Avautuuko Raamattu jos sitä vaan alkaa lukea?
Tuleeko Raamattua lukevilla joku ahaa-elämys vai mikä saa ihmiset uppoutumaan tuohon kirjaan? Itsellä menee yli hilseen monet jutut siinä.
Kommentit (176)
Täytyy se avata. Että voi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi Marialle, minä lähden nyt pois. Tässä on Jaakob, hän on nyt sinun poikasi. Maria synnytti Jumalan pojan, mutta hän oli ihminen.
Muutenkin ristiriitaista sanoa, että ei palvo Mariaa, mutta seuraavassa lauseessa tivaat, miksi ei ole mielestäni pyhä. Me ihmiset olemme syntisiä. Katolinen kirkko on julistanut esim. paavin pyhäksi, miksi olisi niin tehnyt, jos uskovat ovat pyhiä jo uskossaan.
Mitä ihmettä tarkoitat tällä: "Muutenkin ristiriitaista sanoa, että ei palvo Mariaa, mutta seuraavassa lauseessa tivaat, miksi ei ole mielestäni pyhä."
Raamatussa puhutaan toistuvasti uskovista ihmisistä pyhinä. Tässä 3 esimerkkiä:
"Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat, haudat aukenivat, ja monien poisn
En voi vääntää rautalangasta, jos haluat väittää, että Maria on pyhä. Jeesus sanoi, ettei hän ole enää Marian poika, kun lähti pois, ja antoi opetuslapsensa itsensä tilalle Marian pojaksi. Ongelma on ollut alun alkaen se, että jotkut alkavat pitämään Mariaa pelastajana, mitä hän ei ole.
Maria ei ole osa kolmiyhteistä Jumalaa, sen muodostaa kolme persoonaa Jumala, Kristus ja Pyhä Henki.
https://pbs.twimg.com/media/GRAUkUuWYAAQCVP?format=jpg&name=medium
Miksi katolinen kirkko palvoo Mariaa, eikä Kristusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes satukirja eivät avaudu tuosta vaan, kyllä se vaatii että kirja avataan, jos on tarkoitus lukea kirjaa.
Raamattu kannesta kanteen sovelluksesta voi kuunnella, niin ei tarvitse avata kirjaa. Samalla pastori Jukka Norvanto selostaa, niin pysyy hyvin kärryillä.
Voisin kokeilla vielä tuota, mutta haluaisin kyllä lukea itse enkä kuunnella.
Tietääkö kukaan onko JW:llä mitään vastaavaa helppotajuista Raamatun läpikäyntiä? Minua kiinnostaisi myös heidän versionsa, joka kai poikeeaa kirkon vastaavasta vain minimaallisesti. Jehovathan ovat ahkeria julkaisutoiminnassa, joten jotain luulisi löytyvän.
Raamatusta on satoja keskenään erilaisia versioita. Luettavaa riittää.
Sellainen tarkennus että vaikka käännöksiä on paljon niin varsinainen sanoma on sama.
Pyhiä kirjoituksia ei ole tarkoitus ymmärtää pelkästään lukemalla, vaan on tärkeää saada oikeaa opetusta:
"Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?" Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä." (Ap.t. 8:30,31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on vaikeaselkoinen kirja, jonka ei ole tarkoitus "avautua" tuosta vaan. Jos tahdot ymmärtää Raamattua, kannattaa perehtyä siihen mitä katolinen ja ortodoksinen kirkko opettaa Raamatusta. Raamattu on ensisijaisesti kirkon kirja, jonka kirkko kokosi ja jota kirkon on tarkoitus tulkita ja opettaa.
Tuo on harhaoppi, että kirkon/papin tulee tulkita Raamattua, eikä itse pitäisi lukea sitä henk. koht. Siinä puuttuu henkilökohtainen, pelastava, Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt usko.
Pyhä Henki "avaa Raamatun" uskovalle. Ilman Pyhän Hengen johdatusta Raamattua ei voi ymmärtää, Raamattu opettaa näin.
Mitkään papit/ kirkot/ rituaalit/ hyvät teot eivät pelasta, vaan henk koht usko Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä.
Muuten sa
Meidän luterilainen kirkkomme perustuu Paavalain opetuksiin, ei Kristuksen. Paavali opetti yksin armosta -pelastusopin. Jeesus ei, vaan Jeesus opetti omalla esimerkillään juuri niin, että teotkin vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on vaikeaselkoinen kirja, jonka ei ole tarkoitus "avautua" tuosta vaan. Jos tahdot ymmärtää Raamattua, kannattaa perehtyä siihen mitä katolinen ja ortodoksinen kirkko opettaa Raamatusta. Raamattu on ensisijaisesti kirkon kirja, jonka kirkko kokosi ja jota kirkon on tarkoitus tulkita ja opettaa.
Tuo on harhaoppi, että kirkon/papin tulee tulkita Raamattua, eikä itse pitäisi lukea sitä henk. koht. Siinä puuttuu henkilökohtainen, pelastava, Pyhästä Hengestä uudestisyntynyt usko.
Pyhä Henki "avaa Raamatun" uskovalle. Ilman Pyhän Hengen johdatusta Raamattua ei voi ymmärtää, Raamattu opettaa näin.
Mitkään papit/ kirkot/ rituaalit/ hyvät teot eivät pelasta, vaan henk koht usko Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä.
Muuten samaa mieltä, mutta tuskinpa hyvistä teoista haittaakaan on. Päinvastoin minä en allekirjoita tuota, ettei hyvillä teoilla olisi merkitystä. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää". Ja "Minä olen tie, totuus ja elämä". Jos uskova seuraa Jeesuksen esimerkkiä, hän myös toimii Jeesuksen tavoin. Jeesushan teki hyviä tekoja, ja "Tehkää parannus". Jeesus antaa paljon esimerkkejä mm. lähimmäisenrakkaudesta. Pelkkä sokea usko ilman tekoja on vain ulkokultaisuutta.
Hyvät työt kuuluu kristilliseen life styleen olennaisena osana, mutta ei kukaan niillä pelastu viimeisellä tuomiolla.
Vierailija kirjoitti:
Pyhiä kirjoituksia ei ole tarkoitus ymmärtää pelkästään lukemalla, vaan on tärkeää saada oikeaa opetusta:
"Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?" Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä." (Ap.t. 8:30,31)
Ja susia lampaiden vaatteissa riittää. Monesti mennyt itsekin lankaan, joten tarkkana pitää olla, keheen luottaa.
Avautuu yöllä kun olet nukkumassa ja syö jääkaappisi tyhjäksi..
Ap, ei avaudu noin vaan.
Monissa seurakunnissa järjestetään Raamatun luku kursseja.
Sellaiseen kannattaa osallistua, jos Raamattu kirjana, teoksena kiinnostaa.
Ne eivät ole mitään uskonnon tuputus kursseja. Vaan niissä perehdytään teksteihin.
Raamatun teksit eivät ole suoraan ymmärrettäviä. Ne ovat vertauskuvallisia.
Ymmärtää ne vertaukset, sillä Raamattu itse ei noita vertauksia selitä.
Voi verrata vaikkapa lakikirjaan. Tavallinen tallaaja ei lakikirjaa osaa oikein lukea.
Täytyy olla lakia tutkinut henkilö selittämässä, mitä mikin lakikirjan teksti, käytönnössä tarkoittaa.
Koraani olisi myös mielenkiintoista lukea. Mitä siinä kerrotaan Jeesuksesta ja jumalasta.
Maria (< m.kreik. , María (pidemmästä muodosta , Mariám) < arameaksi , Mariam) oli Raamatun evankeliumien mukaan ensimmäisellä vuosisadalla elänyt juutalainen nainen, joka oli Jeesuksen äiti. Uuden testamentin mukaan Mariaa ei hedelmöittänyt mies vaan Pyhä Henki. Myös Koraanin mukaan Jeesus syntyi neitseestä. Maria oli Raamatun mukaan naimisissa Joosefin kanssa.
Suurta skismaa edeltäneessä kristikunnassa Marialle kehittyi suuri teologinen merkitys ja arvostus. Jumalan suunnitelmaan osallistuneen Marian katsottiin olevan tärkeä osa inkarnaation toteutumista, kristittyjen esikuva ja Jeesuksen äitinä erityisasemassa taivaallisessa hierarkiassa. Skisman jälkeen suurelta osin samanlaisen Maria-käsityksen jakavat katolilaiset ja ortodoksit ovat säilyttäneet Marialle keskeisen aseman, kun taas myöhemmissä reformaation synnyttämissä protestanttisissa kirkkokunnissa Maria on tyypillisesti asetettu vaatimattomampaan rooliin.
Tässä on aika iso ero katolisen ja ortodoksisen kirkon ja vastaavasti protestanttisen kirkon opeissa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy se avata. Että voi lukea.
Yleispätevä neuvo kaikkien kirjojen lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luterilainen kirkkomme perustuu Paavalain opetuksiin, ei Kristuksen. Paavali opetti yksin armosta -pelastusopin. Jeesus ei, vaan Jeesus opetti omalla esimerkillään juuri niin, että teotkin vaikuttavat.
"Yksin armosta" on eri asia kuin "yksin uskosta". Edes Paavali ei opeta jälkimmäistä, jos hänen kirjoituksiinsa perehdytään huolella.
Teoilla on merkitystä, mutta niillä ei voi ansaita pelastusta.
Itseasiassa se menee toisin päin. Raamattu on pakko avata, ennen kuin sitä voi alkaa lukea!
Vierailija kirjoitti:
Koraani olisi myös mielenkiintoista lukea. Mitä siinä kerrotaan Jeesuksesta ja jumalasta.
Wikipedian mukaan Koraani on paljon nuorempi kirja kuin Raamattu (noin 600 ad), ja sen sanotaan perustuvan profeetta Muhammedin Jumalalta saamiin ilmestyksiin. Jeesus on Koraanissa profeetta, joka taistelee lopussa antikristusta vastaan.
Jesaja, jota sanotaan VT:n profeetaksi, ennusti tulevasta messiaasta, Kristuksesta, eli 740-680 eaa.
Kai nyt osaat wikipediaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksin armosta" on eri asia kuin "yksin uskosta". Edes Paavali ei opeta jälkimmäistä, jos hänen kirjoituksiinsa perehdytään huolella.
Tuo oli hyvä tietää Paavalista, tosin luterilainen kirkko on omaksunut tuon yksin armosta -sloganin - ilman tekoja, ja joka on istutettu Paavalin suuhun. Missä kohtaa Paavali puhuu, että teoillakin on merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 uskonto opettaa yhtä ideologiaa, toinen toista. Näitä tulkintoja riittää. Millä hengellä haluat mukaan lähteä? Raamattukurssia tarjotaan ihan oven välistä kun Jehovalaiset soittaa ovikelloa pyyä sisälle.
Jehovan todistajat on eri uskonto, virallisestikin. Eivät kuulu kristinuskoon !
Omasta mielestään ovat kristittyjä ja näin moni muukin ajattelee.
Ei voi olla kristitty jos kieltää Jeesuksen Jumaluuden. Jehovan todistajat ovat yhtä " kristittyjä' kun mormonit ja muslimitkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli hyvä tietää Paavalista, tosin luterilainen kirkko on omaksunut tuon yksin armosta -sloganin - ilman tekoja, ja joka on istutettu Paavalin suuhun. Missä kohtaa Paavali puhuu, että teoillakin on merkitystä?
Paavali ei opeta, että ihminen pelastuisi yksin uskosta. Sen sijaan hän kehottaa muita tekemään työtä pelastuksensa eteen: "Siksi, rakkaat ystävät, niin kuin olette aina totelleet minua, kun olen ollut luonanne, totelkaa vielä enemmän nyt, kun olen poissa: tehkää peläten ja vavisten työtä pelastuaksenne." (Fil. 2:12)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 uskonto opettaa yhtä ideologiaa, toinen toista. Näitä tulkintoja riittää. Millä hengellä haluat mukaan lähteä? Raamattukurssia tarjotaan ihan oven välistä kun Jehovalaiset soittaa ovikelloa pyyä sisälle.
Jehovan todistajat on eri uskonto, virallisestikin. Eivät kuulu kristinuskoon !
Miksi ei kuuluisi?
Koska kieltävät Jeesuksen Jumaluuden, ensinnäkin. Googlaa jehovan todistajat, niin opit etteivät ole kristittyjä, vaan eri uskonto.
Muuten samaa mieltä, mutta tuskinpa hyvistä teoista haittaakaan on. Päinvastoin minä en allekirjoita tuota, ettei hyvillä teoilla olisi merkitystä. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää". Ja "Minä olen tie, totuus ja elämä". Jos uskova seuraa Jeesuksen esimerkkiä, hän myös toimii Jeesuksen tavoin. Jeesushan teki hyviä tekoja, ja "Tehkää parannus". Jeesus antaa paljon esimerkkejä mm. lähimmäisenrakkaudesta. Pelkkä sokea usko ilman tekoja on vain ulkokultaisuutta.