Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ruokakaupat irtisanoneet koko henkilöstöjä jos biojätteistä on pelastettu ruokaa

Vierailija
27.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20125250

Kummallista. Ei päiväysvanhaa tuotetta ota edes ilmaiseksi Hurstin jakelu vastaan. Vaikea nähdä miten joku työnantaja voi niin tuosta loukkaantua että mielummin sulkee kaupan siksi aikaa että koko henkilökunta on korvattu.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaikille jaeta vain ilmaista ruokaa? Miksi ruoka pitää ostaa? Pitäisi olla valtavia ruokaloita, joissa käydään joka päivä syömässä. Halukkaille kaksi ruokaa päivässä. Aamupalan saa jokainen tehdä kotonaan ja se jaetaan mukaan. Sitäkään ei jaetaa yhtään ylimääräistä, vaan juuri sopivasti yhdelle ihmiselle. Myös päivällisen saa mukaansa töihin halutessaan. Työttömät saavat syödä vain paikan päällä. Näin saataisiin todellista säästöä, mutta Suomen idioottivaltionhallinto ei koskaan pyrikään ratkaisemaan mitään ongelmia, vaan vain aktiivisesti luomaan niitä jokaisella toimellaan ja päätöksellään lisää.

Vierailija
62/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskolla ainakin tilanne on se että jokainen kauppias saa itse päättää, miten hänen kaupassaan toimitaan. Kauppiaiden joukossa on paljon heitä joilla on järkeä päässä ja näin ollen hävikkiä minimoidaan kaikin keinoin.

Kyllä K-kaupoissa on todellakin eroja. Esim. Härmälän K-marketissa pyysin maksun jälkeen nuorta kassamiestä auttamaan luurini kanssa ja siihen meni vajaa minuutti niin eikös kauppiatar ollut heti huutamassa että mene purkamaan tavaraa. Sen sijaan Rantaperkiön K-marketissa kassa kertoi että vuoron päätyttyä hävikkitavaraa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. 

Asuin 20 vuotta Härmälässä, kävin paljon vanhan omistajan aikaan K-marketissa. Siellä oli kiva asioida. Kun nämä uudet NUORET OMISTAJAT tulivat, lopetin kaupassa käymisen. Tuo naispuolinen omistaja siis suorastaan häiriköi asiakkaita myös minua. Hänellä viiraa selvästi päästä. Minulla on kokemuksia siitä, kun valitsin itselleni tomaattirasiaa ja katselin, että kaikki tomaatit ovat sisällä hyviä, hän tuli siihen komentelemaan, että miksi valitsen näitä rasioita. Asiakas päättää mitä ostaa ja minkä rasian, minun mielestäni. Toinen kerta oli kun otin parempaa päivämäärää olevan tuotteen hyllystä, hän purjehti paikalle, ja sanoi, että näin ei pidä toimia. Minä maksan joten minä saan valita sieltä hyllystä juuri sen päivämäärän minkä minä haluan, eikös vaan. Tuo omistajaakka on ihan hullu. Tuohon Härmälän K-markettiin en jalallani astu enää, siellä oli myös hyllyhinnat ja kassahinnat aina väärin kun tarkistelin kuitteja, siis juuri tämän hullun NUOREN OMISTAJAPARIN aikaan. 

Siellä on myös maksulliset hedelmäpussit, jos heidän mielestään käyttää näitä väärin. 

Aivan kuin heitä vähän ottaisi päähän, että eikös heistä tullutkaan miljonäärejä kun ovat kauppiaina. Tuolla tyylillä ei todellakaan tule, asiakkaat kaikkoavat. Eivät sovi kauppiaiksi tuollaiset ihmiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävikkiä ei saa ottaa, koska vaarana on, että työntekijät alkavat väärin käyttää systeemiä. Hävikkiä aletaan järjestelemään, että saadaan ilmaista ruokaa.

Järjettömältähän se kuulostaa, että mielummin heitetään roskiin kun annetaan ilmaiseksi, mutta säännöt ovat säännöt.

Olin hampparipaikassa töissä, eikä sielläkään saanut syödä liian kauan lämpökuvun alla olleita tuotteita potkujen uhalla. Roskiin meni.

