"Pitääkö" lapsen kanssa käydä luistelemassa, uimassa, hiihtämässä tms
Olen aina inhonnut uimista, erityisesti uimahalleja sekä talviurheilua. Nyt jo päiväkoti olettaa, että 4-vuotiaalla on omat sukset ja luistimet ja osaa hiihtää ja luistella. Lapsella, jonka jalka kasvaa numeron parissa kuukaudessa. Olen itse hiihtänyt ja luistellut viimeksi ala-asteella ja jos voin jotenkin välttää, en harrasta noita enää koskaan. Uimahallit ovat mielestäni kamalia bakteeripesiä, eikä sinnekään huvittaisi mennä. Toki luonnonvesissä ollaan kesäisin uitu. Kuuluuko hyvään lastenkasvatukseen harrastaa noita lasten kanssa? Omat vanhempani eivät ainakaan vieneet meitä minnekään.
Kommentit (81)
Uimaan pitää vähintäänkin viedä, hiihto nyt on vähän semmoinen että ei kaikkialla Suomessa välttämättä onnistu. Välineitä saa kyllä halvalla ja ne on helppo kierrättää eteenpäin, käytännössä kirppikseltä ostetun setin voi seuraavana talvena myydä samaan hintaan eteenpäin. Luistelu taas, no, ei ole lapselle kiva jos joutuu eka kertaa luistimille koulussa. Jäähalleja kuitenkin on pienemmissäkin tuppukylissä ja luistimet ei paljoa maksa.
Minäkin inhoan uimahalleja ja siellä palelee aina, mutta lasten takia pakottaudun sinne ja onhan se lasten kanssa vedessä peuhaaminen ihan kivaa sitten lopulta. Ovat myös olleet uimakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
"Pitääkö lapselle opettaa elämän perustaitoja vai voiko odottaa että joku muu ehkä opettaa ne"
Nykyvanhemmuus pähkinänkuoressa.
Ei kai tämä mikään uusi ilmiö ole? Olen ysärin lapsi. Ei vanhemmat mitään hiihtämistä opettaneet. Mentiin pihalle kavereiden kanssa hiihtämään ihan keskenämme ja tultiin takaisin kotiin ruoka-aikaan. Uimakouluun vietiin. Ihan kivalla keskiluokkaisella omakotitaloalueella.
Kyllä pitää. Miksi edes pitää tehdä niitä lapsia, mikäli heidän kanssaan ei halua tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin lapset tekemättä mm siksi kun niiden mukana tulee tuota pakollista sosiaalista kanssakäymistä. Hulluksi olisin tullut jos olisi pitänyt kuskata jatkuvasti ties mihin uimahalleihin, hiihtämään, vanhempainiltoihin, kaverisynttäreille... ajatuskin rasittaa.
Ei voi olla todellista, siis tännekin oli pakko tulla kajauttamaan ääneen omaa vapaaehtoista lapsettomuuttaan! Haetko hyväksyntää valinnallesi vai mitä ***** haluat? Tulee mieleen joku vähän yksinkertainen ihminen.
Tuo lyttäämäsi kommentti sopii erittäin hyvin aloitukseen.-eri
Samaa mieltä. Ennen kuin hankkii lapsia, kannattaa miettiä, millaista elämää lasten kanssa eletään. Jos se ei kuulosta mielekkäältä, kannattaa pysyä lapsettomana.
Vierailija kirjoitti:
Teet aikamoisen karhunpalveluksen lapsellesi, jos et kyseisiä ns perustaitoja/asioita lapsellesi yhtään opeta.
Se kaikki tulee ns vastaan siellä varhaiskasvatuksessa ja varsinkin koulussa, kummassakin paikassa tehdään luisteluretkiä (koulun kenttä jäille sekä hallille tekojäälle), eskarissa on uimahalliretket kevätpuolella eskarivuotta ja koulussa perusopetuksen liikuntatunteihin kuuluu uiminen. Varhaiskasvatuksessa sekä koulussa varsinkin on myös hiihtoa, jos vain talvi ja säät antaa myöten.
Lapsesi tulee kärsimään suuresti, jos hänellä ei ole mitään käryä kys taidoista ja on aivan autettava ja perästävedettävä.
T. Vakassa/koulussa töissä
Ja lopuksi, vanhemmuus on myös sitä, että sinä aikuisena kestät ja siedät myös hieman itsellesi epämukavia asioita ja et varmastikaan halua siirtää kys ajatusmalleja lapselle?! Omalta mukavuus alueelta pois meneminen on 1 asia ja taito jota nykylapset eivät useimma
Uimaretkiä eskarissa?! En ole kyllä ikinä kuullutkaan ja useampia lapsia meillä on. Koulussa uintia eka kerran kakkosluokalla. Mutta kaiketi sitten paikkakuntakohtaisia eroja, luulisi vakaopen tietävän.
Muutoin samaa mieltä siitä, että tekee lapselleen karhunpalveluksen jos ei tämmöisiä perus liikunnallisia taitoja opeta ja anna edes mahdollisuutta kokeilla, epäonnistua, yrittää uudelleen ja lopulta onnistua.
Kyllä pitää. Minulle on ainakin ollut tärkeää opettaa lapsille em. taidot. Ja onneksi. Koulussa on luisteltu ja hiihdetty joka vuosi ja uintia on monta kertaa vuodessa. Tiedätkö miten noloa oli ollut, kun pojan luokkakaveri oli puettu 4-luokan uinnissa AINOANA kellukepukuun, jotta pystyi tulemaan aikuisten altaaseen muiden kanssa. Ja tytön luokalla taas 4-luokkalainen oli laitettu uimaan 1-luokkalaisten kanssa lasten altaaseen. Ja nämä siksi, etteivät osanneet uida.
Minäkään en tykkää uimisesta, mutta olen laittanut lapset uimakouluun ja ovat oppineet tosi hyvin uimaan. Tiedätkö, että tätä taitoa tarvitaan myös kesällä uimarannalla? Lapset hyppivät keskenään laiturilta 3m veteen, joten mitä jos iso lapsi ei osaa uida, miten tätä tekisi kavereiden kanssa?
Meillä on ostettu joka vuosi lapsille luistimet, joskus ovat menneet parikin vuotta sama koko, joten en nyt ymmärrä, miten näitä yhtenään pitäisi ostaa. Sukset ja sauvat ja joskus monotkin olemme ostaneet Torista ja nämä käyvät sitten kummallakin lapsella. Kuopuksella on varastossa odottamassa jo monen kokoista suksea ja sauvaa. Olihan se alkuun rasittava pitää kiinni 3-vuotiasta tauotta, kun opetteli luistelemaan, mutta eipä nuo montaa kertaa tarvinnut, kun menivät omillaan. Sama hiihdon kanssa. Aloitettiin pienenä ihan omassa rivarin pihassa, ei tarvinnut minnekään lähteä. Ja sellaisilla suksilla, joihin sai omat kengät kiinni. Ei tämä paljoa vaadi ja monta kertaa, kun osaavat jo itse.
Ja yksi asia mikä myös ihmetyttää, on se, että jotkut lapset eivät osaa pyöräillä??? Tämä se vasta hullulta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan, meillä ei käytetä padeja ja telkkarikin on tiukasti säännöstelty. Käydään kyllä metsäretkillä ja lapsi käy jumpassa ja muskarissa, mutta itse en halua käydä uimahallissa, hiihtämässä tai luistelemassa. Oma äitinikin oli opettaja, ja hänen mielestään koulun hiihto ja luistelu riitti. Äiti myös kieltäytyi ostamasta suksia ja luistimia, koska Suomessa on ilmainen peruskoulu.
Ap
Sinä et halua käydä uimahallissa, hiihtämässä tai luistelemassa. Nythän onkin kyse siitä lapsesta. Häntä sinun pitäisi ajatella.
Siis noihan voi ulkoistaa. Laitat lapsen uimakouluun koska uimataito on tosi tärkeä. Luistelukouluja on myös. Lapsen on mukavampi olla liikuntatunnilla kun vähän osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää. Miksi edes pitää tehdä niitä lapsia, mikäli heidän kanssaan ei halua tehdä mitään?
Voikohan lasten kanssa tehdä mitään muuta, itse keksin useammankin asian?
Osta sellaiset harjoitellusukset jotka kiinnitetään kenkiin, menee koko päiväkoti ajan. Ja on sellaisia harjoitteluluistimia mitä voi säätää ja samat luistimet menee monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaanhan tämä vaikuttaa ihan sekopäiseltä. Joukko aikuisia harrastaa lastensa kanssa jotain, koska lasten kanssa kuuluu tätä harrastaa. Aikuisena näitä harrastuksia vältellään. Uimataito on toki tärkeä, viekää lapset uimakouluun!
Ei vaan koska koen, että lapsen on hyvä päästä kokeilemaan tällaisia ihan perusjuttuja ja samalla tulee vietettyä yhdessä aikaa. Tehdään toki paljon muutakin
Vierailija kirjoitti:
Siis noihan voi ulkoistaa. Laitat lapsen uimakouluun koska uimataito on tosi tärkeä. Luistelukouluja on myös. Lapsen on mukavampi olla liikuntatunnilla kun vähän osaa.
Noissa on tietysti se riski, että lapsi innostuu ja alkaa kinuta uimahalliin tai luistelemaan menoa. Sitten vanhempi joutuu hankalaan tilanteeseen, kun pitäisi joko uskaltaa sanoa lapselle ei, tai suostua ulos omalta mukavuusalueelta.
Joo, en pidä muskarista, vauvajumpasta, pulkkamäestä, luistelusta, yleensä ulkona kökkimisestä pienten lasten kanssa. En pidä tosi monesta muustakaan jutusta jotka lasten kanssa on tehtävä. Teen ne silti tietysti lasten takia. Ei minulla tässä olekaan tarkoitus olla koko ajan kivaa, minä olen aikuinen.
Asutaan ihan etelärannikolla, joten talvet on mitä on. Opetettiin pojat kuitenkin luistelemaan ja uimaan ennen ekaluokalle menoa. Hiihtäminen meiltä jäi eikä täällä ole tarvinnut hiihtää eskarissa eikä koulussakaan.
Omassa nuoruudessa muistan että hiihto ja uinti olivat vihattuja myös koulun liikuntatunneilla, luistelu ehkä vähemmän.
Ensiluistimet ostin omalle lapselle uutena (3 vee) ja totuttelu alkoi 5 min ajalla, siitä nostettiin 5 min kerrallaan. Nyt kyllä naurattaa se rumba kun pukemiseen meni jotain puoli tuntia ja mies tuli töistä viemään prinsessaa jäälle :)
Sukset haettiin kirpparilta ekaluokkalaisena, ollaan sen verran etelässä että lumitalvet ei ole varmoja. Monoihin vaan parit villasukat niin sai ottaa vähän reilumman kokoiset ja tuo paketti kesti pari vuotta. Meillä on ollut aina päikyssä ja koulussa pulkkailu vaihtoehtona ja koululta on saanut luistimia lainaksi. Eikä ole opet moittineet vanhempia siitä jos lapsella ei ole omia välineitä.
Ehkä tuon uimahallin suhteen voisi vähän rohkaista itseä ja ajatella että uimataito ja veteen tottuminen on tärkeää. Mekin käytiin paljon meressä kun lapsi oli pieni ja hän tottui viileäänkin veteen ja aaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsi uimakouluun niin ei tarvitse itse opettaa.
Totta kai lapsi laitetaan uimakouluun. Kuka muka ei laita?
Uimataito on tärkeä, vanhempien tehtävä huolehtia. On hyviä uimakouluja. Samoin pyöräily on hyvä taito oppia, vanhempien tehtävä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en pidä muskarista, vauvajumpasta, pulkkamäestä, luistelusta, yleensä ulkona kökkimisestä pienten lasten kanssa. En pidä tosi monesta muustakaan jutusta jotka lasten kanssa on tehtävä. Teen ne silti tietysti lasten takia. Ei minulla tässä olekaan tarkoitus olla koko ajan kivaa, minä olen aikuinen.
Jep. En menisi hoploppiinkaan, katsomaan ryhmähau-elokuvaa, saati mihinkään leikkipuistoon tai perhetapahtumaan, uimahalliin jne. En juttelisi väkinäisesti jonkun tuntemattomien vanhempien kanssa päiväkodin eteisessä, en istuisi harva se viikonloppu kirkossa kuuntelemassa lapsikuoron esityksiä. En istuisi maassa katselemassa suurennuslasilla muurahaisia tai maistelisi hiekkakakkuja kehuen herkullisiksi. Mutta kun on tehnyt lapsia niin pitää vaan mennä pois omalta mukavuusalueelta joskus. Kyllä ne sitä paitsi äkkiä kasvaa ja kohta ei tarttekaan äitiä mukaan kaikkialle.
Onneksi sinun ulosantisi on tosi kypsää ja asiallista.