Paljonko syöt D-vitamiinia päivässä?
Professori varoittaa vahvasta D-vitamiinista - Ihmiset syövät sitä väärin
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/53faba4a-ba68-4e73-8cf6-f3b14…
Kommentit (91)
100 mikroa.
Ja d-vitamiinitasoni ovat oikein hyvät, joten professori voi olla huoletta ja syödä itse sitä 10 mikroaan.
Itse söin viime vuonna 20 mg lokakuusta maaliskuuhun. Silti verikokeessa arvo oli alle ohje-arvojen. Nyt syön 50 mg mikä on työterveyslääkärinkin mielestä OK.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse söin viime vuonna 20 mg lokakuusta maaliskuuhun. Silti verikokeessa arvo oli alle ohje-arvojen. Nyt syön 50 mg mikä on työterveyslääkärinkin mielestä OK.
Ap
Korjaan ug.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Korjaan ug.
Se on kylläkin g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Korjaan ug.
Se on kylläkin g.
Jaaha, mikrogramman merkki ei siis onnistu tällä antiikkisella paskapalstalla.
Lääkärin määräyksestä vähintään 50 mg maksimissaan 100.
Syön 20ug päivässä loka-maaliskuun välillä. En joka päivä muista/viitsi ottaa lisää, mutta syön kalaa ja D-vitaminoituja kasvimaitotuotteita.
Olen juuri nostanut annostuksen 100 mikrog per päivä. Tällä mennään talvikuukaudet, keväällä vähennetään ja kesällä ei oteta lainkaan, syksyllä aletaan kasvattaa annosta seuraavaa talvea kohti.
Lääkärin suosituksesta 60ug kunnes vaje korjautuu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräyksestä vähintään 50 mg maksimissaan 100.
Aivan järjetön määrä. Tarkkana mikrogrammojen ja milligrammojen välillä, ero on tuhatkertainen.
50 mikrog. noin syyskuu-maaliskuu.
Muistakaa että D-vitamiini on rasvaliukoinen, eli olisi syytä ottaa ruoan kanssa jossa on jonkin verran rasvaa. Ellei osta öjykapselina.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä juuri! En tajua noita "asiantuntijoita", jotka suoraltaan tyrmäävät vahvat D-vitamiinit. Mittauttakaa ihmiset se D-vitamiinitaso, sitten vasta tiedätte mikä sopii. Itse syön 100 mikrogrammaa päivässä, noin viitenä päivänä viikossa. D-vitamiiniarvot ovat normaalin alarajoilla.
125 mcg menee päivittäin lokakuusta pitkälle kevääseen.
Eli apteekin/luontaistuotekaupan vahva 125 mikrogramman kapseli.
Ilman muuta omien D-vitamiini arvojen mukaan syödään, eikä mutu tuntumalla.
Pyrin olemaan ilman aurinko (kemikaalikoktail mössöjä) voiteita puolisen tuntia aurinkoisina päivinä keväästä syksyyn auringossa ja parin vuoden välein mittautin arvot. Nyt tiedän miten minulla D-vitamiini lisä imeytyy.
En tarvitse ketään kertomaan minulle, mikä on minulle sopiva määrä, noin niin kuin mutu tuntumalla.
20 mg päivässä läpi vuoden. Lääkäri katsoi tämän tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä juuri! En tajua noita "asiantuntijoita", jotka suoraltaan tyrmäävät vahvat D-vitamiinit. Mittauttakaa ihmiset se D-vitamiinitaso, sitten vasta tiedätte mikä sopii. Itse syön 100 mikrogrammaa päivässä, noin viitenä päivänä viikossa. D-vitamiiniarvot ovat normaalin alarajoilla.
Et tajua asiantuntijoita kun et ole sellainen, et ole nähnyt d-vitamiiniyliannostusta.
Duodecim lehdessä oli joskus tapaustarina jos kiinnostaa. Kyllä se kannattaa pysyä järkevissä annoksissa ja halukkaat voi mittauksen perusteella syödä enemmän. Ketään ei kiinnosta, kunhan ette tule sitten julkiseen terveydenhuoltoon maksa poksahtaneena.
Pillerinä ei yhtään. Syökää kalaa ja sieniä (ovat muuten ilmaisia kun kalastaa ja kerää), käyttäkää d-vitaminoitua levitettä ja maitoa
Olenko aina syönyt d-vitamiinia väärin???