Koska suvun vanhukset antavat meille lahjaksi itse tekemiään sukkia ja myssyjä, minä puolestani annan lasten tarhassa väsäämiä askarteluja
On askartelusavesta tehtyjä ehaaania jotain.. autoja ja erilaista helyistä liimailtu prinsessan tiara. Saa nähdä tykkäävätkö.
Kommentit (90)
Oikein hyvä. Niitä ainakin oma äitini toivoo. Hänellä on tarvittavat tavarat ja rutkasti varallisuutta ostaa mitä haluaa. Just oli neulonut mulle ihanat palmikkosukat.
Olen ns suvun vanhus. En todellakaan halua keltään mitää lahjaa, korkeintain mieheltäni jotain tarpeellista.
Torjun tämän näpäytyksen ostamalla perheellisille villasukat Temusta. Nyt heidän on nieltävä kiukkunsa ja ostettava minulle ihan tavallinen järkevä lahja, tai keksittävä uusi kostomenetelmä sille, että minulta ei tulekaan lahjaksi sähköskuuttia, air jordaneita ja uusinta iphonea
Se, ettei ap arvosta sukulaisten neulomia sukkia saati lasten askartelutöitä kertoo karua tarinaansa ap:n kyvyttömyydestä nähdä luovuutta ja käden taitoja. Ei sinällään mikään yllätys lisääntyvässä uusavuttomuudessa, mutta tietysti sääli ettei osaa vanhempana kannustaa ja kiittää lapsiaan oppimaan lisää.
Olen lapseton, mutta ilahdun tosi paljon jos sukulaislapsilta saa jotakin heidän itse tekemäänsä. Ne säilytän aarteina ja kömpelöt , mutta lasten suurella hartaudella askarrellut joulutontut saavat kunniapaikan kodissani. Joka joulu. Tulen niistä aina hyvälle tuulelle.
Se voi olla mummon lempilahja eli tee vaan noin. Minun anoppi ja äiti ainakin molemmat haluaa ladten piirustuksia yms ja kysyy niitä.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on muutenkin surkeita, menevät suoraan biojätteeseen.
Nykyään käytetään merinovillasukkia jos on kylmää ja/tai kosteata, ne on parempia kaikinpuolin.
Et ole tosissasi. Mitäpä luulet merinovillan olevan? Villa toimii samalla tavalla olipa lampaan rotu mikä hyvänsä.
En oikeasti tykkää villasukista. Jalat hikoaa ja kutiaa niissä. En tee niillä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on muutenkin surkeita, menevät suoraan biojätteeseen.
Nykyään käytetään merinovillasukkia jos on kylmää ja/tai kosteata, ne on parempia kaikinpuolin.
Et ole tosissasi. Mitäpä luulet merinovillan olevan? Villa toimii samalla tavalla olipa lampaan rotu mikä hyvänsä.
Selvästi et omista merinovillasukkia 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät tykkäisi? Mutta minusta itsetehdyt myssyt ja varsinkin sukat olisi huippulahja!
Aika harva Helsingissä asuva on sairaalloinen vetoisassa mökissä asuva eläkeläinen.
Moni iäkäs helsinkiläinen asuu kylmässä asunnossa, koska taloyhtiöt säästävät lämmityksessä. Se on ollut normi monta vuotta.
Riippuu "vanhuksista" mutta minun isovanhempani tykkäsivät todella paljon tekeleistäni ja annoin niitä välillä heille. Heidän omakotitalonsa yhden huoneen seinä oli melkein täynnä lastenlasten kehystettyjä piirustuksia. Joihinkin tämä lahja voi siis upota paremmin kuin on ehkä tarkoituksesi.
Mulla palelee jalat usein ja käytän villasukkia vaikka ihan Helsingissä asunkin. Sukat saan kaverilta, joka saa niitä lahjaksi mummoltaan. Omassa suvussa ei enää kukaan kudo.
Lapsityövoiman käyttö on laitonta.
Teepä itse vai oletko ns. Käsi? Peukalo perseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät tykkäisi? Mutta minusta itsetehdyt myssyt ja varsinkin sukat olisi huippulahja!
Aika harva Helsingissä asuva on sairaalloinen vetoisassa mökissä asuva eläkeläinen.
Niitä villasukkia voi pitää kerrostalossakin, tollo.
