Olisiko yksiasuvalle 43 neliön asunto sopivan kokoinen?
Kommentit (106)
Kyllä 43 neliön kaksio riittää yhdelle hengelle mikäli ei ole tilaa vieviä harrastuksia tai tarvitse kotona työhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.
Painava hiilijalanjälki sulla. Itsekästä.
? ? Pitäisikö asunto jättää kylmilleen mielestäsi ?
Outo kommentti sinulta
Minä asun yli 170 m2 kissojeni kanssa
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä asioita (ja monia muita) kysytään täältä? Eikö jokainen tiedä, mikä olisi itselle sopiva asuntokoko?
Jotkut ihmiset on valitettavasti oikeasti opetettu kotona niin avuttomaksi etteivät luota omaan arvostelukykyynsä tipan vertaa. Ja se on todella surullista koska tuollainen kertoo siitä että vanhemmat on olleet tavalla tai toisella melkoisen pihalla. En nyt tarkoita että ap:n tapauksessa olisi välttämättä noin, mistäpä minä tiedän mikä juuri hänen syynsä on aloittaa tällainen ketju.
Mitähän sinulle on kotona opetettu, ei ainakaan keskustelutaitoja eikä käytöstapoja? Oliko vanhemmillasi tapana arvostella ja halveksua muita ihmisiä jotka puhuivat väärin vääristä asioista ja tekivät vääriä asioita?
Se riippuu elämäntyylistäsi harrastuksistasi ja rahatilanteestasi. Asun samankokoisessa mutta koska minulla on paljon tilaa vieviä harrastuksia tämä on minulle liian pieni. Jos olisin varakkaampi muuttaisin 60 m2 tai vielä isompaan.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.
Minäkin asuin. Puolison kuoltua ja lasten muutettua pois, totesin talon liian suureksi, hankalaksi hoitaa ja turhaksi. Myin talon ja muutin pienempään. Joskus kaipaan kyllä omakotitalo-elämää pihoineen kaikkineen, mutta siihen kuului lapset, heidän kaverinsa , sukulaiset ja mies, joka teki osansa talon ja pihan huoltoon ja hoitoon kuuluvista töistä. Parin lumi/jäätalven jäkeen riitti minulle. Ennen töihin lähtöä piti luoda lumet ja hiekottaa oman turvallisuuden ja myös sen vuoksi, että joku satunnainen kulkija olisi voinut käydä liukastuttamassa itsensä pihallani. Sama homma töistä tullessa. Nykyinen asunto on olohuone, makuuhuone. keittiö ja pieni sauna, Enkä kuitenkaan voi olla kuin yhdessä huoneessa kerrallaan. Vieraitakaan ei enää tarvitse majoittaa ja tutut mahtuvat kyllä olohuoneeseen yöksi tai pariksi. Minulle sopii ja olen tyytyväinen tähän asumismuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä asioita (ja monia muita) kysytään täältä? Eikö jokainen tiedä, mikä olisi itselle sopiva asuntokoko?
Ei välttämättä tiedä. Joku voi olla asunut isossa ok-talossa koko elämänsä eikä siksi tiedä, onnistuuko sopeutuminen pienempään neliömäärään.
Niin, mutta kukaan muu ei voi tietää tai ennustaa, sopeutuuko ap.
Mikä sopii toiselle, ei välttis käy toiselle. Itse on tiensä on raivattava.
Jospa ap haluaa juurikin kuulla muiden kokemuksia. Älkää nyt vänkäilkö ja tehkö asiasta monimutkaisempaa kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin iso, toiselle pieni ja kolmannelle sopiva. Riippuu ihmisestä mitä kotonaan tekee.
Tilan tarpeeseen vaikuttaa esim.
- tarviiko tilaa etätyöpisteelle
- harrastaako kotona juttuja, jotka vie tilaa. Tarviiko vaikka tilaa kotijumpalle tai pöydälle mihin mahtuu esim. palapeli tai käsityötarvikkeita
- käykö kotona vaan nukkumassa vai viettääkö siellä paljon aikaa
Meillä on pieni koti. Etätyöpiste on itselläni läppäri sylissä. Ja jos tarvitsee ommella, niin nostan saumurin keittiön pöydälle. Jos tarvitsee jumpata, voin tehdä sen olohuoneen lattialla. Vietämme paljon aikaa kotona, mutta en tarvitse joka askareeseen erillistä huonetta.
Asunnon pohjapiirroskin vaikuttaa. Jos on ns. tupakeittiö eli olkkari ja keittiö samaa tilaa niin ihan ok. Makkari sitten erikseen.
Minulle sopiva. En jaksaisi siivota isompaa asuntoa ja huoneet täyttyisi pikkuhiljaa tarpeettomasta tavarasta. Kallistakin se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 45 neliöö ja on hyvä. Miesystävä käy viikonloppusin ja hyvin mahdutaan kahdestaankin
Tuo koko meillekkin ja sitten talvella ollaan lämpimässä. Vielä rivitalo niin pihasta tulee lisätila.
On muuten passeli koko! Hyvin mahtuu ja helppo, nopea siivota. Erosin 10v sitten ja muutin 250 neliöisestä 105 neliöiseen, siitä 87 m2 ja siitä tähän. Ja tästä lähden eläkepäiville Kreikkaan, kun aika koittaa.
Aika lailla samoin on on mennyt. Alkuun ja perheellisenä yrittäjänä oli isohko asunto kun osa firman toiminnoista vei tilaa. Sittemmin on lapset maailmalla omissa elämissään ja asunnot vaihtuneet aina vaan pienempiin. Nyt on Virossa 40 neliön kaksio ja katsellaan samanlaista pikku kaksiota täältä. Yksiökin käy. Ja pienempi. On vaan harvoin tarjolla saunallista pikku asuntoa. Kaveri muutti hiljattain sellaiseen, parvekekin pohjoispuolella eli ei sikakuuma kesällä. Olen pikkuisen kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaikkia huoneita sinulla on ? Missä käytössä mikäkin huone siis sinulla on ?
Yläkerran toinen makkari on varastotilana (siellä vielä exän aikuisen lapsen tavaroita mun tavaroiden lisäksi) ja toisessa on vielä jonkun verran lapsen tavaroita. Alhaalla itsellä yksi makkari, pieni makkari on toimistohuone. Sitten luonnollisesti keittiö, olkkari, kylppäri+sauna, vessa, eteinen.
Tää muuten taitaa olla yleinen syy, miksi ihmiset haluavat isoja taloja, jotta saadaan varastotilaa ylimääräisille kamoil
Mä olen muuttanut aina elämäntilanteeseen sopivaan, mielekkäämpään asuntoon. En ole jäänyt eron jälkeen koskaan asumaan samaan asuntoon.
P.s. omistusasuntoja olleet lähes kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että. Miksi pitäisi talo myydä ja muuttaa johonkin inhottavaan kerros- tai rivitaloon asumaan? En voi sietää kerros- ja rivitaloasumista.
Ei tarvi, samalla olet hyvin itsekäs. Elät itsesi näköistä elämää.
No voi että. Mähän olenkin varmaan maailman ainoa itsekäs ihminen.
Niinhän me ylikuluttajat ollaan. Mutta kun ei osata ajatella kokonaisuutta, mulla nyt vaan on tämä ylikuluttava koti, niin ei se haittaa. Kunhan MINÄ saan, niin muulla ja muilla ei väliä.
Mikä on yksiasuva? Sellaista sanaa ole olemassakaan.
Onhan se pieni, jos haluaa mitään puuhastella.
Asunnoilla pitäisi olla lakisääteinen minimikoko 60m2 ja sitten vähintään 20m2 per lisähenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? ? Pitäisikö asunto jättää kylmilleen mielestäsi ?
Outo kommentti sinulta
Minä asun yli 170 m2 kissojeni kanssa
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempään.
Mistä ihmeen " yhteisistä" varoista? Hän on itse talonsa ja sen kulut maksanut ja maksaa jatkossakin.
40-50 neliötä on hyvä yhdelle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asuin. Puolison kuoltua ja lasten muutettua pois, totesin talon liian suureksi, hankalaksi hoitaa ja turhaksi. Myin talon ja muutin pienempään. Joskus kaipaan kyllä omakotitalo-elämää pihoineen kaikkineen, mutta siihen kuului lapset, heidän kaverinsa , sukulaiset ja mies, joka teki osansa talon ja pihan huoltoon ja hoitoon kuuluvista töistä. Parin lumi/jäätalven jäkeen riitti minulle. Ennen töihin lähtöä piti luoda lumet ja hiekottaa oman turvallisuuden ja myös sen vuoksi, että joku satunnainen kulkija olisi voinut käydä liukastuttamassa itsensä pihallani. Sama homma töistä tullessa. Nykyinen asunto on olohuone, makuuhuone. keittiö ja pieni sauna, Enkä kuitenkaan voi olla kuin yhdessä
Juuri näin, olet ytimessä!
-samoin kokeva, saunallinen kaksio 48 m
Riippuu pohjaratkaisusta. Itse asun 43,5 asunnossa ja se tuntuu oikein sopivalta, koska asunnossa on järkevä pohjaratkaisu: Huoneet ovat kapeahkoja ja pitkiä, suorakaiteen muotoisia. Siksi tämä "pikkuasunto" tuntuu ja näyttää isommalta kuin isompi yli 50 aikaisempi asuntoni, jossa huoneet olivat neliöitä. Mahtuu kävelemään enemmän askeleita, kun kulkee asunnon päästä päähän, kuin siinä edellisessä.
Joku asuu pakettiautossa kaksistaan. Englannin kuningattarelle ei riittänyt kovin pieni luukku.
Niin, mutta kukaan muu ei voi tietää tai ennustaa, sopeutuuko ap.
Mikä sopii toiselle, ei välttis käy toiselle. Itse on tiensä on raivattava.