Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me, jotka haluamme vähentää omaa lihansyöntiä. Suosituksia hyvistä vaihtoehdoista?

Vierailija
28.11.2024 |

Itse olen tykännyt leivän päällä lihaleikkeleen sijasta kokeilla nyt kasvipohjaisia leikkeleitä ja välillä kalaa tai kananmunaa. Ainakin Muu Roast Biif leikkele on tosi hyvää, sellaista vähän paahtopaistimaista leikkelettä. Pirkka ruohosipuli kasvisleikkele on toinen suosikkini, josta tulee hieman mieleen lauantaimakkara. Santun Seitan vegvursti taas maistuu aivan meetvurstilta. Ymmärrän, että kaikki eivät pidä näistä ns. lihankorvikkeista, mutta itselleni ne kyllä maistuvat ja suosittelen muitakin kokeilemaan rohkeasti. Olen huomannut, että näissä on paljon eroa laadussa, jotkut maistuvat aivan pahvilta, mutta jotkut toiset taas ovat tosi hyviä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihattomat lihatuotteet ovat pääsääntöisesti (poikkeuksiakin on) yhtä herkullisia kuin alkoholittomat viinit. 

Jos haluaa hyvää kasvisruokaa niin kannattaa tehdä nimenomaan kasvisruokaa, ei liharuokaa kasviksista.

Jos haluaa vain vähentää punaisen lihan käyttöä niin jättäisin oudonmakuiset vegemeetwurstit hyllyyn ja laittaisin leivän päälle jotain muuta. Kalkkunaleike on hyvä korvike kinkkuleikkeelle ja ei sisällä punaista lihaa vaikka lihaa onkin. Myös edellä mainittu hummus on hyvä. Sekaan vaikka rapea salaatti ja paprikatikkuja ja pannulla paistettu halloumi juuston viipale. 

Jauhelihan korvaaminen valmiilla soijarouheella on myös hyvä konsti. Maussa ei huomaa esim spaghettikastikkeessa että onko soijaa vai jauhelihaa. Proteiinia saa molemmista. 

Sitten voi myös tehdä niin, että korvaa osan reseptin lihasta kasviksilla. Jos viiden hengen pastakastikkeeseen on aiemmin mennyt vaikka 700g paketti

Asiasta olen samaa mieltä, nuo lihankorvikkeet on juuri sitä miltä kuulostaakin, ennemmin syö sitä aitoa tuotetta harvemmin tai on ilman. Mutta pakko todeta että makuaistissa on kyllä vikaa jossei soijarouhetta jauhelihasta erota, siinä on todella tunnistettava maku, joka aiheuttaa kylmiä väreitä. Ei peity millään mausteilla, kokeiltu on.

Vierailija
42/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan luonnon monimuotoisuutta. Kun karjankasvatus Suomessa loppuu, loppuvat myös niittykasveille sopivat alueet ja niityillä elävät hyönteiset. Joku vapaaehtoisten niittopartio ei riitä, tarvitaan myös lehmänlantaa.

Muutaman vuoden kuluttua on tarjolla apilaa ja timoteitä myös leivän päälle.

Jos karjankasvatus ei globaalisti rajusti vähene, niin vuosisadan loppuun mennessä ihmiskunta on sukupuutossa. Eihän eläinten pidon ole pakko loppua kokonaan, juurikin luonnon monimuotoisuutta hoitavan nk. niittylihan kasvattamista pitäisi mielestäni päinvastoin lisätä. Tehotuotannon taas soisi loppuvan kokonaan.

Sitten on. Ei kinosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon hyvää on olemassa esim valmiit kasvuspyttipannut, joita on reilun kokoisina pakasteina esim Quorn. Valmisruuista kasvislasagne on niin hyvää etten muuta söisi.

Lidlissä on Chili sin carne ja kasvisbolognese spaghettia.

Erikoinen valinta leivän päälle.

Vierailija
44/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut välillä vegaani, kasvissyöjä, ja suurimman osan elämääni ns. kasvispainotteisesti syövä sekasyöjä, koska kuten selvästi ap:kin niin kaipaan niin lihan makua. Suurin osa aterioistani on näiden puristien kaipaamia puhtaita kasvisruokia, joissa proteiini tulee pavuista ja linsseistä ja niistä kevyehkösti jalostetuista tuotteista kuten hummuksesta ja tofusta. Mutta todellakin olen riemuissani kaikenlaisista herkullisista lihankorvikkeista! En joka aterialla niitä söisi, mutta hyvin mahtuvat mukaan monipuoliseen ruokavalioon.

Lempparini on klassikko Vöner. Muu pyörykät ovat herkullisia, samoin Muu grilletti. Nakkikeittoon ja hodareihin menee melkein mikä vain kasvisnakki siinä kuin normaalikin nakki. Valitettavasti ei juuri nyt tule muita tuotteita mieleen.

Kannatan myöskin jo jonkin toisen mainitsemaa tapaa yksinkertaisesti vähentää lihan määrää aterioilla. Ruokaa voisi ajatella ennemminkin niin päin, että kasvisten seassa on hieman lihaa, ei niin että lihalähän kylkeen keksitään hieman lisukkeita.

Näillä keinoilla, eli lihankorvikkeilla, kasvisproteiinien käytöllä ja lihan määrän vähentämisellä liharuuissa lihan kulutusta saa jo aika kivasti vähennettyä :)

Vierailija
45/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä näitä lihankorvikkeita. Todella ultraprosessoituja elintarvikkeita, paljon suolaa. Mieluummin teen sitten oikeaa ruokaa kasviksista ja leivän päällä syön pelkkää juustoa, jos lihankulutusta pitää vähentää.

Vois pistää veikkauksen pystyyn, todetaanko 10 v päästä että nää ultraprosessoidut korvikkeet onkin pahempia syövän aiheuttajia kuin muutama leikkelesiivu. Kiitos kaikille koekaniineille, mä en noita uskaltaisi syödä sen enempää kuin makkaraakaan.

Vierailija
46/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

Asenteesi vaikuttaa aika negatiiviselta. Onko sinulla masennusta?

Asenteesi vaikuttaa aika toksiselta. Onko sinulla vaativa persoonallisuus?

Vierailija
47/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala ei käy, koska sekin on lihaa. Kalan lihaa. 

Vierailija
48/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jättäisitte sen leivän.  Kyllä siinä hiiltä menee.

Vierailija
49/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönnin vähentäminen on ollut minulle helppoa, kun olen tehnyt sen asteittain. Alotin vuonna 2016, ja pikkuhiljaa olen onnistunut vähentämään eläintuotteiden määrää ja lisäämään kasviksia. Hyvä on täydellisien vihollinen. 

Muutos, jonka olen tehnyt ja hyväksi todennut, on leivän syönnin vähentäminen. Voi mennä kuukausia, etten syö ollenkaan leipää. Yllättävän moni tuote muuttuu tarpeettomaksi kun ei syö leipää, ja nälän oppii tunnistamaan paremmin. Tekee verenpaineellekin hyvää, leivässä on paljon suolaa. 

Vierailija
50/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ootte te kyllä ihme venkoilioita :D kaikenmaailman lihaamuistuttavaa limaa ollaan valmiita syömää kun on niin pirun terveellistä

Itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä ensisijaisesti ilmastosyistä, mutta kaipaan lihan makua. Kaikki nuo kasvisleikkeleethän ei välttämättä ole suolan määrän ja rasvan laadun puolesta paljon lihaa terveellisempiä, toki osa on.

Älä lisäänny. Ja kas kummaa, hiilijalanjälkesi pienenee niin radikaalisti, että saat kuin saatkin syödä mitä haluat. Ei myöskään tarvitse itkeä mutkumutkumunlapsilleeisaajättääilmastonmuutosta/valtionvelkaaönnönnöööö

Ei kovin asiallinen kommentti. Kyllä ihmiset saavat olla olemassa ja hankkia jälkikasvua, se kuuluu elämään. 

Vierailija
51/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä näitä lihankorvikkeita. Todella ultraprosessoituja elintarvikkeita, paljon suolaa. Mieluummin teen sitten oikeaa ruokaa kasviksista ja leivän päällä syön pelkkää juustoa, jos lihankulutusta pitää vähentää.

Vois pistää veikkauksen pystyyn, todetaanko 10 v päästä että nää ultraprosessoidut korvikkeet onkin pahempia syövän aiheuttajia kuin muutama leikkelesiivu. Kiitos kaikille koekaniineille, mä en noita uskaltaisi syödä sen enempää kuin makkaraakaan.

Minkä takia puhut niistä ja niitä mietit, kun et niitä syö?

Vierailija
52/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin haluan vähentää lihansyöntiä ensisijaisesti ilmastosyistä, mutta kaipaan lihan makua. Kaikki nuo kasvisleikkeleethän ei välttämättä ole suolan määrän ja rasvan laadun puolesta paljon lihaa terveellisempiä, toki osa on.

Älä lisäänny. Ja kas kummaa, hiilijalanjälkesi pienenee niin radikaalisti, että saat kuin saatkin syödä mitä haluat. Ei myöskään tarvitse itkeä mutkumutkumunlapsilleeisaajättääilmastonmuutosta/valtionvelkaaönnönnöööö

Ei kovin asiallinen kommentti. Kyllä ihmiset saavat olla olemassa ja hankkia jälkikasvua, se kuuluu elämään. 

Ihmisiä on kyllä ihan liikaa. Tässä ollaan todella kaukana siitä, että elettäisiin sopusoinnussa luonnon kanssa ja käytettäisiin luonnonvaroja vain todelliseen tarpeeseen.

Jos ihmiset kuolevat sukupuuttoon, niin joutavat kuollakin.

Vierailija
53/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hummus on hyvä

Niin on, mutta en keksi sille mitään muuta käyttöä kuin tuoreitten ja kypsien kasvisten dippinä käyttäminen.

Esim. ruisleivälle se ei sovi. Eikä oikein mihinkään.

Mitä ihmettä? Itse syön nimenomaan ruisleivällä ja on herkkua. Aina itsetehtyä ja näin pystyy myös tekemään erilaisia makuvaihtoehtoja.

Vierailija
54/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laitetaan leivänmpäälle vihanneksia kuten tomaatti/ kurkku/ suolakurkku/ salaatti/paprika ja alle margariinia tai vaikka kasvispäällysteitä (purkissa tai tuubissa, on erilaisia). Halloumi on hyvää, löytyy eri tavalla maustettuna. Oliivitapenade on herkkua. Joskus ostan erikoisherkkuna juustoa.

Lihaleikkeleet on tosiaan ihan turhaa ja rahanhukkaa.

Jos haluaa proteiinia niin joskus leivän päälle juustoa, keitettyjä kananmunia tai vaikka graavilohta. Mutta tosiaan vain herkkuina, ei ole joka päivä pakko syödä.

Vierailija
55/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua ainakaan nuo terveysvaikutukset kiinnosta. Olen kasvissyöjä eläinoikeus- ja ilmastosyistä. Ihan sama onko ne vähän epäterveellisiä ne tuotteet. Kuitenkin nuo ultraprosessoidut on vain hyvin pieni osa ruokavaliota, joka muuten on lähinnä ultraterveellinen runsaine kasviksineen, marjoineen, pähkinöineen, siemenineen. Kokonaisuus on varmasti terveellisyyden puolesta ihan riittävän ok. Juusto ei ole eläinoikeus- eikä ilmastomielessä yhtään parempi kuin lihakaan.

Vierailija
56/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hummus on hyvä

Niin on, mutta en keksi sille mitään muuta käyttöä kuin tuoreitten ja kypsien kasvisten dippinä käyttäminen.

Esim. ruisleivälle se ei sovi. Eikä oikein mihinkään.

Mitä ihmettä? Itse syön nimenomaan ruisleivällä ja on herkkua. Aina itsetehtyä ja näin pystyy myös tekemään erilaisia makuvaihtoehtoja.

Minäkin ihmettelin, kun juuri ruisleivän kanssa hummus on mielestäni tosi herkullista. Itse tehtynä tykkään soseuttaa sekaan paahdettuja paprikoita tai aurinkokuivattuja tomaatteja. Loraus balsamicoa on kanssa hyvä. Isoista valkoisista pavuista tulee myös loistava tahna samoilla aineksilla. 

Vierailija
57/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tofua, Suomessa tehty savuinen jalotofu on hyvää kun raastaa uuniin paahtumaan ja maustaa limemehu, inkivääri, chili, ja suolapähkinärouhetta vaikka. Kukaan ei ikinä arvaa että se on tofua vaikka mä tykkään ihan tofutofustakin, sehän on ikivanha japanilainen fermentoitu ruoka, hyväksi vatsalle toisin kuin vähemmän käsitellyt palkokasvit ja pavut, joista pahimmillaan itsellä menee vatsa sairaalakuntoon.

Toinen sitten juusto, vaikka eihän se ole niin hyvä vaihtoehto. Mutta halloumi ja esim sinihomejuusto semmoisia mitkä menee vaikka uunijuuresten kanssa, pastaan, jne...

Vierailija
58/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli umamin makua? Sitä on sienissä. Tee sienisalaattia metsäsienistä. Silppua sekaan hienona punasipuli, laita kierros tai pari punapippuria ja sekoita 3 rkl majoneesia. Jos mahdollista, anna maustua tunti ennen syömistä. Erilaisia sienissä tahnoja voi itsekukin kehitellä. Jos haluaa kasvispasteijaa maksapasteijan tilalle, ostaa Tartexia. 

Miso-tahnassa on umaminen maku. Sitä voi käyttää ohuelti siveltynä leivän päällä jo

Olen eri mutta en ole kasvissyöjä. Pidän lihasta, mutten sienistä. Joten ei tää kyllä kaikille sovi. Kasvisruokaa voin kyllä syödä myös.

Vierailija
59/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on hyvää ja saa halvalla lidlistä😄

Tofu ei ole yhdenkään järjissään olevan mielestä hyvää. 

Vierailija
60/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä laitetaan leivänmpäälle vihanneksia kuten tomaatti/ kurkku/ suolakurkku/ salaatti/paprika ja alle margariinia tai vaikka kasvispäällysteitä (purkissa tai tuubissa, on erilaisia). Halloumi on hyvää, löytyy eri tavalla maustettuna. Oliivitapenade on herkkua. Joskus ostan erikoisherkkuna juustoa.

Lihaleikkeleet on tosiaan ihan turhaa ja rahanhukkaa.

Jos haluaa proteiinia niin joskus leivän päälle juustoa, keitettyjä kananmunia tai vaikka graavilohta. Mutta tosiaan vain herkkuina, ei ole joka päivä pakko syödä.

Keitetty kananmuna ei ole herkkua. Edes Suomessa missä harva asia on oikeasti hyvää.