Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suositusten mukaan pitäisi syödä? Puuroa marjoilla ja salaattia? Sienispaghettia?

Vierailija
27.11.2024 |

Lihaa saisi syödä vain 350 grammaa VIIKOSSA. Riisiäkin mahdollisimman vähän,

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa suosituksissa ei ole mainittu ollenkaan ruokarajoitteisia. Miten korvaat riisin ja muut viljatuotteilla kun on keliakia? Kaikille ei sovi myöskään palkokasvit tai pähkinät. Kaurapuuroa usein suositellaan kuitujen takia mutta itse en voi sitä syödä juurikaan kun vaikutus on päinvastainen kuin pitäisi, vatsa ei toimi enää oikein ollenkaan jos syön puuroa.

Nuo suosituksethan on aina olleet poliittisia joten sinänsä paras käyttää omaa järkeä niiden suhteen ja syödä kaikkea mitä voi kohtuudella.

Riisille  10 kertaa parempi vaihtoehto on kvinoa, ei ole gluteiinia, on protskua ja vitamiineja jopa paljon. nopeaa keittää

Tai vaikka peruna on hyvä

Kvinoalle voi olla allerginen, toisin kuin riisille. Kvinoassa on myös prolamiineja jotka eivät sovi kaikille keliaakikoille. 

Tärkkelyspitoiset kasvikset kuten peruna taas eivät aina sovi vatsavaivoista kärsiville koska ne aiheuttavat turvotusta ja kaasun kerääntymistä suolistoon.

Vierailija
122/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa suosituksissa ei ole mainittu ollenkaan ruokarajoitteisia. Miten korvaat riisin ja muut viljatuotteilla kun on keliakia? Kaikille ei sovi myöskään palkokasvit tai pähkinät. Kaurapuuroa usein suositellaan kuitujen takia mutta itse en voi sitä syödä juurikaan kun vaikutus on päinvastainen kuin pitäisi, vatsa ei toimi enää oikein ollenkaan jos syön puuroa.

Nuo suosituksethan on aina olleet poliittisia joten sinänsä paras käyttää omaa järkeä niiden suhteen ja syödä kaikkea mitä voi kohtuudella.

Mä syön esim linsseistä tehtyä spagettia, riisi on turhaa hiilihydraattia muutenkin. Gluteeniton ruokavalio mulla, mutta kauraa pystyn syömään. Syöt sitä mitä pystyt, niinhän kaikki tekee. Olen allerginen maapähkinälle, mutta pystyn syömään mantelia ja hasselpähkinää jne. Ruokarajoitteinen on joutunut muutenkin miettimään ruokaansa paljon enemmän kuin muut niin ei tää ole edes vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi ei ole ok, mutta Kiinasta rahdatut pavut on? Miten avokado? Miksei se ole pahiksien listalla tuotantotapansa epäeettisyyden takia? Tai oliviiöljy, jonka tuotannossa kuolee pikkulintuja?

Niin tekopyhä ruokasuositus kuin olla voi. 

Vierailija
124/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan sanomaan otsikon nähdessäni, että syön juuri sienispagettia. On tässä tosin myös pekonia, kermaa ja juustoa, joten ei ehkä ihan mene ravintosuosituksiin tämäkään.

Vierailija
125/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä saatan syödä viikon aikana mm. seuraavia, tästä ehkä sullekin vinkkiä: Linssikeittoa, lohta/muuta kalaa, perunaa ja juureksia, leipää hummuksella/juustolla ja kasviksilla, maustamatonta jogurttia maapähkinävoilla ja marjoilla, halloumikasvispastaa, lisukesalaatteja, yhtenä päivänä jotain kanaruokaa ja yhtenä liharuokaa, esim. jauhelihakastiketta naudan jauhelihasta vaikka muusin kanssa.

Ei niin vaikeaa. Kyllä sitä lihaa ja kanaakin vähän voi syödä.

Onko sulla varaa syödä villilohta? Kasvatettua ei suositella.

Maapähkinä on yhtä haitallinen ympäristön ja paikallisten oikeuksien kannalta kuin riisikin, ellei haitallisempi.

Meillä kalastetaan lohikalat itse koskipitoisesta joesta. Tiesitkö muuten, että maapähkinä ei ole pähkinä ollenkaan? Se on hernekasvi.

Vierailija
126/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienilasagne on hyvää. Suosittelen tekemään. Pari porkkanaa raastat ja sitten suppiloa tai kanttarellia pakkasesta.

