Oletko käynyt koskaan kirkkojen joululaulu konsertissa? Millaista siellä on?
Itse en ole koskaan käynyt.
Oletko sinä? Mikä fiilis jäänyt?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin. Ensimmäinen ja viimeinen kerta. Pettymys oli todella suuri, koska siellä ei perinteisiä joululauluja kuulunutkaan, vaan kaikki oli ns. jeesuslauluja.
Perinteiset joululaulut on kaikki Jeesuslauluja.
Pointtina oli, että kun kaikki parhaimmat joululaulut ovat ei-uskonnollisia, niin siellä konsertissa, missä kävin, oli hylätty ne kaikki pois. Ja ohjelmistossa oli bain pelkkää raskasta uskonnollista joululaulua.
Vierailija kirjoitti:
Onpa aloittajalla kovin synkkä käsitys kirkoista. Miksi sitten kyselet kun sinulla on jo vahva mielipide?
Mielestäni joulukonsertit ovat kaikinpuolin hyviä joulutunnelman luojia, joskin onhan ne kirkon penkit aika kovat.
Vantaan Pyhän Laurin kirkon penkit ovat silkkaa murhaa. Selkä tulessa puolen tunnin kuluttua istahduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin. Ensimmäinen ja viimeinen kerta. Pettymys oli todella suuri, koska siellä ei perinteisiä joululauluja kuulunutkaan, vaan kaikki oli ns. jeesuslauluja.
Perinteiset joululaulut on kaikki Jeesuslauluja.
Pointtina oli, että kun kaikki parhaimmat joululaulut ovat ei-uskonnollisia, niin siellä konsertissa, missä kävin, oli hylätty ne kaikki pois. Ja ohjelmistossa oli bain pelkkää raskasta uskonnollista joululaulua.
Sinulle oli massiivinen yllätys että kirkossa järjestettävässä joulukonsertissa lauletaan uskonnollisia joululauluja eikä Tonttujen jouluyötä tai Sikaa?
Ap vaikuttaa pakkomielteiseltä jankkaajalta.
Tämä on maailman kammottavin ja pelottavin biisi: Bachin Toccata ja Fuuga, d - molli
Uruilla.
Aivan silmittömän järkyttävä, pelottava ja ahdistava.
Se on nerokas, mutta siinä on läsnä pelkkä kuolema ja syvä kauhu.
Kirkko ja urut symbolisoivat minulle tuollaista.
Kuunnelkaa.
Aivan hirveä biisi.
Ap
Enemmän kirkoissa on häitä ja konfirmaatioita kuin hautajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon käynyt kun olin vielä niin pieni, ettei äiti voinut jättää minua kotiin. Mutta siitä on yli 40 viuotta niin en enää muista millaista siellä oli.
Kysyttiin nimenomaan "millaista oli".
Mitä vastasit?
Minun kanssa on käyty paikassa x.
En muista mitään.
Kirkko & urut:
Kuoleman symboli.
Bach: Toccata & Fugue in d Minor, Orgel
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa aloittajalla kovin synkkä käsitys kirkoista. Miksi sitten kyselet kun sinulla on jo vahva mielipide?
Mielestäni joulukonsertit ovat kaikinpuolin hyviä joulutunnelman luojia, joskin onhan ne kirkon penkit aika kovat.
Vantaan Pyhän Laurin kirkon penkit ovat silkkaa murhaa. Selkä tulessa puolen tunnin kuluttua istahduksesta.
Hirveämpiä en ole löytänyt kun kellokosken kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kirkoissa on häitä ja konfirmaatioita kuin hautaja
////
Luulisi asian olevan päinvastoin.
Minä olen käynyt kyllä lähinnä hautajaisissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirkko & urut:
Kuoleman symboli.
Bach: Toccata & Fugue in d Minor, Orgel
////
Ja tuollaiseen paikkaan ihmiset menevät laulamaan J O U L U L A U L U J A???
Ap
Minulle kirkko edustaa tätä:
Urut ja kuolema. Voi hirveää miten kammottava yhdistelmä: urut , tuo Bachin biisi minkä mainitsin, siihen yhdistettynä hautajaiset.
Ap
Kerran lapsena kun olin yksin kotona pimeänä loppukesän iltana, radiosta alkoi kuulua urkumusiikkia. En muista mikä biisi se oli, mutta lopulta jouduin silmittömän kauhun valtaan, juoksin ulos pyörän selkään ja ajoin hirveää kyytiä pois.
En ole mikään jänishousu enkä itkupilli todellakaan.
Tuo on tositarina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kirkossa lähinnä ihmisten hautajaisissa.
Tuntuu kaamealta laulaa joululauluja sellaisessa tilassa missä on ollut kuolleita ihmisiä.
Ap
Turun Tuomiokirkossa on runsaasti edelleen kuolleita ihmisiä. Ovat palsamoituina arkuissaan kirkon molemmilla reunoilla. Arkut näkyvät. Lattian alla on paljon lisää väkeä.
En ole koskaan ajatellut Turun Tuomiokirkkoa kamalana paikkana. Mää muistan sieltä ripillepääsyni ja vihkimiseni avioliittoon. Mut on myös kastettu siellä.
Tätä kaikkea taustaa vasten ajateltuna ei inspiroi vähääkään mennä kolkkoon kirkkorakennukseen laulamaan joululauluja.
Ihmiset ovat nykyään kovin kevytmielisiä.
Juuri mitään ei oteta vakavasti. Ei edes kirkossa.
En ymmärrä tätä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kirkossa lähinnä ihmisten hautajaisissa.
Tuntuu kaamealta laulaa joululauluja sellaisessa tilassa missä on ollut kuolleita ihmisiä.
Ap
Turun Tuomiokirkossa on runsaasti edelleen kuolleita ihmisiä. Ovat palsamoituina arkuissaan kirkon molemmilla reunoilla. Arkut näkyvät. Lattian alla on paljon lisää väkeä.
En ole koskaan ajatellut Turun Tuomiokirkkoa kamalana paikkana. Mää muistan sieltä ripillepääsyni ja vihkimiseni avioliittoon. M
/////
Täh?
Kuolleiden ihmisten arkut näkyvät???
Onko totta? En usko.
Ap
Reppanoilla menee sekaisin konsertit ja yhteislaulutilaisuus. Yhteislaulutilaisuuksissa on todella muutakin säestystä kuin urut ja lauletaan myös iloisia joululauluja. Taas vastataan mitä ei kysytty, niinkuin täällä aina.
Kuinka masokisti ihmisen pitää olla, että menee kirkkoon missä on palsamoituja ihmisiä ja arkkuja kaikille näytteillä???
Täytyy sanoa, että kyllä on suomalaisilla todella synkkä sielunmaisema.
Ap
////
En ole pappissäädystä pauhaava. Olen tosin nähnyt jonkun pappissäädystä pauhaajan kirjoituksia täällä
Suvussani on muinoin ollut paljon pappissäätyä.
Suhtaudun näihin epäillen, koska luultavimmin he ovat olleet ihmisten eksyttäjiä pääosin. Varmaan hyvinkin ylpeitä ihmisiä.
Muuten, osaako joku selittää tämän:
Mikä pakkoneuroosi suomalaisilla oli rakentaa kirkkorakennus joka ainoaan kylään?
Jo satoja vuosia sitten? Mitä se tarkoitti?
Ap