Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko yksiasuvalle 43 neliön asunto sopivan kokoinen?

Vierailija
30.11.2024 |

Ei siis iso eikä ihan pienikään.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä  43 neliön kaksio riittää yhdelle hengelle mikäli ei ole tilaa vieviä harrastuksia tai tarvitse kotona  työhuonetta. 

Minä asun 41,5 neliön kaksiossa yksin, ja minulla on täällä iso kirjoituspöytä jonka ääressä teen töitäni. Hyvin mahtuu ja tilaa on reilusti, ehkä vähän liikaakin. Olen mahtunut jopa alle 30 neliön yksiöön, koska minulla on niin vähän tavaraa. N65

Vierailija
62/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 75 neliötä ja 5 henkilöä. Hyvin mahdutaan. 

Minkä ikäistä porukkaa? Meitä on neljä aikuista ja 78 m2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä 122 neliön rivari, en tosin käytä kaikkia huoneita, 60 n riittäs mutta tää on aika keskustassa ja maksan vain 425 e vastikkeen jossa on vesi, sähköt 60 ekk, koska keskuslämmitys

empä jaksas muutta lisäksi on iso oma autotalli johon mahtuu 2 motskaria ja auto ja mökki järven rannalla 25 km päässä

haluaisin muuttaa täältä junttilasta silti espanjaan

Vierailija
64/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä asioita (ja monia muita) kysytään täältä? Eikö jokainen tiedä, mikä olisi itselle sopiva asuntokoko?

Ei välttämättä tiedä. Joku voi olla asunut isossa ok-talossa koko elämänsä eikä siksi tiedä, onnistuuko sopeutuminen pienempään neliömäärään.

Niin, mutta kukaan muu ei voi tietää tai ennustaa, sopeutuuko ap.

Mikä sopii toiselle, ei välttis käy toiselle. Itse on tiensä on raivattava.

Jospa ap haluaa juurikin kuulla muiden kokemuksia. Älkää nyt vänkäilkö ja tehkö asiasta monimutkaisempaa kuin se on.

Ja me muut yritämme ohjeistaa ap:tä itsenäiseen ajatteluun. Oma tapa, paras tapa - itselle!

Vierailija
65/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä asioita (ja monia muita) kysytään täältä? Eikö jokainen tiedä, mikä olisi itselle sopiva asuntokoko?

Ei välttämättä tiedä. Joku voi olla asunut isossa ok-talossa koko elämänsä eikä siksi tiedä, onnistuuko sopeutuminen pienempään neliömäärään.

Kun niitä omia ratkaisuja miettii, on joskus hyvä jutella asioista ja kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Ei kai siitä tarvitse vängätä ja ongelmaa tehdä.

Vierailija
66/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku asuu pakettiautossa kaksistaan. Englannin kuningattarelle ei riittänyt kovin pieni luukku.

No jos löytää hyvän ja edullisen hovimestarin ja palvelijat niin voisin ottaa isomman asunnon.

Vierailija
67/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.

Painava hiilijalanjälki sulla. Itsekästä.

? ? Pitäisikö asunto jättää kylmilleen mielestäsi ? 

Outo kommentti sinulta

Minä asun   yli 170 m2 kissojeni kanssa

Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempään.

Mistä ihmeen " yhteisis

Luonnonvaroista. Kukin saa tehdä omilla rahoillaan mitä huvittaa, luonto on ikävä kyllä yhteinen. Kaikki eivät vaan välitä. Eli jos meni ohi, niin isompi asunto, enemmän kuormitusta luonnolle.

Vierailija
68/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin iso, toiselle pieni ja kolmannelle sopiva. Riippuu ihmisestä mitä kotonaan tekee.

Tilan tarpeeseen vaikuttaa esim.

- tarviiko tilaa etätyöpisteelle

- harrastaako kotona juttuja, jotka vie tilaa. Tarviiko vaikka tilaa kotijumpalle tai pöydälle mihin mahtuu esim. palapeli tai käsityötarvikkeita

- käykö kotona vaan nukkumassa vai viettääkö siellä paljon aikaa

Meillä on pieni koti. Etätyöpiste on itselläni läppäri sylissä. Ja jos tarvitsee ommella, niin nostan saumurin keittiön pöydälle. Jos tarvitsee jumpata, voin tehdä sen olohuoneen lattialla. Vietämme paljon aikaa kotona, mutta en tarvitse joka askareeseen erillistä huonetta.

En ole väittänyt joka toiminnon tarvivan erillistä huonetta. 

Monella etätyöpisteellä on muutakin kuin läppäri sylissä. Esim isompi näyttö. Kannattaa kiinnittää huomioo työergonomiaan, läppäri sylissä ei välttämättä ole hyvä tapa pidempiä aikoja

Ystävälläni on usein joku käsityöprojekti menossa. Ei ole järkevää päivittäin levittää ja kerätä kaikkea pois. Erillinen kässäilypöytä paljon järkevämpi ratkaisu

Vierailija
69/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvalle juuri sopiva. Kahdelle vähän liian pieni.

Asun yksin 42-neliöisessä, sis. saunan. Ei lemmikkejä, joten hyvin mahtuu!

Vierailija
70/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 55 neliön kaksiossa ennen kuin muutin tähän. Se oli yksin asuvalle ihan sopiva. Sitä aikasempi oli 40jotain, ja siellä oli aina ongelmia säilytystilan kanssa.

Vierailija
71/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisukeskeiset ihmiset alkaa vängätä ettei voi tietää ap:n tarpeita. Normaalit ihmiset keskustelee omasta kokemuksesta.

Vierailija
72/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan sinusta kiinni. Mulla on kolme kerrosta ja 260m2, nippa nappa mahdutaan tänne, minä ja chohuahua. 

Kunmalla on isompi ego?

Vierailija
73/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se yksin asuva tiedä itse parhaiten mikä on sopiva ja mikä ei. Vai? Ulkoistatko kaikki muutkin henk.koht. asiasi täällä.

Voihan asiasta keskustella, joitain ihmisiä kiinnostaa muidenkin mielipiteet ja näkemykset.

Jos on muuttamassa ensimmäistä kertaa asumaan yksin, voi olla että pitää hetki miettiä omia tarpeitaan esim. tilan ja huoneluvun suhteen ennenkuin tekee päätöksiä.

Ne joiden mielestä asunnossa pitää olla tilaa, harmistuvat jos joku sanoo että pienikin riittää. Ne jotka tykkäävät pienistä asunnoista eivät minun nähdäkseni ihan yhtä usein tuo mielipiteitä esiin yhtä voimallisesti. Luulen että tämä on asia jossa näkyy, että varmaluonteiset ihmiset haluavat isoja asuntoja. Voin olla vääräsdäkin. Mutta kiinnittäkää ensi kerralla huomiota miten ns ei saisi tykätä pienistä asunnoista.

Vierailija
74/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksin 43 neliön kaksio ja on hyvän kokoinen. Pieni keittokomero, se voisi olla vähän isompikin. Mutta kun myös kylppäri on pieni, niin kumpikin huone on todella hyvän kokoiset. Talon rv 1945 eli hyvin suunniteltu ja ehjiä seiniä ja kiinteitä komeroita löytyy.

Vierailija
75/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se yksin asuva tiedä itse parhaiten mikä on sopiva ja mikä ei. Vai? Ulkoistatko kaikki muutkin henk.koht. asiasi täällä.

Voihan asiasta keskustella, joitain ihmisiä kiinnostaa muidenkin mielipiteet ja näkemykset.

Jos on muuttamassa ensimmäistä kertaa asumaan yksin, voi olla että pitää hetki miettiä omia tarpeitaan esim. tilan ja huoneluvun suhteen ennenkuin tekee päätöksiä.

Ne joiden mielestä asunnossa pitää olla tilaa, harmistuvat jos joku sanoo että pienikin riittää. Ne jotka tykkäävät pienistä asunnoista eivät minun nähdäkseni ihan yhtä usein tuo mielipiteitä esiin yhtä voimallisesti. Luulen että tämä on asia jossa näkyy, että varmaluonteiset ihmiset haluavat isoja asuntoja. Voin olla vääräsdäkin. Mutta kiinnittäkää ensi kerralla huomiota miten ns ei saisi tykätä pienistä asunnoista.

Eiköhän se ole ennenkaikkea taloudellinen ja maantieteellinen "ongelma".

Vierailija
76/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti tuossa vikassa kommentissa eli 43 neliötä voi olla hyvin eri tuntuinen pohjasta riippuen. Syvärunkoisessa uudessa talossa voi olla pienen ja hankalan oloinen. Iso kph nielee neliöitä ja "keittiö" vie olohuoneesta yhden seinän. 

Vierailija
77/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun niitä omia ratkaisuja miettii, on joskus hyvä jutella asioista ja kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Ei kai siitä tarvitse vängätä ja ongelmaa tehdä.

Tämä on keskustelupalsta. Tänne voi kirjoittaa mielipiteensä, vaikka se eroaa sinun mielipiteestäsi. Miksise on sinulle ongelma?

Tällainen keskustelu toivottavasti avartaa myös ap:n mieltä. Ehkä hän ei ole tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta.

Vierailija
78/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihmisestä. Mulle tuo olisi liian pieni enkä haluaisi asua kerros- tai rivitalossa. Asun 150 neliöisessä omakotitalossa kissan kanssa kun lapsi muutti syksyllä omilleen.

No voi että. Miksi pitäisi talo myydä ja muuttaa johonkin inhottavaan kerros- tai rivitaloon asumaan? En voi sietää kerros- ja rivitaloasumista. 

Asut sitten siinä. Eihän siinä mitään. Elämän varrella kerätty tavara, lasten vanhat lelut, koulukirjat ja vaatteet ovat tietenkin niin arvokkaita, että niitä varten pitää lämmittää heidän vanhat huoneensa ja lähes koko talo. Varsinaisesti omaan tarpeeseen riittäisi noin kolmasosa. Ei yhden ikääntyvän ihmisen hiilijalanjälki niin suuri ole, että siitä pitäisi toisten huolta kantaa. Antakaa ihmisten elää rauhassa museoissaan varsinkin jos omilla rahoillaan maksavat sähköt ja takkapuut ja ostopalveluina työt joihin ei itse pysty. Jälkikasvu käy niin mielellään myös auttamassa, kun vain vähän vihjaisee rännien putsaustarpeesta tai kattotikkaiden lahoamisesta.

Vierailija
79/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaattehan, että ohje "Ole itsenäinen!" sisältää paradoksin 😉

Vierailija
80/106 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? ? Pitäisikö asunto jättää kylmilleen mielestäsi ? 

Outo kommentti sinulta

Minä asun   yli 170 m2 kissojeni kanssa

Ei, vaan noin iso asunto yhdelle ihmiselle, on hirvittävästi luontoa kuormittavaa. Teeppä testit esim Sitran sivuilta. Kaltaisesi haukkaavat yhteisistä varoista epäreilusti. Muuta pienempään.

Tuo jolle kommentoit en ole minä joka alunperin kertoi asuvansa kissan kanssa omakotitalossa. Mä en tästä rakkaasta kodista muuta yhtään mihinkään ja sä et määrää missä mä asun.