Villasukkia on jo tuomiopäivään saakka, ja hyvä niin, niille on aina käyttöä. Mutta, jos satun olemaan jonkun teidän tuttu, niin mulle saa tuoda aivan kaikenlaisia ruokalahjoja, niitä itsetehtyjäja tahmatassujen kanssa tehtyjä hilloja, siirappeja, makeisia ja sinappeja, jotka saavat palstan aina oksentamaan ajatuksestakin. :D Mulla on käyttöä kaikelle, ei mene mikään haaskuuseen. Joulumieltä kaikille lahjakkaille ja lahjattomille.
Villasukissa asuu viisaus.
Ja lasten askartelut on ihania saada.
Yleensäkin ihmisillä on turhan paljon tavaraa. Eikä oikein ole älykästä sekään, että annetaan rahaa toisillemme, koska on joku päivä. Mä annan rahan sulle ja sä annat rahan sulle, fiksua. Lahjakortit on pahimpia, ne pyörii jossain ja muistuu mieleen tai löytyy vasta kun voimassaolo on mennyt umpeen.
Lahjonnan tavarakeskeisyys on epäeettistä, epäekologista ja epäekonomista ja nykymaailmassa sanoisin jopa wt-juttua.
Kävin tänään myyjäisissä ja ostin itselleni ja lahjaksi yhteensä neljät villasukat. Tuli tosi hyvä mieli, kun juttelin tekijöiden kanssa ja näin heidän upeita luomuksiaan. Aikoinaan edesmennyt mummoni kutoi minulle joka joulu uudet villasukat ja ne tulivat tarpeeseen. Villasukat kumisaappaissa ovat ihanan lämmittävät mm. märällä loskasäällä.
Kuulostaa siltä että vanhukset antavat suurella rakkaudella käsintehtyjä lahjoja teille. Mikä voisi olla parempaa tai lämmittävää enempää!
Kuulostaa myös siltä että vanhukset tulevat tosi onnellisiksi kun saavat itsetehtyjä lahjoja, vieläpä ammattikasvattajien ohjauksessa ajatuksella tehtyjä. Jos perheen vanhempi pitää lasten askarteluja vähäarvoisina, on kaikkien etu että nämä upeat taideteokset päätyvät suvun vanhuksille jotka osaavat arvostaa niitä!
Kuulostat AP siltä että et arvosta näitä vanhuksia, kädentaitoja etkä työtä ja taitoa jonka he lahjoihin laittavat. Lisäksi haluat "kostaa". Voisi olla hyödyksi itsellesi ja läheisillesi jos yrittäisit hiukan kehittyä ihmisenä.
Olen mummo, jolle on kertynyt tavaroita ihan liiaksi. Jos haluan kuitenkin jotain, ostan sen mieluiten itse.
Parhaat lahjat ovat ehdottomasti lastenlasten itse askartelemat jutut, vaikka sitten nihkeä tiara tai muotopuoli pipari. Kortit ovat oikeasti parhaita!
Itse tykkään neuloa, joten lähipiiri saa lahjaksi minulta villasukkia laadukkaista langoista tehtynä. Lahjan saajat arvostavat niitä vilpittömästi. Neulon naapuruston maahanmuuttajaperheen lapsille joka syksy uudet villasukat, ja he pitävät myös niistä.
Vierailija kirjoitti:
Minua itkettää täällä palstalla esiintyvä käsitöiden halveksunta. Niin kuin villasukkien neulominen ja lahjoittaminen olisivat suurimman luokan vittuilua.
Ei se nyt sentään itketä. Eipä kuitenkaan liioitella, mutta aika moni olisi kiitollinen juuri itse kudotuista villasukista. Itekin tykkää.
Ehkä apkin sitten kun ikää tulee lisää ja järkeä päähän. Pikkulapset eivät tykkää pehmeistä paketeista ja itse laitankin aina sinne lasten paketin sekaan aina jonkun lelun
Arvostan villasukkia suuresti. Nyt kun kaikki sukuni sukkia kutovat mummot ovat jo edesmenneitä, on ollut pakko opetella kutoamaan niitä sukkia itse. Se on myös mukavaa käsillä tekemistä, mutta teen nyt vain itselleni, koska olen ymmärtänyt että nykynuoriso ei niitä arvosta. Itse käytän villasukkia ympäri vuoden, ovat ihan parhaita niin kesällä kuin talvella.