Miehen ja sukunsa rajattomuus ja joulun vietto
Olen ihan käsittämättömässä tilanteessa. Meillä on molemmilla ollut aika rankka syksy töiden sun muun puolesta ja ajateltiin, että ei vietetä joulua sen kummemmin vaan ollaan vaan kotona ja vihdoin rentoudutaan kaksin. Lapsetkin ovat toisilla vanhemmillaan, eli heidänkään takiaan ei tarvitse oikeastaan mitään enää pyhinä järjestää.
Meillä on iso talo ja miehen sukua on ollut meillä monesti viettämässä joulua porukalla ja osa varmaankin haluaisi nytkin niin. Mies ei kuitenkaan uskalla sanoa sukulaisilleen, että tänä vuonna haluaisimme viettää joulua ihan vain kaksin. Tämän vuoksi mies yrittää nyt lähes väkisin saada minua lähtemään kanssaan jouluviikoksi pois kotoamme mihin tahansa, ettei tarvitse kestitä sukulaisia eikä toisaalta sanoa heille että tällä kertaa ei sovi.
Mielestäni tämä on aivan käsittämätön kuvio. Saimme tästä jo riidan aikaiseksi, sillä minun mielestäni on täysin kestämätöntä, että en saa tossukkamiehen vuoksi olla kotonani rauhassa vaan sukulaiset voivat ilmeisesti käytännössä tulla kotiini miten haluavat. Mies taas on sitä mieltä, että tilanne ei ole niin yksinkertainen että sukulaisille voisi vain sanoa ei. Miehen sukulaisten kanssa on ennenkin toki ollut sellaista, että ovat vain paukanneet paikalle lyhyellä varoitusajalla sen kummemmin sopimatta ja tyhjin käsin, mutta ovat kuitenkin sen verran järki-ihmisiä, että aivan varmasti ymmärtäisivät ja keksisivät jouluksi muuta, kun näinkin hyvissä ajoin etukäteen kertoisi mikä tilanne on.
Mitä ihmettä teen? Mielestäni on ihan periaatekysymys, että mies itse hoitaa tällaiset asiat sukulaisilleen, eli en aio puuttua ja alkaa soitella ympäriinsä selittäen tilannetta. Alan kallistua siihen, että mies menköön yksinään reissuun jos haluaa ja itse jään kotiin lataamaan akkuja. Jos miehen sukulaiset tulevat, avaan oven kylpytakissa noutopizzan kanssa, eivätköhän palaa sinne mistä tulivatkin.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Sä ilmoitat itse että ei voi tulla, niin helppoa.
Periaatteessa helppoa, riippuu vaan paljolti siitä millaisia sukulaiset ovat. Exäni oli samanlainen, ei koskaan voinut kieltää sukulaisiaan tulemasta, vaikka meillä olisi ollut kotona mikä tilanne tahansa päällä. Esimerkkinä talon remontti, kun itsekin jouduimme asumaan ahtaasti ja esim. kylppäri ei ollut käytössä. Sukulaiset eivät tienneet remontista ja päivän varoajalla olivat tulossa yökylään. Mies iloisesti lupasi että tottakai voi tulla. Meillä oli remontin vuoksi vain yksi makuuhuone käytössä ja kun kysyin mieheltä missä ME sitten nukumme, kun sukunsa vie makuuhuoneen ja olohuoneen, niin kuulemma voimme nukkua keittiön lattialla. Kun kerroin ettei kertakaikkiaan käy ja hän saa ilmoittaa sukulaisilleen ettei nyt voi tulla, ei mies suostunut ja minun piti asiasta ilmoittaa ja saada sukulaistensa vihat päälleni. Kun minä en kuulemma anna miehen tavata sukuaan. Tämänkin takia mies on ex kun ei ollut mitään selkärankaa muissakaan asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset soita niille sukulaisille ja sano etteivät tule teille.
Etkö osaa lukea? Ne on miehen sukulaisia joten myös miehen vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit vaan vahvistavat sitä, että tilanne todella on ihan älytön, jos kerran tätä ei edes todeksi uskota. Mietin jo, että olenko itse tässä kohtuuton.
Ap
Et ole kohtuuton, kokemusta rajattomasta suvusta ja tossusta miehestä täälläkin. Ainoa mikä auttoi oli avioero. Sä olet siinä arvoasteikossa pohjasakkaa eikä se tule muuttumaan, muutenhan miestä kiinnostaisi myös sinun hyvinvointi.
Jos haluat, että asiat menevät niin kuin sinä tahdot ei auta kuin ottaa itse yhteyttä. Miehesi kanssa tilanne on nyt jumissa, eikä etene mitenkään.
Tai voitko harkita kompromissia, että jos miehesi kuitenkin haluaisi nähdä sukuansa (ei kehtaa sanoa sinulle sitä, koska tuntee sinut ja ehdottomuutesi tässä asiassa) miehesi käy heidän luonaan joulukierroksella ennen joulua? Tai menet mukaan ja samalla kerrotte, että raskaan syksyn jälkeen ette jaksa tehdä muuta kuin levätä kaksin.
