Paljonko syöt D-vitamiinia päivässä?
Professori varoittaa vahvasta D-vitamiinista - Ihmiset syövät sitä väärin
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/53faba4a-ba68-4e73-8cf6-f3b14…
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää tutkimusta miten D-vitamiiniarvon saa nousemaan.
Kyseessä oli mustaihoinen ja muutama vaaleaihoinen. Vaaleaihoiset makasivat auringossa, ei koko vartaloa. Sitten kaikki söivät D.vit. pitoisia ruokia. Seuraavaksi ottivat tabletteina D-vitamiinia.
Tabletit kohensivat vit. tasoa reilusti, myös mustaihoisella. Tämä on ainoa keino saada vit. taso nousemaan!
Aurinkokylvyt eivät kenenkään osalta suuresti kohottaneet vit. tasoa, pitäis olla koko ruumis ilman meikkiä auringossa.
D-vit. pitoinen ruoka ei sanottavasti kohottanut tasoa.
Minä syön joka päivä D-vit. tabletin ja yritän pärjätä vuoden pimeänä aikana sillä.
Nuo varottelut ja pelottelut ovat ihan turhia, jos testejä ei suostuta tekemään.
Miten niin ei suostuta tekemään? Saathan sinä yksityisessä labrassa teettää ihan mitä kokeita satut keksimään.
Saanhab ninä rahasta teettää vaikka mitä. Asia on se, että määritys pitää ottaa normaaleihin verikokeisiin. Ja tuossa joku juuri kertoi, että liika annostus aiheutti maksa-arvojen nousua. Joten käsikädessä maksa-arvojen kanssa D-vit. Pitääkö minun tässä maailmassa kaikki maksaa itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söin viime vuonna 20 mg lokakuusta maaliskuuhun. Silti verikokeessa arvo oli alle ohje-arvojen. Nyt syön 50 mg mikä on työterveyslääkärinkin mielestä OK.
Ap
Tämä juuri! En tajua noita "asiantuntijoita", jotka suoraltaan tyrmäävät vahvat D-vitamiinit. Mittauttakaa ihmiset se D-vitamiinitaso, sitten vasta tiedätte mikä sopii. Itse syön 100 mikrogrammaa päivässä, noin viitenä päivänä viikossa. D-vitamiiniarvot ovat normaalin alarajoilla.
Et tajua asiantuntijoita kun et ole sellainen, et ole nähnyt d-vitamiiniyliannostusta.
Duodecim lehdessä oli joskus tapaustarina jos kiinnostaa. Kyllä se kannattaa pysyä järkevissä annoksissa ja halukkaat voi mittauksen perusteella syödä enemmän. Ketään ei kiinnosta, kunhan ette tule sitten julkiseen terveydenhuoltoon maksa poksahtaneena
Luetun ymmärtäminen? Juurihan kerroin, että sadan mikrogramman annostuksesta huolimatta D-vitamiiniarvoni ovat normaalin alarajoilla. Ei siis kovinkaan lähellä poksahtamista. Pointti minulla kuten monella muullakin täällä on se, että vain mittauttamalla tietää omat arvonsa. Suosittelen mittauttamaan esim. heti kesän jälkeen syyskuussa ja uudelleen vaikkapa maalis-huhtikuussa sen jälkeen kun on syönyt koko talven vahvoja D-vitamiineja. Moni voi yllättyä kuinka alhaiset arvot ovat sekä ennen että jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mittauttanut arvoni ekan kerran noin 15 vuotta sitten syötyäni joitain vuosia päivittäin D3 5000 IU (125 ug) ja uudelleen vuosi sitten. Hyvissä lukemissa molemmilla kerroilla, lääkärikin sen totesi. Tosin kysyttään kuinka paljon syön, niin virallisen suosituksen mukaan kehotti vähentämään. Eikös ole hassua, tulos on ihanteellinen, mutta syöt liikaa.
Kopsasin tuon määrän eikä näköjään tullut merkit oikein eli 125 mikrogrammaa otan päivittäin.
Mitenkähän tuo purkki D toimii elimistössä?
Voiko käydä niin, että veriarvo nousee runsaalla annoksella ihannelukemaan ja ylimäärä menee jonnekin muualle aiheuttaen haittaa tai peräti tuhoja?
Tietääkö joku palstan "asiantuntija".
Ikämiehenä syön suositusten mukaan ja veriarvo hyvä.
Söin aikaisemmin 300ug viikossa, eli 43ug päivässä. Verikokeessa arvo oli ihan hyvä, mutta jonkun verran alle luonnonkansojen D-vitamiinitason. Mittaus oli loppukesästä, jolloin varaston pitäisi olla suurimmillaan. Lisäsin annosta vähän, ja nyt syön 400ug viikossa eli 57ug/päivä. Varmaan enemmänkin voisi syödä, mutta tämä ei ole ainakaan liian suuri annos.
Suosittelen käymään mittauksessa!
Harvoin pillereistä, syön merilohta ja muutakin D vitamiinipitoista.
50 mikrogrammaa koska välttelen kesälläkin aurinkoa.
Mä syön sen 100-jotain päivässä ympäri vuoden. Viime kesänä pistin tauolle kesä-heinäkuuksi ja elokuussa aloin olla omituisen uupunut. En aio tauottaa enää ensi kesänä!
Talvella vaihdellen 50-150 microa ja kesäkaudella välillä 50.
Monivitamiinitabletin päivässä (D3-vitamiini 10 g)
Napsitko myös kesällä noin suuren määrän?