Juoko suuret ikäluokat edelleen maitoa/piimää ruokajuomana?
He ovat olleet koko ikänsä aika voimakkaan maitopropagandan kohteena.
Kommentit (146)
Maito ja vastaleivottu korvapuusti voiko parempaa yhdistelmää olla.
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saatte tarpeeksi kalsiumia jos ette juo maitoa?
Kalasta, pähkinöistä, kasviksista.
Ei niissä ole tarpeeksi kalsiumia.
50g pähkinöitä, 100g kalaa ja 300g vihanneksia sisältää vain 26% päivän kalsiumtarpeesta, jos vertaat pariin lasiin maitoa, joka sisältää 61%. Katsoin nämä tiedot Cronometeristä.
Miksi noin pienet annokset? Kalaa syödään aterialla tyypillisesti 200 g ja eihän vihanneksia voi niputtaa tuolla tavalla, joissain on paljon kalsiumia, joissain väemmän.
Miten voit syödä kalaa enemmän, kun norjalainen lohi on myrkkypommi jota saisi syödä vain 1-2 kertaa vuodessa[1]
Meillä syötiin paljon siikaa, haukea, ahventa yms. eri muodoissa ja lohen halvennuttua myös paljon sitä. Vanhempani söivät graavilohta joka päivä leivän päällä makkaroiden sijaan ja elivät 90-vuotiaiksi. Hmmm, kuinkahan vanhoiksi olisivat eläneet ilman noita kamalia myrkkykaloja?
Vierailija kirjoitti:
Maito ja vastaleivottu korvapuusti voiko parempaa yhdistelmää olla.
Ei voi!
Suuriin ikäluokkiin en kuulu, olen 64-vuotias. Olen aina juonut maitoa, joskus piimääkin. En mitenkään voi ymmärtää, että ruuan kanssa juotaisiin jotain alkoholia, esim. viiniä, kun en sitä itse käytä. Tosin minua ei haittaa hiukkaakaan, jos joku toinen juo alkoholipitoisia juomia. Minun puolestani saa ap:kin juoda vaikka kuravettä, ei se minulta pois ole.
Olen kolmekymppinen ja käytän maitoa ruokajuomana. Pelkkä vesi on tylsän makuista ja mitään viinejä en ala lipittää.
En juo maitoa. Juon joskus piimää. 70+ vanhemmat juovat maitoa/piimää.
50+
Olen 60, enkä ole juonut maitoa enkä piimää 50 vuoteen. Minusta ruoka on ruokailussa se energianlähde, eikä siihen mitään juomista enää tarvita lisäenergiaksi. Vesi on hyvä juoma, jos jotain juomista tuntee tarvitsevansa.
Ennen ruoka oli kallista ja sitä oli usein vain lautasellinen keittoa, niin silloin oli peruteltua ainakin lasten juoda myös maitoa ja pala ruisleipää.
Kannattaa pureskella hyvin ja nielaista ruokansa ihan muuten kuin huuhtomalla se pureskelematta mahaansa juoman avulla.
Jos joku haluaa lisätietoa uusista suosituksista, Sebastian varmaan tietää:
https://valtioneuvosto.fi/-//1410837/uudet-ravitsemussuositukset
Lapsuudessani sai joskus piimää palautuksena meijeristä, mikä oli herkkua. Eipä tullut juotua vuosi kymmeniin ja jogurttia tuli ostettua joskus. Minulla on ollut viimeiset kolmekymmentä vuotta vatsa ongelmia, eli ihan tyypillistä vaivaa. Lääkärissä olen käynyt vatsakipujen takia ja on myös tutkittu, mutta ei ole apua löytynyt. Olen rajoittanut ruokien määrää ja joskus tuntui, ettei enää voi syödä mitään saamatta kipukohtausta.
Kerran tulin ostaneeksi piimää ja kas kummaa, sehän oli hyvää, joten ostin toistenkin. Yhtäkkiä huomasin, että vatsakivut oli poissa. Jospa piimässä oli jotain, mikä puuttui suolistosta. Tätä kivutonta elämää on nyt ollut jo reilu kaksi vuotta. Jos piimästä tulee lääke, niin vahvaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Suomen uudet suurimmat elossa olevat ikäluokat ovat nimittäin tämän päivän kolme-neljäkymppiset. He ovat syntyneet 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella ja heitä on kutsuttu myös millenniaaleiksi. Suurin ikäluokka on tällä hetkellä 1983 syntyneet eli tänä vuonna 40-vuotispäiväänsä viettävät suomalaiset.
Tähän tietysti intetään yleensä vastaan, kun ei ymmärretä mitä ikäluokka tarkoittaa, se on siis tiettynä vuonna syntynyt ryhmä eli ikäluokka. Eläkeläisten suuri määrä johtuu tietenkin siitä, että heissä on monia ikäluokkia jopa 60-vuotiaista 100-vuotiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50g pähkinöitä, 100g kalaa ja 300g vihanneksia sisältää vain 26% päivän kalsiumtarpeesta, jos vertaat pariin lasiin maitoa, joka sisältää 61%. Katsoin nämä tiedot Cronometeristä.
Miksi noin pienet annokset? Kalaa syödään aterialla tyypillisesti 200 g ja eihän vihanneksia voi niputtaa tuolla tavalla, joissain on paljon kalsiumia, joissain väemmän.
Meillä syötiin paljon siikaa, haukea, ahventa yms. eri muodoissa ja lohen halvennuttua myös paljon sitä. Vanhempani söivät graavilohta joka päivä leivän päällä makkaroiden sijaan ja elivät 90-vuotiaiksi. Hmmm, kuinkahan vanhoiksi olisivat eläneet ilman noita kamalia myrkkykaloja?
Ei ne vielä ollut myrkyllisiä silloin vanhaan aikaan, joten ne oli erittäin terveellisiä. Kysymys on että uskaltaako norjalaisia myrkkypommeja ja dioksiinisilakoita enää syödä nykyään? Samalla sitten suositellaan että pitäisi syödä kalaa 2-3 kertaa viikossa, mutta niitä ei voi syödä koska niissä on myrkkyä.
"Tv-dokumentti: Norjalainen lohi on myrkkypommi": https://yle.fi/a/3-5588176
https://kalastus.com/keskustelu/kaikkea-kalastuksesta/norjan-kassilohi-…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3772996/kasvatettu-norjan-lohi-maailman…
Ap:lle tiedoksi, kun ei vissiin tiedä, että ei vesi ollut joka torpassa juomakelvollista ympäri vuoden eikä kaupungeissakaan raikasta edes vielä 70-80-luvuilla esim. Turku ja Helsinki. Turussa maistui Aurajoen muta ja Helsingissä ties mikä.
Vierailija kirjoitti:
Myös joissain lapsiperheissä maidon kittaus ihan älytöntä. Juuri yksi tuttava oikein kehuskellen kertoi miten heidän kaksi lastaan saattaa viikonlopun aikana vetää kolme puolentoista litran purkkia maitoa.
Johan tuo vie tilaa kunnon ruualta, estää raudan imeytymistä ja muuta mukavaa.
Tämä 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on todettu haitalliseksi aikuisille. Terveelliseen ruokavalioon ei maidon juonti enää kuulu.
Juurihan tuli ne uudet suositukset ja niissä oli rasvaton maito yksi ruokajuomavaihtoehdoista.
( Meillä juodaan kyllä kevytmaitoa. )
oletko ajatellut, kuka näitä ruokasuosituksia väsää? valion lobbarit, kuten tähänkin mennessä (näihin kuuluu myös tutkijoita) ja uutena ryhmänä nuo ilmastonpakottajat.
No mitkäs on sinun motiivit? Viherpiiperöiden vastustaminen keinolla millä hyvänsä?
kiitos kysymästä. yrittäisin karsia näistä suosituksista pahimmat aivopesuyritykset ja tasapainoilla kohtuudella ja realismilla (esim. oma elämäntilanne). ensimmäisenä tarkistaisin, etten itse lähde johonkin vouhotukseen mukaan.
Vieläkään ei tullut mitään järkevää vastausta siihen, että miten kalsiumia voi saada tarpeeksi, jos ei juo maitoa?
Viini, vesi, vihannekset, kala ja pähkinät on mainittu, mutta missään niistä ei ole läheskään tarpeeksi kalsiumia.
Liika maidonjuonti aiheuttaa osteoporoosia, tästä on ihan tutkimuksiakin. Maito myös ylläpitää kehon matala-asteista tulehdusta
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään ei tullut mitään järkevää vastausta siihen, että miten kalsiumia voi saada tarpeeksi, jos ei juo maitoa?
Viini, vesi, vihannekset, kala ja pähkinät on mainittu, mutta missään niistä ei ole läheskään tarpeeksi kalsiumia.
Juuston syönti
Vierailija kirjoitti:
Olen 60, enkä ole juonut maitoa enkä piimää 50 vuoteen. Minusta ruoka on ruokailussa se energianlähde, eikä siihen mitään juomista enää tarvita lisäenergiaksi. Vesi on hyvä juoma, jos jotain juomista tuntee tarvitsevansa.
Ennen ruoka oli kallista ja sitä oli usein vain lautasellinen keittoa, niin silloin oli peruteltua ainakin lasten juoda myös maitoa ja pala ruisleipää.
Kannattaa pureskella hyvin ja nielaista ruokansa ihan muuten kuin huuhtomalla se pureskelematta mahaansa juoman avulla.
Kammottavia ruokailutapoja näkee hampurilaispaikoissa. En pysty niissä syömään lainkaan, kun haukataan kitarisat vilkkuen koko suun leveydeltä hampparia ja nielaistaan pureksimatta imien pillistä kuin pikkulapset puoli litraa ns. kevytlitkua. Hyh hyh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos suomalaiset ovat ylipainoisia. Yllä olevassa esimerkissä pähkinät, kala ja kasvikset yhteensä 604kcal. Rasvaton maito (4dl) 132kcal.
Eivät juo. Mutta itse juon. Olen suurten ikäluokkien jälkeläinen.