Luin jutun sairaanhoitajasta Norjassa
Norjassa hoitoalalla mm.
- tehdään työvuorolistat kolmeksi kuukaudeksi eteenpäin! Ei kolmeksi viikoksi. Helpompi suunnitella elämää.
- töissä ei ole kiire, vuorossa on enemmän hoitajia kuin esim. Suomessa on totuttu.
- palkka Norjassa sairaanhoitajalla 4800 + lisät. Ja lisäksi: palkka nousee joka vuosi. Suomessa joku kolmisen tonnia ja lisät, siinä on ja pysyy.
- viikkotyöaika 35,5 tuntia.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Toi vuorojen käsittämätön kaaos on jotain, mitä mun teollisuuden ja kunnossapidon puolella työskennelleenä en vaan ymmärrä. Tehdas pyörii 24/7 lukuunottamatta joulun huoltoseisokkia. Se tarkoittaa sitä, että perusduunareita tarvitaan 24/7. Eli aamuvuoro, iltavuoro ja yövuoro. Sit tietyt hommat tehdään aamu- ja iltavuorossa, vaikka tavaran vastaanotto ja lähettämö. Päivävuorossa on peruskunnossapidon porukka, ja niillä on kiertävä päivystys. Jotkut sähkärit on kahdessa vuorossa ja päivystysringissä. Suunnittelijat tekee pelkkää virastotyöaikaa etänä...
Ja kaikkien vuoron tiedetään vuosi etukäteen. Miten sama ei onnistu sairaalassa? Ai ei tiedetä, onko työntekijöitä? No hemmetti palkatkaa ne vakituisiin työsuhteisiin!
Juuri tämä, naulan kantaan.
Päälle vielä kunnon Räpsy&Dolly aoh, jonka takaraivo paistaa silmiin katsoessa ja on todellakin juuri niin tyhmä kuin ensivaikutelmastaan voi käsityksen saada. Toinen aoh on seniili ja täysin suojatyössä, laitettu pois silmistä jonnekin vaan ennen eläkeikää. Oh:n B-PEth taas on takuulla ykkösellä alkava.
Työryhmästä tai muusta ei olekaan sitten mitään huonoa sanottavaa.
Ei vaan pysty, hetki nyt vielä ehkä. Sitten taas jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi meidän hyvinvointivaltio enää. Täältä otetaan rusinat pullasta, mutta harva enää antaa takaisin mitään.
Sanoisin, että ensimmäiseksi on aika laittaa koulutus reilulla kädellä maksulliseksi ja poistaa opintotuet.
Eli haluat pienipalkkaiset hoitajat, joilla on valtavat opintolainat niskassaan? Voi miten jaloa.
Ja näin saadaan varmasti paljon (alipalkatuille ja nolla-arvostetulle) alalle halukkaita, huutista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Suomessa myös naisiin kohdistu toiseksi eniten väkivaltaa koko Euroopassa? Mikä täällä enää on hyvää? Palvelut vähenee ja laatu heikkenee, työttömyys kasvaa, hinnat nousee, väkivalta ja rikollisuus lisääntyy, yrittäjyydestä tehdään vaikeaa, kaikki maksut nousee jatkuvasti. Mitä vielä.
Se oli vähän laajempi koska se mittasi parisuhdeväkivallan, seksuaaliväkivallan ja työpaikkahäirinnän yleisyyttä. Eikä ollut toiseksi eniten vaan eniten. Hirveä maa.
Se pieni mutta, että pitää osata norjaa. Ei tarkoita, että jos osaa kouluruotsia, niin osaa myös norjaa. Mutta sinne vaan kaikki kielitaitoiset.
Se pieni mutta, että pitää osata norjaa. Ei tarkoita, että jos osaa kouluruotsia, niin osaa myös norjaa. Mutta sinne vaan kaikki kielitaitoiset.
Miten voi olla noin suuri ero naapurimaissa? Vähän kyllä hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Norja on rikkaampi maa kuin Suomi. Kaikissa ammateissa saa parempaa palkkaa ja työehdot. Jokainen eri ammattilainen voi pohtia, meneekö sinne vuolaamaan kultaa vai tunteeko isänmaallisuutta tai muuta syytä jäädä tänne.
Miten voi tuntea isänmaallisuutta jos sua vaan kupataan eikä muita hyvinvointiin tähtääviä keinoja keksitä?
Vierailija kirjoitti:
Menkää ennemmin Saudeihin töihin, siellä sitä vasta tienaakin. Verottomana. Asuminen yms halpaa, terveydenhoito ilmaista ja säät suosii.
Mutta ne muut puolet.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Suomessa myös naisiin kohdistu toiseksi eniten väkivaltaa koko Euroopassa? Mikä täällä enää on hyvää? Palvelut vähenee ja laatu heikkenee, työttömyys kasvaa, hinnat nousee, väkivalta ja rikollisuus lisääntyy, yrittäjyydestä tehdään vaikeaa, kaikki maksut nousee jatkuvasti. Mitä vielä.
Onhan se huolestuttavaa. Kuka saisi aikaan muutoksen parempaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vaan Norjaan hoitoalalle töihin. Jokainen potilas puhuu omaa murrettaan josta ei ihan kouluruotsilla ota selvää.
Suomessa aasialaiset hoitajat selviää ilmeisesti hyvin suomen kielen eri murteiden kanssa, joten eipä hätää.
Lisäksi suomalaiset Norjassa sanovat, että hyvin suomalaisena pärjää.
Norjassa on kaksi eri kieltä, joita opetetaan kaikille kuten meillä pakkoruotsia.
Bokmål ja nynorsk eroavat toisistaan, että äidinkielen lisäksi toista opetetaan kaikille.
Pakkosuomenruotsillako niitä molempia pitää osata, kun ei norjalaisetkaan osaa molempia opiskelematta.
Vain pieni osa norjalaisista käyttää nynorskia kirjakielenä. Jos osaat bokmålia, pystyt lukemaan nynorskia.
Norja on helppo kieli oppia, kielioppikin on yksinkertaisempi kuin ruotsissa.
Oma palkkani Suomessa on 6500€, bonukset 5000-15000€ firman tuloksesta riippuen. Mutta olenkin insinööri, ammatinvalinta kysymys siis
Vierailija kirjoitti:
Oma palkkani Suomessa on 6500€, bonukset 5000-15000€ firman tuloksesta riippuen. Mutta olenkin insinööri, ammatinvalinta kysymys siis
Tuolla palkalla ja insinöörin koulutuksella voisi olettaa, että ihminen kirjoittaa yhdyssanat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää ennemmin Saudeihin töihin, siellä sitä vasta tienaakin. Verottomana. Asuminen yms halpaa, terveydenhoito ilmaista ja säät suosii.
Naisena en lähtisi tuonne, vaikka saisi palkkaa kymppitonnin kuussa.
Semmosta palkkaa ne melkein saakin. Kaveri oli monta vuotta töissä Saudeissa, ei ikinä mitään ongelmaa.
Jos olisi kieli hallussa, lähtisin heti. Suomessa ei ole sairaanhoitajalla mitään ura- tai palkkakehitystä. Silppu ja sälätyö työnnetään kiihtyvällä tahdilla hoitajille, kun esim osastosihteerejä on vähän.
Kukaan ei kertonut, eikä ennustanut mulle näitä töitä aloitellessa, että hyvinvointivaltio alasajetaan ja hoitajat tuodaan halpatyövoimana ulkomailta, että palkat pysyvät pieninä.
Norjassa on öljyä, meillä ei. No, tosin jos meillä olisi öljyä, se olisi jo myyty ulkomaille ja meillä ei taas olisi mitään.
Norjan öljy mahdollistaa tuon elintason. Meillä kateus vie kalatkin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on selvinnyt sairaanhoitajan opinnoista niin selviää varmasti norjan opiskelusta. Se ei ole kovin vaikea kieli, varsinkaan jos asuu maassa. Jokainen normaaliälyinen pystyy halutessaan oppimaan kielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli vähän laajempi koska se mittasi parisuhdeväkivallan, seksuaaliväkivallan ja työpaikkahäirinnän yleisyyttä. Eikä ollut toiseksi eniten vaan eniten. Hirveä maa.
Ja nyt kun olet eri kulttuurien ja tapojen asiantuntija, kuten jokainen reissaava suomalainen. Olet varmasti ottanut huomioon tutkimusta lukiessasi, että muissa maissa on edelleen hyvin tiukka vaikenemisen kulttuuri ja naiset ovat alisteisessa asemassa. Siinä on yksi syy, miksi Suomi on kärjessä väkivallassa: suomalaiset kertovat ja jakavat. Eivät kärsi hiljaa itsekseen.
Seuraava asia on palkkaus. Kannattaa joskus huvikseen lukea, että mitä nuo palkkavertaukset sisältää. Olen Ruotsissa ja mun vuosipalkka sisältää esimerkiksi eläke-etuuden, jonka maksan ihan itse. Se vai näkyy mun vuosipalkassa, en sitä koskaan itse tule näkemään. Kivasti kyllä nostaa mun veroprosentin niin, että tuloverotuksen prosentti on 55 prosenttia 700 000kr vuosituloilla. Ensi vuonna täytyy jotain tehdä tuolle veroprosentille kyllä. Lisäksi mulla on auto, joka on kikkailtu verotukseen, mutta josta maksan kuitenkin ihan kiitettävän summan vuodessa. Kivasti noin 58 000 kuukausipalkasta saan käteen noin 27 000kr kuukaudessa. Mutta hei! Ainoastaan Suomessa on aivan järkyttävä verotus. Vai miten se meni?
Vierailija kirjoitti:
Sivusta tuota työvuorosuunnittelua kommentoin. Olen itse tehnyt näitä kolmen viikon vuorolistoja ja olisi kamalaa edes miettiä tekevänsä kolmen kuukauden listoja. Tilanteet ihmisten elämissä elävät ja muuttuvat. On aika hankala lähteä muuttamaan kolmen kuukauden listoja verrattuna näihin kolmen viikon vastaaviin. On myös nopeampaa näitä tehdä.
Omalla työpaikalla on kuuden viikon listat ja tykkään kyllä siitä. Kolme viikkoa on liian lyhyt aika.
Norja on rikkaampi maa kuin Suomi. Kaikissa ammateissa saa parempaa palkkaa ja työehdot. Jokainen eri ammattilainen voi pohtia, meneekö sinne vuolaamaan kultaa vai tunteeko isänmaallisuutta tai muuta syytä jäädä tänne.