Kelpaisiko sulle avoin suhde?
Mitä mielipiteitä herää jos sinulle ehdotetaan avointa suhdetta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei toimi pidemmän päälle. Nykyajan hömpötyksiä. N49
Nykyajan?! Tutustupa avoimien suhteiden historiaan, ei ole nykyajan hömpötys vain.
Siis sehän olisi sama kuin joku FWB suhde? Ei kelpaisi, koska sp-taudit ja inhoan kortsuja. Samasta syystä harvoin harrastan yhden illan juttuja.
En tunne yhtään onnellista paria, jotka olisivat päätyneet avoimeen suhteeseen. Onhan se ajatus tietenkin absurdikin - jos on onnellinen toisen kanssa, miksi tarvittaisiin avoin suhde? Mutta uskon silti, että on olemassa ihmisiä joille tämä sopii ja jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua sitoutua vain yhteen. En siis tuomitse, jokainen tavallaan.
Itselleni parisuhteessa tärkeää on se intiimiys, mikä syntyy kun ollaan oltu pitkään vain toistemme kanssa. Aistin sen, jos suhteessa on henkisesti tai fyysisesti mukana muita ihmisiä. Intiimiys kärsii. Itselleni myös seksissä tuttuus ja rakkaus on tärkeää, eikä ajatus seksistä vieraiden kanssa ole koskaan ollut houkuttava, oikeastaan päinvastoin. Jos se kumppanilleni olisi niin houkuttavaa, että hän haluaisi avoimen suhteen niin hän olisi väärä kumppani minulle, oikea jollekin toiselle.
Kaikenlaista sitä ehdotetaan. Muistan kun 15v sitten se yks ehdotti jos mä rupeaisin hänen salarakkaaksi. En ruvennut.a
Onko käteenvetokin "suhde" käden kanssa?
Naiset pitävät kiertoilmaisuista, koska eivät halua vaikuttaa yhtä räävittömiltä kuin ovat.
Avoin suhde, eihän se mikää suhde ole? Jos rysytään siellä ja täällä, ei olla suhteessa kehenkään, päinvastoin. Tyyliin viisi vaimoa!
Vaikea kuvitella. Jos jompikumpi sairastaisi pitkään (=vuosi tai pidempään) niin, että seksi ei jostain syystä onnistuisi lainkaan, voisin harkita. En haluaisi itse rajoittaa noin isoa osaa elämästä, eikä kumppanikaan.
Jollekin voi sopia, mutta tarkkailun myötä 95% avoimista suhteista on vain suhteita, joista jompikumpi ei mukavuussyistä halua erota ja toinen mukautuu siihen, että juostaan vieraissa.
Niskavuoren Heta eli avoimessa suhteessa, piti kuitenkin aittojen avaimia vyötäisillään.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavan ahdasmielistä porukkaa..
Sinusta on vissiin siis ahdasmielistä on jos omaa jotain arvoja. En myöskään halua miehenä harrastaa seksiä toisen miehen kanssa, onko sekin ahdasmielistä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole "hyvää" tai "huonoa" seksiä. On seksiä jossa on rakkautta ja kiintymystä, silloin se on aina hyvää! Syleilyjä on aamuin illoin, miten se vieraan ihmisen kanssa edes luonnistuisi? Olisi absurdia.
Tunne-elämältään kylmät ehkä kykenee siihen.
Olen samaa mieltä siitä että yksi hyvän seksin edellytyksistä on rakkaus ja kiintymys, mutta ei nekään yksinään riitä. Eli siis en allekirjoita väitettä että seksi olisi aina hyvää jos vaan nämä elementit ovat kohdillaan. Meillä on kotona yllin kyllin rakkautta, lämpöä, välittämistä, syleilyä, hyvänä pitoa, kommunikaatiota.. kaikkea sitä mitä hyvään, rakastavaan suhteeseen kuuluu. Seksi on silti huonoa. Intohimotonta, vaivaannuttavaa, epävarmaa. Hyvin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole "hyvää" tai "huonoa" seksiä. On seksiä jossa on rakkautta ja kiintymystä, silloin se on aina hyvää! Syleilyjä on aamuin illoin, miten se vieraan ihmisen kanssa edes luonnistuisi? Olisi absurdia.
Itse aina ihmetellyt miten ihmiset pystyvät edes yhden illan juttuihin jonkun lähes tuntemattoman ihmisen kanssa. Minulla seksiin liittyy aina vahvasti tunteet enkä mitenkään pysty näkemään seksiä vain fyysisenä asiana. Joskus nuorempana ajattelin että suurimmalla osalla se on näin, mutta kun aloin deittailemaan, tuli huomattua että tämä on todellakin poikkeavaa. Koskaan en ole yhden illan juttuja tai muita kevytsuhteita harrastanut enkä aio, eikä avoin suhde luonnollisesti antaisi minulle mitään. Ottaisin loukkauksena jos minulle sellaista ehdotettaisiin.
Kaikki suhteet ovat aluksi avoimia suhteita. Toiselta voi toki kysyä, kiinnostaisiko eksklusiivinen suhde, jossa ei tapailla muita ja harrastetaan seksiä vain keskenään. Tähän hän sitten vastaa toivottavasti omien toiveidensa mukaan. Jos esklusiivisesta suhteesta on jo sovittu, ei sitä todennäköisesti kannata alkaa enää avaamaan. Menee liian hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään onnellista paria, jotka olisivat päätyneet avoimeen suhteeseen. Onhan se ajatus tietenkin absurdikin - jos on onnellinen toisen kanssa, miksi tarvittaisiin avoin suhde? Mutta uskon silti, että on olemassa ihmisiä joille tämä sopii ja jotka eivät syystä tai toisesta pysty tai halua sitoutua vain yhteen. En siis tuomitse, jokainen tavallaan.
Itselleni parisuhteessa tärkeää on se intiimiys, mikä syntyy kun ollaan oltu pitkään vain toistemme kanssa. Aistin sen, jos suhteessa on henkisesti tai fyysisesti mukana muita ihmisiä. Intiimiys kärsii. Itselleni myös seksissä tuttuus ja rakkaus on tärkeää, eikä ajatus seksistä vieraiden kanssa ole koskaan ollut houkuttava, oikeastaan päinvastoin. Jos se kumppanilleni olisi niin houkuttavaa, että hän haluaisi avoimen suhteen niin hän olisi väärä kumppani minulle, oikea jollekin toiselle.
Kyllä tunnet. Et vain tiedä, etteivät he ole monogaamisia. Hyvin harva minunkaan tuttuni tietää, millaiset suhdejärjestelyt minulla oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aina ihmetellyt miten ihmiset pystyvät edes yhden illan juttuihin jonkun lähes tuntemattoman ihmisen kanssa. Minulla seksiin liittyy aina vahvasti tunteet enkä mitenkään pysty näkemään seksiä vain fyysisenä asiana. Joskus nuorempana ajattelin että suurimmalla osalla se on näin, mutta kun aloin deittailemaan, tuli huomattua että tämä on todellakin poikkeavaa. Koskaan en ole yhden illan juttuja tai muita kevytsuhteita harrastanut enkä aio, eikä avoin suhde luonnollisesti antaisi minulle mitään. Ottaisin loukkauksena jos minulle sellaista ehdotettaisiin.
Se, että joku nauttii seksistä muutenkin kuin elämänkumppanin kanssa, ei mitenkään tarkoita sitä, että seksi olisi hänelle vain fyysinen suoritus.
Ei. Sitoudun vain yhteen ja odotan samaa toiselta.
En suostuisi suljettuun suhteeseen.
Minä haluan olla omalle kumppanilleni riittävä.
Haluan myös itse kumppanin, joka riittää minulle.
Joten ei. Jos pitäisi tehdä tällaisia välimallin kompromissiratkaisuja, tekisin siitä päätelmän, että kumppani on väärä.