Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaan ihan väsyneitä uhmaikäisen lapsen kanssa - miten jaksaa?

Vierailija
25.11.2024 |

Lapsella on kova uhma menossa. Uhma on aaltoillut 2-vuotiaasta alkaen. Välillä on tasaisempi vaihe ja välillä uhma menee ihan mahdottomaksi. Lapsi on verbaalisesti lahjakas, mutta tunteet lyövät ihan yli. Lapselle on sanoitettu paljon tunteita ja lasta saa olla kieltämässä sen sata kertaa päivässä. Välillä on hetkiä, jolloin lapsi on kuin korvat lukossa eli ei kuuntele ollenkaan. Ei siis olla mitään kaverivanhempia, vaan meillä on aika tiukat rajat.

Lapsi on nyt ollut päiväkodissa vuoden, kumpikin vanhemmista oli vuorollaan vanhempainvapaalla/hoitovapaalla. 3,5 uhmaikäinen on päiväkodissa mahdollisimman lyhyen päivän (tasan 8 tuntia, toinen vanhempi vie ja toinen hakee). Päiväkodista tulee palautetta, miten uhma näkyy sielläkin ja ovat kypsiä lapsen kiukutteluun esim. pukemistilanteissa. Päiväkodista jaksetaan hokea, miten vahvatahtoinen ja kovassa uhmassa oleva lapsi meillä on. Uhmaikäinen ei malttaisi enää nukkua päiväunia, mutta on selvästi yliväsynyt, jos ei nuku.

Molemmilla vanhemmilla aikaa vievät asiantuntijatyöt ja toisella pitkä työmatka. Usein töitä on pakko jatkaa hieman vielä sen jälkeen, kun lapsi on saatu nukkumaan. Vuorotellaan lapsen hoitamisen, kotitöiden ja töiden osalta. Toinen on illalla lapsen kanssa alkuillan, toinen loppuillan, läpsystä vaihto. Lapsen kanssa ollaan paljon läsnä, leikitään, luetaan, ulkoillaan. Mitään uimahallireissuja yms ei jakseta. Ruutuaikaa meillä ei ole edes joka päivä ja silloinkin lapsi saa katsoa korkeintaan Pikku Kakkosen.

Meillä ei ole arjessa tukiverkkoja, isovanhemmat asuvat kaukana, meillä ei ole sisaruksia tai ystäviä, joiden kautta saisi joskus lapsivapaata. Lapsen sairastuessa on hankalaa, kun mitään sairaan lapsen lastenhoitopalvelua ei asuinpaikkakunnallamme ole, vaan toisen vanhemmista on aina jäätävä kotiin.

Miten ihmeessä tätä arkea uhmaikäisen kanssa jaksaa? Tuntuu, että lapsemme uhma on todella voimakas ja lapsi testaa rajoja hurjasti. Lapsi on usein pahalla tuulella ilman mitään syytä ja ihan perusasiat, kuten syöminen, pukeminen ja muu voi olla hirveää tappelua. 

Kommentit (47)

-
21/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mono kirjoitti:

Uhmaikä menee kyllä ohi. Nuorin lapseni raivosi kuin pieni härkä, riisui vaatteitaan ja kieriskeli pihalla. Jos meni lohduttamaan väärään aikaan niin sitten koko juttu alkoi alusta. Onneksi oli jo parin lapsen verran kokemusta, että yritti vaan suojella, ettei hän satuta itseään maassa kieriskellessään. 

Noinhan turvallinen aikuinen tekeekin. Ei se lapsi möyrimisestä hajoa jos siinä maassa ei ole metallinastoja ja lasinsiruja. Tuo oli yksi tapa kokeilla, että rakastatko sinä tänäänkin varmasti häntä. Uhmaikäisellä repii rintaa se aikuisenkaipuu ja itsenäisyysdenkaipuu. Jos tuo antoi lapsellesi tunteen itsenäisyydestä ja pystyvyydestä niin homma toimi oikein. Onnitteluni!

Kiitos.

Vierailija
22/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-v on kovin pieni, paljoa ei voi vaatia. Pitäävaan kestää. Pian se on ohi. vuorottelu on hyvä idea, toinen saa välillä paussin.

Ostakaa lastenhoitoapua että pääsette välillä viikonloppuna ulos yksin tai yhdessä, rahaa teillä varmasti on kun on ne kuuluisat vaativat asiantuntijatehtävät😅

Luitko aloituksen? Lapsi on 3,5 vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa joku tuttu teini lapsenhoitajaksi viikonloppuisin. Ei siihen mitään ammattilaisia tarvita.

Vierailija
24/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta vitunkaan vertaa. Itse olette lapsenne tehneet, huolehtikaa myös sitten.

Itse olen lapseton M51 jota ei tosiaan kiinnosta vanhemmuus vitunkaan vertaa. Siksi vietänkin rentoa kotielämää kaksistaan vaimoni kanssa. Lapsia ei meille tule koskaan, demareiden vauvatalkoisiin saa osallistua toiset, hahahah!

Vierailija
25/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta. Pidätte kiinni vaan rutiineista ja säännöistä, kyllä lapsi niihin sopeutuu ja ne luo turvallisuutta lapselle. 

Vierailija
26/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voivat myös vuorotellen ottaa päiväunet töiden jälkeen.

Vierailija
27/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen unirytmi lapsella on? Onko liian väsynyt?

Vierailija
28/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat että lapsi on usein pahalla tuulella ilman mitään syytä.