Koska vaarana on... Niinpä niin. Hävikin ottamisessa ei siis ole oikeasti mitään väärää.

Hävikin "järjestelemisessä" sitä vastoin on.

On se väärin, jos työnantaja kieltää ottamasta.

Ja jos se olisi sallittua, niin joku järjestelisi ja diilaisi ruokaa itselleen ja vähän muillekin.

Vierailija
64/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henlilökunta saisi ottaa biojätteisiin menossa olevia niin alkaisi menemään aina vaan enemmän tavaraa biojätteisiin. Lopulta ostopäällikkö tilaisi tuotteita biojätteet mielessään. Koko henkilökunta alkaisi syödä ilmaista biojäte ruokaa. Jossain vaiheessa henkiökunta alkaisi ottamaan tämän biojäte-osuuden jo ennen niiden sinne menoa, "koska ne kuitenkin sinne menisi, mitä se haittaa jos ne ottaa jo tuoreena"

Tämä on ihan pelkoihin perustuvaa höpöhöpöä, mikä ei pidä paikkaansa. Ihmiset harvoin toimivat näin. 

Ai samalla tapaa kuin olisi höpöhöpöä, että henkilökunta jättää maksamatta muovikasseja ja sopii keskenään myyvänsä toisilleen etuajassa suuremmalla alennuksella? Ihmiset harvoin toimivat näin, paitsi, noh, noissa kaupoissa?

Onko tästä nyt sitten pääteltävä niin, että kauppoihin ei oikeastaan voi henkilökuntaa edes palkata, koska kuitenkin jossain vaiheessa joku rikkoo sääntöjä. Eli varmistetaan sääntöjen rikkomattomuus jo heti kärkeen.

Vai mikä logiikka on siinä, ettei saa tehdä ainoaa järkevää tekoa (eli ottaa biojätettä hyötykäyttöön) vain siksi, ettei lopulta koko kaupan henkilökunta söisi ostopäällikon liikaa tilaamia hävikkituotteita?

Kun tarkemmin ajattelee, niin ei kauppaan saisi päästää edes asiakkaita, koska joku kuitenkin joskus ottaa juoksukaljat tms.

Vierailija
65/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuosta kauppiaita syyttää. Tästä voi syyttää niitä jotka eivät osaa toimia reilusti ja rehellisesti eli niitä jotka alkavat kikkailemaan hävikkiin liikaa tai sinne kuulumatonta ruokaa. 

Tämähän se on. Valitettavasti suurin osa etuuksista menetetään juuri näiden ahneiden ihmisten vuoksi.

Vierailija
66/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävikkiä ei saa ottaa, koska vaarana on, että työntekijät alkavat väärin käyttää systeemiä. Hävikkiä aletaan järjestelemään, että saadaan ilmaista ruokaa.

Järjettömältähän se kuulostaa, että mielummin heitetään roskiin kun annetaan ilmaiseksi, mutta säännöt ovat säännöt.

Olin hampparipaikassa töissä, eikä sielläkään saanut syödä liian kauan lämpökuvun alla olleita tuotteita potkujen uhalla. Roskiin meni.

Koska vaarana on... Niinpä niin. Hävikin ottamisessa ei siis ole oikeasti mitään väärää.

Ja jos se olisi sallittua, niin joku järjestelisi ja diilaisi ruokaa itselleen ja vähän muillekin.

Kyllä kyllä, enkä muuta väittänytkään. Eli siinä ei oikeasti ole mitään väärää. Se on väärin vain, koska kauppialla on epäluottamusta ja pelkoa väärinkäytöksistä.

Vierailija
67/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeawti vmp tää koko ketju täynnä, meidän kauppiailla on miljoonatulot ja täälä ne itkee jonkun komposti leipien perään.

Vierailija
68/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuli oltua varastossa hommissa ja kun juhannus lähestyi, niin muutama työkaveri totesi että täytyypä tiputella lantrinkijuomia, niin tulee ruttumarkettiin tarjolle pilkkahinnalla. Sama logiikka tuossakin.

Vierailija
69/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä on enemmän väärin kipata syömäkelpoista ruokaa roskiin kuin ottaa se sama ruoka hyötykäyttöön.

Kyllä ollaan tultu kauas nälkävuosista, kun tällaisesta asiasta edes tarvitsee keskustella. Luulisi ihan maalaisjärjen sanovan, kummassa tehdään enemmän vääryyttä.

Vierailija
70/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita että se ois väärin, vaan sitä että se on kiellettyä, on kaksi eri asiaa, kauppias voi toimia itse väärin kieltäessään mutta se kielto itsessään ei tee mistään "väärin"  tai pahaa, vain kiellettyä.

Uskomaton jumala-kompleksin katku leijuu täälä.

Vierailija
71/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa kaupoissa töissä. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään vilunkia, siitähän jää aina kiinni. Ilmeisesti tuollaiset väärinkäytökset ovat lisääntyneet, kaupat palkkaavat paljon nuoria, he tykkäävät varastaa ja tehdä omia sääntöjä. Ihan oikein, että saivat monoa. Olen tällä hetkellä työtön, tulen mielelläni luotettavana ja rehellisenä kauppaan töihin, en varasta enkä toimi sääntöjä vastaan, teen töissä työn sääntöjen mukaan. Tämä oli ennen ihan normaalia, nykyään ilmeisesti harvinaista herkkua. 

Nainen 55-vuotta

Olet liian vanha, kallis ja hidas. 

Luotettava, kokemusta, ei jää äitiyslomalle.

Valitettavasti rehellisyyttä ei enää arvosteta. Ennen se oli itsestäänselvä asia. Olen ihmetellyt minkä takia rakennustyömaille ja remonttifirmoihin otetaan töihin epärehellistä porukkaa. Olemme nähneet uutisia siitä, muten rakennustyömailta katoaa "mystisesti"  kalliita työkaluja ja työkoneita. Tai remontoitavasta kerrostalosta "katoaa" asukkaiden omaisuutta. Onhan se nyt tolkutonta.  Ilman muuta työtä tekemässä pitää olla luotettavia ihmisiä.

Vierailija
72/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama käytäntö kaikissa laitoksissa, joissa menee valtavat määrät syömäkelpoista ruokaa roskiin joka päivä. Laitoshuoltajana sydän aina itki kun piti heittää loppuruoat biojätteeseen. Mutta auta armias jos jäät kiinni jämäruokien syömisestä, ei hyvä heilu vaikka ruoka meniskin seuraavana roskikseen.

Vierailija
73/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama käytäntö kaikissa laitoksissa, joissa menee valtavat määrät syömäkelpoista ruokaa roskiin joka päivä. Laitoshuoltajana sydän aina itki kun piti heittää loppuruoat biojätteeseen. Mutta auta armias jos jäät kiinni jämäruokien syömisestä, ei hyvä heilu vaikka ruoka meniskin seuraavana roskikseen.

Ja silti jokainen täysipäinen ymmärtää, että on enemmän väärin kipata syömäkelpoinen ruoka roskiin, kuin syödä se. On se jännää, mitä epäluottamus ja turhan tärkeät pikkuhitlerit saavat aikaan.

Vierailija
74/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullinen keino työnantajalle varsinkin syrjäseuduilla saada koko henkilökunta uusina työntekijöinä  töihin, kun muita töitä ei ole saatavissa paikkakunnalla. Palaa lomat ja muut edut.

Vierailija
75/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja illan tunteina käy paistouuni kuumana jotta jää paljon omiin kasseihin kipattavaa.

Eikö olisi loogisempaa kieltää paistopisteen täyttö illalla, sen sijaan, että pakotetaan heittämään jämät roskiin?

Vai onko tämä kauppiaalle liian korkealentoista ajatuksenjuoksua? 

Vierailija
76/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa kaupoissa töissä. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään vilunkia, siitähän jää aina kiinni. Ilmeisesti tuollaiset väärinkäytökset ovat lisääntyneet, kaupat palkkaavat paljon nuoria, he tykkäävät varastaa ja tehdä omia sääntöjä. Ihan oikein, että saivat monoa. Olen tällä hetkellä työtön, tulen mielelläni luotettavana ja rehellisenä kauppaan töihin, en varasta enkä toimi sääntöjä vastaan, teen töissä työn sääntöjen mukaan. Tämä oli ennen ihan normaalia, nykyään ilmeisesti harvinaista herkkua. 

Nainen 55-vuotta

Olet liian vanha, kallis ja hidas. 

Millä lailla muka? Miten olisin sen kalliimpi kuin kukaan muukaan, sama palkka.

Eri

Vierailija
77/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskolla ainakin tilanne on se että jokainen kauppias saa itse päättää, miten hänen kaupassaan toimitaan. Kauppiaiden joukossa on paljon heitä joilla on järkeä päässä ja näin ollen hävikkiä minimoidaan kaikin keinoin.

Kyllä K-kaupoissa on todellakin eroja. Esim. Härmälän K-marketissa pyysin maksun jälkeen nuorta kassamiestä auttamaan luurini kanssa ja siihen meni vajaa minuutti niin eikös kauppiatar ollut heti huutamassa että mene purkamaan tavaraa. Sen sijaan Rantaperkiön K-marketissa kassa kertoi että vuoron päätyttyä hävikkitavaraa saa ottaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. 

Asuin 20 vuotta Härmälässä, kävin paljon vanhan omistajan aikaan K-marketissa. Siellä oli kiva asioida. Kun nämä uudet NUORET OMISTAJAT tulivat, lopetin kaupassa käymisen. Tuo naispuolinen omistaja s

Juu, vähän pimeehän se on! Tai aika paljon.;) Kerran laittoi hintalappuja leipiin ja kattoin että aika kallis oli mutta aatelin kokeilla. Kassalla selvisi että oli laittanut väärän hintalapun ja kieltäytyi myymästä ko hintaan kun olisi kuulemma ollut liian iso erotus. Käsittääkseni tuote on myytävä siihen hintaan mitä lapussa lukee. Toisen kerran vein arpoja osallistuakseni lisäarvontaan niin sanoi ettei voi ottaa vastaan koska jono olisi kuulemma ollut maitokaapille asti. Sotiin Veikkaukselle ja tein valituksen. Seuraavalla kerralla kun näki mut niin huusi että koko kauppa raikasi että minä valehtelen. Olikin sitte kuulemma napsutellut pari arpaa mutta en vaan tajunnut kun ei ollut antanut kuittia. Sääliksi käy hänen miestään, se on ihan mukava.

Vierailija
78/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vuosia sitten tuli kenkää, kun biojätteeseen menevät karjalanpiirakat vein kotiin ja söin. Liike meni siis kokonaan kiinni ja loput oli heitettävä pois, mutta minä kehveli veinkin kotiin ja söin. En ollut piirakoita itse paistanut, niiden määrää valinnut tai mitään. Kaiken lisäksi tein jopa niin oikein, että otin piirakat hyllystä siihen bioskan päälle (talouspaperissa tosin) ja sitten vasta tiskin takana otin ne itselleni. Eli piirakat kävi biojätteessä ihan defakto, ei vain ajatuksellisesti. Silti tuli kenkää. Mutta parempi firma onneksi löytyi ja ympäristöarvot muutakin kuin sananhelinää.

Vierailija
79/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen: sen jälkeen en ole jalallani astunut tuohon kauppaan.

Vierailija
80/88 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henlilökunta saisi ottaa biojätteisiin menossa olevia niin alkaisi menemään aina vaan enemmän tavaraa biojätteisiin. Lopulta ostopäällikkö tilaisi tuotteita biojätteet mielessään. Koko henkilökunta alkaisi syödä ilmaista biojäte ruokaa. Jossain vaiheessa henkiökunta alkaisi ottamaan tämän biojäte-osuuden jo ennen niiden sinne menoa, "koska ne kuitenkin sinne menisi, mitä se haittaa jos ne ottaa jo tuoreena"

Ja vielä alkaisivat myymään niitä edelleen pimeästi esim.tutuilleen joilla ravintola. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän