Miksi apteekissa henkilökunta alkaa kyselemään niinkuin lääkäri että kauanko ja miten oireilee
vaikka käsikauppatuotteita menen ostamaan ja jotka ovat vapaasti valittavissa? Ärsyttää koska kyllä minä tiedän mitä haluan ja tarvitsen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on iso kulttuuriero, suomalaiset ei oikeasti kestä jutella kenellekään missään. Ulkomaalaiset suomalaisessa apteekissa ihastelevat miten hyvää palvelua saavat, ja vielä ilmaiseksi. Itse todellakin otan kaiken hyödyn irti palvelusta kun käyn apteekissa! Kerron listasta mitä tarvitsen ja farmaseutti vie ympäri apteekkia ja kertoo suoraan vaikka vitamiinipaketeista erot ja hinnat ja nappaan itselleni sopivimman. Sitten silmätipoista katsotaan yhdessä mikä sopii parhaiten ja tääkin asia hoituu minuutissa, kun itse vertaillessa menisi ainakin 5 min kun tutkisin eri pakkauksia. En osaa häpeillä intiimiasioita, joten ehkä en voi samaistua.
Monet ihmiset myös käyttää lääkkeitä väärin, ja valitettavasti farmaseutit ei voi etukäteen tietää asiakkaan tietotasoa. Etenkin kun ovat varmasti kuulleet kaikenlaisia juttuja asiakkaiden suusta, vaikka etukäteen asiakas kuinka alleviivannut että tietää kyllä miten lääkkeitä käytetään...
Viitsitkö kertoa milloin olet menossa apteekkiin ja ota pari samanlaista mukaan, niin me loput voidaan sitten asioida rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että apteekki ei ole supermarketti vaan paikka josta asiakkaalle pyritään hankkimaan tarkoituksen mukainen apu. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Petteri Orpo meni vuonna 2021 ostamaan närästyslääkettä huonoon oloonsa, mutta kokenut farmaseutti ymmärsi että kyse on jostain muusta ja lähetti Petterin sairaalaan. Ilman kyseistä farmaseuttia Petteri Orpo olisi tällä hetkellä todennäköisesti kuollut.
Koivontti kormihantti konkamintti kokitentti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun olisi joku oikea kysymys tuotteista, niin ollaankin sormi suussa.
Mulle ei ole koskaan käynyt näin. Aina ovat kaiken selvittäneet, paremmin kuin tk:ssa koskaan. Kerran alkoi jo vähän hävettää, kun asia ei ollut edes itselle niin tärkeä ja kaksi farmaseuttia alkoi eri tietokannoista kaivaa tietoa :) Selvisi sekin ja lopulta olin tyytyväinen, kun sain vastauksen josta olikin kyllä jatkossa paljon hyötyä.
Se neuvonta ja puuttuminen on nyt selvästi aktivoitunut, kun on ollut julkista puhetta siitä, että käsikauppalääkkeitä halutaan tavallisiin kauppoihin myyntiin. Eihän niihin käsikauppatavaroihin ennen puututtu mitenkään, mentiin vaan kassalle ja maksettiin ostokset. Aina on kuluttajat tienneet, että se neuvontakin apteekinväelle kuuluisi, mutta vasta nyt sitä on ruvettu selvästikin antamaan.
Itse koen sen häiritseväksi, että puututaan käsikauppaostoihin, jos en kysy jotain. Vähän kuin lääkärillä kävisi. Sen takia saa kyllä tuotteet minun puolesta tulla kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kanssa ole onneksi mikään pakko jutella. Kun tulevat kysymään tarviiko apua, sanoo että ei kiitos ja sitten ottaa tuotteet, jotka tarvii. Siis kun on kyse vapaasti hyllyssä olevista käsikauppaläääkkeistä. Ärsyttävämpiä on sitten ne "neuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet", jotka ei tarvi reseptiä, mutta kuitenkaan ei löydy suoraan hyllystäkään. Esim. mulla kuukautiskipuihin käsikauppalääkkeistä auttaa vain Pronaxen (naprokseeni). Sitä ei löydy hyllystä, joutuu aina pyytämään ja sitten kuuntelemaan tenttauksen muista käyttämistäni lääkkeistä (ei mitään) jne. Eikä siltä välty vaikka sanoisi että on tuttu lääke.
No voi voi. Farmaseutti ei voi sitä tietää, onko lääke oikeasti sinulle tuttu vai sanotko vain, jotta saisit sen nopeasti ilman mitään ohjeita. On todella paljon esim. lääkkeiden väärinkäyttäjiä tai ihmisiä, jotka eivät tule edes ajatelleeksi, onko heidän turvallista käyttää kyseistä lääkettä. Itsehoitolääkkeissä on nimenomaan farmaseutin tehtävä varmistua siitä, että lääkettä käytetään oikein ja oikeaan vaivaan sekä turvallisesti, koska siinä välissä ei ole lääkäriä varmistamassa asiaa kuten reseptilääkkeissä.
Lääkkeet ei ole verrattavissa mihinkään ruokakaupan tuotteisiin, vaan niiden huolimaton käyttö tai yhteisvaikutukset voi olla jopa hengenvaarallisia, aiheuttaa muita sairauksia tai peittää oireet jostain vakavammasta, joka vaatisi lääkärin hoitoa.
Ja farmaseutin työhön ja vastuuseen kuuluu se, että jokaisen asiakkaan kohdalla tulisi antaa lääkeneuvontaa ja varmistua lääkkeen oikeasta käytöstä, vielä tarkemmin niiden lisäneuvontaa vaativien lääkkeiden kohdalla. Saman tien tulisi noottia työkavereilta ja esimiehiltä, jos näkisivät jonkun työkaverin vain ojentavan sen pronaxen-paketin sinulle ilman mitään neuvontaa, kun niissä lääkkeissä ihan laki velvoittaa että ei saa ilman neuvontaa niitä myydä.
Minua ei henkilökohtaisesti yhtään kiinnosta, jos asiakas ei halua ottaa neuvoja vastaan ja käyttää itsehoitolääkkeitä miten sattuu. Fimea kuitenkin tekee pistotarkastuksia apteekkeihin ja noottia tulee, jos ei yhtään selvitä lääkkeiden todellista tarvetta. T. Farmaseutti
Juuri tuosta syystä. "Kyllä minä saan vetää Buranaa ja Ibumaxia samaan aikaan, nehän on eri lääkkeitä!" Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Siksi että apteekki ei ole supermarketti vaan paikka josta asiakkaalle pyritään hankkimaan tarkoituksen mukainen apu. Esimerkiksi nykyinen pääministeri Petteri Orpo meni vuonna 2021 ostamaan närästyslääkettä huonoon oloonsa, mutta kokenut farmaseutti ymmärsi että kyse on jostain muusta ja lähetti Petterin sairaalaan. Ilman kyseistä farmaseuttia Petteri Orpo olisi tällä hetkellä todennäköisesti kuollut.
Olis saanut jäädä neuvomatta.
Monestihan suoritetaan kuulustelua ja neuvontaa, vaikka olisi tulossa suoraan lääkäristä hakemaan vartti sitten määrättyä lääkettä ja sanoisi että lääkäri kyllä antoi ohjeet, että ei tarvitse neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis saanut jäädä neuvomatta.
Hehe, taas näkee, ettei ihmiset lue ollenkaan keskustelua vaan tulevat laukomaan hassunhauskoja vitsejä ja luulevat olevansa ensimmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei henkilökohtaisesti yhtään kiinnosta, jos asiakas ei halua ottaa neuvoja vastaan ja käyttää itsehoitolääkkeitä miten sattuu. Fimea kuitenkin tekee pistotarkastuksia apteekkeihin ja noottia tulee, jos ei yhtään selvitä lääkkeiden todellista tarvetta. T. Farmaseutti
Jep, minullekin ihan sama jos joku töykeästi käyttäytyvä ja ammattitaitoani vähättelevä asiakas ei arvosta saamaansa palvelua, saa minun puolesta vaikka vetää paketin Buranaa ja Pronaxenia yhtä aikaa ja Primaspanit vielä päälle. Mutta toimeentuloni kun haluan säilyttää ja välttyä viranomaisen tai työkaverien nuhteilta, niin pakko on antaa ne neuvonnat niillekin jotka tekisi mieli vaan passittaa popsimaan pillerinsä autuaan tietämättömänä.