Siis siitä huolimatta että vietätte paljon aikaa lapsen kanssa, leikitte, luette, ulkoilette.

Taitaa olla kiittämätön pentu.

Vierailija
29/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa jos kiukutteli niin sai selkäänsä. Loppui ne uhmat siihen. 

Vierailija
30/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsella on jokin oireyhtymä tai neurologinen sairaus?

Adhd?

Av-mamman lapsilla on lähes aina jokin sairaus tai oireyhtymä.

Vierailija
31/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta vitunkaan vertaa. Itse olette lapsenne tehneet, huolehtikaa myös sitten.

Itse olen lapseton M51 jota ei tosiaan kiinnosta vanhemmuus vitunkaan vertaa. Siksi vietänkin rentoa kotielämää kaksistaan vaimoni kanssa. Lapsia ei meille tule koskaan, demareiden vauvatalkoisiin saa osallistua toiset, hahahah!

Eihän noin vanha mulkku enää seisokaa, niin miten sillä lapsen tekisit.

Vierailija
32/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saman ikäinen lapsi ja päiväunet jääneet kokonaan pois. Yliväsymys on välillä ihan kamala ja sitä myöten kiukku. Meillä on auttanut nukkumaanmenon aikaistaminen etenkin niinä päivinä, kun väsymys on selvä. Normaalisti lapsi menee nukkumaan kahdeksalta mutta, jos meno on kovin väsynyttä, niin laitetaan unille jo seitsemän aikaan. Onhan se tylsää, kun yhteinen aika jää niinä päivinä lyhyeksi mutta lapsi nukahtaa aina hetkessä ja väsymys helpottaa. Eikä sen väsykiukun lapsen kanssa edes pääse viettämään laatuaikaa.

Nyt kuukauden jälkeen lapsi osaa jo itsekin sanoa, että on väsynyt ja kaipaa lepoa vaikka päivälevolle ei ole suostunut kuin pitkän tappelun jälkeen. Samalla päiväkodissakin lepohetket helpottuivat, kun lapsi tietää ettei tarvitse edes yrittää nukahtaa vaan pieni rauhoittuminen riittää. 

Vierailija
33/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noin vanha mulkku enää seisokaa, niin miten sillä lapsen tekisit.

Haista oikein pitkä mätä viittu...Hahah!

Vierailija
34/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on saman ikäinen lapsi ja päiväunet jääneet kokonaan pois. Yliväsymys on välillä ihan kamala ja sitä myöten kiukku. Meillä on auttanut nukkumaanmenon aikaistaminen etenkin niinä päivinä, kun väsymys on selvä. Normaalisti lapsi menee nukkumaan kahdeksalta mutta, jos meno on kovin väsynyttä, niin laitetaan unille jo seitsemän aikaan. Onhan se tylsää, kun yhteinen aika jää niinä päivinä lyhyeksi mutta lapsi nukahtaa aina hetkessä ja väsymys helpottaa. Eikä sen väsykiukun lapsen kanssa edes pääse viettämään laatuaikaa.

Nyt kuukauden jälkeen lapsi osaa jo itsekin sanoa, että on väsynyt ja kaipaa lepoa vaikka päivälevolle ei ole suostunut kuin pitkän tappelun jälkeen. Samalla päiväkodissakin lepohetket helpottuivat, kun lapsi tietää ettei tarvitse edes yrittää nukahtaa vaan pieni rauhoittuminen riittää. 

Mikä helvetti nykyajan lapsilla on, kun joka asiasta pitää vetää kiukku?

Väsykiukku, nälkäkiukku, ruokakiukku, päikkykiukku, lepokiukku, aamukiukku, päiväkiukku, iltakiukku, yökiukku, pissakiukku, kakkakiukku ym ym.

Vierailija
35/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanikäinen lapsi ja oli samantyyppistä uhmaa ja just päiväkodista jatkuva palaute.. sain järjestettyä niin että lapsi on enää 5h päivässä päiväkodissa ja tämä auttoi todella paljon eli oli selvästi vaan ylikuormittunut. Välillä vieläkin uhmakiukkuja tulee, mut ne on paljon kevyempiä ja yleisesti lapsen mieliala on iloisempi. 

Vierailija
36/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti nykyajan lapsilla on,

Mikäs kiukku se sinulla on?

Vierailija
37/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellot eivät tehoa, jos niitä tulee jatkuvalla syötöllä. Kieltojen määrä minimiin, ohjataan lasta muuten kuin kieltämällä. Voisi olla hyvä myös jaksaa niitä uintireussuja. Siinä lapsi väsyy ja saa purettua energiaa ja tullessaan todennököisesti nukahtaa aikaisin. Näin meillä.

Vierailija
38/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten vastasit. Olet sinäkin joskus ollut lapsi, vaikka parempi tietysti jos olisit jäänyt syntymättä. Äitisi on samaa mieltä.

Vierailija
39/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten vastasit. Olet sinäkin joskus ollut lapsi, vaikka parempi tietysti jos olisit jäänyt syntymättä. Äitisi on samaa mieltä.

Vastasin siksi että fiksummat tajuaa ottaa neuvosta vaarin ja olla tekemättä lapsia. Hahah!

Vierailija
40/47 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se elämä on lapsien kanssa. Kyllä ne siitä kasvaa ja elämä muuttuu johonkin suuntaan. Ennenhän ihmiset teki kymmenenkin lasta.