Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen ja sukunsa rajattomuus ja joulun vietto

Vierailija
02.12.2024 |

Olen ihan käsittämättömässä tilanteessa. Meillä on molemmilla ollut aika rankka syksy töiden sun muun puolesta ja ajateltiin, että ei vietetä joulua sen kummemmin vaan ollaan vaan kotona ja vihdoin rentoudutaan kaksin. Lapsetkin ovat toisilla vanhemmillaan, eli heidänkään takiaan ei tarvitse oikeastaan mitään enää pyhinä järjestää. 

Meillä on iso talo ja miehen sukua on ollut meillä monesti viettämässä joulua porukalla ja osa varmaankin haluaisi nytkin niin. Mies ei kuitenkaan uskalla sanoa sukulaisilleen, että tänä vuonna haluaisimme viettää joulua ihan vain kaksin. Tämän vuoksi mies yrittää nyt lähes väkisin saada minua lähtemään kanssaan jouluviikoksi pois kotoamme mihin tahansa, ettei tarvitse kestitä sukulaisia eikä toisaalta sanoa heille että tällä kertaa ei sovi.

Mielestäni tämä on aivan käsittämätön kuvio. Saimme tästä jo riidan aikaiseksi, sillä minun mielestäni on täysin kestämätöntä, että en saa tossukkamiehen vuoksi olla kotonani rauhassa vaan sukulaiset voivat ilmeisesti käytännössä tulla kotiini miten haluavat. Mies taas on sitä mieltä, että tilanne ei ole niin yksinkertainen että sukulaisille voisi vain sanoa ei. Miehen sukulaisten kanssa on ennenkin toki ollut sellaista, että ovat vain paukanneet paikalle lyhyellä varoitusajalla sen kummemmin sopimatta ja tyhjin käsin, mutta ovat kuitenkin sen verran järki-ihmisiä, että aivan varmasti ymmärtäisivät ja keksisivät jouluksi muuta, kun näinkin hyvissä ajoin etukäteen kertoisi mikä tilanne on.

Mitä ihmettä teen? Mielestäni on ihan periaatekysymys, että mies itse hoitaa tällaiset asiat sukulaisilleen, eli en aio puuttua ja alkaa soitella ympäriinsä selittäen tilannetta. Alan kallistua siihen, että mies menköön yksinään reissuun jos haluaa ja itse jään kotiin lataamaan akkuja. Jos miehen sukulaiset tulevat, avaan oven kylpytakissa noutopizzan kanssa, eivätköhän palaa sinne mistä tulivatkin. 

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää vastaehdotus sukulaisille, että hei, nyt kun soittelitte, niin me just ajateltiin kutsua itsemme teille aattoillaksi.

Aatto sukulaisten järjestämässä valmiissa joulupöydässä ja muuten saatte olla koko jouluviikon kotona. 

Vierailija
62/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinä AP olet saanut ihmeellisiä neuvoja täällä. Ikäänkuin naisen pitäisi vaan sopeutua tähän tai hoitaa itse asia. Minusta sinun pitää tehdä just niin kuin itse ehdotit eli mies menköön yksinään reissuun jos haluaa. Eihän sun ole pakko avata ovea, jos joku tulee jouluna koputtelemaan. Tai sanot, että olet vaikka kipeä. Ei ole sun vastuulla tämä.

Onkohan tämä jotenkin sukupolvikysymys. Kun nykyään tuntuu olevan hirveän tarkkaa se, että ei vaan joudu kommunikoimaan puolison sukulaisten kanssa. Kyllä minä aikoinaan tarvittaessa saatoin sopia myös miehen sukulaisten kanssa vierailuista yms. Eikä se nyt ollut mikään ongelma, soiteltiin ja viestiteltiin myös muuten. Tuo *ei ole sun vastuulla* on todella outo asenne, ainakin jos on vähänkään pidemmästä parisuhteesta kyse.

Kyllä jokainen on vastuussa omasta suvustaan, on boomer mentaliteetti että perheen nainen hoitaa suvut joka suuntaan. Olen nimittäin varma, ettei sun mies soitellut sinun sukulaisillesi ja järjestellyt heidän vierailujaan... Todella hyvä ettei tähän enää suostuta, ei ole nykyaikaa. Itsellä ei edes ole puolison sukulaisten puhelinnumeroita, mitä niillä tekisin.

-79 syntynyt nainen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, että miten nämä sukulaiset teille tulevat? Miten tämä niinku käytännössä tapahtuu?