Vierailija
127/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tässä kalastuksessa tulee se kuntosalitreeniä vastaava osuus? Itse treenaan ainakin salilla kunnon painoilla joten joku onki kädessä seisoskelu ei kyllä mistään liikunnasta käy.

Vierailija
128/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisi ei ole ok, mutta Kiinasta rahdatut pavut on? Miten avokado? Miksei se ole pahiksien listalla tuotantotapansa epäeettisyyden takia? Tai oliviiöljy, jonka tuotannossa kuolee pikkulintuja? Niin tekopyhä ruokasuositus kuin olla voi. 

Kuoleehan se oliivikin. Miksi pidät toisia elämänmuotoja toisia tärkeämpinä?

Vierailija
129/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisille  10 kertaa parempi vaihtoehto on kvinoa, ei ole gluteiinia, on protskua ja vitamiineja jopa paljon. nopeaa keittää

Tai vaikka peruna on hyvä

Kvinoalle voi olla allerginen, toisin kuin rii

Ehkä sinun sitten kannattaa pysyä riisissä? Kukaan ei tule kotiisi kieltämään riisin syömistä vaikka söisit sitä päivittäin.

Vierailija
130/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaista kalaa ja perunaa. Kala on harmi vain kallista mutta peruna ei.

Kotimaisia 15 cm silakoita ja lohta pitäisi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa, koska niissä on dioksiinia ja PCB:tä.

Suomesta löytyy paljon muutakin kalaa. Opettele onkimaan, äläkä ruikuta kalleutta.

Se on sitten työnantajan ymmärrettävä viimein hyväksyä ne etätyöt. Ei nimittäin ole aikaa istuskella toimistolla kun pitää vielä kalastamaankin ehtiä.

Sinä voit ihan hyvin sen pururatalenkkisi tai kuntosalikäynnin vaihtaa kalastusreissuun. Ei se ole sen hankalampi homma. Kuntosaliin verrattuna saat lisäksi ulkoilman hyödyt.

Sorry 119 korjaa: tehokkain on eittämättä vetouistelu 12 vavalla. Mutta sitten puhutaan jo kymmenien tuhansien eurojen kustannuksista. Veikkaan ettei kaikilla ole varaa.. eikä se kalakaan säily pakkasessa kahta kuukautta pidempään ja talviuistelu.. noh, jossain Mauritiuksella tietysti voi käydä, mutta en tiedä auttaako se nyt vastaamaan näiden ravintosuositusten heittämään haasteeseen..

Eli hölynpölyä ja täysin irti ihmisten arkirealiteeteista. 

Vierailija
131/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä saatan syödä viikon aikana mm. seuraavia, tästä ehkä sullekin vinkkiä: Linssikeittoa, lohta/muuta kalaa, perunaa ja juureksia, leipää hummuksella/juustolla ja kasviksilla, maustamatonta jogurttia maapähkinävoilla ja marjoilla, halloumikasvispastaa, lisukesalaatteja, yhtenä päivänä jotain kanaruokaa ja yhtenä liharuokaa, esim. jauhelihakastiketta naudan jauhelihasta vaikka muusin kanssa.

Maapähkinä on yhtä haitallinen ympäristön ja paikallisten oikeuksien kannalta kuin riisikin, ellei haitallisempi.

Meillä kalastetaan lohikalat itse koskipitoisesta joesta. Tiesitkö muuten, että maapähkinä ei ole pähkinä ollenkaan? Se on hernekasvi.

Juu, ja punainen maito ei ole punaista. Myöskään Ameriikan herkku eggcream ei sisällä munaa eikä kermaa.

Vierailija
132/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa että eniten uusista ravintosuosituksista itkevät ne, jotka eivät ole noudattaneet vanhojakaan ravintosuosituksia.

Olen aidosti kiinnostunut parantamaan syömistäni, niin ihan siksi kysyin enkä vain pahoittaakseni mieleni. Välipalana pähkinät ymmärrän hyvin mutta mitä lämpimäksi ruoaksi jos elää suositusten mukaan?

Voit tehdä ja syödä ihan samanlaisia lämpimiä ruokia, mutta korvaat lihaproteiinin kasviproteeinilla. 

Voi, voi. Mutta ei se kyllä samaa vastaa ravintoarvoltaan.

Lihasta saa sekä proteiinia että rautaa. Kasvisproteiinista taas ei saa yhtä paljon rautaa kuin lihasta. Tiedän tapauksia, jossa lääkäri on käskenyt lisäämään lihansyöntä huonojen rauta-arvojen takia.

Onkohan suosituksissa mainittu, että kasvikunnan tuotteet eivät sisällä B12 vitamiinia?

