Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Eikö se ole tärkeintä että saapuvat paikalle? Epäkohteliasta arvostella toisten pukeutumista.
Onhan se havaittu, että kun lapsella on kuraleikkivaatteet hautajaisissa, niin lapselta puuttuvat muutkin käytöstavat. Äitinsä selittää innoissaan, että Kalle-Marita valitsi itse asunat eikä huolinut juhlavaatteita ja lapsi kaataa samaan aikaan mehua pöytäliinalle ihan vain nähdäkseen, miten valkoinen muuttuu punaiseksi. Kieltää ei saa, lapselle tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole tärkeintä että saapuvat paikalle? Epäkohteliasta arvostella toisten pukeutumista.
Epäkohteliasta on saapua paikalle kunnioittamatta juhlan luonnetta. Tilannetajua ei vain selvästikään kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki itsekään pukeudu asiallisesti. Olin joskus hautajaisissa missä 25-vuotiaan nuoren aikuisen isä oli farkuissa ja neulepaidassa. Läheisistä ei tainnut olla mustia/tummia pukuja kuin muutamilla muutenkaan. Ihmettelin.
Etiketti sanoo, että vainajan läheiset saavat pukeutua vapaamuotoisimmin. Kauemmat surivat sitten pukeutuvat tummiin ja hillittyihin vaatteisiin ilmaistakseen kunnioitusta läheisten surua kohtaan.
Yksi kunnioituksen kulmakivi olisi se, että lakattaisiin kyyläämästä sitä, mitä vainajan lähipiirillä on päällään. Heillä varmasti on muutakin mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki itsekään pukeudu asiallisesti. Olin joskus hautajaisissa missä 25-vuotiaan nuoren aikuisen isä oli farkuissa ja neulepaidassa. Läheisistä ei tainnut olla mustia/tummia pukuja kuin muutamilla muutenkaan. Ihmettelin.
Etiketti sanoo, että vainajan läheiset saavat pukeutua vapaamuotoisimmin. Kauemmat surivat sitten pukeutuvat tummiin ja hillittyihin vaatteisiin ilmaistakseen kunnioitusta läheisten surua kohtaan.
Yksi kunnioituksen kulmakivi olisi se, että lakattaisiin kyyläämästä sitä, mitä vainajan lähipiirillä on päällään. Heillä varmasti on muutakin mielessä.
Eikö vainajan lähipiiri just ole siellä edustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se havaittu, että kun lapsella on kuraleikkivaatteet hautajaisissa, niin lapselta puuttuvat muutkin käytöstavat. Äitinsä selittää innoissaan, että Kalle-Marita valitsi itse asunat eikä huolinut juhlavaatteita ja lapsi kaataa samaan aikaan mehua pöytäliinalle ihan vain nähdäkseen, miten valkoinen muuttuu punaiseksi. Kieltää ei saa, lapselle tulee paha mieli.
Kenellä on ollut kuraleikkivaatteet?
Minusta taas lasten, varsinkaan vainajalle läheisten lasten, pukeutumisen arvostelu ei ole hyvien käytöstapojen mukaista.
Ei kai ne yövaatteissa tuu tilaisuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Tunsitko vainajaa? Ehkä hän ei halunnut pukupönötystä.
Eipä meidän tuttavapiirissä ja sukulaisissa kyllä näy tätä toimintaa. Aina on juhlavat ja siistit vaatteet kun aihetta on. Aivan perusasiahan tuo on, että lapsille opetetaan ja edellytetään tilanteenmukaista pukeutumista. Ei tulisi mieleenkään, että joku suvusta toisi lapset hupparissa juhliin. Kyllä lapsetkin sen jo ymmärtävät kun siihen on pienestä asti totuttu. Ehkä elämme sitten jossain sukupolvesta toiseen korkeakoulutettujen kuplassa kun niin monelle täälläkin tuntuu olevan ok, että ties missä rytkyissä tullaan.
