Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE : Jopa 24 000 palaa ehkä takaisin Suomeen - Kela lopettaa kansaneläkkeiden maksun ulkomaille

Vierailija
25.11.2024 |

Ensimmäiset kirjeet ulkomailla asuville kansaneläkkeen saajille on jo lähetetty.

Kuluvan ja ensi kuun aikana moni ulkomailla asuva saa Kelalta postia, jossa kerrotaan kansaneläkkeen maksamisen mahdollisesta lopettamisesta.

Muutos koskee sekä vanhuus- että työkyvyttömyysperusteisia kansaneläkkeitä. EU- ja Eta-maiden lisäksi kirjeitä on postitettu Sveitsiin ja Iso-Britanniaan.

Kirje on lähetetty tiedoksi, että tällaista lakimuutosta ollaan valmistelemassa. Ei tule sitten yllätyksenä, jos joudutaan eläke keskeyttämään 1. helmikuuta 2025, sanoo Kelan etuuspäällikkö Päivi Kuivasniemi.

https://yle.fi/a/74-20124405

Jos kansaneläke loppuu, ulkosuomalaiset uhkaavat palata Suomeen.

Muutos koskee noin 24 000 suomalaista

Monissa lausunnoissa korostui huoli siitä, joutuuko ulkomailla asuva suomalainen muuttamaan tulojen pudotessa takaisin Suomeen.

Heidän mukaansa Suomelle voi käydä kalliimmaksi, jos valtio joutuu kustantamaan paluumuuttavien eläkelaisten eläke- ja sosiaaliturvamaksut.

Laskelmani mukaan elämiseni Espanjassa maksaa Suomen valtiolle 505,69 euroa kuukaudessa, mutta asuessani Suomessa Nurmijärvellä se maksoi yhteiskunnalle 857,88 euroa. En ymmärrä, minkä laskuopin mukaan valtio voisi säästää esimerkiksi minun tai jonkun muun eläkkeissä, totesi eräs ulkosuomalainen.

Asun maassa, jossa minun ei ole mahdollista saada eläkettä eikä tulotasoni salli eläkesäästämistä. Kun en ole enää työkykyinen, tulen muuttamaan valtion elätiksi Suomeen, suunnitteli toinen.

https://yle.fi/a/74-20103576

Kommentit (1028)

Vierailija
701/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lomailua se ulkomailla asuminen eläkkeellä oleminen  on? Samanlaista "lomailuahan" se on täällä Suomessakin. Ollaan tekemättä työtä, harrastetaan, ulkoillaan jne. 

Siellä on palmu ja aurinkoa joka herättää suurta vihaa persujen ja oikeiston mielissä, mutta myös joidenkin jotka on joutuneet leikkauksien kohteeksi ja ei saa työkkärituella matkustaa Espanjaan koska heidän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä Suomessa. Heidän mielestään kansaneläkeläiset voisi joutua hirveään kurjuuteen koska itseltäänkin on leikattu. Opiskelijat jotka vihaa eläkeläisiä saa vähän etuja eläkeläisiin nähden koska kansaneläkeläinen potkitaan ulkomailta siinä missä opiskelija saa tukensa ulkomaillekin.

Miksi kokoajan muuten puhuttaisiin Espanjasta, vaikka oikeasti siellä on vain pikku osa näistä kansanel

Miksen saa toimeentulotukea ulkomaille? Haluaisin muuttaa lapsen kanssa ja olen pitkäaikaistyötön. Vapaan liikkuvuuden vuoksi, muuten se on syrjintää! 

Katso Kelan sivuilta. Toimeentulotuki ei estä matkailua. Niin kuin ei kansaneläkekäön tulevaisuudessa.

Vierailija
702/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tarttuko AP:n syöttiin. Ylen uutisessa ei mitään sellaista sanottu, mitä ketjun otsikossa väitetään. Otsikko ja avaus pelkkää vääristelyä! Uutisessa kerrottiin, että suurimman osan itse kansaneläke on alle 200 euroa. Monet saa työeläkettä Suomesta ja työeläkettä ulkomailta. Monella koko elämä on ollut ulkomailla vuosikymmeniä. Osa ei ole vättämättä Suomessa asunut kun viimeksi lapsena, jos silloinkaan, vaan voi olla vaikka 60-luvulla Ruotsiin töihiin muuttaneen perheen lapsia ja nyt eläkkeellä.

Tänne ei todellakaan ole tulossa 24 000 paluumuuttajaa, saati sitten 50 000!

