sen tulee olla jokaisen omalla vastuulla.
Ota selvää asioista ennen kuin syytät toisia ahneudesta. Asuntomarkkinat ovat siinä tilanteessa, että välttämättä ei tule ensimmäistäkään kyselyä eikä tarjousta. Yhä useampi ei enää uskalla tai voi ostaa tai vaihtaa asuntoa, koska oman talouden näkymät käyneet epävarmoiksi. Pankeista on aikaisempaa paljon vaikeampi saada lainaa. Totta kai tämän heikentää myyntimahdollisuuksia, vaikka myyjä asettaisi halvan hinnan.
Valtio ei maksa mitään, eikä valtiolta tule kenelläkään yhtään euroa.
Ne rahat jotka kierrätetään valtion kautta, ovat veroilla kerättyjä rahoja.
Veroilla, jotka työssäkäyvät ja yritykset maksavat valtion kassaan.
Kaikilla sama lähtökohta. Olet köyhä tai rikas, jos ostat kämpän, niin varaudu siihen, että markkinat heiluu, inflaatio voi laukata, voit jäädä työttömäksi ja tai sairastua.
Jos ei rikas, tai köyhä pysty elämään omassa kämpässään, niin muiden veronmaksajien ei sitä asumista tarvitse maksaa, eikö niitä lainamluhennyksiäkään.
Minä en halua kartuttaa kenenkään omaisuutta veroillani.
Ilomielin maksan veroja koulutukseen, terveydenhoitoon, ja muuhun välttämättömään.
Mutta en taatusti nuolee, jotka elävät toisten kustannuksella.
On täysin oikein, ettei enää makseta omistuskämppiin asumistukia. Ja oikein, että ne vuokrakämpissäkin putoavat.
Alkaa kohtuullistumaan niiden vuokrakämppienkin koko, hinta ja sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitoin auton pois eli nyt en voi tehdä enää vuorotyö sijaisuuksia, koska linja-autoja ei kulje aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä.
Ollaan työkkärin listoilla ja ruksi ruudussa ei autoa käytössä ja voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Haen päivätyö paikkoja.
No, miksi laitoit auton pois? Olisit voinut keikkailla vaikka pelkästään viikonloppuisin ja iltaisin ja tienata hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt palataan entiseen aikaan. Veljen lapsi muuttaa meidän asuntoon ja meidän lapsi veljen asuntoon. Kumpikin saavat täyden asumislisän.
Asumilisän maksimi on 260 ja opintotuki 299.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Asumistukea on voinut saada vaikka 500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitoin auton pois eli nyt en voi tehdä enää vuorotyö sijaisuuksia, koska linja-autoja ei kulje aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä.
Ollaan työkkärin listoilla ja ruksi ruudussa ei autoa käytössä ja voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Haen päivätyö paikkoja.
No, miksi laitoit auton pois? Olisit voinut keikkailla vaikka pelkästään viikonloppuisin ja iltaisin ja tienata hyvin.
En olisi. En ole hoitaja.
Ja lisäksi hallitus poisti suojaosan eli jos tekee töitä niin työttömyyskorvausta leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on tarkoitettu kaikkein köyhimmille. Sulla on rahaa kiinni siinä omistusasunnossa.
No eipä se valtio siinä varsinaisesti säästä, jos omistusasuja joutuu myymään asuntonsa ja joko jäämään siihen vuokralle tai muuttamaan muuhun vuokra-asuntoon. Siihen asumistuki kuitenkin tulee ja asumistuen tarve on todennäköisesti suurempi vuokranmaksuun kuin omaan kämppään.
En ymmärää logiikkaa jonka mukaan on enemmän oikein kasvattaa sijoitusasuntoa vuokraavan varallisuutta asumistuella kuin omassa asunnossaan asuvan, etenkin kun omassaan asuvalle riittää pienempi summa.
Kyllähän se pitkällä tähtäimellä olisi parempi vaikka valtio takaisi ja maksaisi kaikkien asuntolainat pois (ei siis tietenkään mistään luksusasunnoista, mutta ihan perustason asunnoista), ennemmin kuin maksaa jonkun vuokra-asumisen kehdosta hautaan. Summa olisi kuitenkin pienempi kui
Siis ei säästä? Meinaatko et saa edelleen asumistukea jos tilillä on ja makaa 300.000 euroa asunnon myynnistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asumistukea omistusasuntoon - edelleen.
Et enään saa vuodenvaihteen jälkeen
Kylläpä vaan saan.
"Ja minä en tule pienituloisena koskaan omistamaan mitään kun joudun maksamaan veroistani sinun omaisuuden kerryttämisen. Kiitos vittusti. Tulen kyläilemään kun kerran maksankin."
Miten lapsellinen kommentti! Verorahoista tuetaan miljardööri Herlininkin karjankasvatusharrastusta. Ja ylipäänsä hyvinvointivaltiossa tuetaan verorahoilla moniakin sellaisia asioita, joita ei välttämättä itse henkilökohtaisesti tarvitse. Mutta jokainen meistä on saanut ja saa edelleen tukia joissain muodossa. Sinä pienituloisena voit lohduttautua, että olet joutunut maksamaan veroja vähemmän ja että sinulla on vuokra-asujana edelleen oikeus asumistukeen, mikä muuten kerryttää sinun omaisuuttasi, vaikka et asuntoa ostaisikaan.