Miehen ja sukunsa rajattomuus ja joulun vietto
Olen ihan käsittämättömässä tilanteessa. Meillä on molemmilla ollut aika rankka syksy töiden sun muun puolesta ja ajateltiin, että ei vietetä joulua sen kummemmin vaan ollaan vaan kotona ja vihdoin rentoudutaan kaksin. Lapsetkin ovat toisilla vanhemmillaan, eli heidänkään takiaan ei tarvitse oikeastaan mitään enää pyhinä järjestää.
Meillä on iso talo ja miehen sukua on ollut meillä monesti viettämässä joulua porukalla ja osa varmaankin haluaisi nytkin niin. Mies ei kuitenkaan uskalla sanoa sukulaisilleen, että tänä vuonna haluaisimme viettää joulua ihan vain kaksin. Tämän vuoksi mies yrittää nyt lähes väkisin saada minua lähtemään kanssaan jouluviikoksi pois kotoamme mihin tahansa, ettei tarvitse kestitä sukulaisia eikä toisaalta sanoa heille että tällä kertaa ei sovi.
Mielestäni tämä on aivan käsittämätön kuvio. Saimme tästä jo riidan aikaiseksi, sillä minun mielestäni on täysin kestämätöntä, että en saa tossukkamiehen vuoksi olla kotonani rauhassa vaan sukulaiset voivat ilmeisesti käytännössä tulla kotiini miten haluavat. Mies taas on sitä mieltä, että tilanne ei ole niin yksinkertainen että sukulaisille voisi vain sanoa ei. Miehen sukulaisten kanssa on ennenkin toki ollut sellaista, että ovat vain paukanneet paikalle lyhyellä varoitusajalla sen kummemmin sopimatta ja tyhjin käsin, mutta ovat kuitenkin sen verran järki-ihmisiä, että aivan varmasti ymmärtäisivät ja keksisivät jouluksi muuta, kun näinkin hyvissä ajoin etukäteen kertoisi mikä tilanne on.
Mitä ihmettä teen? Mielestäni on ihan periaatekysymys, että mies itse hoitaa tällaiset asiat sukulaisilleen, eli en aio puuttua ja alkaa soitella ympäriinsä selittäen tilannetta. Alan kallistua siihen, että mies menköön yksinään reissuun jos haluaa ja itse jään kotiin lataamaan akkuja. Jos miehen sukulaiset tulevat, avaan oven kylpytakissa noutopizzan kanssa, eivätköhän palaa sinne mistä tulivatkin.
Kommentit (157)
Eihän ne sinun rahojasi ole. Sinäkin olet kuppaaja, muttet ymmärrä sitä.
Vaikka tämä onkin "Mitä ihmettä tekisin" satutädin provoilua taas kerran, niin sikäli ajankohtainen että yleensä sukulaiset tosiaan odottavat, että toimitaan kuten aina ennenkin. Itse vietän nyt yli 60 sukulaisjoulun jälkeen ensimmäistä kertaa Joulua yksin, kun läheiset ovat jo kaikki kuolleet. Monta vuotta toivoin että saisin viettää jouluni juuri niin kuin itse tykkään, mutta onhan tämä toisaalta aika surullistakin. Sitten taas toisaalta , eihän juouluissa ole enää vuosiin ollut sellaista Joulun taikaa kuten lapsena. Eli otan rennosti, syön itselleni mieluista ruokaa ja lepäilen. Ei siinä sen kummempaa.
Voithan ap. sinäkin sen asian ilmoittaa sukulaisille, että olette muualla joulun tai vietätte sen kahdestaan. Ei sukulaisetkaan saa tulla jos ei ole sovittu/kutsuttu. Samahan se kumpi sen ilmoittaa. Jos joku suuttuu, niin suuttukoon. Ei kukaan voi pakolla teille tulla. Jokaisen oma joulu, miten viettää.
Mummon neuvot ovat oivallisia 🥰 Taas löytyi ratkaisu tähänkin pulmaan ja mikä ihmeellisintä haudan takaa 💀👻
Voisin suostua miehen kanssa reissuun lähtemiseen jos mies suunnittelee, maksaa ja muutenkin hoitaa koko lystin ja minun tarvitsisi vain istua autoon.
Kuulostaa siltä, että mies ei sano sukulaisilleen ei, joten jos sinä et sano heille mitään ettekä lähde pois jouluksi, sitten sukulaiset tulevat kylään. Tämän voit välttää joko soittamalla heille itse tai lähtemällä sinne reissuun. Turha täällä pohtia, onko tämä oikein vai väärin, näin se myt kumminkin on ja tuossa ne vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Mummon neuvot ovat oivallisia 🥰 Taas löytyi ratkaisu tähänkin pulmaan ja mikä ihmeellisintä haudan takaa 💀👻
Illan naurut 😄
kannattaa ilmoittaa jo nyt ajoissa, eivät kerkeä suunnitellakaan teille tulemisia
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että mies ei sano sukulaisilleen ei, joten jos sinä et sano heille mitään ettekä lähde pois jouluksi, sitten sukulaiset tulevat kylään. Tämän voit välttää joko soittamalla heille itse tai lähtemällä sinne reissuun. Turha täällä pohtia, onko tämä oikein vai väärin, näin se myt kumminkin on ja tuossa ne vaihtoehdot.
Näinhän se oikeastaan on. Ehkä tässä lähinnä ärsyttää miehen vetelyys ja kuvitelma siitä että hän on tilanteen edessä täysin kädetön ja sukulaiset vaan tulevat tänne vaikka mitä tekisi.
Ap
Mitään en vihaa enemmän, kuin näitä paikalle pamahtajia. Lapsena se oli normaalia, että haettiin kaveri ulos leikkimään, aikuisilla on kuitenkin vastuut ja omat elämäntilanteensa.
Onneksi on vuorotyö arkena ja pyhänä, niin aina voi sanoa olevansa töissä.
Ap, katso jotain yksityisen mökkiä, olisiko halvalla vuokrattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitto vain, että ette vietä tänä jouluna sukujoulua. Ei siinä sen kummempaa. Ihmisillä on huono tapa olettaa toisten suhtautumista. Rehellisesti vain kertoo mitä suunnitelmia.
Mielestäni tämä olisi ainoa oikea toimintatapa. Enkä edes usko, että kukaan loukkaantuisi tai pahastuisi. Se ei kuitenkaan ihan periaatteesta ole minun tehtäväni. Mies on ollut tähänkin asti asian tiimoilta itse yhteydessä sukulaisiinsa, hoitakoon tilanteen loppuun.
Ap
Ja ihan periaatteen vuoksi olet valmis pilaamaan joulusi? Jos ei mies saa aikaan, niin soitat itse tai laitat viestin asiasta:
Hauskaa loppuvuotta ja joulun odotusta. Tänä vuonna vietämme pyhät ihan kahdestaan
vedä ne kalsarikännisi ennen joulua. jouluna ollaan sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään en vihaa enemmän, kuin näitä paikalle pamahtajia. Lapsena se oli normaalia, että haettiin kaveri ulos leikkimään, aikuisilla on kuitenkin vastuut ja omat elämäntilanteensa.
Onneksi on vuorotyö arkena ja pyhänä, niin aina voi sanoa olevansa töissä.
Ap, katso jotain yksityisen mökkiä, olisiko halvalla vuokrattavissa.
Jep, periaatteessa joskus voi ollakin ihan kiva jos joku pamahtaa paikalle vaikka kahvittelemaan, mutta sellaisella asenteella että ei vaadi mitään vaan lähinnä tiedustelee olisiko nyt aikaa.
Juhlapyhät ja yökyläily taas ovat mielestäni ehdottomasti sellaisia, että niitä suunnitellaan ja keskustellaan ajoissa etukäteen.
Ap
Sä ilmoitat itse että ei voi tulla, niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdette pois johonkin rauhalliseen paikkaan jouluksi.
Mutta onko se oikein, että ap ei saa kotonaan olla rauhassa, vaan täytyy kirjaimellisesti lähteä pakoon, jotta saa omaa aikaa?
Ap:n miehelle nyt vähän ryhtiä.
Onko oikein, että mies ei saa olla sukulaistensa kanssa samalla tavalla iloisena joukkona kuin amerikkalaisissa elokuvissa?
No mikä siinä on, että ette voi mennä jouluviikoksi johonkin rentoutumaan? Sillä tuon saa käyntiin niin että ei joudu tänäkään joukuna kaikille selittämään mitään ja ensi jouluna kukaan ei enää oleta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se oikein, että ap ei saa kotonaan olla rauhassa, vaan täytyy kirjaimellisesti lähteä pakoon, jotta saa omaa aikaa?
Onko oikein, että mies ei saa olla sukulaistensa kanssa samalla tavalla iloisena joukkona kuin amerikkalaisissa elokuvissa?
Mies tilaa, hoitaa ja maksaa kodin siivoukset, koristelut, ruoat ja juomat iloiselle joukolle. Ihanaa saada talo täyteen iloista, huoletonta, lapsuusjouluidylliä.
Tämä oli suuri syy sille miksi me miehen kanssa ollaan jo heti seurustelun alusta alkean päätetty, että kaikki juhlapyhät vietetään kahdestaan omassa rauhassa ja meille ei tule kummankaan sukulaisia eikä mennä minnekään kylään.
Päätös on pitänyt jo 20 vuotta vaikka ollaan kuultu vuosien saatossa jos jonkinlaista itkua, marmatusta ja syyllistämistä. Syksy on synkkää ja rankkaa aikaa töissä ja joulun aika on täydellinen hetki siitä palautumiseen. Palautumista ei tapahdu jos pitää passata vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tilaa, hoitaa ja maksaa kodin siivoukset, koristelut, ruoat ja juomat iloiselle joukolle. Ihanaa saada talo täyteen iloista, huoletonta, lapsuusjouluidylliä.
Mutta kun nuo ovat naisten täitä. Suvun naiset tekee ne yhdessä iloisesti höpötellen.