Ja en ymmärrä tätä keskustelua.välillä joku postailee vammaisten oikeuksista tänne ja välillä eläkeläisten? Ei kai kaikki eläkeläiset ole vammaisia vai mikä juttu tämä on? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lomailua se ulkomailla asuminen eläkkeellä oleminen  on? Samanlaista "lomailuahan" se on täällä Suomessakin. Ollaan tekemättä työtä, harrastetaan, ulkoillaan jne. 

Siellä on palmu ja aurinkoa joka herättää suurta vihaa persujen ja oikeiston mielissä, mutta myös joidenkin jotka on joutuneet leikkauksien kohteeksi ja ei saa työkkärituella matkustaa Espanjaan koska heidän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä Suomessa. Heidän mielestään kansaneläkeläiset voisi joutua hirveään kurjuuteen koska itseltäänkin on leikattu. Opiskelijat jotka vihaa eläkeläisiä saa vähän etuja eläkeläisiin nähden koska kansaneläkeläinen potkitaan ulkomailta siinä missä opiskelija saa tukensa ulkomaillekin.

Miksi kokoajan muuten puhuttaisiin Espanjasta, vaikka

Kun hakee toimeentulotukea niin tiliotteet pitää näyttää koko perheeltä 2 edeltävän kuukauden ajalta. 

Vierailija
704/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat rikas kansa. 24 000 tai vaikka 50 000 eläkeläistä ovat pikkujuttu Suomen huolehtia.

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta. 

Vierailija
705/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku laskea kumpi tule halvemmaksi. Maksaa eläkkeitä ulkomaille vai se, että eläkeläiset palaavat tänne kuormittamaan yhteiskunnan palveluja?

Vierailija
706/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä he ketkä asuvat siellä kroonisen sairauden takia? Voivat mennä huonoon kuntoon Suomen sääolosuhteissa jos joutuvat palaamaan tänne. He ovat siellä terveyssyistä ja olisi hyvä jos he voisivat edelleen asua siellä lääkärintodistuksella. 

No ri kyllä säälitä, koska moni kroonisesti sairas joutuu asumaan ihan täällä loskan keskellä. Ei ole varaa muuttaa johonkin lämpimään maahan.

Sori, mutta säälin kerjääminen on aika turhaa 

Niinpä. Eiköhän suuri osa ihmisistä pysyisi terveempinä muualla kuin täällä. Jo pelkästään sään vaikutukset mielialaan ja flunssiin ovat mittavat.

Vierailija
707/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mi

Ja kerrotko miten tämä mielestäsi on esim sairaseläkeläisten vika?

Saadakseen eläke kävin vuosia hoidossa maksaen myös itse hoitokulujani osan kun en saanut julkiselra aina apua. Kun minulle myönnettiin eläke oli todettu vuosien ajalta että olen työkyvytön ja mahdollisuuteni työelämään siirtymiseen oli enää vähäiset. Kävin ison määrän lääkäreitä läpi, toimintaterapeutin käynnit sun muut. Aluksi eläkettä ketjutettiin kuukausien välein. Olin joskus puilla paljailla kun määräaikaiseläkepäätös viivästyi. 

Ei ole kenenkään sairaan tai eläköityneen vika mitä hallitus teki lapsiperheille. Itse saan pienempiä summia kelalta kuin te, suurimman osan saan työhistoriani varassa työeläkettä. Saan työeläkettä ja pienen osan kansaneläkettä. En saa asumistukea koska asun kumppanin kanssa. 

Ei ole missään määrin ok todeta ihmistä työkyvyttömäksi ja joka kuukausi syynätä tiliotteita. Sen sijaan toimeentulotuet sun muut perustuu siihen että on työmatkkinoiden käytettävissä. Olen täysin hallituksen köyhempiä potkivaa toimeentulotuelle ajavaa nöyryyttävää politiikkaa vastaan. 

Jos olen jossain muualla, minulle maksetaan vähemmän kuin suomessa ollessani  jos en nosta hoitotukia tai hae eläkkeensaajan asumistukea (jos esim kumppanini lähtisi muualle, saisin sitä). Toki protektionistisesti voidaan ajatella että maksan veroja tänne. Asun ruotsin vieressä ja teorisssa voin kuluttaa vaikka koko kansaneläkkeen sinne joka on aivan sama asia kuin että olisin siellä. Maksan toki jotain veroja Suomeen mutta se on ainoa ero. Eipä sitä paljoa köyhänä kulutella muutenkaan. 

Myös työeläkeläisrt saa terveydenhuollon ulkomailla Suomen kautta

Vierailija
708/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadakseen eläke kävin vuosia hoidossa maksaen myös itse hoitokulujani osan kun en saanut julkiselra aina apua. Kun minulle myönnettiin eläke oli todettu vuosien ajalta että olen työkyvytön ja mahdollisuuteni työelämään siirtymiseen oli enää vähäiset. Kävin ison määrän lääkäreitä läpi, toimintaterapeutin käynnit sun muut. Aluksi eläkettä ketjutettiin kuukausien välein lyhimmillään 3 kk. Olin joskus puilla paljailla kun määräaikaiseläkepäätös viivästyi. 

Ei ole kenenkään sairaan tai eläköityneen vika mitä hallitus teki lapsiperheille. Itse saan pienempiä summia kelalta kuin te, suurimman osan saan työhistoriani varassa työeläkettä. Saan työeläkettä ja pienen osan kansaneläkettä. En saa asumistukea koska asun kumppanin kanssa. 

Ei ole missään määrin ok todeta ihmistä työkyvyttömäksi ja joka kuukausi syynätä tiliotteita. Sen sijaan toimeentulotuet sun muut perustuu siihen että on työmatkkinoiden käytettävissä. Olen täysin hallituksen köyhempiä potkivaa toimeentulotuelle ajavaa nöyryyttävää politiikkaa vastaan. 

Jos olen jossain muualla, minulle maksetaan vähemmän kuin suomessa ollessani  jos en nosta hoitotukia tai hae eläkkeensaajan asumistukea (jos esim kumppanini lähtisi muualle, saisin sitä). Toki protektionistisesti voidaan ajatella että maksan veroja tänne. Asun ruotsin vieressä ja teorisssa voin kuluttaa vaikka koko kansaneläkkeen sinne joka on aivan sama asia kuin että olisin siellä. Maksan toki jotain veroja Suomeen mutta se on ainoa ero. Eipä sitä paljoa köyhänä kulutella muutenkaan. 

Myös työeläkeläisrt saa terveydenhuollon ulkomailla Suomen kautta.

Vierailija
709/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää tarttuko AP:n syöttiin. Ylen uutisessa ei mitään sellaista sanottu, mitä ketjun otsikossa väitetään. Otsikko ja avaus pelkkää vääristelyä! Uutisessa kerrottiin, että suurimman osan itse kansaneläke on alle 200 euroa. Monet saa työeläkettä Suomesta ja työeläkettä ulkomailta. Monella koko elämä on ollut ulkomailla vuosikymmeniä. Osa ei ole vättämättä Suomessa asunut kun viimeksi lapsena, jos silloinkaan, vaan voi olla vaikka 60-luvulla Ruotsiin töihiin muuttaneen perheen lapsia ja nyt eläkkeellä.

Ja en ymmärrä tätä keskustelua.välillä joku postailee vammaisten oikeuksista tänne ja välillä eläkeläisten? Ei kai kaikki eläkeläiset ole vammaisia vai mikä juttu tämä on? 

Kansaneläkettä saa työkyvyttömät johon kuuluu vammaisia.

Työkyvyttömyyseläke voi tarkoittaa sitäkin että joku käy osan ajassa töissä jos hän on esim osatyökuntoinen. Näin voi olla esim vammaisten tai sairaiden kohdalla. He saa tienata eläkkeen päälle muutaman satasen. Silloin se kansaneläke on tuki joka kannattelee jos esim jossain kuussa työkyky romahtaa mikä voi olla sellaista monellekin vammaiselle tai sairaalle. Voi olla jaksoja jolloin sairaus pahenee, esim MS taudissa, reumassa tai muussa. 

Kansaneläke ja/tai työeläkeosa on erittäin tärkeä osa. 

Ja toki kansaneläkettä saa vanhat joilla työeläke on jäänyt pienemmäksi. Kaikki voi saada myös työeläkettä, usein kansaneläke on suhteessa pienempi. Siis monilla näin on. 

Jos ei ole työhistoriaa saa usein takuueläkettä. Sitä voi myös saada vähän päälle jos sekä kansaneläke että työeläke jää liian pieneksi yhdessä.

Vierailija
710/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kokoajan muuten puhuttaisiin Espanjasta, vaikka oikeasti siellä on vain pikku osa näistä kansanel

No siis teoriassa eu:ssa ei ole kielletty sosiaalituen seurausta ihmisen mukana. Vaikka olet pitkäaikaistyötön, olet silti työmarkkinoiden käytettävissä. Vasta oli juttu jossa joku oli nostanut työkkäritukea ja painellut jossain turkissa töissä olematta työmarkkinoiden käytettävissä. Siksi todennäköisesti noihin etuuksiin on laitettu matkustusrajoitteita.

Vanhus tai pysyvästi sairas joka on vuosien aikana todettu työkyvyttömäksi ei ole enää työmarkkinoiden käytettävissä. Ei ole muita syitä rajoittaa heidän liikkumistaan kuin ideologia tai protektionismi. Säästöjä siitä ei hirmuisesti synny koska he on oikeutettu suomessa isompiin tukiin

Pitkäaikaistyötönkin voi olla työkyv.eläkkeen kriteerit täyttävä toisinaan. Silloin kannattaa hakeutua terveydenhoitoon asiaa selvittelemään.

Tulevaisuudessa toivon että herlemmin pääsee terveyssyistä eläkkeille ja pitkäaikaistyöttömyydenkin vuoksi vanhempana pääsisi jo jonnekin pysyvämmälle tuelle. 

Vierailija
711/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia tukia pitäisi leikkaa isolla kädellä.  Kansaneläke pitäis puolittaa.

Vai niin. Haluatteko kuolleita vai lisää toimeentulotukijonoon jossa on jo sakkia riittämiin? 

Meinaatko että en saa lääkkeitäni ostaa? Kärsin kivuista? Maksatutan esim viime kuun 200 e lääkärilaskut sossulla ja lisään sosiaalitoimen työtaakkaa kun mulla tulee toisinaan toistuvasti lääkärilaskuputkia. Muutenkin inflaatiossa ostovoima 20 prosenttia tai jotain tippunut. Mähän sanoin että nuo janoaa jo verta. 

Kansaneläke ei edes ole vähimmäistuki siinä mielessä että se ei edes täytä sen kriteereitä siten että se olisi riittävä. Siihen voi jotkut joutua hakeen takuueläkkeen päälle että on inhimillinen tulotaso. 

Vierailija
712/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päätös kun neukkulasta aikoinaan. toivottavasti pakko muuttajat menevät leipä jonoihin suomi pääsee kartalle euroopan pisimmillä leipä jonoilla. TÄMÄ TEHDÄÄN

No tervetuloa yksinhuoltajien sekaan. Ei täällä ole leppoisaa kenelläkään.

No ei varmasti ole. Siksi en tehnytkään lapsia että olen ollut työkyvytön enkä ensinnäkään ole pystynyt vuosiin jaksamaan mutta lapsien teko köyhyyteen olisi ahdistavaa myös. 

Vierailija
713/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä Suomessa lorvineet yleensä saavat eläkettä? Kyseessä on siis kansaneläke, ei työeläke.

Vierailija
714/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kanssa onkin että kansaneläke ei edes kaikilla ole vähimmäistuki koska sen päälkle pitää hakea takuueläkettä, jos esin työeläke ja kansaneläke on liian pieneksi jäävä kokonaisuus. Kokoomuksen mielessä se on jo yhdistetty takuueläkkeeseen. Mutta eipä ole. Siispä, oikeusasteet läpi vain rakkaat kansaneläkeläiset! Tuohon taisi se norden lausuntokin vedota. 

Vierailija
715/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä Suomessa lorvineet yleensä saavat eläkettä? Kyseessä on siis kansaneläke, ei työeläke.

Ai mitä lorvimista on joutua auto-onnettomuuteen nuorempana kesken työelämän ja opiskelujen? Sitä ennen vuosia töissä ja pääsin yliopistoon sitten jota kävon vuosia. 

Saan kansaneläkettä työeläkkeen päälle koska kävi näin.  Siinä sulle lorvintaa tomppeli. 

Kun sairastutte tai vammaudutte.. Mä kerron teille sitten ettette ansaitse kuin toimeentulotukea, ehkä. 

Eläke-etuuksiin on sidottu myös kuntoutusta jota monet sairaat tarvii (ja voi jotkut sen turvin nousta takasin veronmaksuun) sekä monet sairaat voi tarvita myös tukiasuntomuotoja sun muita tai jotain erityisiä tarpeita asumismuodolle jos on esim liikuntakyvyn kanssa haastetta. 

Vierailija
716/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tekään tarttuko näihin syötteihin jossa joku katkera elämäänsä eltaantunut yh haluaa työkyvyttömät sairaseläkeläiset ja vanhukset toimeentulotuelle joka kuukausi harkinnanvaraiseksi.

Kansaneläkettä saavilla on monilla todellakin ollut työhistoriaa. Jossain vaiheessa vaan tätä hullua hallitusta ja yhteiskuntaa on loppunut ymmärrys ihmisten erilaisille elämille. Nykyään on oman onnensa seppä-yhteiskunta jossa mitään heikkoutta tai pienipalkkaisuutta tai töiden pätkittäisyyttä ei ymmärretä. Ehkä aikanaan kun kansaneläke tehtiin ihmisyys ymmärrettiin vielä toisesta näkökulmasta. 

Vierailija
717/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vaan. Eikös täällä ole edellisen rakennusbuumin jäljiltä paljon tyhjiä asuntoja. Tulee taas ostajia paikalle.

Kannattaa ymmärtää se tosiasiassa, että ei kukaan asu ulkomailla kansaneläkkeen varassa. Heillä on muita tuloja tai omaisuutta jolla elävät.

He elävät puolisoidensa tuella ja ovat etupäässä naisia. Siksi onkin ihanaa että Suomeen ei palaakaan 24 000 hyväkuntoista vanhusta vaan myös heidän mukanaan reippaat eläkeläismiehet. Saammekin 50 000 hoivaa, huolenpitoa ja tukea tarvitsevaan vanhusta. Suomalainen Sote kiittää tästä piristysruiskeesta.

On teillä jutut! Ensinkin ap oli vääristellyt avauksessaan sitä mitä Yle on kirjoittanut. Maailmalla 24 000 henkilö saa kansane

Valtio maksaa myös työeläkeläisten hoitoa maailmalla. 

Vierailija
718/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio taitaa maksaa myös perhe-eläkettä työeläkkeen päälle saavan terveydenhuoltoa maailmalla. 

Vierailija
719/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia tukia pitäisi leikkaa isolla kädellä.  Kansaneläke pitäis puolittaa.

Vai niin. Haluatteko kuolleita vai lisää toimeentulotukijonoon jossa on jo sakkia riittämiin? 

Meinaatko että en saa lääkkeitäni ostaa? Kärsin kivuista? Maksatutan esim viime kuun 200 e lääkärilaskut sossulla ja lisään sosiaalitoimen työtaakkaa kun mulla tulee toisinaan toistuvasti lääkärilaskuputkia. Muutenkin inflaatiossa ostovoima 20 prosenttia tai jotain tippunut. Mähän sanoin että nuo janoaa jo verta. 

Kansaneläke ei edes ole vähimmäistuki siinä mielessä että se ei edes täytä sen kriteereitä siten että se olisi riittävä. Siihen voi jotkut joutua hakeen takuueläkkeen päälle että on inhimillinen tulotaso. 

Ja ps. Kiitos kansaneläkeosani en ole kuormittanut kelaa kertaakaan toimeentulotukihakemuksella. Olen vaikka vähän lainaa ottanut luottokortilla, kiitos eläkestatukseni ja maksanut ennemmin laskuni niin. Olen saanut hoitotukea joka on kanssa auttanut terveysmenoissani koska minulla on keskivertokansalaista enemmän terveysmenoja jotka olisivat ilman kansaneläkettäni, toimeentulotukimenoja joita pitäisi syynätä harvase kuukausi. En myöskään nosta eläkkeensaajan asumistukea koska asun kumppanin kanssa (joka auttaa minua arjen asioissa, kiitos hänen en ole tarvinnut ulkopuolista apua asioiden hoidossa).

No jos nykyisillä riistopuolueilla yhtään sydäntä on, he kyllä ymmärtävät työkyvyttömyyttä. Siinä kyllä vammaisjärjestöt ärähtää jos aletaan viemään työkyvyttömät toimeentulotuelle. Se vähentää itsenäistä selviytymistä monella.

Kansaneläke on erittäin hyvä asia. 

Vierailija
720/1028 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä he ketkä asuvat siellä kroonisen sairauden takia? Voivat mennä huonoon kuntoon Suomen sääolosuhteissa jos joutuvat palaamaan tänne. He ovat siellä terveyssyistä ja olisi hyvä jos he voisivat edelleen asua siellä lääkärintodistuksella. 

No ri kyllä säälitä, koska moni kroonisesti sairas joutuu asumaan ihan täällä loskan keskellä. Ei ole varaa muuttaa johonkin lämpimään maahan.

Sori, mutta säälin kerjääminen on aika turhaa 

Niinpä. Eiköhän suuri osa ihmisistä pysyisi terveempinä muualla kuin täällä. Jo pelkästään sään vaikutukset mielialaan ja flunssiin ovat mittavat.

Ai ihan flunssaan? Jollakin voi olla pahaa liikuntakyvyttömyyttä joka vaikeuttaa talviaikaan liikkumista tai kylmä lisää kipuja. Ymmärrän mielialapuolen mutta ihan flunssa, siis cmon.

Jollakin toimintakyky voi olla ihan eriä lämpimässä. Toki sitten voidaan Suomessa maksaa kuntoutusta. Kallista sekin on. Minusta tuossa voisi edes olla harkinnanvaraisuus sairaimmilla elämänlaatusyistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä