Yle: Pääkaupunkiseudun nuoret ovat lyhyempiä kuin ennen. Kasvuhormonihoitoja on tarjottu HUSissa sadoille
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Käytännön työt on helpompia 170 cm pitkänä, mutta muuten haluaisin olla lyhyempi. Olisi kivempi käyttää esim. korollisia kenkiä jne.
Miten korollisten kenkien käyttäminen ei onnistu 170 cm pitkänä? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo että asunnot on suunniteltu pitemmille😅 jaan toki tuskan näin 160cm naisena, mutta pituuteni on naiselle ihan normaali, ei mikään lyhyt edes, mutta naurattaa tuo silti. Ikään kuin vasta lyhyen mieshenkilön kautta nähdään se että asunnot on meille sadoilletuhansille naisille todellakin epäsopivia pituutemme puolesta, meille jotka olemme vielä paljon lyhyempiä!
Minuakin huvitti, tämä on näköjään uutinen vasta kun ongelman tuo esiin mies. Itse olen saman mittainen kuin tuo Antti, 162 cm. Aina on housunlahkeet liian pitkiä, joten käytän leggingssejä tai mekkoja. Joskus harvoin löydän kivat housut missä on vajaamittaiset lahkeet, ja ne ovatkin sitten minulle sopivat eli lahje päättyy nilkkoihin. Takeissakin on lähes aina liian pitkät hihat. Aina pitää kurotella ylemmille hyllyille, tai hakea jakkara. Nykyään en tosin kaupoissa jaksa vaivautua, jätän ostamatta ne mihin en ylety ja pärjään ilman tai haen toisesta kaupasta.
Aidot Suomalaiset miehet ovat tähän asti olleet vähintään 180 pitkiä. Nyt keskipituus lyhenee kun ulkomailta muuttaa lyhyempää porukkaa.
Myös jos elää kasvisruolla, ei kasva pituutta.
Eikö tässä oo viime aikoina puhuttu että suomalaiset on pidempiä kuin ennen. Mistä nyt tää äkillinen lyhentäminen?
Vierailija kirjoitti:
Lapaton mukaan suomalaisten keskipituus on nuorilla miehillä noin 180 senttimetriä ja naisilla noin 167 senttimetriä. Maihinmuuttajien geeniperimä on erilainen ja johtaa yleensä hieman lyhyempään aikuispituuteen.
Myös pohjoisemmassa on keskipituus lyhyempi. Pienempi pinta-ala auttaa pärjäämään kylmissä olosuhteissa tehokkaammin. Vähemmän haihduttavaa pinta-alaa.
Pätee myös toisinpäin kuumiin olosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapaton mukaan suomalaisten keskipituus on nuorilla miehillä noin 180 senttimetriä ja naisilla noin 167 senttimetriä. Maihinmuuttajien geeniperimä on erilainen ja johtaa yleensä hieman lyhyempään aikuispituuteen.
FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan 18-29-vuotiaiden miesten pituus oli keskimäärin 180,8 senttiä, kun taas 40-49-vuotiailla miehillä keskiarvo oli 178,6. Yli 65-vuotiailla miehillä pituutta oli keskimäärin 173,7 senttimetriä.
Tuossahan näkyy jo ulkomailta tulleiden lyhytkasvuisten miesten vaikutus keskipituuden kasvun hidastumisena.
Näin kertoo HUS-yhtymän Uudessa lastensairaalassa työskentelevä osastonylilääkäri Risto Lapatto.
"Nuorten pieni lyheneminen johtuu paljolti maa-han-muu-tos-ta. Suomalainen kantaväestö on kohtuullisen pitkää, maailman pisimpiä."
Vierailija kirjoitti:
Näin kertoo HUS-yhtymän Uudessa lastensairaalassa työskentelevä osastonylilääkäri Risto Lapatto.
"Nuorten pieni lyheneminen johtuu paljolti maa-han-muu-tos-ta. Suomalainen kantaväestö on kohtuullisen pitkää, maailman pisimpiä."
Onhan asiaa hankala uutisoida kun Yle ei voi totuutta suoraan uutisessa kertoa. Mutta ei se voi haastattelua muuttaa tai sensuroidakaan jäämättä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pohjoisemmassa on keskipituus lyhyempi. Pienempi pinta-ala auttaa pärjäämään kylmissä olosuhteissa tehokkaammin. Vähemmän haihduttavaa pinta-alaa.
Pätee myös toisinpäin kuumiin olosuhteisiin.
Mutta pohjoisessa keskipituus ei ole lyhentynyt jotta se vaikuttaisi koko maan keskipituuteen.
-Nuorten pieni lyheneminen johtuu paljolti maaahanmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kasvakkaan kun salaatilla ja pavuilla yrittää kasvaa. Lihaa pitäisi syödä.
Mun poika on elävä todiste siitä, että kun maito ei maistu, jää odotettua aikuispituutta lyhyemmäksi.
Hän ei ole koskaan suostunut juomaan maitoa ja jugurttienkin kanssa vähän niin näin. Käyrällä ollut tasaisesti sentin alla, ja aikuispituus jäänee noin 175 senttiin kun ennuste oli 179. Kaikkein pisimpiä ystävistään ovat ne jotka joivat litratolkulla maitoa.
Maahan muutto alentaa ihmisten pituutta ja älykkyysosamäärää.
Toivottavasti ei sentään sokkohoitona niin, että asianomaiset eivät edes itse tiedä olevansa jonkun kasvuprojektin kohteina? Ajattele, salaa hormoneja elimistösi. Puistattavaa ja kovin rikollistakin.
Vierailija kirjoitti:
Käytännön työt on helpompia 170 cm pitkänä, mutta muuten haluaisin olla lyhyempi. Olisi kivempi käyttää esim. korollisia kenkiä jne.
Myös sodankäynti nykyaikana vaatii lyhyempää keskipituutta. Pitkät sotilaat saa luodin päähänsä helpommin ja osuman sirpaleesta suuren kokonsa vuoksi.
Lyhyempi ihminen on myös ympäristöystävällinen ja kuluttaa vähemmän. Vähemmän ilmastopäästöjä.
Lyhyemmät geenit on mukavampi synnyttää, synnytyskuolemat vähenee.
Lyhyempi ihminen kestää ääri-ilmastoja paremmin pienen haihdutuspinta-alan vuoksi. Vaatteet vie vähemmän materiaalia.
Lyhyydestä on paljon etuja. Olisi kaikkien etu jos ihmistä jalostettaisi pienemmäksi.
Ei me olla vielä lisäännytty lähi-itäläisten kanssa. Mun lapset on pitkiä. Lisäännyin ihan supisuomalaisen kanssa.
T. Helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Aidot Suomalaiset miehet ovat tähän asti olleet vähintään 180 pitkiä. Nyt keskipituus lyhenee kun ulkomailta muuttaa lyhyempää porukkaa.
Kainuulainen mies on aidoin suomalainen mies. Myös savolainen mies menee osittain aitoon suomalaisen miehen laariin. Aito keskipituus on noin 170cm.
Kaikki muu on läntistä tai liian itäistä perimää joka tuo liikasenttejä 10cm tai enemmän keskipituuteen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä oo viime aikoina puhuttu että suomalaiset on pidempiä kuin ennen. Mistä nyt tää äkillinen lyhentäminen?
maailmansodasta selvisi vain ne lyhyimmät ja lihaksikkaimmat sällit. Nyt on keskipituus taas kasvanut ja nyt taas lyhenee.
Who cares terveydenhuollossa tapahtuvat rikokset on kaikkein törkeimpiä mitä osaan kuvitella. Siitä vaan leikkauspöydälle johonkin rutiinileukkaukseen, mutta ähäkutti mitäs muuta onkaan tehty?
Kai sitä menisi heti valittamaan?
Voipi olla että tehdyt jutut ilmaantuvat vasta vuosien kuluttua tai aiheuttavat oireita, jotka menevät jonkun tavallisen piikkiin muka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koomista miten jotkut naiset palstalla ja tinderissä jäävät vielä aikuisena pituusjuttuihin kiinni.
Koomiselta näyttäisi se kun minä 177 cm nainen kulkisin 162-senttisen miehen kanssa. Kyllä minä samanmittaisen kanssa olen seurustellut ja pari senttiä lyhyempikin käy. 15 senttiä on liikaa, sori 😕
Miten koomista? Miksi?
Missä lukee, että parin pitää olla saman mittaisia?