Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Me, jotka haluamme vähentää omaa lihansyöntiä. Suosituksia hyvistä vaihtoehdoista?

Vierailija
28.11.2024 |

Itse olen tykännyt leivän päällä lihaleikkeleen sijasta kokeilla nyt kasvipohjaisia leikkeleitä ja välillä kalaa tai kananmunaa. Ainakin Muu Roast Biif leikkele on tosi hyvää, sellaista vähän paahtopaistimaista leikkelettä. Pirkka ruohosipuli kasvisleikkele on toinen suosikkini, josta tulee hieman mieleen lauantaimakkara. Santun Seitan vegvursti taas maistuu aivan meetvurstilta. Ymmärrän, että kaikki eivät pidä näistä ns. lihankorvikkeista, mutta itselleni ne kyllä maistuvat ja suosittelen muitakin kokeilemaan rohkeasti. Olen huomannut, että näissä on paljon eroa laadussa, jotkut maistuvat aivan pahvilta, mutta jotkut toiset taas ovat tosi hyviä.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaihtoehto KAALISOPPA

Muuta venäjälle, sieltä sitä saa

Vierailija
22/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihattomat lihatuotteet ovat pääsääntöisesti (poikkeuksiakin on) yhtä herkullisia kuin alkoholittomat viinit. 

Jos haluaa hyvää kasvisruokaa niin kannattaa tehdä nimenomaan kasvisruokaa, ei liharuokaa kasviksista.

Jos haluaa vain vähentää punaisen lihan käyttöä niin jättäisin oudonmakuiset vegemeetwurstit hyllyyn ja laittaisin leivän päälle jotain muuta. Kalkkunaleike on hyvä korvike kinkkuleikkeelle ja ei sisällä punaista lihaa vaikka lihaa onkin. Myös edellä mainittu hummus on hyvä. Sekaan vaikka rapea salaatti ja paprikatikkuja ja pannulla paistettu halloumi juuston viipale. 

Jauhelihan korvaaminen valmiilla soijarouheella on myös hyvä konsti. Maussa ei huomaa esim spaghettikastikkeessa että onko soijaa vai jauhelihaa. Proteiinia saa molemmista. 

Sitten voi myös tehdä niin, että korvaa osan reseptin lihasta kasviksilla. Jos viiden hengen pastakastikkeeseen on aiemmin mennyt vaikka 700g paketti

Eiköhän nämä ole makuasioita. :) Itse pidän sekä kasvisruuista että kasviksista tehdyistä "liharuuista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaihtaa sisäfilepihvin kobeen, niin kulutus pienenee ihan automaattisesti. Sama kaikissa muissakin valinnoissa, jotka rokottavat kukkaroa enemmän. Ala siis syödä parempaa ja kalliimpaa, niin kulutus tippuu.

Vierailija
24/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on vähentää lihan syöntiä oman terveyden takia, niin ihan väärä valinta on lähteä suoraan teollisiin lihakorvikkeisiin.

Tuossa tapauksessa pitää opetella syömään esim papuja, linssejä ja tofua.

Vierailija
25/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa ymmärrä näitä lihankorvikkeita. Todella ultraprosessoituja elintarvikkeita, paljon suolaa. Mieluummin teen sitten oikeaa ruokaa kasviksista ja leivän päällä syön pelkkää juustoa, jos lihankulutusta pitää vähentää.

Vierailija
26/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hummus ja rapsakat kasvikset parasta.

Joo hummus on tosi hyvää varsinkin itse tehtynä! Valmiista hummuksista olen tykännyt Pirkka Parhaat -hummuksesta, muista en niinkään. -ap

Lidlin hummus ja tofu, kasvikset 

Vierailija
27/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan luonnon monimuotoisuutta. Kun karjankasvatus Suomessa loppuu, loppuvat myös niittykasveille sopivat alueet ja niityillä elävät hyönteiset. Joku vapaaehtoisten niittopartio ei riitä, tarvitaan myös lehmänlantaa.

Muutaman vuoden kuluttua on tarjolla apilaa ja timoteitä myös leivän päälle.

Jos karjankasvatus ei globaalisti rajusti vähene, niin vuosisadan loppuun mennessä ihmiskunta on sukupuutossa. Eihän eläinten pidon ole pakko loppua kokonaan, juurikin luonnon monimuotoisuutta hoitavan nk. niittylihan kasvattamista pitäisi mielestäni päinvastoin lisätä. Tehotuotannon taas soisi loppuvan kokonaan.

Vierailija
28/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi kannattaa alkaa rikkaaksi että on varaa syödä kallista kasvisruokaa. Meillä normi duunareilla ei muutu mikään.

Vierailija
29/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras leivänpäällinen on juusto ja avocado, Eikai juustoa ole kielletty, pari siivua päivässä ok, saa kalsiumia.

Vierailija
30/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan leivänmpäälle vihanneksia kuten tomaatti/ kurkku/ suolakurkku/ salaatti/paprika ja alle margariinia tai vaikka kasvispäällysteitä (purkissa tai tuubissa, on erilaisia). Halloumi on hyvää, löytyy eri tavalla maustettuna. Oliivitapenade on herkkua. Joskus ostan erikoisherkkuna juustoa.

Lihaleikkeleet on tosiaan ihan turhaa ja rahanhukkaa.

Vierailija
31/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

Itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä ensisijaisesti ilmastosyistä, mutta kaipaan lihan makua. Kaikki nuo kasvisleikkeleethän ei välttämättä ole suolan määrän ja rasvan laadun puolesta paljon lihaa terveellisempiä, toki osa on.

Eli umamin makua? Sitä on sienissä. Tee sienisalaattia metsäsienistä. Silppua sekaan hienona punasipuli, laita kierros tai pari punapippuria ja sekoita 3 rkl majoneesia. Jos mahdollista, anna maustua tunti ennen syömistä. Erilaisia sienissä tahnoja voi itsekukin kehitellä. Jos haluaa kasvispasteijaa maksapasteijan tilalle, ostaa Tartexia. 

Miso-tahnassa on umaminen maku. Sitä voi käyttää ohuelti siveltynä leivän päällä joko vaaleana tai tummana. Miso-tahna korvaa myös lihaliemikuutiot. Kokeilkaa miso-soppaa alkupalakeittona. Se on japanilaisten yleisruoka joka käänteessä.

Vierailija
32/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa alkaa rikkaaksi että on varaa syödä kallista kasvisruokaa. Meillä normi duunareilla ei muutu mikään.

En pidä itseäni rikkaana ja olen elänyt kasvisruoalla jo yli 30 vuotta. Erot taitavat olla ihan ruokalajikohtaisia. Sen lisäksi juomapuoli vie rahaa jos juo edes pyhinä alkoholia ruokajuomana. Minä en juo ja siten alkoholiin kuluva raha on pyöreästi nolla.

Vierailija
33/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras leivänpäällinen on juusto ja avocado, Eikai juustoa ole kielletty, pari siivua päivässä ok, saa kalsiumia.

Guacamolessa (kotona tehdyssä, ei kaupan korvikkeessa) on enemmän kasvisteroleita kuin anti-kolesterolimargariinissa/100 grammaa.

Vierailija
34/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado ja ihana sulatejuusto c'est la brie yhdessä leivänpäällä on taivaallista.

Vierailija
35/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

Asenteesi vaikuttaa aika negatiiviselta. Onko sinulla masennusta?

Vierailija
36/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ihan normaalia kotiruokaa, mutta korvaa lihan vaikkapa soijarouheella, linsseillä, nyhtökauralla tai quornilla. Reseptejä kasvisversioista löytyy netistä pilvin pimein. 

Vierailija
37/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijapaloja olen käyttänyt paljon. Purutuntuma kuin kanassa. 

Vierailija
38/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fuck that shit!

Vierailija
39/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fuck that shit!

Oot opetellu englantia?

Vierailija
40/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä ensisijaisesti ilmastosyistä, mutta kaipaan lihan makua. Kaikki nuo kasvisleikkeleethän ei välttämättä ole suolan määrän ja rasvan laadun puolesta paljon lihaa terveellisempiä, toki osa on.

Älä lisäänny. Ja kas kummaa, hiilijalanjälkesi pienenee niin radikaalisti, että saat kuin saatkin syödä mitä haluat. Ei myöskään tarvitse itkeä mutkumutkumunlapsilleeisaajättääilmastonmuutosta/valtionvelkaaönnönnöööö