Amk insinöörikoulutuksen pääsee läpi ihan kuka vaan
Kunhan onnistuu saamaan opiskelupaikan. Ei vaadi juurikaan älyä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, lähes minkä tahansa koulutuksen pääsee läpi kuka vaan kunhan on saanut koulutuspaikan. Hausta selviytyminen on useimmilla aloilla koko uran vaikein paikka.
Aiemmin sisäänkin pääsi todella helpolla. Nykyään ilmeisesti on vaikeampaa.
Ap
Ensikertalaiskiintiiöiden myötä varsinkin alanvaihtajalta on aivan älyttömän kova suoritus päästä jollekin hakupainealalle. 90% paikoista voi nykyään olla jyvitetty ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tämä on mitä harva ymmärtää. Insinöörin ja dippainssin ero on sama kun sairaanhoitajan ja lääkärin, valtava.
Itse olen insinööri ja voin aivan helposti tunnustaa että dippainssiin ei lukupää olisi ikinä riittänyt. DI koulutus on helkkarin vaativa, amk sujui kuitenkin melko helposti.
Hattu päästä noita dippoja kohtaa.
Itse olen inssi ja käyn säännönukaisesti opettamassa Di ja tohtoriopiskelijoita. AMKien tasoerot on valtavat. Helsinki ja Tampere kovia, paljon kovempia kuin Lappeenranta tai Oulu DI koulutukset, kun taas joku Savonia on ihan pila.
Ammattikorkeista täytyy kyllä se sanoa, että JAMK, TAMK ja Metropolia on ainoita mihin pitää tehdäkin jotain, että pääsee sisään ja muihin kun kirjoittaa nimen oikein kokeessa, niin paikka aukee. Siltikään se ei kerro koulun laadusta ja tasoeroja on. Noiden kolmen ei tarvitse panostaa mihinkään, kun ovat vuodesta toiseen top 3 amkia hakutilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, lähes minkä tahansa koulutuksen pääsee läpi kuka vaan kunhan on saanut koulutuspaikan. Hausta selviytyminen on useimmilla aloilla koko uran vaikein paikka.
Aiemmin sisäänkin pääsi todella helpolla. Nykyään ilmeisesti on vaikeampaa.
Ap
Ensikertalaiskiintiiöiden myötä varsinkin alanvaihtajalta on aivan älyttömän kova suoritus päästä jollekin hakupainealalle. 90% paikoista voi nykyään olla jyvitetty ensikertalaisille.
Kemian pääsykokeeseen ei edes saa osallistua ylioppilaspohjalta, 3 kuitenkin valitaan sen kautta eli ilmeisesti halutaan jotain laboranttitaustaisia tai muuten vaan amistaustasia
Vierailija kirjoitti:
Mutta DI on miesten aatelia
Mutta eivät ole seksikkäitä, kuten esim perinteisesti palomiehet. Itse en tunne naisia, jotka kiinnostuisivat aatelimaisista pukumiehistä semmoisista rikkaista espoolaisista
Ei siellä kaikki pärjää, kun melkein 30% lopettaa kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan pöydälle vaikka pakollinen ammattiruotsi. Se pitää saada läpi. Ykköseenkin pitää osata jo reilusti sitä mitä ei yläasteella ollut.
Lujuusoppi ja mekaniikka ei mene moneltakaan yläasteen-vitosen tupakka-terolta lonkalta läpi. Tai jos menee he ovat niin piiloneroja että kannattaa amk:n sijaan vaihtaa heti yliopistoon luonnontieteisiin.
Opinnäytetyö? Ei onnistu saaman hyväksyttä tiktokkaamalla niukat alushousut jalassa.
Tosin ammattikoulun sähkötekniikassa oli vaikeampia kokonaisuuksia kuin amk:n osakursseissa sähkötekniikkaa. Tiedän mistä puhun kun on reilusti yli opintopisteitä mitä valmistumiseen amk:sta vaaditaan.
Meinaatko että joltain jää paperit saamatta siksi, että virkamiesruotsi ei mene läpi? Järjestetään vaan lisäopetusta ja tarvittaessa alennetaan vaatimuksia, kunnes kaikki on saaneet suoritusmerkinnän.
Ap
Kyllä mä sanon, että 1/10 osaa oikeasti ruotsia edes välttävästi oli se amk tai yliopisto. Jos et ole lähtöisin kaksikieliseltä alueelta tai työskennellyt Ruotsissa, Ahvenanmaalla tai laivalla, niin koko virkamiesruotsi on yks vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo ihan totta kyllä. Olen opiskellut tekniikkaa sekä AMKissa ja yliopistossa. AMK olisi kuin yläasteen fysiikkaan olisi palannut.
DI puolella meillä oli yksittäisiä kursseja yhteistyössä AMK kanssa ja kyllä ne oli sellaista että liukuhihnalla tehtiin laskuja niin että varmasti kaikilta onnistui.
Ainakin olet todistetusti älykäs. DI tutkintoahan ei saa vain lukemalla ja muistamalla ahkerasti kuten monen muun korkeakoulututkinnon kohdalla, vaan vaatii hyvin kovan tason loogista päättelykykyä.
Mun exä oli di ja tyhmä. Kun juttelin sen kaa se saatto vastata jotain tyyliin 'ai sä laitoit sen tollein imperfektiin' tuskin edes kuunteli mitä sanoin, vähänks ärsyttävää
Vierailija kirjoitti:
Aallon fyssalle on helpompi päästä sisälle kuin ulos, eikä sisällekään ihan joka poika mene.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kaikki pärjää, kun melkein 30% lopettaa kesken.
Eivät nämä keskeyttäjät sen takia lopeta etteivät pärjää, vaan siksi, ettei heitä kiinnostakaan kyseinen ala tai opiskelu yleensäkään. Omasta ryhmästä lopetti melkein 50 %.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tämä on mitä harva ymmärtää. Insinöörin ja dippainssin ero on sama kun sairaanhoitajan ja lääkärin, valtava.
Itse olen insinööri ja voin aivan helposti tunnustaa että dippainssiin ei lukupää olisi ikinä riittänyt. DI koulutus on helkkarin vaativa, amk sujui kuitenkin melko helposti.
Olen itse elektroniikkainsinööri, ja ihan samoja töitä dippojen kanssa tehdään töissä. Ei ole siis mitään tällaista eroa kuin sairaanhoitajan ja lääkärin töillä. En ole myöskään mitenkään huomannut, että ne DI:t olisi jotenkin selvästi osaavampia tai parempia töissä. Kaikilla on paljon oppimista kun koulunpenkiltä tulee työelämään juniorina, olipa DI tai insinööri.
Enkä kyllä usko että ihan kaikki olisivat niitä mun insinöörinopintoja saanut tehtyä, kuten otsikko sanoo. Monelle matematiikka tulisi kyllä vastaan.
Ihan se ja sama. Opistoinssi taustalla olen pärjännyt työelämässä ihan kivasti. Parin vuoden päästä ansaitulle eläkkeelle ja laskettelun / golfin pariin. Eiköhän säästöillä ja reilu 5.000 euron eläkkeellä pärjäile elämän ehtoopuolenkin mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI ja nainen Ei voi olla vain kavereita. Seksuaalinen lataus on koko ajan olemassa. Ehkä alkuun voi olla "vain" kavereita, mutta ei pidemmän päälle. Tai sitten minä olen jotenkin outo, mutta aina kaveruutena alkanut on johtanut DI-miehen aloitteesta seksiin. Ensin on halailua ja niskan/selän hierontaa kaveripohjalta, mutta siitä se kyllä ajanoloon etenee.
Meillä oli joku vuosi sitten päättynyt DI-koulutus jossa oli 18 miestä. Kerran siinä kurssin loppupuolella kokoonnuttiin viettämään iltaa saunoen ja uiden, sekä tietysti juomaa ja ruokaakin oli tarjolla. Jossain vaiheessa iltaa joku sai ällin, että mitataan kenellä on pisin kalu. Laitettiin por-noa pyörimään, jotta saatiin seisokit kohdalleen ja päästiin mittaamaan. Tällä samalla kaverilla oli joku aavistus asiasta ja hän olikin aika itsevarmana heti alusta alkaen, sillä hän itse mittautti pisimmän ja pituutta oli 16 cm. Olimme aivan puulla päähän lyötyjä, miten tämä on mahdollista!!! Koko porukan keskimitaksi saatiin 11 cm.
No mä olen käynyt molemmat. Olen opiskellut ensin insinööriksi (tietotekniikka), tehnyt alan töitä firmoissa (ihan samalla tavalla töitä teki niin peruskoulupohjaiset itseoppineet, maisterit, insinöörit kuin DI:tkin, ei mitään eroa tehtävissä), sitten täydennyskouluttautunut Turun Yliopiston ohjelmassa DI:ksi työn ohessa. Ei ollut mitenkään tasojen vaativuushyppyä niissä DI-opinnoissa, ihan tuttua samaa asiaa.
Ja tosiaan siis omalla alallani on paljon tekemässä myös ihmisiä joilla ei ole mitään tutkintoa, kaikki osaaminen "lasketaan" ei vain tutkinnot. Pitäisi olla useammallakin alalla mielestäni näin, surullista jos jossain on oikeasti tuollaista että jos sulla on "vain" amk-insinöörin tutkinto niin joudut johonkin toissijaisiin töihin ja DI:t tekee ne vaativammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo ihan totta kyllä. Olen opiskellut tekniikkaa sekä AMKissa ja yliopistossa. AMK olisi kuin yläasteen fysiikkaan olisi palannut.
DI puolella meillä oli yksittäisiä kursseja yhteistyössä AMK kanssa ja kyllä ne oli sellaista että liukuhihnalla tehtiin laskuja niin että varmasti kaikilta onnistui.
Ainakin olet todistetusti älykäs. DI tutkintoahan ei saa vain lukemalla ja muistamalla ahkerasti kuten monen muun korkeakoulututkinnon kohdalla, vaan vaatii hyvin kovan tason loogista päättelykykyä.
Mun exä oli di ja tyhmä. Kun juttelin sen kaa se saatto vastata jotain tyyliin 'ai sä laitoit sen tollein imperfektiin' tuskin edes kuunteli mitä sanoin, vähänks ärsyttävää
Ihminen voi olla fakki-idiootti. Osaa vain sen oman juttunsa, muusta maailmasta ei tiedä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla fakki-idiootti. Osaa vain sen oman juttu
Ei ollut päässyt oman alan töihinkään. Kaverit ja harrastukset täytti elämän pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa montaa muutakaan tutkintoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa montaa muutakaan tutkintoa!
Saa.
Ei ole omaa, mutta olen kuullut kaverilta ja luotan häneen kuin kallioon