Miksi perintövero pitäisi poistaa? Sitähän pitäisi kasvattaa
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on mielestäni kaikista oikeudenmukaisin vero ja sitä pitäisi kasvattaa valtiontalouden vajeen paikkaamiseksi. Eihän se ole ihmisen itse ansaitsemaa rahaa. Reilu korotus vain max 50% asti.
Mitäs sitten sanot kun itse olen tienannut osakkeilla? Käytännössä en tee mitään sen eteen, mutta rahaa vain tulee
Pidän hyvänä, että osaat sijoittaa itse tienaamasi rahat osakemarkkinoille, niin teen itsekin. Sijoittamista verotetaan jo tarpeeksi ja siinä on riskinsä. Perintö sen sijaan ei ole itse ansaittua rahaa ja sitä voisi verottaa nykyistä reilusti enemmän.
Perintöveron poistaminen tulisi kalliiksi keskiluokalle:
Perintövero on maailman lepuin suomessa ja siitä eivät kärsi kuin suurituloiset jotka ovat saaneet tukia valtiolta. Eli otetaan se mikä kuuluu. Siis mitä? Jäänmurtajat,teiden kunnossapito,kuntien avut, sairaanhoito, yritysten avustukset joilla nämä verotettavat on saatu. Veronmaksajat maksavat 2 kertaa enemmän tukia kuin muu maailma. Kusetusta.
Perintö kasvattaa ostovoimaa. Kateelliset, mitään perimättömät vinkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kauhein asia maailmassa on, jos yrittäjä lahjoittaa firmansa lapselleen ilman veroa.
Ei, jokaisen on aloitettava nollasta tasapuolisuuden nimissä!
Tai jos mummolta jää Millalle ja Mikolle peinnöksi kymppitonni kummallekin olpskelurahaa.
Minä otin lainaa, prkele!
Perintöprinssit ajavat firmat konkurssiin. Yrityksen pitäisi päätyä jollekin, joka sitä oikeasti osaa ja haluaa pyörittää. Sukupolvenvaihdoshuojennukset ovat tästä syystä järjettömiä.
Ei ole mitään syytä, miksi verotuksessa pitäisi kannustaa siirtämään se firma juuri omalle pojalle. Paljon parempi, että poika saa ryyppyrahansa rahana ja firman liiketoiminta myydään jollekin joka sitä osaa pyörittää.
Vierailija kirjoitti:
Perintö voitaisiin käsitellä pääomatuloverona koska perinnön saaja ei ole ansainnut omaisuutta vaan se on perittävän ansaitsemaa tuloa. Kiinteän omaisuuden osalta voitaisiin siirtyä luovutusvoittoverotukseen jolloin omaisuus verotetaan vasta kun se myydään. Tällöin vältyttäisiin kohtuuttomilta tilanteilta perittäessä kiinteää omaisuutta kuten kesämökkejä tms.
Siinä pitäisi olla silti alaraja, koska pääomatulovero% on 30 tai 34 kun ylittää 30 000€, nyt jos perii 50 000€, menee vaan 2500€, pääomaverona 15 800€, kiinteistöissä pitäisi olla 10 vuoden maksuaika sidottu elinkustannusindeksiin.
Haloo pölvästi, miksi valtion pitäisi saada osansa sekä niiden jotka hassaa kaiken, niiltä, jotka elää säästeliäästi ja omin avuin ja sitten jättävät jälkipolville perintöä? Lopetetaan verot ja avustukset kokonaan ja jokainen elää omillaan!
Ansaitsisin mielestäni kovat perinnöt. Sadistiset vanhemmat pieksivät minua vuosikaudet, mutta he kuolevat rahatta.
Ne humanistiset suomenruotsalaiset vanhemmat saaneet nostavat nyt keski-ikäisinä miljoonaperinnöt. Ei aivan reilulta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron poisto on ihan varakkaita varten suunniteltu Ala Kokoomus.
Pikku perinnöistä ei veroja makseta nytkään.
Ei tarvitse olla mistään erityisen rikkaasta perheestä periäkseen esim. 100000 euron arvoisen asunnon. Sellaisia jää myös keskitulon alle tienanneilta ja ihan ympäri Suomen. Perijä on todennäköisesti itsekin ihan tavallinen tallaaja. Todennäköisimmin ihan perus palkkatyössä, mahdollisesti velkaa. Ei 100000e arvoisessa asunnossa asuvat ole mitään rikkaita. Eihän se ole ollut teoriassa kuin 50000e säästöt per perijän vanhempi (joita useimmiten kaksi). Kyllä moni hyvin pienituloinenkin on elänyt nuukasti ja maksanut talonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsisin mielestäni kovat perinnöt. Sadistiset vanhemmat pieksivät minua vuosikaudet, mutta he kuolevat rahatta.
Ne humanistiset suomenruotsalaiset vanhemmat saaneet nostavat nyt keski-ikäisinä miljoonaperinnöt. Ei aivan reilulta tunnu.
Mutta se, että niillä joillain on rahaa, tarjoaa niille, joilla ei ole, mahdollisuuden tienata niiden rahakkaiden rahoilla. Voit perustaa firman ja myydä heille jotain. Tai saada palkkaa firmasta, joka myy heille jotain. Tai voit olla töissä heidän firmassaan, ja he maksavat sinulle palkkaa.
On kaikkien etu, että joku pystyy huolehtimaan myös heistä, jotka ovat saaneet vähemmän onnekkaat lähtökohdat. Jos kellään ei olisi mitään, niin.. no, aika huonosti kävisi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Veroa veron päälle - only in Finland.
Perintövero on jäänne.
Moms på elskatten är en av mina favoriter.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla mistään erityisen rikkaasta perheestä periäkseen esim. 100000 euron arvoisen asunnon. Sellaisia jää myös keskitulon alle tienanneilta ja ihan ympäri Suomen. Perijä on todennäköisesti itsekin ihan tavallinen tallaaja. Todennäköisimmin ihan perus palkkatyössä, mahdollisesti velkaa. Ei 100000e arvoisessa asunnossa asuvat ole mitään rikkaita. Eihän se ole ollut teoriassa kuin 50000e säästöt per perijän vanhempi (joita useimmiten kaksi). Kyllä moni hyvin pienituloinenkin on elänyt nuukasti ja maksanut talonsa.
No kun vanhemmat omistavat puoliksi jopa 120 000 euron arvoisen asunnon, senhän saa menemään 3 lapselle veroitta.
Ja jos saa kymppitonnien arvosta ansiotonta omaisuutta, kyllä siinä mielestäni pieni veronmaksuhalu saisi syntyä.
Olisipa puolue, joka kannattaisi tuloverojen, mutta ei perintöverojen alennusta. Oikeudenmukaisuus kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se, että niillä joillain on rahaa, tarjoaa niille, joilla ei ole, mahdollisuuden tienata niiden rahakkaiden rahoilla. Voit perustaa firman ja myydä heille jotain. Tai saada palkkaa firmasta, joka myy heille jotain. Tai voit olla töissä heidän firmassaan, ja he maksavat sinulle palkkaa.
On kaikkien etu, että joku pystyy huolehtimaan myös heistä, jotka ovat saaneet vähemmän onnekkaat lähtökohdat. Jos kellään ei olisi mitään, niin.. no, aika huonosti kävisi kaikille.
Kyllä kai sillä rahalla jotain hyvää saadaan aikaan, vaikka se valtiolle menisikin.
Varför skall där överhuvudtaget finnas något hinder?