Hääkutsu osoitettu vain miehelleni. Ei avec-mainintaa. Jäänkö pois?
Mieheni mielestä minun on osallistuttava juhlaan. Mitä sanoo etiketti?
Kommentit (71)
Ehkeivät sukulaiset tiedä avec-säännöistä mitään. Jos edustustilaisuus, siis miehesi häissä edustamassa, en sinuna menisi lainkaan.
Mutta ihmisiä on monenlaisia ja kutsujat voivat hyvinkin olettaa, että avecit tulevat mukaan ilman muuta. Eli kysykää samalla, kun mies ilmoittaa osallistumisestaan.
JOS kuitenkin niin oli tarkoitus että kutsu on vain miehellesi, ala kirkua.
Jos et tunne heitä ollenkaan niin tod näk kutsu ei koske sinua.
En usko, että käytöstapojen puutteesta kyse. Ehkä haluavat leikata kustannuksia.
Jos perhettä ei kutsussa ole mainittu, eivät kai lapsetkaan ole tervetulleita juhlaan. Aiheesta on kai riita kehkeytymässä. Inhottava tilanne!
-ap-
vai mistä moinen juttu voi saada alkunsa.
Eiväkö kutsujat tunne sinua ollenkaan.
edes haluaisi mennä mieheni työkaverin häihin, koska en tuntisi sieltä ketään muita kuin mieheni. Samoin itse kutsuin meidän häihimme neljä läheisintä työkaveriani, mutta ei tullut mieleenikään, että olisivat tuoneet puolisonsa mukanaan. Eivätkä tuoneetkaan...
Mies vain ehdoin tahdoin sanoo, että minun kuuluu edustaa hänen rinnallaan.
-ap-
miehesi on kutsuttu kaukaisen sukulaisuhteen perustella. ei mitaan syyta riidella.
No eikö kuitenkin kannattaisi selvittää, mikä kutsujan tarkoitus oli? Kun tuo kutsukirjeiden etiketti ei tosiaankaan tunnu olevan mitenkään selviö kaikille.
Matti Meikeläinen, niin Matti on kutsuttu, jos taas
Maija ja Matti Meikeläinen, niin heidät molemmat on kutsuttu, jos taas
Maija ja/tai Matti Meikeläinen perheineen niin koko perhe on kutsuttu
Hän vaatii minua ja lapsia seuralaisikseen. Kutsun muotokieli ei hänen mielestään oikeuta minun poissaoloani.
Hänhän korosti, että MIES hänet tahtoo mukaansa.
ja kysyä haluaako ne kutsua koko perheen.
Kysykää mieluummin kutsujalta, että mistä on kyse. Jos häihin on todella kutsuttu vain miehesi, niin sille on varmasti olemassa jokin perustelu, jonka hääpari kyllä kertoo, jos sitä kysytään. Näin ei jää mitään epäselvää. Kyllä hääpari on sitä kutsulistaa miettinyt niin hartaasti, että osaavat kyllä vastata kysymykseen. Eikä kysyminen ole mun mielestä mitenkään noloa, jos sitten vain hyväksyy vastauksen, eikä ala siinä jankkaamaan. Ja kysymistäkin nolompaa on mennä koko perheellä, jos sitten sattuu olemaan niin, että kaikki muut ovat siellä ilman perhettä.
Tietysti voi myös ensin kysyä joltain muulta sukulaiselta, että miten heidät on kutsuttu. Ja onko heillä tietoa kutsulistan laatimisperiaatteista.
En halua mieheni soittavan, vaikuttaisi jotenkin painostukselta. Häiden järkkäily on kallista puuhaa ja ymmärrän varsin hyvin, että kaikkia ei voi kutsua. En siis itse koe poisjääntiäni ongelmaksi.
-ap-
Ap:n täytyy nyt saada mies jollain tapaa ymmärtämään, että VAIN mies on kutsuttu, jos koko perhe menisi, se olisi yhtäkuin menisi kuokkimaan juhliin.
Asian voi myös muotoilla niin, ettei kysyminen ole painostusta, vaan kysytään asia ihan asiana.
Ja jos olette kumpikin jääräpäisiä, ettekä halua antaa periksi, niin silloin asia ratkeaa niin, että jätätte koko häät väliin. Ei tule ainakaan etikettivirhettä tehtyä. Ellei sitten koe menemättä jättämistä sellaiseksi...
Minusta muoto Matti ja Maija Virtanen perheineen on hyvin luonteva. Ja sopii myös yhden lapsen perheille, sillä kyllä se perhe muodostuu myös yhdestä lapsesta vanhempineen.