Näin opettajana voin kyllä kokemuksesta sanoa, että jos on läksyt ja kokeisiin lukemiset hoidettu, lukupäätä, lapsi siisti ja puhdas ja yhteydenotoissa aina asialliset vanhemmat, lähes 100% varmasti on myös juhlapäivinä juhlavaatteet.
Juuri juhlavaatteita löytyy lapsille hyvin käytettynä kirpputoreilta, paremmin kuin arkivaatteita, ainakin pojille. Yhden läyttökertan jälkeen ne voi taas myydä itse eteenpäin, jolloin hintaa ei jää juuri lainkaan.
Toinen mihin itse kiinnitän huomiota, on poikien epäsiistit hiukset. Eikö niitä rastita käydä leikkauttamassa parturissa? Itsekin voi ostaa välineet ja opetella. Lyhyt siilikin parempi kuin silmillä ja korvilla hapsottava reuhka.
Kaikilla ei ole aikaa, energiaa tai rahaa lasten juhlavaatteisiin, vaan mieluimmin panostavat arjen pyöritykseen esim. kuravaatteisiin, lapsen kasvatukseen, harrastuksiin jne.
Ja moni yrittää kuormittaa luontoa mahdollisimman vähän ja ympäristöasiat tärkeitä, sekin on elämässä yksi arvo ja valinta.
Ja lasten juhlapukeutuminen ei ole niin tärkeää, kunhan on puhdasta ja ehjää päällä. Ja mitä tulee ap. ihmetykseen violetin värisestä vaatteesta hautajaisissa, violetti on perinteisesti ollut hautajaisissa surun väri. Ja sopii hautajaisiin erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä juhlallisessa promootiotilaisuudessa, minne ei lapsia ylipäätään ollenkaan sopisi ottaa mukaan, oli yhdellä pariskunnalla alusvaatteiden näköisiin trikoisiin puettu lumihiutaleensa mukana.
Ei promootiotilaisuudessa mitään lapsikieltoa ole.
No ei kyllämole kovinkaan fiksua ottaa sylilasta mukaan tunteja kestävään juhlalliseen tohtoripromootioon, missä muu väki on juhlavaatteissa ja puheet ja seremoniat pitkiä. Kyllä se on aikuisten tilaisuus monestakin syystä. Tässäkin järjenkäyttö ja tyylitaju ratkaisevassa asemassa. Ja kyse oli vielä lapsen asusta. Mutta monien nykyvanhempien mukaan kaikki taitaa käydä, kun on tuotettu se maailmanhistorian ihmeellisin jälkeläinen.
Jos näen muutamalla eurolla pojalle juhlahousuja kirpparilla isommassa koossa, niin ostan. Oma mummoni oli jo yli 90, joten arvasin, että lähtö on jo aika lähellä. Niin tuli sitten aikanaan kirpparilta 2 eurolla ostetuille tummansinisille juhlahousuille käyttöä. Kauluspaitoja ostan myös jos satun näkemään, koska niitä voi pitää myös ravintolassa tai jouluna. Ja melkein vuosittain on jotain kissanristiäistä (syntymäpäiviä, rippijuhlia, kastetilaisuuksia jne.) että on käyttöä.
10 kk ikäiselle tytölle ostin taannoin hieman ison puuvilla-villasekoite mekon, joka on yksivärinen harmaa, mutta helmassa on hillitty pitsi, ajattelin että ainakin jouluna voi käyttää. No nyt on ollut jo kaksissa juhlissa päällä. "Kelpaisi" hillityn tyyliin takia myös hautajaisiin, joita toivottavasti ei nyt kuitenkaan ole hetkeen tulossa. Maksoi 2,5 euroa. Lisäksi löysin 3 eurolla ihanan pitsi-tylli hameen ja 1,5 eurolla kukkahiuspannan, jotka oli jo yksillä syntymäpäivillä päällä. Tuo puolihame on säädettävällä kuminauhalla, joten mahtuu vielä pitkään.
Jos vaan juhlavaatteita kirpparilla näkee, niin kyllä mun mielestä kannattaa ostaa varastoon. Ei tarvitse sitten stressaantuneena etsiä ja ostaa kalliilla kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät. Vainajan lähipiiri ei ole edustamassa, vaan ovat saattamassa rakasta vainajaa viimeiselle matkalle, ja vieraiden on kunnioitettava heidän toiveitaan ja tapojaan.
Ja se voi olla myös vainajan viimeinen toive, miten lapset ja lastenlapset pukeutuvat. Perinteisesti hautajaisiin ja muistotilaisuuteen on viety muistoja vainajasta esim. mummin tekemät tai ostamat vaatteet lapsen päällä ja näin halutaan vaalia vainajan muistoa.
On todella rumaa käytöstä arvostella hautajaisvieraiden tai omaisten pukeutumista, edes keskustelun tasolla.
Suomi ei ole mikään slaavimaa missä lapset kulkevat rusetti päässä. Lopeta se muiden ihmisten kyttääminen, muiden asiat eivät kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole varaa ostaa vaatteita joka tarkoitukseen eikä kaikilla ole halua kuluttaa myöskään ekologisista syistä? On taas niin etuoikeutettujen first world problems, että
Kirppikset on täynnä vähänkäytettyjä juhlavaatteita. Jostain syystä sieltä ostetaan mieluummin lapselle hautajaisiin kauhtunut paljettikoristemekko kuin asiallinen siisti mekko. Mikä sen köyhän saa aina valitsemaan lapsen toivevaatteen jopa silloin, kun kyseessä on "kertakäyttömekko".
Siinä vaiheessa kun toinen pienen lapsen vanhempi kuolee, niin harvalla on jaksamista käydä kirpparilla ostamassa vaatteita tai miettiä ylipäätää vaatteita, kun elämä on yhtä päivästä toiseen selviämistä.
Näin oli ainakin sukulaismiehellä, joka jäi 3v ja 8kk ikäisten lasten kanssa, kun perheen äiti menehtyi sairauteen, siinä elämän tilanteessa isää ei olisi voinut vähempää kiinnostaa kirpparit lasten hautajausvaatteet, vaan miten lohduttaa ja kasvattaa pieniä lapsiaan, jotka menettivät rakkaan äitinsä.
Todella julmaa arvostella, kuin ei tiedetä mitä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri juhlavaatteita löytyy lapsille hyvin käytettynä kirpputoreilta, paremmin kuin arkivaatteita, ainakin pojille. Yhden läyttökertan jälkeen ne voi taas myydä itse eteenpäin, jolloin hintaa ei jää juuri lainkaan.
Toinen mihin itse kiinnitän huomiota, on poikien epäsiistit hiukset. Eikö niitä rastita käydä leikkauttamassa parturissa? Itsekin voi ostaa välineet ja opetella. Lyhyt siilikin parempi kuin silmillä ja korvilla hapsottava reuhka.
Niin että lapsen pitäisi luopua omasta tyylistään vain siksi että joku mamma ei tykkää pitkistä hiuksista. Minun lapsellani on epäsiisti reuhka mutta hän haluaa pitää sellaista. Olen nähnyt monia aikuistenkin hiuksia jotka ovat olleet rumia, vaikka varmasti kantajansa mielestä hyvinkin tyylikkäitä. Oikeastiko olet sitä mieltä että jos lapsi on kasvattanut hiuksia vaikka 6kk saadakseen niistä jonain päivänä pitkät ja juhliinkin siististi ponnarille, hänen pitäis nyt aloittaa koko prosessi alusta ja yksien juhlien takia leikata hiukset lyhyiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustamassa? Ei todellakaan ollut mielessä toisen vanhempani kuoltua lapsuudessani, että minä, sisarukset ja vanhempi olisimme millään tavalla olleet hautajaisissa edustamassa.
Vanhempien uupumus?