Juu, vähän on ehtinyt tässä työssä leipiintyä huonosti käyttäytyviin asiakkaisiin ja alanvaihto kyllä mielessä, kunhan saan aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Se neuvonta ja puuttuminen on nyt selvästi aktivoitunut, kun on ollut julkista puhetta siitä, että käsikauppalääkkeitä halutaan tavallisiin kauppoihin myyntiin. Eihän niihin käsikauppatavaroihin ennen puututtu mitenkään, mentiin vaan kassalle ja maksettiin ostokset. Aina on kuluttajat tienneet, että se neuvontakin apteekinväelle kuuluisi, mutta vasta nyt sitä on ruvettu selvästikin antamaan.
Itse koen sen häiritseväksi, että puututaan käsikauppaostoihin, jos en kysy jotain. Vähän kuin lääkärillä kävisi. Sen takia saa kyllä tuotteet minun puolesta tulla kauppoihin.
Joo, mutta kun sä et ole ostamassa mitään ruokaa/vaatteita tms, vaan väärin käytettynä hengenvaarallisia aineita. On paljon tilastoja siitä, kuinka pelkästään kipulääkkeiden vapauttaminen aiheuttaa piikin haittatapahtumissa. Ruotsissakin parasetamolimyrkytykset tuplaantuivat. Iso osa ihmisistä oikeasti luulee tietävänsä miten lääkkeitä käytetään, mutta tilastot ei ihan ole samaa mieltä.
En tiedä mihin aikaan vertaat, mutta neuvontaa apteekissa olen saanut jo ainakin 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun olisi joku oikea kysymys tuotteista, niin ollaankin sormi suussa.
Mulle ei ole koskaan käynyt näin. Aina ovat kaiken selvittäneet, paremmin kuin tk:ssa koskaan. Kerran alkoi jo vähän hävettää, kun asia ei ollut edes itselle niin tärkeä ja kaksi farmaseuttia alkoi eri tietokannoista kaivaa tietoa :) Selvisi sekin ja lopulta olin tyytyväinen, kun sain vastauksen josta olikin kyllä jatkossa paljon hyötyä.
Minulle kävi rautatabletteja ostaessa niin, että kahdessa valmisteessa oli ihan huomattava ero C-vitamiinin määrässä, olin käyttänyt sitä kalliimpaa missä on enemmän. Kysyin, onko sillä määrällä merkitystä imeytymisen kannalta, niin vastaus oli suunnilleen että ööö... tota... kyllä mä luulen että se riittää.
Aloittajalle ei taida hyvä asiakaspalvelu olla tuttu käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan vaikka siksi, että asiakas osaisi tarvittaessa hakeutua lääkärille sen sijaan, että syö vaikkapa närästyslääkettä tai käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua nenäsuihketta jatkuvasti.
Ja farmaseuttia korkeammin koulutettu asiakas tietää 60-vuoden kokemuksella itse tilanteensa paremmin, joten ilmoittaa (turhaan), että ei tarvitse opastusta. Farmaseutit eivät edelleenkään ole lääkäreitä, vaan monopolia puolustavia kauppiaita. Orpo tuo onneksi muutoksen tähänkin.
Apteekit eivät ole mikään monopoli vaan lähes jokaisella on eri yrittäjä. Lääkkeiden myynti on syystäkin luvanvaraista toimintaa.
Apteekkilaitos on monopoli ja apteekkarikilta päättää itse uusista luvista. Eli ei liikaa lupia että jää enemmän massia jaettavaksi !
Vierailija kirjoitti:
Monestihan suoritetaan kuulustelua ja neuvontaa, vaikka olisi tulossa suoraan lääkäristä hakemaan vartti sitten määrättyä lääkettä ja sanoisi että lääkäri kyllä antoi ohjeet, että ei tarvitse neuvoa.
Ihan jokapäiväinen tilanne apteekin työssä, että lääkäri ei ole antanut riittäviä (tai minkäänlaisia) ohjeita lääkkeen käyttöön (esim. että tabletti pitää niellä kokonaisena, ruoan kanssa/tyhjään mahaan, mihin aikaan päivästä, mitä ruoka-aineita vältettävä, altistaako esim. auringonvalolle, mitä muuta otettava huomioon jne...) tai onkin määrännyt epähuomiossa väärän lääkkeen tai sellaisen, joka ei esim. jostain syystä sovi yhteen asiakkaan muun lääkityksen kanssa.
Ja edelleen se kuuluu farmaseutin työhön, että varmistaa reseptin tarkoituksenmukaisuuden ja ohjeista lääkeen oikean käytön. Lääkärit ovat sairauksien hoidon asiantuntijoita, mutta lääkärit lääkkeiden käytön asiantuntijoita. Monet lääkärit ei tunnu edes miettivän sitä, onko lääke asiakkaalle sopiva, saatetaan määrätä esim. nielemisvaikeuksista kärsivälle sellainen tabletti, jota ei saa puolittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokapäiväinen tilanne apteekin työssä, että lääkäri ei ole antanut riittäviä (tai minkäänlaisia) ohjeita lääkkeen käyttöön (esim. että tabletti pitää niellä kokonaisena, ruoan kanssa/tyhjään mahaan, mihin aikaan päivästä, mitä ruoka-aineita vältettävä, altistaako esim. auringonvalolle, mitä muuta otettava huomioon jne...) tai onkin määrännyt epähuomiossa väärän lääkkeen tai sellaisen, joka ei esim. jostain syystä sovi yhteen asiakkaan muun lääkityksen kanssa.
Ja edelleen se kuuluu farmaseutin työhön, että varmistaa reseptin tarkoituksenmukaisuuden ja ohjeista lääkeen oikean käytön. Lääkärit ovat sairauksien hoi
Väärin kirjoitin, siis piti sanoa että lääkärit ovat sairauksien asiantuntijoita, mutta farmaseutit lääkkeiden käytön asiantuntijoita. Ja osaavat antaa niiden suhteen tarkempaa neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä farmaseutti ottaa sen verran vastuuta sinunkin hyvinvoinnistasi ja saattaa tietää niistä tuotteista enemmän kuin sinä.
Joo. Löytyy kyllä niin uskomattoman tyhmiä ihmisiä, se farmaseutti ei voi tietää oletko juuri sinä se tollero jolle pitää kertoa että parasetamolista tulee maksavaurio jos ei noudata annostusohjeita, vai löytyykö älyä sen verran että tuollaiset asiat ovat itsestäänselvyyksiä.
Kun kaikki palvelut suunnitellaan sen 100 % toopen mukaan, niin mikään ei toimi hyvin. Esim vaatimus valtavasta kylpyhuoneesta kaikissa uusissa taloissa.
Osta vanha. Vanhoista on viat korjattu ja tilaa on.
Et voi tietää, milloin itse oletkin pyörätuolissa. Aivohalvaus tai autokolari riittää.
Kerran olin apteekissa samaan aikaan, kun nuori nainen tuli ostamaan jälkiehkäisyä. Tympiintyneen näköinen farmaseutti kailotti niin, ettei varmasti jäänyt muille asiakkaille epäselväksi mitä asiakas oli hankkimassa.
Kun kaikki palvelut suunnitellaan sen 100 % toopen mukaan, niin mikään ei toimi hyvin. Esim vaatimus valtavasta kylpyhuoneesta kaikissa uusissa taloissa.