Liika tiukkuus voi kostautua sinulle tulevina vuosina. Karman laki seuraa etenkin jouluperinteiden kiertämisessä,jolloin diplomatia muita kohtaan voi olla hyvä ratkaisu saada se haluamansa joulu. Ystävällinen selitys usein riittää. Asiat eivät muutu muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitto vain, että ette vietä tänä jouluna sukujoulua. Ei siinä sen kummempaa. Ihmisillä on huono tapa olettaa toisten suhtautumista. Rehellisesti vain kertoo mitä suunnitelmia.
Mielestäni tämä olisi ainoa oikea toimintatapa. Enkä edes usko, että kukaan loukkaantuisi tai pahastuisi. Se ei kuitenkaan ihan periaatteesta ole minun tehtäväni. Mies on ollut tähänkin asti asian tiimoilta itse yhteydessä sukulaisiinsa, hoitakoon tilanteen loppuun.
Ap
Jos ei hoida etkä sinä saa heille suutasi auki niin sitten kärsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdette pois johonkin rauhalliseen paikkaan jouluksi.
Mutta onko se oikein, että ap ei saa kotonaan olla rauhassa, vaan täytyy kirjaimellisesti lähteä pakoon, jotta saa omaa aikaa?
Ap:n miehelle nyt vähän ryhtiä.
Siis tämä juuri! En minä ainakaan halua lähteä jouluna pois OMASTA KODISTA sen takia, että kumppanilla on ihan sairaita sukulaisia. Ja kyllä, tuollainen toisten kotiin kutsumatta tuppautuminen on sairasta.
Minä tekisin tuossa niin, että jos miehellä on vaikeaa sanoa ei väkisin juhlimaan tuleville sukulaisille ei, niin lähtisimme tänä jouluna jonnekin muualle ihan vain katkaistakseen tuon perinteen, että teille voi tulla lompsotella jouluviettoon. Sukuihmisenä ymmärrän hyvin, ettei miehellesi ole mukava homma kieltää ihmisiä tulemasta. Symppaan häntä täysin. Varmasti löytyy joku tunnelmallinen piilopirtti, jonne voitte kaksin kadota pariksi päiväksi. Olisi tuo aika romanttistakin.
Ymmärrän hyvin myös sinun kantasi, että ei sinne teille kotiin nyt vaan tungeta passattavaksi ja viihdytettäväksi jouluksi kutsumatta. Ja jos haluaa olla jouluna kotona rauhassa niin pitää saada olla.
Yksi vaihtoehto on soitella sukulaiset läpi ja kutsua heidät tapanina joulun rääppijäisiin. Selkeästi sanotte, että nyt olette joulun keskenänne, mutta tervetuloa meille tapanina ylimääräisten jouluruokienne kanssa. Syödään yhdessä, jokainen tuo ruokaa tullessaan ja yhdessä laitetaan pöytä rennosti koreaksi, ja kenenkään ei tarvitse emännöidä.
Minusta sinä AP olet saanut ihmeellisiä neuvoja täällä. Ikäänkuin naisen pitäisi vaan sopeutua tähän tai hoitaa itse asia. Minusta sinun pitää tehdä just niin kuin itse ehdotit eli mies menköön yksinään reissuun jos haluaa. Eihän sun ole pakko avata ovea, jos joku tulee jouluna koputtelemaan. Tai sanot, että olet vaikka kipeä. Ei ole sun vastuulla tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentit vaan vahvistavat sitä, että tilanne todella on ihan älytön, jos kerran tätä ei edes todeksi uskota. Mietin jo, että olenko itse tässä kohtuuton.
Ap
Et ole kohtuuton, kokemusta rajattomasta suvusta ja tossusta miehestä täälläkin. Ainoa mikä auttoi oli avioero. Sä olet siinä arvoasteikossa pohjasakkaa eikä se tule muuttumaan, muutenhan miestä kiinnostaisi myös sinun hyvinvointi.
No ei tämä nyt ihan näin dramaattista ole, että pitää erota.
Sinä olet ap oikeassa, mutta miehesi on tukalassa tilanteessa. Auta häntä. Laatikaa yhdessä suunnitelma, miten tästä selviätte. Olette sentään samoilla linjoilla siinä, ettei vieraita haluta jouluksi.
Mä en ymmärrä sinua. Miksi ihmeessä et halua viettää joulua sukulaisten kanssa? Miehen sukulaisia, mutta jos te nyt olette pidempään olleet yhdessä (uskoisin, koska iso talo) niin kai ne aika tuttuja henkilöitä sinullekin ovat. Kylpytakissa noutopizzaa? Ei kuulosta kovin joululta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinä AP olet saanut ihmeellisiä neuvoja täällä. Ikäänkuin naisen pitäisi vaan sopeutua tähän tai hoitaa itse asia. Minusta sinun pitää tehdä just niin kuin itse ehdotit eli mies menköön yksinään reissuun jos haluaa. Eihän sun ole pakko avata ovea, jos joku tulee jouluna koputtelemaan. Tai sanot, että olet vaikka kipeä. Ei ole sun vastuulla tämä.
On noi sinunkin neuvot aika ihmeellisiä; lähettää mies yksin reissuun kun kaksin halutaan olla, piileskellä kotonaan tai leikkiä sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdette pois johonkin rauhalliseen paikkaan jouluksi.
Mutta onko se oikein, että ap ei saa kotonaan olla rauhassa, vaan täytyy kirjaimellisesti lähteä pakoon, jotta saa omaa aikaa?
Ap:n miehelle nyt vähän ryhtiä.
Onko oikein, että mies ei saa olla sukulaistensa kanssa samalla tavalla iloisena joukkona kuin amerikkalaisissa elokuvissa?
Mies tilaa, hoitaa ja maksaa kodin siivoukset, koristelut, ruoat ja juomat iloiselle joukolle. Ihanaa saada talo täyteen iloista, huoletonta, lapsuusjouluidylliä.
Ei tästä ollut kyse, mieskään ei halua jouluksi sukulaisia kylään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli suuri syy sille miksi me miehen kanssa ollaan jo heti seurustelun alusta alkean päätetty, että kaikki juhlapyhät vietetään kahdestaan omassa rauhassa ja meille ei tule kummankaan sukulaisia eikä mennä minnekään kylään.
Päätös on pitänyt jo 20 vuotta vaikka ollaan kuultu vuosien saatossa jos jonkinlaista itkua, marmatusta ja syyllistämistä. Syksy on synkkää ja rankkaa aikaa töissä ja joulun aika on täydellinen hetki siitä palautumiseen. Palautumista ei tapahdu jos pitää passata vieraita.
Tämä auttaa nyt ap:ta miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei tämä nyt ihan näin dramaattista ole, että pitää erota.
jos meno toistuu vuodesta toiseen, niin kyllä alkaa olemaan. Itse kukin tekee toki omat ratkaisut, mutta tossahan mies viestii suoraan kuka on tärkeä ja kuka ei. Jos yhteinen aika ja rauhassa palautuminen kumppanin kanssa olisi tärkeä, sukulaisille ilmoitettaisiin ettei tänä vuonna joulua järjestetä, piste, menkää muualle ja jos joku tulee ovelle, emme päästä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä sinua. Miksi ihmeessä et halua viettää joulua sukulaisten kanssa? Miehen sukulaisia, mutta jos te nyt olette pidempään olleet yhdessä (uskoisin, koska iso talo) niin kai ne aika tuttuja henkilöitä sinullekin ovat. Kylpytakissa noutopizzaa? Ei kuulosta kovin joululta.
kuulostat juuri sellaiselta sukulaiselta joka tulisi sinne valmiiseen pöytään, sitten valittaisi että tarjottavat eivät ole hyviä ja emäntäkin on ihme vaisu, ei mitään käytöstapoja vieraita kohtaan :D Suku on pahin ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä jotenkin sukupolvikysymys. Kun nykyään tuntuu olevan hirveän tarkkaa se, että ei vaan joudu kommunikoimaan puolison sukulaisten kanssa. Kyllä minä aikoinaan tarvittaessa saatoin sopia myös miehen sukulaisten kanssa vierailuista yms. Eikä se nyt ollut mikään ongelma, soiteltiin ja viestiteltiin myös muuten. Tuo *ei ole sun vastuulla* on todella outo asenne, ainakin jos on vähänkään pidemmästä parisuhteesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Joulussa on iso laittaminen kun tulee vieraita. Ruokaa on oltava paljon, vieraat yöpyvät, heitä pitää viihdyttää, passata, huolehtia aamupaloista, ruuista, päivärytmistä, ruoka-ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuulostat juuri sellaiselta sukulaiselta joka tulisi sinne valmiiseen pöytään, sitten valittaisi että tarjottavat eivät ole hyviä ja emäntäkin on ihme vaisu, ei mitään käytöstapoja vieraita kohtaan :D Suku on pahin ja syystä.
Joo just näitä, joille ensin äiti on passannut joulun valmiiksi ja sitten on siirrytty seuraavaan valmiiseen joulupöytään. Joka on ikinä perhe- ja sukujouluja järjestänyt, niin tietää mikä työ ja raha on taustalla, että se joulunäyttämö on siinä pystyssä notkuvine joulupöytineen. Sitten jotkut sukulaiset tulevat kahta kättä heilutellen joulun viettoon, että tokihan sukutalon valmis joulupöytä on heille syntymäoikeus.
Mies on kasvatettu palvelemaan vanhempiaan, manipuloitu kasvatuksella niin, että ei osaa sanoa ei.
Minulla on samanlainen tossu. Aluksi ei edes ymmärtänyt, että vanhempiensa käytös on totaalisen väärin, sitten kun alkoi ymmärtää, ei silti osannut pitää puoliaan. Se käytösmalli on niin syvässä.