Ilmoittavatko etukäteen, että tullaan sitten taas jouluksi, vai soittelevatko muuten vain ja kalastelevat kutsua jouluksi, vai kysyvätkö, että sopiiko tulla jouluksi? 

Tai tuleeko joku ihan aattona pimpottelemaan ovikelloa, että tässä ollaan ja joko on ruoka pöydässä? Tai soitto juna-asemalta aatonaattona, että heippa tuutteko hakemaan?

Tuovatko vieraat ruokia tullessaan tai osallistuvatko ruokakuluihin? Entä auttavatko he keittiöhommissa, ruuan esille laitossa, pöydän korjaamisessa?

Kiinnostaa vaan, kun ei ole itsellä kokemusta tällaisesta.

Vierailija
64/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä aloituksen kuvauksessa on rajaton suku? Ainoa rajaton tuossa tarinassa on miehesi, ap.

Tämä ei kuulosta rajattomuudelta, vaan kulttuurieroilta:

Miehen sukulaisten kanssa on ennenkin toki ollut sellaista, että ovat vain paukanneet paikalle lyhyellä varoitusajalla sen kummemmin sopimatta ja tyhjin käsin, mutta ovat kuitenkin sen verran järki-ihmisiä, että aivan varmasti ymmärtäisivät ja keksisivät jouluksi muuta, kun näinkin hyvissä ajoin etukäteen kertoisi mikä tilanne on.

Sinä, ap, olet tässä se joka on kasvanut erilaisessa kulttuurissa. Haluaisit miehesi kommunikoivan omat tapasi miehen suvulle, mutta hän selkeästi elää tuossa samassa tapakulttuurissa kuin sukunsa.

Vaikuttaa siltä, että mies on rajaton ja haluaisi toimivan kuten suvussaan on tapana. Hän ei uskalla kertoa tätä sinulle ap, venkoilu johtuu siitä. Ei siitä, että hän haluaisi elää sinun tapojesi mukaan muttei uskalla kertoa suvulleen asiasta.

Vierailija
65/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kotisi, eli sinulla on myös oikeus sanoa niille sukulaisille että heidän pitää juhlia jossain muualla

Vierailija
66/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa, että miten nämä sukulaiset teille tulevat? Miten tämä niinku käytännössä tapahtuu?

Ilmoittavatko etukäteen, että tullaan sitten taas jouluksi, vai soittelevatko muuten vain ja kalastelevat kutsua jouluksi, vai kysyvätkö, että sopiiko tulla jouluksi? 

Tai tuleeko joku ihan aattona pimpottelemaan ovikelloa, että tässä ollaan ja joko on ruoka pöydässä? Tai soitto juna-asemalta aatonaattona, että heippa tuutteko hakemaan?

Tuovatko vieraat ruokia tullessaan tai osallistuvatko ruokakuluihin? Entä auttavatko he keittiöhommissa, ruuan esille laitossa, pöydän korjaamisessa?

Kiinnostaa vaan, kun ei ole itsellä kokemusta tällaisesta.

En ole ap, mutta ainakin omilla vanhemmillani ja sisaruksillaan on ollut tapana tehdä lyhyitä jouluvierailuita ilman ilmoitusta. Sopiva vierailupäivä on ollut esimerkiksi tapaninpäivä. On vaan ilmestytty ovelle. Joskus mukana oman joulupöydän jämiä, joskus ei. Lyhyt mukava vierailu ja joulukuulumiset vaihdettu. Tätä tehty puolin ja toisin.

Vierailija
67/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinä AP olet saanut ihmeellisiä neuvoja täällä. Ikäänkuin naisen pitäisi vaan sopeutua tähän tai hoitaa itse asia. Minusta sinun pitää tehdä just niin kuin itse ehdotit eli mies menköön yksinään reissuun jos haluaa. Eihän sun ole pakko avata ovea, jos joku tulee jouluna koputtelemaan. Tai sanot, että olet vaikka kipeä. Ei ole sun vastuulla tämä.

Onkohan tämä jotenkin sukupolvikysymys. Kun nykyään tuntuu olevan hirveän tarkkaa se, että ei vaan joudu kommunikoimaan puolison sukulaisten kanssa. Kyllä minä aikoinaan tarvittaessa saatoin sopia myös miehen sukulaisten kanssa vierailuista yms. Eikä se nyt ollut mikään ongelma, soiteltiin ja viestiteltiin myös muuten. Tuo *ei ole sun vastuulla* on todella outo asenne, ainakin jos on vähänkään pidemmästä parisuhteesta kyse.

Kyllä jokainen on vastuussa omasta suvustaan, on boomer mentaliteetti että perheen nainen hoitaa suvut joka suuntaan. Olen nimittäin varma, ettei sun mies soitellut sinun sukulaisillesi ja järjestellyt heidän vierailujaan... Todella hyvä ettei tähän enää suostuta, ei ole nykyaikaa. Itsellä ei edes ole puolison sukulaisten puhelinnumeroita, mitä niillä tekisin.

-79 syntynyt nainen 

Meillä kyllä miehellä ja minulla molemmilla toistemme vanhempien ja sisarusten numerot. Varsinkin vanhempien suuntaan molemmat sovimme asioista ristiin rastiin. Esimerkiksi minun vanhempieni edellisen vierailun yksityiskohdat taisi sopia mieheni heidän kanssaan. Kyseessä toki ryhmäkeskustelu jonka minäkin näin

Vierailija
68/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensitöiksesi opettelet rähjäämään muillekin kuin miehellesi niin ongelma ratkeaa itsestään. Haluat vain esittää hyvää naista miehesi sukulaisille.

Vierailija
69/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä väliä, kenen teoriassa kuuluisi hoitaa asia, jos se toinen ei hoida? Voit olla joko oikeassa tai rauhassa. 

Vierailija
70/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä jotenkin sukupolvikysymys. Kun nykyään tuntuu olevan hirveän tarkkaa se, että ei vaan joudu kommunikoimaan puolison sukulaisten kanssa. Kyllä minä aikoinaan tarvittaessa saatoin sopia myös miehen sukulaisten kanssa vierailuista yms. Eikä se nyt ollut mikään ongelma, soiteltiin ja viestiteltiin myös muuten. Tuo *ei ole sun vastuulla* on todella outo asenne, ainakin jos on vähänkään pi

Meillä myös asioita hoidetaan puolin ja toisin. Äitini saattaa soittaa suoraan miehelleni jos on asiaa jonka mieheni osaa hoitaa paremmin, jne. Jotenkin hassua vetää rajat tuollaisten ääripäiden kautta, että ei sitten olla ollenkaan tekemisissä puolison perheen kanssa koska se on mukamas vain hänen asiansa

Vierailija
71/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että asiat menevät niin kuin sinä tahdot ei auta kuin ottaa itse yhteyttä. Miehesi kanssa tilanne on nyt jumissa, eikä etene mitenkään.

Tai voitko harkita kompromissia, että jos miehesi kuitenkin haluaisi nähdä sukuansa (ei kehtaa sanoa sinulle sitä, koska tuntee sinut ja ehdottomuutesi tässä asiassa) miehesi käy heidän luonaan joulukierroksella ennen joulua? Tai menet mukaan ja samalla kerrotte, että raskaan syksyn jälkeen ette jaksa tehdä muuta kuin levätä kaksin. 

Liika tiukkuus voi kostautua sinulle tulevina vuosina. Karman laki seuraa etenkin jouluperinteiden kiertämisessä,jolloin diplomatia muita kohtaan voi olla hyvä ratkaisu saada se haluamansa joulu. Ystävällinen selitys usein riittää. Asiat eivät muutu muutoin.

Mies ei halua nähdä sukuansa. Hänestä tämä ajatus alun perin lähti, että vietetään joulu kahdestaan,  minä olisin voinutkin viettää sukujoulua, mutta miehen aloitteesta innostuin tuosta kaksin viettämisestä. Tämä reissupanikointinsa alkoi, kun kuuli että edellä mainittu veljensä perhe on mahdollisesti tulossa tänne päin Suomea joulun viettoon. 

Ap

Vierailija
72/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että asiat menevät niin kuin sinä tahdot ei auta kuin ottaa itse yhteyttä. Miehesi kanssa tilanne on nyt jumissa, eikä etene mitenkään.

Tai voitko harkita kompromissia, että jos miehesi kuitenkin haluaisi nähdä sukuansa (ei kehtaa sanoa sinulle sitä, koska tuntee sinut ja ehdottomuutesi tässä asiassa) miehesi käy heidän luonaan joulukierroksella ennen joulua? Tai menet mukaan ja samalla kerrotte, että raskaan syksyn jälkeen ette jaksa tehdä muuta kuin levätä kaksin. 

Liika tiukkuus voi kostautua sinulle tulevina vuosina. Karman laki seuraa etenkin jouluperinteiden kiertämisessä,jolloin diplomatia muita kohtaan voi olla hyvä ratkaisu saada se haluamansa joulu. Ystävällinen selitys usein riittää. Asiat eivät muutu muutoin.

Mies ei halua nähdä sukuansa. Hänestä tämä ajatus alun perin lähti, että vietetään joulu kahdestaan,  minä olisin

Kätevästi tämä sinun tarinasi muuttuu

Vierailija
73/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua nähdä sukuansa. Hänestä tämä ajatus alun perin lähti, ett

Jo aloituksessa ap kertoo, että mies ei halua sukulaisia kylään. Kannattaa opetella lukemaan ennen kuin haukkuu muita palstalla.

Vierailija
74/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kyse siitä, että mies on tähänkin asti hoitanut tätä asiaa viestitse, olisi outoa jos yhtäkkiä minä sivusta puuttuisin siihen. Asiasta on keskusteltu sen verran, että sukulaiset ovat tulossa meidän kaupunkiimme jouluksi. Meille tulemisesta ei ole ollut puhetta, mutta menneisyyttä peilaten on äärimmäisen todennäköistä, että ovat tulossa meille lyhyellä varoitusajalla. 

Miehen tehtävä olisi tässä vaiheessa jatkaa viestittelyä siten, että laittaa sisarustensa ryhmään jossa asiaa on puitu (ja jossa minä en ole mitenkään osallisena) viestin, että tänä jouluna vietämme joulua kahden kesken.

Ap

Vierailija
75/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitatte viestillä, että on kiireistä ja vietätte joulun kahdestaan reissussa. Ette vastaa mihinkään uteluihin tai puheluihin. Sanot, että käytte monissa paikoissa tai pohjoisessa ihan ympäripyöreästi jos joku utelee. 

Tai sitten vaan kovat rajat. Vietämme joulun kahdestaan sillä siiisti. 

Vierailija
76/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua nähdä suku

Saimme tästä jo riidan aikaiseksi, sillä minun mielestäni on täysin kestämätöntä, että en saa tossukkamiehen vuoksi olla kotonani rauhassa vaan sukulaiset voivat ilmeisesti käytännössä tulla kotiini miten haluavat. Mies taas on sitä mieltä, että tilanne ei ole niin yksinkertainen että sukulaisille voisi vain sanoa ei. 

Tuo on sävyltään aivan erilainen kuin väite, että aloittajalle sukujoulu olisi oikeastaan sopinutkin. 

Vierailija
77/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee sukulaisille tai nainen menee hotelliin. Jos ei pysty puhumaan asiasta ilman riitelyä.

Vierailija
78/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan ap. sinäkin sen asian ilmoittaa sukulaisille, että olette muualla joulun tai vietätte sen kahdestaan. Ei sukulaisetkaan saa tulla jos ei ole sovittu/kutsuttu. Samahan se kumpi sen ilmoittaa. Jos joku suuttuu, niin suuttukoon. Ei kukaan voi pakolla teille tulla. Jokaisen oma joulu, miten viettää.

Tuossa vaan se homma kääntyisi niin, että ap olisi se tarinan pahis, joka esti ihanan sukujoulun. Siksi en itse sekaantuisi mitenkään toisen sukukyläily-asioihin. Jos kotonaan ei saa rauhassa olla, niin toteaisin että erillään asuessa se sitten onnistuu.

Vierailija
79/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitset sitä vain väärin. Riita tuli siitä, että minun mielestäni sukulaisille pitää voida sanoa ei tällaisessa tilanteessa. Miehen mielestä taas ein sanominen ei auta, vaan sukulaiset tulevat tänne vaikka heitä kieltäisi ja ainoa keino olla kahden kesken on lähteä pois. 

Tunnen sukulaiset itsekin erittäin hyvin, ja tätä sopimatta kylään saapumista lukuunottamatta ovat oikein mukavia ja järkeviä ihmisiä enkä usko hetkeäkään, että loukkaantuisivat kieltäytymisestä saati että vain tulisivat paikalle siitä huolimatta.

Vierailija
80/157 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto vain, että ette vietä tänä jouluna sukujoulua. Ei siinä sen kummempaa. Ihmisillä on huono tapa olettaa toisten suhtautumista. Rehellisesti vain kertoo mitä suunnitelmia. 

Juuri näin, yksinkertaista. Ja miehen kuuluu se tehdä, koska ovat hänen sukulaisiaan. Jos ei suostu, niin sanot että menet jouluksi yksin hotelliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme