Olisiko yksiasuvalle 43 neliön asunto sopivan kokoinen?
Kommentit (106)
Joku viihtyy pienessä kaksiossa tai jopa yksiössä joku toinen ei. Kukaan ei sitä toisen puolesta voi määrittää. Tai olihan näin tossa itänaapurissa ja kuinkas siellä kävi. Demokratiassa jokainen valitsee itse tarpeensa ja lompakkonsa mukaan asumismutonsa.
Mulle paras on kolmio ja neliöitä vähintään 65.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.
Painava hiilijalanjälki sulla. Itsekästä.
No voi että. Miksi pitäisi talo myydä ja muuttaa johonkin inhottavaan kerros- tai rivitaloon asumaan? En voi sietää kerros- ja rivitaloasumista.
Asut sitten siinä. Eihän siinä mitään. Elämän varrella kerätty tavara, lasten vanhat lelut, koulukirjat ja vaatteet ovat tietenkin niin arvokkaita, että niitä varten pitää lämmittää heidän vanhat huoneensa ja lähes koko talo. Varsinaisesti omaan tarpeeseen riittäisi noin kolmasosa. Ei yhden ikääntyvän ihmisen hiilijalanjälki niin suuri ole, että si
Ikääntyvän? Mä olen 45v ja työelämää jäljellä vielä pitkään. Sä et päätä missä mä asun. Mene muualle kitisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se yksin asuva tiedä itse parhaiten mikä on sopiva ja mikä ei. Vai? Ulkoistatko kaikki muutkin henk.koht. asiasi täällä.
Voihan asiasta keskustella, joitain ihmisiä kiinnostaa muidenkin mielipiteet ja näkemykset.
Jos on muuttamassa ensimmäistä kertaa asumaan yksin, voi olla että pitää hetki miettiä omia tarpeitaan esim. tilan ja huoneluvun suhteen ennenkuin tekee päätöksiä.
Ne joiden mielestä asunnossa pitää olla tilaa, harmistuvat jos joku sanoo että pienikin riittää. Ne jotka tykkäävät pienistä asunnoista eivät minun nähdäkseni ihan yhtä usein tuo mielipiteitä esiin yhtä voimallisesti. Luulen että tämä on asia jossa näkyy, että varmaluonteiset ihmiset haluavat isoja asuntoja. Voin olla vääräsdäkin. Mutta kiinnittäkää ensi kerralla
En mä ainakaan harmistunut vaan mä vain kerroin, että asun kissan kanssa 150 neliöisessä omakotitalossa ja että jokainen tavallaan. Kyllä se oli joku muu joka harmistui kun alkoi kitistä mun asumismuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se yksin asuva tiedä itse parhaiten mikä on sopiva ja mikä ei. Vai? Ulkoistatko kaikki muutkin henk.koht. asiasi täällä.
Voihan asiasta keskustella, joitain ihmisiä kiinnostaa muidenkin mielipiteet ja näkemykset.
Jos on muuttamassa ensimmäistä kertaa asumaan yksin, voi olla että pitää hetki miettiä omia tarpeitaan esim. tilan ja huoneluvun suhteen ennenkuin tekee päätöksiä.
Ne joiden mielestä asunnossa pitää olla tilaa, harmistuvat jos joku sanoo että pienikin riittää. Ne jotka tykkäävät pienistä asunnoista eivät minun nähdäkseni ihan yhtä usein tuo mielipiteitä esiin yhtä voimallisesti. Luulen että tämä on asia jossa näkyy, että varmaluonteiset ihmiset haluavat isoja asuntoja. Voin olla vääräsdäkin. Mutta kiinnittäkää ensi kerralla
Eiköhän se ole ennemmin niin että pienissä asunnoissa asuvat julistavat ettei sinkku tarvitse tilaa tai säilytystiloja (koska on surkea yksineläjä eli hylkiö). Lisäksi isoissa asunnoissa tai talossa asuvat (parisuhteessaa elävät ja/tai perheelliset) määrittelevät ettei sinkku tarvits yksilötä enempää tilaa. Edelleen omalla työlläni kun elämisen maksan päätän ihan itse asumismuotoni eikä se kuulu kellekään pätkääkään. Kerrostalokolmio on oma valinta, tosin okt on alkanut viehättää viime aikoina. Tuskin kuitenknaan muuta kun olen laiska tekemään pihatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.
