Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me, jotka haluamme vähentää omaa lihansyöntiä. Suosituksia hyvistä vaihtoehdoista?

Vierailija
28.11.2024 |

Itse olen tykännyt leivän päällä lihaleikkeleen sijasta kokeilla nyt kasvipohjaisia leikkeleitä ja välillä kalaa tai kananmunaa. Ainakin Muu Roast Biif leikkele on tosi hyvää, sellaista vähän paahtopaistimaista leikkelettä. Pirkka ruohosipuli kasvisleikkele on toinen suosikkini, josta tulee hieman mieleen lauantaimakkara. Santun Seitan vegvursti taas maistuu aivan meetvurstilta. Ymmärrän, että kaikki eivät pidä näistä ns. lihankorvikkeista, mutta itselleni ne kyllä maistuvat ja suosittelen muitakin kokeilemaan rohkeasti. Olen huomannut, että näissä on paljon eroa laadussa, jotkut maistuvat aivan pahvilta, mutta jotkut toiset taas ovat tosi hyviä.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummus ja rapsakat kasvikset parasta.

Vierailija
2/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos, olen mielummin sitten ilman leivänpäällysteitä ja koko leipääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

Vierailija
4/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hummus ja rapsakat kasvikset parasta.

Joo hummus on tosi hyvää varsinkin itse tehtynä! Valmiista hummuksista olen tykännyt Pirkka Parhaat -hummuksesta, muista en niinkään. -ap

Vierailija
5/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu on hyvää ja saa halvalla lidlistä😄

Vierailija
6/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyvää on olemassa esim valmiit kasvuspyttipannut, joita on reilun kokoisina pakasteina esim Quorn. Valmisruuista kasvislasagne on niin hyvää etten muuta söisi.

Lidlissä on Chili sin carne ja kasvisbolognese spaghettia.

Vierailija
7/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän leivän päälle ei tartte kun vetästä reilusti voita. 

Vierailija
8/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuomalaiset sisarukset tekevät hyviä vege juustoja. Jopa vuohenjuustoa ja gorgonzola Muu tai oliko Möö nimellä, saa ihan Prismastakin.

Vierailija
9/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

En usko niiden terveellisyyteen joten en aio edes sellaisia maistaa. Piste.

Vierailija
10/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä ensisijaisesti ilmastosyistä, mutta kaipaan lihan makua. Kaikki nuo kasvisleikkeleethän ei välttämättä ole suolan määrän ja rasvan laadun puolesta paljon lihaa terveellisempiä, toki osa on.

Vierailija
12/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihattomat lihatuotteet ovat pääsääntöisesti (poikkeuksiakin on) yhtä herkullisia kuin alkoholittomat viinit. 

Jos haluaa hyvää kasvisruokaa niin kannattaa tehdä nimenomaan kasvisruokaa, ei liharuokaa kasviksista.

Jos haluaa vain vähentää punaisen lihan käyttöä niin jättäisin oudonmakuiset vegemeetwurstit hyllyyn ja laittaisin leivän päälle jotain muuta. Kalkkunaleike on hyvä korvike kinkkuleikkeelle ja ei sisällä punaista lihaa vaikka lihaa onkin. Myös edellä mainittu hummus on hyvä. Sekaan vaikka rapea salaatti ja paprikatikkuja ja pannulla paistettu halloumi juuston viipale. 

Jauhelihan korvaaminen valmiilla soijarouheella on myös hyvä konsti. Maussa ei huomaa esim spaghettikastikkeessa että onko soijaa vai jauhelihaa. Proteiinia saa molemmista. 

Sitten voi myös tehdä niin, että korvaa osan reseptin lihasta kasviksilla. Jos viiden hengen pastakastikkeeseen on aiemmin mennyt vaikka 700g paketti jauhelihaa, niin kokeile laittaa siitä vain puolet ja tilalle vastaava määrä kasviksia. Monessa tapauksessa makukin paranee ja samalla ruuasta tulee puoli-kasvisruoka. 

Vierailija
13/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xtra nugetit ja Xtra kalapuikot, muuhun ei ole varaa 🥹

Xtran kalapuikot ainakin on hyviä. Finduksen kalliit kalapuikot hajosivat, olivat ihan vetelää mössöä. Ja ihan törkeän hintaisia.

Myös Kmenun ranskalaiset ovat hyviä, vaikka ovat edullisia. Kilo maksaa vain n. 1,50 euroa.

Vierailija
14/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan makua ja koostumusta jos haluaa, niin Juicy Marbles kasvispihvi on tosi hyvää (kylläkin tosi kallista), samoin MUU Pepper Steak ja Beyond Meat -pihvi.

Vierailija
15/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat on hyvä korvike.

Vierailija
16/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ultraprosesoitua vegeleikkelettä minun leivälle, kiitos.

Vierailija
17/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hummus on hyvä

Niin on, mutta en keksi sille mitään muuta käyttöä kuin tuoreitten ja kypsien kasvisten dippinä käyttäminen.

Esim. ruisleivälle se ei sovi. Eikä oikein mihinkään.

Vierailija
18/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päällä on hyvää paputahna kidneypavuista ja aurinkokuivatuista tomaateista. Kumpiakin aineksia laitetaan yhtä paljon, tilkka aurinkokuivatun tomaatin öljyä ja soseutetaan tahnaksi sauvasekoittimella.

Vierailija
19/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan luonnon monimuotoisuutta. Kun karjankasvatus Suomessa loppuu, loppuvat myös niittykasveille sopivat alueet ja niityillä elävät hyönteiset. Joku vapaaehtoisten niittopartio ei riitä, tarvitaan myös lehmänlantaa.

Muutaman vuoden kuluttua on tarjolla apilaa ja timoteitä myös leivän päälle.

Vierailija
20/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan hitokseen juustoa kun kerran meetvurstia tai salamia ei saa laittaa enää leivällekään.