Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ruokakaupat irtisanoneet koko henkilöstöjä jos biojätteistä on pelastettu ruokaa

Vierailija
27.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20125250

Kummallista. Ei päiväysvanhaa tuotetta ota edes ilmaiseksi Hurstin jakelu vastaan. Vaikea nähdä miten joku työnantaja voi niin tuosta loukkaantua että mielummin sulkee kaupan siksi aikaa että koko henkilökunta on korvattu.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaa silti kauppiaan kähmiä alle 18v harjoittelijat, ainakin naispuoliset, ennen kuin päätyvät punalaputetuiksi/hävikkiin.

Vierailija
22/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on varastamista ja annettujen ohjeiden rikkomista.

Älä ole lapsellinen. Se että energiajätteeksi menevä leivänkäntty otetaan roskiksesta ei ole keneltäkään "pois".

Monissa kaupoissa heitetään päivässä kymmeniä ellei satoja kiloja ruokaa pois päivässä.

Onhan se. Jos henkilökunta ottaa kaikki ruokansa näistä roskalaareista, niin myynti vähenee. Ja jos roskaa on niin paljon, että näistä riittää läheisillekin jaettavaksi, niin hekään eivät tuo kauppaan enää rahaa.

Kuka sanoo että sen myyjän tai tämän läheisten on pakko tehdä ostoksia juuri kyseisessä kaupassa? Logiikassasi on aika iso aukko.

Mitä jos ovat Lidlin kanta-asiakkaita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa kaupoissa töissä. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään vilunkia, siitähän jää aina kiinni. Ilmeisesti tuollaiset väärinkäytökset ovat lisääntyneet, kaupat palkkaavat paljon nuoria, he tykkäävät varastaa ja tehdä omia sääntöjä. Ihan oikein, että saivat monoa. Olen tällä hetkellä työtön, tulen mielelläni luotettavana ja rehellisenä kauppaan töihin, en varasta enkä toimi sääntöjä vastaan, teen töissä työn sääntöjen mukaan. Tämä oli ennen ihan normaalia, nykyään ilmeisesti harvinaista herkkua. 

Nainen 55-vuotta

Olet liian vanha, kallis ja hidas. 

Vierailija
24/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henlilökunta saisi ottaa biojätteisiin menossa olevia niin alkaisi menemään aina vaan enemmän tavaraa biojätteisiin. Lopulta ostopäällikkö tilaisi tuotteita biojätteet mielessään. Koko henkilökunta alkaisi syödä ilmaista biojäte ruokaa. Jossain vaiheessa henkiökunta alkaisi ottamaan tämän biojäte-osuuden jo ennen niiden sinne menoa, "koska ne kuitenkin sinne menisi, mitä se haittaa jos ne ottaa jo tuoreena"

Voisko semmoista ajatella, että ihmisille maksettaisiin semmoista palkkaa, että on varaa ostaa ruokaa sen sijaan, että henkensä pitimiksi ruoan joutuu kaivamaan työpaikan biojätteestä. Onko aivan vallankumouksellinen ajatus. 

Vierailija
25/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ymmärrän kauppiaan näkökannan, en voi olla miettimättä, että pian kauppiaat huutavat työvoimapulaa, mutta työttömät eivät töihin hae.

Ei sinne Helsingissä edes ketään palkata. Kaikki ovat jotain staffpointin, baronan jne. nollatuntilaisia.

Omassa lähikaupassani on joku vaihtuva myyjä noin kahden päivän välein.

Ok, kauppias ei palkkaa. Yritätkö kuitenkin väittää, ettei kenellekään makseta palkkaa?

Vierailija
26/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika heikot palkat jos työntekijät ottavat roskiin meneviä ruokia. Hyi. Antaa todella kehnon kuvan kauppiaasta.

Vierailija
27/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se, että alkaa hävikki heti kasvaa jos tuo sallitaan. Lisäksi kaikkia herkkutuotteitakin alkaa mennä vanhaksi.

Kävin joskus ennen koronaa usein iltavuorosta tullessa lähikaupassa juuri ennen sulkemisaikaa. Joka ilta oli paistopiste muuten tyhjä, mutta aina jotain tuotetta oli kuumana täysi laari. Joku ilta piirakoita, joku ilta pasteijoita jne. Tyytyväisenä nappasin aina näitä mukaani, mutta vähän ihmettelin miksi siihen aikaan oli aina niin paljon tuotteita tarjolla. Kunnes huomasin, että henkilökunta ei selvästi tykännyt kun paistopistetuotteita osti siihen aikaan. Mulkoiltiin paistopisteen suuntaan, kassa tuhahteli pussille jne. Paistoivat kai aina sen määrän jonka aikoivat varastaa illan päätteeksi, ja minä sotkin laskut kun vedin välistä :D

Ihan kiva tarina, hienosti käytit mielikuvitusta.&

Kauppias oli varmaan samaa mieltä. Tai ainakin pari päivää lähettämäni palautteen jälkeen paistopiste oli tyhjä ja sellaisena pysyi niin pitkään kun kävin ko. kaupassa iltaisin.

Vierailija
28/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalka on tietyt säännöt on niitä on sitten vain noudatettava ja piste.

Vierailija
29/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky suomessa on tosi moni asia täysin perseellään. Kaupoissa menee viikkotasolla tuhansia kiloja ruokaa roskiin. Mikä vi.... ongelma on jos työntekijät saisi ottaa niistä kotiin?

Vierailija
30/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa kaupoissa töissä. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään vilunkia, siitähän jää aina kiinni. Ilmeisesti tuollaiset väärinkäytökset ovat lisääntyneet, kaupat palkkaavat paljon nuoria, he tykkäävät varastaa ja tehdä omia sääntöjä. Ihan oikein, että saivat monoa. Olen tällä hetkellä työtön, tulen mielelläni luotettavana ja rehellisenä kauppaan töihin, en varasta enkä toimi sääntöjä vastaan, teen töissä työn sääntöjen mukaan. Tämä oli ennen ihan normaalia, nykyään ilmeisesti harvinaista herkkua. 

Nainen 55-vuotta

Nyt oli katkeraa tilitystä,veikö joku nuori työsi?

Vierailija
31/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Varmaan joku nuori työajoissa joustava motivoitunut nollatuntisopparilla. Vanha liittoon uskova jäärä jäi ilman työtä.

Vierailija
32/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henlilökunta saisi ottaa biojätteisiin menossa olevia niin alkaisi menemään aina vaan enemmän tavaraa biojätteisiin. Lopulta ostopäällikkö tilaisi tuotteita biojätteet mielessään. Koko henkilökunta alkaisi syödä ilmaista biojäte ruokaa. Jossain vaiheessa henkiökunta alkaisi ottamaan tämän biojäte-osuuden jo ennen niiden sinne menoa, "koska ne kuitenkin sinne menisi, mitä se haittaa jos ne ottaa jo tuoreena"

Tämä on ihan pelkoihin perustuvaa höpöhöpöä, mikä ei pidä paikkaansa. Ihmiset harvoin toimivat näin. 

Vierailija
33/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikalka on tietyt säännöt on niitä on sitten vain noudatettava ja piste.

Tämä. En tiedä miksi joillekin on niin älyttömän vaikeaa noudattaa annettuja ohjeita. Jos ei työpaikan toiminta miellytä niin sitten menee johonkin muuhun työpaikkaan. Palkka tulee vastineeksi siitä, että tekee mitä työnantaja käskee.

Vierailija
34/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisen kaupan henkilöstö oli sopinut pienentävänsä alennustuotteiden hintaa toisilleen. Henkilökunta myi niitä kuitenkin toisilleen tupla-alennuksella jo ennen määräaikaa."

"omia ostoksiaan työajalla. muovipusseja oli jätetty maksamatta. Osa työntekijöistä oli rahastanut itse omia ostoksiaan ja osa oli ottanut biojätteeseen meneviä tuotteita mukaansa."

Kyllähän noista jo monoa voi saadakin.

"Osa työntekijöistä oli rahastanut itse omia ostoksiaan ja osa oli ottanut biojätteeseen meneviä tuotteita mukaansa"

Ei tää kyllä mun mielestä ole niin rikollista, että työsuhde pitäisi purkaa ilman irtisanomisaikaa. Jos näkee tarpeelliseksi niin ainakin ensin varoitus ja jos homma jatkuu niin sitten monoa.

Tuossa ei kyllä näin äkkiseltään ole tapahtunut mitään väärää. Toki jos (ja kun) se on vastoin ohjeita, niin se väärä tapahtuu siinä, mutta periaatteessa noista ei voi puhua varastamisena.

Etenkin näin pikakassojen aikakautena tuntuu todella omituiselta, että itse omien ostosten rahastaminen olisi väärin.

Eikä tuo bioJÄTTEEN ottaminen mukaansa kuulosta myöskään mitenkään rikolliselta. Monessa K-marketissa nämä jätteet (esim. paistopisteestä ylijääneet) saa iltavuorolainen halutessaan joko kipata biojätteeseen tai omaan kassiinsa.

Vierailija
35/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on varastamista ja annettujen ohjeiden rikkomista.

Älä ole lapsellinen. Se että energiajätteeksi menevä leivänkäntty otetaan roskiksesta ei ole keneltäkään "pois".

Monissa kaupoissa heitetään päivässä kymmeniä ellei satoja kiloja ruokaa pois päivässä.

Onhan se. Jos henkilökunta ottaa kaikki ruokansa näistä roskalaareista, niin myynti vähenee. Ja jos roskaa on niin paljon, että näistä riittää läheisillekin jaettavaksi, niin hekään eivät tuo kauppaan enää rahaa.

Kuka sanoo että sen myyjän tai tämän läheisten on pakko tehdä ostoksia juuri kyseisessä kaupassa? Logiikassasi on aika iso aukko.

Mitä jos ovat Lidlin kanta-asiakkaita?

Jos olet ruokakaupassa töissä niin tasan ostat elintarvikkeesi joko työpaikaltasi tai toisesta saman ketjun liikkeestä. Miksikö? Siksi että he saavat henkilökunta-alennusta. 

Vierailija
36/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se kauppias pystyy itse tarkistamaan biojätteisiin menevien päivämäärät, jos tuo on ongelmana. Eikö työntekijöillä ole ohjeet, että vanhojen päivämäärien tuotteet heitetään pois, eikä muita? Hävikkiähän on aivan helppo seurata.

Vierailija
37/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Kyllä varmaan, mutta nämä nuoret jäävät sitten kiinni varastelusta ja sääntöjen rikkomisesta. Kyllä ne kauppiaat järkiintyy ja palkkaavat meitä rehellisiä ja tunnollisia yli 50-vuotiaita, saat nähdä. Me yli 50-vuotiaat olemme tottuneet noudattamaan sääntöjä, olemme rehellisiä ja luotettavia. Esimerkiksi luottotietoni ovat olleet koko elämäni kunnossa, tämäkin kertoo jo jotain minusta ja minun luotettavuudesta. Minulla ei ole myöskään rikosrekisteriä, en käytä huumeita enkä muitakaan päihteitä. Jos kauppias haluaa palkata varkaita työpaikalleen, se on sitten kauppiaan oma vika. Meitä rehellisiä on saatavilla jos haluaa palkata. 

Vierailija
38/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 55-vuotta

Ennen oli erilaisia tapoja. 

Itse olin nuorena vähän aikaa töissä pienessä kahvilassa. Siellä sai syödä kahvilan tuotteita työpäivän aikana niin paljon kuin halusi. Eikä kukaan varastanut mitään.

Eihän siellä kukaan tietenkään suuria määriä mitään syönyt, mutta ilmapiiri oli hyvä ja työnantajaa arvostettiin.

Vierailija
39/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa roska muuttuu roskaksi? Eli tällä analogialla on sama ottaako ruuan suoraan kaupan myyntihyllystä vai bioastiasta?

Pitääkö roskisruoka "varastaa" roska-autosta vai jätekeskukselta jolloin roskan uusi omistaja saa päättää tekeekö rikosilmoitusta vai ei?

Vierailija
40/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävikkiä ei saa ottaa, koska vaarana on, että työntekijät alkavat väärin käyttää systeemiä. Hävikkiä aletaan järjestelemään, että saadaan ilmaista ruokaa.

Järjettömältähän se kuulostaa, että mielummin heitetään roskiin kun annetaan ilmaiseksi, mutta säännöt ovat säännöt.

Olin hampparipaikassa töissä, eikä sielläkään saanut syödä liian kauan lämpökuvun alla olleita tuotteita potkujen uhalla. Roskiin meni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän