Hääkutsu osoitettu vain miehelleni. Ei avec-mainintaa. Jäänkö pois?
Mieheni mielestä minun on osallistuttava juhlaan. Mitä sanoo etiketti?
Kommentit (71)
Vierailija:
Kyllä jokainen häät järjestävä miettii nämä asiat. Jos kuoressa on vain miehesi nimi, ei muita ole kutsuttu. PISTE. .
Kyllä tollaset perusasiat pitäisi hallita vaikka muuten ei etikettiasioita tuntiskaan.
Järkyttävää, miten huonot tavat ihmisillä nykyään on. Olisi kiva kuulla perusteluja että miksi kutsut on laadittu väärin (ilman puolison nimeä), miten niin on ollut muuta mietittävää kuin mitä kirjekuoriin kirjoittaa? Pitäynyt morsiamen keskittyä enemmän omaan pukuun/kukkiin/meikkiin tai johonkin muuhun itsekkääseen hösläämiseen?
Ennen oli tapana vastata kirjalliseen kutsuun kirjallisesti. Nykyisin ihmiset eivät edes ymmärrä mitä tarkoittaa r.s.v.p.
Noloa.
Eikö enää osata normaalia kanssakäymistä.
Avec-etiketti on peruskamaa. Joskus 1700-luvulla oli jäykkää käyttää haarukkaa, 70-luvulla servettejä. Tervetuloa tapatietomaailmaan!
Kaikki vaan toitottaa, älkää menkö kukaan. Täällä av:lla ollaan niin häävastaisia.
Terv 46
En kyllä tajua että kaikenmaailman hääkarkkinäpertelyihin on aikaa mutta etiketinmukaisia kutsuja ei ehditä kirjoittaa.
Ap:lle, olishan se aika noloa jos häihin menisit ja siellä olis nimikoidut paikat.
eli vain mies on kutsuttu, eli ette voi mennä molemmat. jos meille tulisi kutsu jossa vain toinen kutsuttu, jäisimme ilman muuta molemmat kotiin..
Meidän suvussa ei ole koskaan käytetty mitään avec-kikkailuja, vaan oletus on ollut, että koko perhe osallistuu. Kuulin tuollaisesta säännöstä ekan kerran tällä palstalla (en pyöri hääsivustoillakaan).
Kaikki pitää nykyään tehdä niin saakelin vaikeaksi!
Eikös tämä avec-kikkailu koidu juhlanjärjestäjän parhaaksi? Joskus kun on pakko rajata juhlijoiden määrää. Näin ymmärrän mieheni serkun tapauksessa käyneen ja toivon ymmärrystä, kun etiketin mukaisesti jään juhlista pois.
-ap-
Kyllä se oikeasti tarkoittaisi, että vain mies on kutsuttu, mutta toisaalta mielestäni kutsuja on tehnyt pienen virheen, koska serkun vaimo on kyllä sen verran läheinen ja vakiintunut " avec" että pitäisi kutsua.
Vierailija:
En kyllä tajua että kaikenmaailman hääkarkkinäpertelyihin on aikaa mutta etiketinmukaisia kutsuja ei ehditä kirjoittaa.Ap:lle, olishan se aika noloa jos häihin menisit ja siellä olis nimikoidut paikat.
kutsujalta EI voi kysyä varmennusta asiaan (mikä minusta kyllä on selkeä-ei avecia) niin miksi näin tuntemattoman häihin pitäisi ylipäätään mennä? Kysymys tosiaan pitäisi muotoilla niin että siihen voi myös vastata totuudenmukaisesti.
Meillä oli häissämme tarkkaan mietitty vieraslista, tosin se kusi heti alkuunsa kun mies antoi luvan kaverilleen tuoda avecin joka ei ollut edes seurustelukumppani! Minä en olisi lupaa antanut (itse joudun jättämään listasta pari kaveriani pois kun vierasmärä paisui ja sitten tulee joku ihan tuntematon " kuokkimaan" ).
Ja oliko se nyt 36....aika lailla alakanttiin laskit nuo kustannukset vierasta kohden! 20-50 ¿ lienee oikeampi haarukka!
Sanoa että kun minä olen vähän epävarma tästä etiketistä, että tarkoittihan tämä nyt että minut vaan on henk. koht kutsuttu. Ihan asiallisesti ja ystävällisesti.
Kun minä kutsuin häihin niin ei tosiaan ollut tuo etiketti viimeisen päälle hanskassa, olin helpottunut kun ihmiset soitti kertoakseen että meillä on sitten lapsenvahti että päästään kahden juhlimaan, tai jotain muuta.
Ei tulisi mieleeni kutsua ketään ilman perhettä. Jos on työkaveri jonka puolisoa en ole tavannut, niin kutsutaan molemmat tai ollaan kokonaan kutsumatta. Meillä oli niin pienetä häät että pakost jäi paljon porukkaa ulos, mutta ketä kutsuttiin, kutsuttiin sitten koko perhe.
Vierailija:
Ja oliko se nyt 36....aika lailla alakanttiin laskit nuo kustannukset vierasta kohden! 20-50 ¿ lienee oikeampi haarukka!
miksihän muuten häihin saa kutsua kenet haluaa, mutta omille synttäreilleen ei? Kyselin joku aika sitten, voinko kutsua joitakin ihmisä kahvikutsuille kotiini yksinään ilman kumppania, kun ei kumppaneita tunne ja täällä oltiin miltei yksimielisesti sitä mieltä, että ei käy, kyllä on koko perhe kutsuttava.
Helpottaisi kummasti kutsuvieraidenkin elämää, kun käytäntö olisi yhteneväinen. Ei tarvitsisi pähkäillä sitä, onko kutsussa virhe vai onko vähemmän " tarpeellisena" henkilönä tullut tipautetuksi pois.
kuuluu yleissivistykseen osata lukea kenelle kutsu on tarkoitettu. Se onko moukkamaista kutsua vain mies ilman vaimoa ja lapsia, niin siihen en ota kantaa. Jokaisella on varmasti asiasta mielipiteensä.
Miehesi voi ilmoittamis vaiheessa varmistaa oliko niin että vaimoa/avopuolisoa ei ole kutsuttu. Sitten vaan päätätte miten hän siitä jatkaa. Jos sinua ei ole kutsuttu niin miehesikään ei mene tai sitten menee ilman sinua.
Ei häihin ole pakko muutenkaan mennä jos ei halua vaikka kutsu tulisikin.
Muistan kun itse sain vuosia sitten juuri esikoiseni synnyttäneenä kutsun serkkuni häihin - kutsussa oli vain ja ainoastaan minun nimeni. Kysyin asiasta, koska minulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta ollut mennä käväisemäänkäään juhliin parinsadan kilometrin päähän ilman vauvaa (joka oli täysin rintaruokittu ja minusta riippuvainen). No, hämmästys oli serkkuni puolelta melkoinen, kun ilman muuta olivat tarkoittaneet kutsut koko perheelle (sama juttu oli ollut muidenkin kutsuissa ja perheineen kaikki siellä olivat).
Tottakai on noloa ja moukkamaista jos menee noin vain koko perheellä. Mutta asian tiedustelu asialliseen sävyyn (" Ajattelin varmistaa että ymmärsinhän oikein, että kutsu oli tarkoitettu ilman puolisoa?" Tms.) on minun mielestäni ihan ok. Eikä toisen tarvitse siitä mitenkään nolostua. Kunhan kertoo että näin meillä päätettiin. Ja halutessaan kertoo myös miksi.
Vierailija: