Avautuuko Raamattu jos sitä vaan alkaa lukea?
Tuleeko Raamattua lukevilla joku ahaa-elämys vai mikä saa ihmiset uppoutumaan tuohon kirjaan? Itsellä menee yli hilseen monet jutut siinä.
Kommentit (176)
Kun minä aloin sitä lukemaan niin aloin ymmärtään ja sanat alkoivat elämän.
Jeesus auttaa ymmärtämään Sanaa. Raamattu on kokonaisuus. Sanan tuntemiseen tarvitaan Raamatun kokonaisuuden käsittäminen.
Kyllä, suosittelen lämpimästi lukemaan ajatuksella. Ei tarvitse sen jälkeen murehtia niitä sepitteitä.
Ei varmaankaan avaudu. Jo ensimmäinen lause on todistamaton väittämä.
Luin nuorena ison kirjan, aivan himmeetä tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rammattuhan on kokoelma eri kulttuurien vanhoja tarinoita. Sitä on myös muokattu ja karsittu rankasti aina kulloisenkin suunnan ja kirkolliskokouksen mukaan. Ei sitä kukaan voi tosissaan väittää jumalansanaksi, mutta paljon siellä on mielenkiintoisia tarinoita ja hyviä opetuksia ihan nykyäänkin noudatettaviksi.
Milloin muokkaukset on tehty? Mitä kohtia on muokattu? Kuka on muokannut. Missä ne alkuperäiset tekstit on?
Täältä löytyy pohjatietoa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu
Raamattua on muokattu, kun sitä on käännetty eri kielille. Alunperin kirjoitettu kaiketi hepreaksi ja kreikaksi, vaikka Jeesuksen sanottiin olevan arameankielinen. Aina voidaan kääntää joku sana esim. englanniksi synonyymillä, jolloin merkitys saattaa muuttua. Vaikka kyllähän ne käännökset on tarkastettu.
Jos pidät et ymmärrä, mitä eroa on Raamatun kääntämisellä ja sen muokkaamisella, kanssasi on turha keskustella.
Jätin siihen kohtaan, kun isä alkoi kännissä raizkaamaan tyttäriään. Kaikenlaista olen lukenut, mutta kyllä tuo silti oksetti.
Vierailija kirjoitti:
Jätin siihen kohtaan, kun isä alkoi kännissä raizkaamaan tyttäriään. Kaikenlaista olen lukenut, mutta kyllä tuo silti oksetti.
Niin, Raamatussa kuvatut henkilöt eivät ole täydellisiä tai aina edes kovin hyviä. Täydellisiä ihmisiä löytyy ihmisten keksiminen uskontojen tarinoista.
Olin uskovainen. Olen siis kuullut Raamatun selitystä "monilla lahjoilla". Minulla oli siis hyvät taustatiedot, kun aloin lukemaan Raamattua.
Mitä pidemmälle Raamattua luin, sitä hämmentyneempi olin siitä, miltä tutut Raamatun kohdat näyttäytyivät, kun ne sijoittuivat alkuperäisiin asiayhteyksiinsä. Osa tutuista tarinan pätkistä sai jopa ihan päinvastaisen merkityksen, kun se oli osana alkuperäistä tarinaa.
Uskon edelleen Jumalaan, mutta en usko kaikilta osin niihin opetuksiin, joita kuulin siinä uskonnollisessa yhteisössä, jossa kasvoin.
Vierailija kirjoitti:
Olin uskovainen. Olen siis kuullut Raamatun selitystä "monilla lahjoilla". Minulla oli siis hyvät taustatiedot, kun aloin lukemaan Raamattua.
Mitä pidemmälle Raamattua luin, sitä hämmentyneempi olin siitä, miltä tutut Raamatun kohdat näyttäytyivät, kun ne sijoittuivat alkuperäisiin asiayhteyksiinsä. Osa tutuista tarinan pätkistä sai jopa ihan päinvastaisen merkityksen, kun se oli osana alkuperäistä tarinaa.
Uskon edelleen Jumalaan, mutta en usko kaikilta osin niihin opetuksiin, joita kuulin siinä uskonnollisessa yhteisössä, jossa kasvoin.
Omatoiminen Raamatun tutkiminen on paras rokotus kaikenlaista lahkohörhöilyä vastaan.
Jos ihminen ei tunne Raamattua, niin on jonkun johtajan tulkintojen varassa, mutta jos tuntee Raamatun niin tietää miten ne asiat oikeasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että olet lukenut ja nähnyt paljon pahempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatoiminen Raamatun tutkiminen on paras rokotus kaikenlaista lahkohörhöilyä vastaan.
Jos ihminen ei tunne Raamattua, niin on jonkun johtajan tulkintojen varassa, mutta jos tuntee Raamatun niin tietää miten ne asiat oikeasti menee.
Oletko aivan varma asiasta? Maailma on täynnä toinen toistaan villimpiä yhden miehen (tai naisen) lahkoja, kun ihmiset kuvittelee ymmärtävänsä Raamattua vaikka metsään menee ja pahasti.
Ei kannata ajatella että sun tulisi ymmärtää heti Raamattua. Tärkeintä on usko. Ja on ihan eri juttu lukea Raamattua kuin jotain kirjaa kuin että olet uskossa ja sukot että Raamattu on totta. Tiedän, että on vaikea uskoa Raamatussa kirjoitettua ehkä siksi, että meidät on niin hyvin tehosterokotettu Raamattua vastaan koulussa ja myös median kautta. Kaikin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma asiasta? Maailma on täynnä toinen toistaan villimpiä yhden miehen (tai naisen) lahkoja, kun ihmiset kuvittelee ymmärtävänsä Raamattua vaikka metsään menee ja pahasti.
Todellakin. Tapasin kesällä yhden katuevankelistan, joka selitti ihan vakavissaan että Jumalalla on pakko olla 2 kättä ja 2 jalkaa, koska Raamatun mukaan hän loi ihmisen omaksi kuvakseen. Ja se oli vasta alkusoittoa...
Raamattu on vaikea kirja sille joka sitä yrittää lukea ja ymmärtää tulematta ensin sisälle taivasten valtakuntaan.
Kun marssijärjestys on oikea alkaa Raamattuun avautua
Kai se avautuu, jos sivut ei ole liimautuneet kiinni. Tosin aika vähän siinä satukirjassa taitaa sivuja liimauttavia tarinoita olla.
Tulee "ahaa-elämys", kun luet Raamatun evankeliumit. Matteuksen evankeliumista on hyvä aloittaa, koska siinä on Jeesuksen Vuorisaarnakin. Hyviä lukuhetkiä!
Vierailija kirjoitti:
Sitten oli sinulla luetun ymmärtäminen kovin heikkoa. Tyttäret käyttivät hyväksi kännistä isäänsä eikä toisinpäin. Raamattu ei anna teolle missään kohtaa hyväksyntää, kertoo ainoastaan tapahtuneen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten oli sinulla luetun ymmärtäminen kovin heikkoa. Tyttäret käyttivät hyväksi kännistä isäänsä eikä toisinpäin. Raamattu ei anna teolle missään kohtaa hyväksyntää, kertoo ainoastaan tapahtuneen
Tarkoitat ilmeisesti tätä Raamatun kohtaa:
31 Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti.
32 Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi."
33 Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.
34 Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: "Minä makasin eilisiltana isän kanssa. Juotetaan hänelle viiniä tänäkin iltana, ja mene sinä nyt makaamaan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi."
35 Ja he juottivat sinäkin iltana viiniä isälleen, ja nuorempi meni makaamaan hänen kanssaan, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.
36 Niin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaaksi isästään.
Saattoi tuossa tilanteessa fariseuksetkin hiukan äimistyä, että eikö heidän pilkuntarkka lakien noudattaminen muka kelpaakaan. Että yli 600 lakipykälän pikkutarkka noudattaminen ei olekaan avain taivasten valtakuntaan. Ei vaikka sitä omaa lainkuuliaisuutta ja erinomaisuutta on näkyvästi ja kuuluvasti Herran huoneissa ja toreilla kuulutettu ja näytetty. Että sitten tulee tuollainen viherpiirertäjä, mikä lie hippi, joka höpöttää imeliä jostain rakkaudesta :).
Eihän tuo helppoa ole. Kyllä tuon käskyn viisauden sisäistämiseen saatikka sen noudattamisen opetteluun menee koko elämä.