? ? Pitäisikö asunto jättää kylmilleen mielestäsi ?
Outo kommentti sinulta
Minä asun yli 170 m2 kissojeni kanssa
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempään.
Tuo jolle kommentoit en
En tietenkään määrää. Samalla tiedät, että ylikulutat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin. Minulla oli yksinasuessani 70m2 kolmio ja toinen makuuhuone toimi lähinnä vierashuoneena, jossa kuivasin pyykkiä. Pieni kaksio olisi riittänyt vallan mainiosti. Vaan sitten nykyinen vaimoni muutti siihen asuntoon ja silloin se oli juuri sopiva.
Eli ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti sinulta
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempää
Ihan sama. Mene nyt jo muualle vikisemään. Sä et tuolla kiukuttelulla saa mun mieltä muuttumaan. En muuta tästä pois ja se on vain sun kestettävä.
Riippuu maksajasta.
43m2 on ruhtinaallisesti ja oikeastaan 20m2 liikaakin jos yhteiskunta maksaa.
Jos maksat itse, niin sitten ehkä haluat maksaa ylimääräistä "ylimääräisestä elintilasta", ja se on sinun valintasi - ei toki kovin ekologinen sellainen.
Meitä asui aikanaan 45m2 2aikuista ja 3lasta (siis 1970-85) ja hyvin mahduttiin ja ihan 'yhteiskuntakelpoisia' aikuisia tuli (jotka maksavat omat neliössä, toki nyt kyllä jo suhteessa jonkin verran tilavammin). Mutta toki tuolloin vielä ei ollut 'pakko saada' kaiken maailman pelipöytiä ja airfryereitä vaan muutenkin elettiin säästäväisesti ja vanhemmat maksoi sitä asuntolainaa...
Vierailija kirjoitti:
itsellä 122 neliön rivari, en tosin käytä kaikkia huoneita, 60 n riittäs mutta tää on aika keskustassa ja maksan vain 425 e vastikkeen jossa on vesi, sähköt 60 ekk, koska keskuslämmitys
empä jaksas muutta lisäksi on iso oma autotalli johon mahtuu 2 motskaria ja auto ja mökki järven rannalla 25 km päässä
haluaisin muuttaa täältä junttilasta silti espanjaan
Terveisiä Espanjasta - ihan samat Suomi-juntit ne sun kanssa samassa Reflassa täälläkin pyörii. (Ellet sitten osaa/opettele espanjaa ja muuta johonkin fincaan pieneen vuoristokylään - Toki epäilen ettei ne Espanja-juntit sen "älykkäämpää seuraa" olisi...)
Se että joku muuttaa talveksi tai expatiksi Fugeen tai Alicanteen ei kyllä ole millään mittapuulla mikään "ei-junttiuden"-piirre....
Mulla 45m2 ja vähän pienempikin riittäis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itsellä 122 neliön rivari, en tosin käytä kaikkia huoneita, 60 n riittäs mutta tää on aika keskustassa ja maksan vain 425 e vastikkeen jossa on vesi, sähköt 60 ekk, koska keskuslämmitys
empä jaksas muutta lisäksi on iso oma autotalli johon mahtuu 2 motskaria ja auto ja mökki järven rannalla 25 km päässä
Terveisiä Espanjasta - ihan samat Suomi-juntit ne sun kanssa samassa Reflassa täälläkin pyörii. (Ellet sitten osaa/opettele espanjaa ja muuta johonkin fincaan pieneen vuoristokylään - Toki epäilen ettei ne Espanja-juntit sen "älykkäämpää seuraa" olisi...)
Se että joku muuttaa talveksi tai expatiksi Fugeen tai Alicanteen ei kyllä ole millään mittapuulla mikään "ei-junttiuden"-piirre....
En ole tuo jolle vastasit, mutta Espanjassa on aika paljon muitakin paikkoja mihin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Äly hoi. Tähän muutettiin aikoinaan exän kanssa ja kummankin lapsi muutti mukana joten huoneille todellakin on ollut tarvetta ihan makkareina. "
Enpä nyt viestiäni sinulle osoittanutkaan. Lainasin sitä varastotila-asian vuoksi. Meilläkin on ylimääräisi huoneita, ne toimivat vierashuoneina, kun meillä käy aika paljon ystäväperheitä kylässä.
Tämä "varastotilan tarve" on muuten ihan oikea ongelma. Meillä on vielä isohko omakotitalo. 3 lasta on nyt muuttanut pois kotoa.
viimeisen 5 vuoden aikana ollaa tyhjennetty edesmenneen anopin 3-kerroksinen okt, mökki ja äitini 5h+keittö+autotalli ja vintti kerrostalossa.
Voin kertoa, että kummasti on motivaatio lisääntynyt tehdä ISO palvelus perikunnalle ja kaikessa rauhassa käydä läpi omia kaappeja ja pistää 'sinne ikiajoiksi (?) säilötyt' (eli unohtuneet kun tilaa on) kiertoon. Kun muutaman huoneen verran ollaan saati tyhjennettyä niin voidaan sitten kaikessa rauhassa tuumia halutaanko myydä vai vieläkö halutaan asua näin väljästi. Suurin syy monelle siihen "en varmasti muuta mihinkään" on alitajuntainen tieto siitä, että kaiken kerääntyneen tavaran lajittelu on ylivoimaisen prkleestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta arvaapa muuttaako tuo "en minä vaan kaikki muut täällä Suomessa on juntteja" yhtään minnekään muualle kuin Finngirolaan - tai ehkäpä sentään ostaa golfbagin ja muuttaa kaltaistensa "ei-junttien parempaan seuraan" jonnekin San Pedro de Alcantaraan...
Pointtini kuitenkin on ja pysyy: meissä jokaisessa asuu pieni Suomi-juntti 😉 ei se toisten halveksimisella pois pyyhkiydy...
Itselläni on 44 neliöinen tupakeittiö ja makkari . Yksin asuvalle riittää mainiosti . Asuin tässä myös tyttäreni kanssa monta vuotta , silloin oli vähän ahdasta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti sinulta
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat
Kestä itse se, että ylikulutat luonnonvaroja ja olet kiihdyttämässä ilmastonlämpenemistä. Nauti siellä neliöistäsi, tulevien sukupolvien kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti sinulta
Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä
Voi mussun mussun. Taidanpa laittaa takkaan valkian ja lämmittää pihasaunan.
Asuin 14 vuotta 39 m2 asunnossa. Mahduin silloin sinne hyvin, kun oli tehokas pohja ja vähän tavaraa. Nyt en enää mahtuisi sinne nykyisellä tavaramäärällä.
Sehän riippuu ihan elämäntyylistäsi, harrastuksistasi ym. Esim. Minulle tuo olisi ihan liian pieni, kun on kolme isoa koiraa.
Minulle tärkeää on, että on vähintään kaksi selkeästi erillistä tilaa, toinen voi toki olla vaikka reilun kokoinen keittiö. Ja riittävät säilytystilat. Niitä hepolttaa tietty jos on hyvin tilaa myös taloyhtiön varastoissa.
No se on sun valintasi, tämä on mun valinta. Mä en enää halua asua kerros- tai rivitalossa. Pihan lykkiminen lumesta on ulkoistettu, itse kolalla lykin niistä kohdista mihin ei traktorilla pääse.