Miten sanoisin lasteni perheille
Että vietetään jokainen joulu kotonamme ja tavataan (ajomatkan päässä) vaikka joulupäivänä iltapäiväkahvilla.
Lahjoja en ole moneen vuoteen ostanut, jonkun rahan annan eivätkä he minulle kuin satunnaisesti jonkun kirjan tai villasukat
En millään jaksaisi yövyttää ja laittaa aattoiltaa, lattialla väki kuin sillit suolassa. On aika joskus luopua ajatuksesta pwrhejoulusta kun se ei kuitenkaan ole mainoslehtien idylli
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
"Sopisiko teille, että tänä jouluna menisimme kaikki johonkin mukavaan paikkaan vaikka kahville tai lounaalle?" Voit yllättyä vastaanotosta. Ehkä lapsesikin viettävät mielellään joulun ihan kotonaan. Kukaan ei tohdi sanoa ääneen, että voitaisiin jouluperinteitä uudistaa. Ota asia hyvissä ajoin esille, että kaikki ehtivät sulatella sitä. Sinun elämäsi ja sinun voimavarasi, muista se! Olet jo osasi tehnyt, saat viettää pyhät aivan kuten itse haluat, siinä ei ole mitään pahaa tai väärää. Kerro sitten, kuinka kävi!
Mutta jos nämä lapset on aina tottuneet tulemaan valmiiseen pöytään, niin voi olla ettei tällainen ehdotus olekaan mieleinen. Toki siitä ei tarvitse välittää.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että menet vuorojouluina jokaisen lapsen kotiin. Tänä vuonna esikoisen kotiin, ensivuonna nuorimmaisen kotiin jne. joulunviettoon. Yövyt heillä ja pääset valmiiseen pöytään.
Jos ei sovi lapsille, niin mene ap vaikka hotelliin tai kylpylään.
Typerääkin typerämpi ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Sanot juuri noin, saatat yllättyä.
Minä hyppisin riemusta, jos appivanhempani moista ehdottaisivat. Itse olisin mieluummin joulun oman perheen kesken, mutta appivanhemmat olettavat, että tulemme joka vuosi heille ja kysyvät korkeintaan, mihin aikaan olemme perillä.
Se on ollut heille tärkeää, joten en valita, mutta sen ikäisiäkin jo, että jo ihan heidän itsensä kannalta toivoisin, että moista ehdottaisivat. Meillä ei ole tällä hetkellä tilaa itse järjestää joulua isommalle porukalla, mutta kun se tästä muuttuu niin ehdotan heille, josko vaihteeksi tulisivat passattavaksi, mutta tuo sinun ehdottomasi järjestely olisi kyllä paras mahdollinen ratkaisu.
Oletko varma että appivanhempasi pitävät tärkeänä juuri jouluna nähdä teitä? Ja muiden lastensa perheitä? Vaikka kutsuvat kun oletgavat teidän haliavan lapsuuden joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että menet vuorojouluina jokaisen lapsen kotiin. Tänä vuonna esikoisen kotiin, ensivuonna nuorimmaisen kotiin jne. joulunviettoon. Yövyt heillä ja pääset valmiiseen pöytään.
Haluan viettää joulun kodissani, en lapsillani enkä hotellissa. Nauttia rauhaisasta joulutunnelmasta. Mieleisteni jouluruokien kanssa pienemmällä pankkikortin höyläämisellä.
Tämä on erittäin ok, ja jos et pysty sanomaan siitä aikuisille lapsillesi ilman että joku suuttuu, teillä on huonot välit.
Sanot vaan suoraan, ettet aio laittaa joulua ja tavataan kahvilla myöhemmin.
Tulevana jouluna pyydä lapsiasi varaamaan ravintolaan pöydät/kabinetti perheidenne yhteistä jouluateriaa varten. Sieltä kukin menee omaan kotiinsa jatkamaan joulun viettoa.
Sano, että tällä tavalla kaikki pääsette vähällä vaivalla. Ei tiskiä, ei ruuan laittamista eikä petien sijaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olisit iloinen että joku haluaa viettää kanssasi joulua. Minulla ei ole seurana kuin kaappikellon raksutus.
Itsesäälikorttisi on naurettava. Ethän sinä ole järjestänyt vuosikausia täydellistä joulua kymmenen hengen seurueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan viettää joulun kodissani, en lapsillani enkä hotellissa. Nauttia rauhaisasta joulutunnelmasta. Mieleisteni jouluruokien kanssa pienemmällä pankkikortin höyläämisellä.
Vähän kuulostaa siltä, että et ole vielä oppinut pitämään rajojasi. Olisin itse jo tuossa tilanteessa sopinut jo aikoinaan, että jokainen ottaa omat erityisvalion ruoat mukaansa ja sinä teet ruoat x, y ja z. Juomana on esim. talon punaviini ja kallista viiniä kaipaavat voivat halutessaan ottaa sen itse mukaan. En olisi edes päästänyt tilannetta tuohon, että sinä teet kaiken YKSIN.
Miten olisi:
-En ota vastaan kyläilijöitä/yöpyjiäkään joulun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tulevana jouluna pyydä lapsiasi varaamaan ravintolaan pöydät/kabinetti perheidenne yhteistä jouluateriaa varten. Sieltä kukin menee omaan kotiinsa jatkamaan joulun viettoa.
Sano, että tällä tavalla kaikki pääsette vähällä vaivalla. Ei tiskiä, ei ruuan laittamista eikä petien sijaamista.
Meillä mennään tänä jouluna Lasipalatsiin syömään jouluaaton buffet. Se on kaikkein yksinkertaisinta. Lahjoja ei laiteta, koska ei ole pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopisiko teille, että tänä jouluna menisimme kaikki johonkin mukavaan paikkaan vaikka kahville tai lounaalle?" Voit yllättyä vastaanotosta. Ehkä lapsesikin viettävät mielellään joulun ihan kotonaan. Kukaan ei tohdi sanoa ääneen, että voitaisiin jouluperinteitä uudistaa. Ota asia hyvissä ajoin esille, että kaikki ehtivät sulatella sitä. Sinun elämäsi ja sinun voimavarasi, muista se! Olet jo osasi tehnyt, saat viettää pyhät aivan kuten itse haluat, siinä ei ole mitään pahaa tai väärää. Kerro sitten, kuinka kävi!
Jouluna on kahvilat ja lounasravintolat kiinni, tollo.
Millainen elämä sinulla on ollut, että sinusta on tullut noin aggressiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi:
-En ota vastaan kyläilijöitä/yöpyjiäkään joulun aikana.
Tuo on tarpeettoman tylysti sanottu. Miten olisi: - Voitaisiinko tehdä tänä jouluna niin että tulettekin käymään vasta tapaninpäivänä kahvilla tai glögillä?
Meillä on runsaasti tilaa ja huikean idyllistä, mutta en halua mitään sukujoulua. Miniä suuttui oikein kunnolla viime vuonna lokakuussa, kun tein erittäin selväksi, että hänen haaveensa isosta sukujoulusta meillä ei tule toteutumaan. Ei tule listoja siitä, kuka tuo mukanaan mitäkin jouluruokaa eikä jaeta koristelu- ja kuusenhakuvuoroja, ei koristella taloa jouluvaloilla enkä viritytä pianoa, jotta voidaan kokoontua sen ympärille laulamaan.
Tapanina saa tulla käymään, mutta aattona ja joulupäivänä jokainen olkoot oman perheensä kanssa tai menkööt muualle sukulaisiin. Kun lapset olivai pieniä, oma perhejoulu ilman reissaamista oli ihana ja saman haluan suoda nyt omille lapsille, ei siis mitään joulunäytelmää mummolassa!
Tänä vuonna miniä ilmoitti jo elokuussa, että meidän täytyy sukujoulu järjestää, siitä syntyy ihania muistoja. Toivotin hänet ja perheensä sukujouluilemaan vanhemmilleen kaksioon Lielahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen elämä sinulla on ollut, että sinusta on tullut noin aggressiivinen?
Vttuako se sinulle kuuluu. Mutta kai sinäkin ymmärrät että Suomi menee kiinni jouluaattona klo 13, ja sen jälkeen on vaikea löytää ruokapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot juuri noin kuin kirjoitit.
Yleensä nämä on kyllä toisin päin. Miten sanoisin ettei me emme halua sinne muka- idylliseen perhejouluun saunan pukuhuoneeseen nukkumaan. Tullaan tapanina kahville
Puhut tiloista joissa on saunat ja pukuhuoneet. Kerrostalon saunaan ei voi ketään majoittaa. Vaikka asuntoon perheenä aikoinaan sovittiin nyt on puolisot ja lapset, ensimmäinen tyttöystäväkin jo kuvioissa. Minä en jaksa!
No helpolla pääset! Meillä poika ilmoitti juuri kutsuneensa myös appivanhempansa meille joulun viettoon :D!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä majoituspaikkojen ravintolat ovat aina jouluna auki tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit iloinen että joku haluaa viettää kanssasi joulua. Minulla ei ole seurana kuin kaappikellon raksutus.
Itsesäälikorttisi on naurettava. Ethän sinä ole järjestänyt vuosikausia täydellistä joulua kymmenen hengen seurueelle.
Eipä minulla ole vara mitään järjestää eikä ole ketään joille joulun järjestäisin.
Jouluruokailun voi järjestää vaikka edellisenä viikonloppuna. Joku hyvä ravintola, pippuripihvit naamaan ja rahanjako, Muodostuu äkkiä perinteeksi. Jokainen perhe saa viettää joulun omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on runsaasti tilaa ja huikean idyllistä, mutta en halua mitään sukujoulua. Miniä suuttui oikein kunnolla viime vuonna lokakuussa, kun tein erittäin selväksi, että hänen haaveensa isosta sukujoulusta meillä ei tule toteutumaan. Ei tule listoja siitä, kuka tuo mukanaan mitäkin jouluruokaa eikä jaeta koristelu- ja kuusenhakuvuoroja, ei koristella taloa jouluvaloilla enkä viritytä pianoa, jotta voidaan kokoontua sen ympärille laulamaan.
Tapanina saa tulla käymään, mutta aattona ja joulupäivänä jokainen olkoot oman perheensä kanssa tai menkööt muualle sukulaisiin. Kun lapset olivai pieniä, oma perhejoulu ilman reissaamista oli ihana ja saman haluan suoda nyt omille lapsille, ei siis mitään joulunäytelmää mummolassa!
Tänä vuonna miniä ilmoitti jo elokuussa, että meidän täytyy sukujoulu järjestää, siitä syntyy ihania muistoja. Toivotin hänet ja perheensä sukujouluilemaan vanhemmilleen kaksioon Lielahdessa.
Viestintä on taitolaji ja ei kyllä kohteliaat viestintätavat sinullakaan hallussa. Noilla sanoilla kommunikointi oli asiatonta, joten en ihmettele suuttumusta. Ei toisen luokse voi itseään väkisin kutsuakaan, joten voi hänenkin pyyntönsä ollut enemmän vaatimista kuin kohtelias pyyntö. Tässä kuitenkin hyviä esimerkkejä, kuinka tärvellä sukulaisten välit ja ei ihme, että on vaikeaa.