Vierailija
133/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet valitettavasti väärässä. Tofu on ultraprosessoitu tuote siinä kuin palvikinkkukin, samoin erilaiset kasvistahnat säilöntäaineineen. Ainakin jos uskomme ravitsemustieteilijöitä ja miksi ihmeessä emme uskoisi!"

Tofu ei ole ultraprosessoitu tuote. Tuotteet, jotka voi valmistaa kotikeittiössä, ei ole ultraprosessoituja. Tofun valmistusmenetelmä on vuosituhansia vanha. 

Mitä on nää kasvistahnat säilöntäaineineen? Ei kai kaupoissa myydä muuta kuin hummusta? Sitä voi tehdä itse kotona.

Toki ravitsemustieteilijöiden mukaan syy siihen, miksi ultraprosessoidut tuotteet on usein epäterveellisiä on suolan, sokerin ha tyydyttyneen rasvan määrä. Näistä suolaa jossain valmishummuksessa voisi teoreettisesti olla liikaa, muita ei.

Onko sulla jotain lähdettä sille, että ravitsemustieteilijät väittäisivät tofua tai hummusta ultraprosessoiduiksi ja epäterveellisiksi? 

Vierailija
134/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi wow! Voi kun me kaikki asuttaisi edes puolijärkevän matkan päässä Tornio-joelta. Ja voi kun siellä saisi vielä kalastaa lohta. Tai jos olisimme saamelaisia ja meillä olisi kalastusoikeus Tenolle. Ja voi kun meillä olisi siellä vene ja osaisimme soutaa lohta. Ja voi kun osaisimme kuivata sen ja olisi tilat missä kuivata, jotta se säilyisi yli kalastuskieltoaikojen ja rospuuton...

Ja voi kun sinä lakkaisit puhumasta ihan silkkaa kackelsbergiä, olisit sanonut edes että mereltä kalastitte siihen saakka kunnes se oli viime keväästä saakka niin voimakkaasti rajoitettua, ettei onnistunut sekään

t, puoliammattimaisen kalastajan sekä intohimoisen kalastuksen (kilpa)harrastajan jo viidettäkymmenettä vuotta vaimo.

Vierailija
135/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisi ei ole ok, mutta Kiinasta rahdatut pavut on? Miten avokado? Miksei se ole pahiksien listalla tuotantotapansa epäeettisyyden takia? Tai oliviiöljy, jonka tuotannossa kuolee pikkulintuja?

Niin tekopyhä ruokasuositus kuin olla voi. 

Uskallan väittää riisiä kulutettavan Suomessa aika pljon enemmän kuin avocadoa. Avocado ei isossa kuvassa ole mikään juttu.

Vierailija
136/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti ihmiset ei osaa googlettaa kasvisruokareseptejä?

Vierailija
137/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa tässä kalastuksessa tulee se kuntosalitreeniä vastaava osuus? Itse treenaan ainakin salilla kunnon painoilla joten joku onki kädessä seisoskelu ei kyllä mistään liikunnasta käy.

Entäpä jos heittokalastuksessa uistimeen sattuu kymppikiloinen kala? Viisikiloisessakin on hommaa saada se maihin asti. Kokeile ensin, ennen kuin edes rupeat vertailemaan. 

Vierailija
138/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puuroa. 

Lounaaksi keitettyjä perunoita soijarouhekastikkeella.

Hernekeittoa, ite tehtyä.

Hummusta ja näkkäriä.

Näitä vaihdellen, terveellistä ja halpaa.

En syö mitään valmisaterioita.

Vierailija
139/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienilasagne on hyvää. Suosittelen tekemään. Pari porkkanaa raastat ja sitten suppiloa tai kanttarellia pakkasesta.

Sienisokeriallergia, tykkäisin sienistä mutta mä tuun todella sairaaksi. Viikon kippurassa kivusta. Milläs korvaan sienet?

Vierailija
140/169 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos heittokalastuksessa uistimeen sattuu kymppikiloinen kala? Viisikiloisessakin on hommaa saada se maihin asti. Kokeile ensin, ennen kuin edes rupeat vertailemaan. 

Menee jo parodiaksi. Mies on ihan kohtuullisen kova jigikalastaja (kai kun menestyy kilpailuissa) ja kymppikiloisia kaloja (haukia) tuli koko viime kesän aikana ehkä 2. 2 arviolta yli sadan tunnin aikana. Ja voin luvata ettei se tule laiturilta tai joenpenkalta koko kesänä vaikka siellä seisoisi yöt ja päivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi