Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suositusten mukaan pitäisi syödä? Puuroa marjoilla ja salaattia? Sienispaghettia?

Vierailija
27.11.2024 |

Lihaa saisi syödä vain 350 grammaa VIIKOSSA. Riisiäkin mahdollisimman vähän,

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa suosituksissa ei ole mainittu ollenkaan ruokarajoitteisia. Miten korvaat riisin ja muut viljatuotteilla kun on keliakia? Kaikille ei sovi myöskään palkokasvit tai pähkinät. Kaurapuuroa usein suositellaan kuitujen takia mutta itse en voi sitä syödä juurikaan kun vaikutus on päinvastainen kuin pitäisi, vatsa ei toimi enää oikein ollenkaan jos syön puuroa.

Nuo suosituksethan on aina olleet poliittisia joten sinänsä paras käyttää omaa järkeä niiden suhteen ja syödä kaikkea mitä voi kohtuudella.

Minulla on keliakia. Olen korvannut mielelläni vähäkuituisen riisin jo ennen mitään suosituksia heti kun kaupoista alkoi saada gluteenitonta ruokakauraa kokonaisina. Teen sen suolaisten kastikkeiden lisukkeeksi samaan tyyliin kuten ukrainalaiset tekevät tattarilisukkeensa kokonaisesta tattarista. Silppuan sipulin, kuullotan sen öljyssä läpikuultavaksi ja lisään kauranjyvät ja veden. Valmistan kolmen pisteen lämmöllä kunnes on kypsää ja hyvää. 

Leipien suhteen Suomi on keliaakikon taivas siksi, että melkein aina saa monipuolista ja kuitupitoista leipää. Matala kuitupitoisuus lisää peräsuolen syöpäriskiä kaikilla ja olen iloinen kun Finelin ruokapäiväkirja näyttää minun saaneen ravinnosta riittävästi kuitua. Kuitulisät ovat kalliita eli enemmänkin saisi niitä gluteenittomia kaurajuttuja olla. Niitä voivat syödä terveetkin.

Vierailija
162/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapsellista kiukuttelua ja änkyröintiä ruokasuosituksista. Heittäydytään tyhmiksi, ja vedetään mutkat suoriksi. 

Mua ei kiinnosta ympäristöasiat tässä yhtään, vaan oma terveys. Kiina, Intia, Venäjä ja Yhdysvallat viis veisaavat ilmastosta, joten pidän Pohjoismaiden pyrkimyksiä lähinnä kilven killottamisena. 

Join aamulla pari kupillista vahvaa tummapaahtoista suodatinkahvia. Lounaaksi tonnikalalla, pavuilla ja raejuustolla rikastettua vihersalaattia, jossa loraus hyvälaatuista oliiviöljyä. Päiväkahvilla kourallinen pähkinöitä, päivälliseksi pieni lautasellinen avokadopastaa. Iltapalaksi surautin hedelmä-lehtikaali-rahkajugurttismoothien kuitulisällä. 

Vatsa täynnä, olo energinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon sitä lihaa saa viikossa henkilöä kohti vielä syödä, 350 g kypsennettyä lihaa (kypsentämätöntä 500 g). Jos itse ostan kanasuikaleita 300 g paketin ja teen siitä kastikkeen, niin se riittää minulle  yhden hengen taloudessa kolmen päivän aterialle. Isoin muutos aiempaan uusissa ruokasuosituksissa oli se ettei leikkeleitä enää suositeltu syötäväksi. Leikkelevalmistajista ainakin jotkut jo varmaan kehittelevät ravintosuositusten mukaisia korvaavia tuotteita nykyisille leikkeleille; tiedä sitten laitetaanko leivän päälle tulevaisuudessa jotain härkis- tai nyhtökaurispaistia vai mitä?

Vierailija
164/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea mistä tulee ripuli ja pierettää sekä tulee sulamattomana suoliston läpi on nykyinen ravitsemussuositus.

Vierailija
165/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta voi vaikka lähteä hakemaan inspiraatiota:

https://vegaanihaaste.fi/tietoa?tag=0063a75f-7b94-50ab-b745-5c67e39baaec

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

https://www.vegaanituotteet.net/

Ei tarvitse pelkkää salaattia ja puuroa syödä. Ja sitä kalaakin voi edelleen syödä, ja munia ja maitotuotteita.

"Ei. MITÄÄN ei SAA ENÄÄ syödä!"

Aikuiset ihmiset....

Vierailija
166/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa pe pressanlinnassa tarjoomukset olis esimerkin vuoksi uusien rajoitusten mukaiset: juureksia, kasviksia, vihanneksia, jälkiruoaksi marjoja ja hedelmiä. Ei kahvia eikä boolia, vaan raikasta vettä!

Vierailija
167/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa pe pressanlinnassa tarjoomukset olis esimerkin vuoksi uusien rajoitusten mukaiset: juureksia, kasviksia, vihanneksia, jälkiruoaksi marjoja ja hedelmiä. Ei kahvia eikä boolia, vaan raikasta vettä!

Juuri näin. Heidän pitää näyttää esimerkkiä.

Vierailija
168/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 61v eukko ja isäni 96v. Koko ikämme olemme syöneet lihaa, perunoita ja voita. Terveenä täällä vielä porskutetaan. Näillä menemme loppuun saakka. 

Vierailija
169/169 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Heidän pitää näyttää esimerkkiä.

Ja länkyn länkyn...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän