Miksi apteekissa henkilökunta alkaa kyselemään niinkuin lääkäri että kauanko ja miten oireilee
vaikka käsikauppatuotteita menen ostamaan ja jotka ovat vapaasti valittavissa? Ärsyttää koska kyllä minä tiedän mitä haluan ja tarvitsen.
Kommentit (157)
Hyvä farmaseutti ottaa sen verran vastuuta sinunkin hyvinvoinnistasi ja saattaa tietää niistä tuotteista enemmän kuin sinä.
Siksi että apteekki ei ole supermarketti vaan paikka josta asiakkaalle pyritään hankkimaan tarkoituksen mukainen apu. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Petteri Orpo meni vuonna 2021 ostamaan närästyslääkettä huonoon oloonsa, mutta kokenut farmaseutti ymmärsi että kyse on jostain muusta ja lähetti Petterin sairaalaan. Ilman kyseistä farmaseuttia Petteri Orpo olisi tällä hetkellä todennäköisesti kuollut.
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että apteekki ei ole supermarketti vaan paikka josta asiakkaalle pyritään hankkimaan tarkoituksen mukainen apu. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Petteri Orpo meni vuonna 2021 ostamaan närästyslääkettä huonoon oloonsa, mutta kokenut farmaseutti ymmärsi että kyse on jostain muusta ja lähetti Petterin sairaalaan. Ilman kyseistä farmaseuttia Petteri Orpo olisi tällä hetkellä todennäköisesti kuollut.
Sääli, olispa jättänyt kyselemättä
Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?
Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.
Menepä seuraavaksi rautakauppaan. Siellä taas ei kukaan koskaan ikinä tule kysymään, että mitä olet vailla ja miten voin auttaa. Sen jälkeen kun olet puoli tuntia jonottanut jonkinlaiselle palvelupisteelle, niin myyjä toteaa että juuri ne hakemasi tuotteet eivät kuulu tälle osastolle ja että mene tuonne myymälän toiseen päähän jonottamaan uudestaan.
Jotkut ovat tuollaisia pätijöitä.
Koska tavallisen pulliaisen on hankala erottaa närästystä ja infarktia toisistaan, tai sitten ymmärtää, että oireet voivat johtua noin muutoin hoitoa vaativasta sairaudesta.
Ja ihan niillä käsikauppalääkkeillä voi olla vasta-aiheita jonkun reseptilääkkeen kanssa. Esim. Jos käytät vaikka Eliquisia niin et voi käyttää Buranaa/aspiriinia.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nämä menevät liian yksityisyyden suojan puolelle. Saattavat kovaan ääneen kysellä intiimivaivoistakin. Kannattaa näissä tapauksissa napakasti sanoa farmaseutille, että ostaa itse mitä haluan, eikä vastaile kysymyksiin. Eikö siellä farmaseuttien koulutuksessa panosteta yhtään näihin yksityisyyden suojan asioihin ja tietoturvaan?
Ihmiset eivät tajua, että ovat ostamassa lääkkeitä, eivätkä mitään perunoita. Luulevat aina tietävänsä paremmin kuin vuosikausia aihetta opiskellut ammattilainen. Lähes päivittäin saavat farmaseutit ja proviisorit selitellä, ettei tiettyjä lääkkeitä saa yhdistellä, eikä saa käyttää kuin tietyn aikaa ja eivät sovi siihen vaivaan, mihin ihminen on niitä ostamassa. Vaikka kuinka osaisitte googlata, se ei tee teistä farmaseutteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.
Mullakaan ei toimi menkkakramppeihin mikään muu, pyydä lääkäriltä pitkäaikainen resepti napromeksiin niin pääsee halvemmalla ja helpommalla 👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.
Farmaseuteilla on ammattietiikka ja myös tiukka lainsäädäntö määrää heidät huolehtimaan asiakkaistaan. Eikö se ole parempi, kuin lääkkeidenmyynnin villi länsi?
Vitamiinia menin ostamaan. B12 -vitamiinia. Farmaseutti kysyi, että olenko mittauttanut b12-vitamiiniarvoni. En ole eikä puolisonikaan. Joskus otetaan kyseistä vitamiinia molemmat.Sitä ei farmaseutin mukaan voi muuten käyttää jos ei ole tietoa siitä, onko vajetta.
Ookoo. Asioin toisessa apteekissa. Myydäänhän sitä Prismassakin.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinia menin ostamaan. B12 -vitamiinia. Farmaseutti kysyi, että olenko mittauttanut b12-vitamiiniarvoni. En ole eikä puolisonikaan. Joskus otetaan kyseistä vitamiinia molemmat.Sitä ei farmaseutin mukaan voi muuten käyttää jos ei ole tietoa siitä, onko vajetta.
Ookoo. Asioin toisessa apteekissa. Myydäänhän sitä Prismassakin.
Luulin, että b-vitamiinit ovat vesiliukoisia ja ylijäämät vaan poistuvat elimistöstä nesteen mukana 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Apteekit eivät ole mikään monopoli vaan lähes jokaisella on eri yrittäjä. Lääkkeiden myynti on syystäkin luvanvaraista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Aloituksessa ei ollut mainintaa, että kysely jatkuu vielä senkin jälkeen, kun asiakas on ilmoittanut, että ei tarvitse opastusta.
Ja mitä tulee kenenkin koulutuksen tasoon ja mahdolliseen ammattiosaamiseen; sitä tuskin lukee kenenkään otsassa. En itse työskentele apteekissa tai muussakaan vastaavassa asiakaspalvelutyössä, mutta yllättävän iso ongelma näyttää monelle olevan asiakaspalvelija, joka tarjoaa apuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Apteekit eivät ole mikään monopoli vaan lähes jokaisella on eri yrittäjä. Lääkkeiden myynti on syystäkin luvanvaraista toimintaa.
Väärin. Ovat lainsäädännössä monopoli, jota viranomaiset voidellut yrittäjä, apteekkari pyörittää. Älä viitsi jatkaa sumuttamistasi, vaikka miljoonatulosi vaarassa olisikin. Nämä virheelliset argumentit on jo kuultu liian monta kertaa ja kansa köyhtyy kun pieni eliitti rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Apteekit eivät ole mikään monopoli vaan lähes jokaisella on eri yrittäjä. Lääkkeiden myynti on syystäkin luvanvaraista toimintaa.
Väärin. Ovat lainsäädännössä monopoli, jota viranomaiset voidellut yrittäjä, apteekkari pyörittää. Älä
En ole itse apteekkari mutta ymmärrän sen hyvin että apteekkiluvan saadakseen täytyy olla koulutettu ammattilainen. Miten ihmeessä pystyt väittämään monopoliksi alaa jossa jokaisen liikkeen yrittäjä on eri?
No miten ja kuinka kauan olet oireillut ja mitä ostanut?