Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Vierailija kirjoitti:
Siihen on kolme syytä: raha, raha ja raha. Eipä ollut minullakaan mitään juhlavaatteita lapsena, koska äiti oli kotona ja isä oli juoppo juutalainen, joka teki pienipalkkaista työtä, jotta ei tartte vaimolleen ja pennuilleen mitään ostaa. Omiin juttuihin laittoi rahansa. Sitten mentiin koulun kevätjuhliin samoissa ryysylöissä, joissa oltiin kuljettu koulussa koko lukukausi. V..tu kun sai aina hävetä. Ei ihme, että koulussa kiusattiin, eikä koskaan kutsuja minnekään synttäreille tullut. Tukkakin oli kuin perseestä revitty, koska parturiin ei turhaan menty ja äiti sitten kotona leikkasi semmoisen nolon pottatukan. Isä oli tyytyväinen, kun lapset kärsivät. Kun oli itsekin kärsinyt ja se piti sitten omalle pojalleen kostaa. Pikkuveljeäni suosi enemmän.
Voi hyvä Jumala, millaista lapsuutta niin moni on joutunut viettämään. Niin väärin! Miksi tämänkaltaiset vanhemmat tekee lapsia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei tarvitse olla mustaa päällä hautajaisissa, varsinkaan pienillä :) ja tämä oli suoraan papin suusta.
Omalle 1 vuotiaalle puin hautajaisiin perus kauluspaidan (oisko ollut mustapunainen) ja jotkut rennot housut, paitaan sopivat joilla oli hyvä kävellä/kontata. Kyseisissä hautajaisissa myös samainen pappi sanoi, että hyvä kun lapsia otetaan mukaan myös hautajaisiin. Tuovat iloa synkkään tilaisuuteen ja liian usein lapset vain jätetään pois.
Tuohan on aivan sopiva asu ikään nähden. Mielestäni olisi kunnioittavaa kiinnittää etikettiin enemmän huomiota, kun lapsi on esimerkiksi yli 4-vuotias. Varsinkin jos lähes teini-ikäinen
No millainen sitten olisi asiallinen tai etiketin mukainen asu hautajaisiin 11-vuotiaalle? Entä 4-vuotiaalle?
Voisko joku vastata tähän?
Lasten pukeutuminen hautajaisissa on vapaampaa kuin aikuisten. Mustan sijaan lapset voivat pukeutua muihin tummiin väreihin tai valkoiseen. Riittää, että lapsella on siistit ja mahdollisesti yksiväriset, jossain määrin juhlavat vaatteet, joissa hänen on miellyttävä olla.
Yllä mainittu ohjeistus lasten hautajaispukeutumiseen. Juhlapukeutumisella ylipäätään on tarkoitus osoittaa kunnioitusta juhlien kohdetta kohtaan, samoin kuin esim. käytöstavoilla. Etikettiä voi aina valita syystä tai toisesta jättää noudattamatta, mutta tällöin täytyy myös pystyä kantamaan seuraamukset omasta valinnastaan. Jos joku kehtaa asiasta tiedustella (mikä nyt ei ehkä ole etiketin mukaista), voi halutessaan asiallisesti kertoa syyn valinnalleen jättää noudattamatta yleistä juhlaetikettiä.
Lapsuudesta lama-aikana muistan, että puolen vuoden välein ostettiin kaksi vaatekertaa, arkivaatteet ja pyhävaatteet, joista jälkimmäisiä käytettiin säästellen niille varatuissa tilaisuuksissa. Juhlamekot äiti ompeli usein itse, kun rahasta oli tiukkaa. Silti meille lapsille opetettiin juhlaetiketin mukaista pukeutumista ja sitä opetan myös omille lapsilleni, vaikka etiketti on hieman vuosien myötä yleisesti löystynyt.
Pojille tummat housut, joko puvun housut, chinot tai mustat farkut ja valkoinen tai tumma yksivärinen kauluspaita. Myöskään puku ei ole liikaa, mutta sellaiselle on harvemmin muuta käyttöä.
4-vuotiaalle tytölle tumma tai valkoinen mekko. 11-vuotiaalle tytölle pukisin jo mustaa tai esim. Valkoinen paita mustan alaosan kanssa. 11-vuotias ei välttämättä halua enää pitää mekkoja tai hameita, niin vaikka mustat siistit housut juhlavan paidan kanssa. 11-vuotiasta voi jo tarvittaessa ohjeistaa hillitystä meikistä ja koruista.
Ihanko oikeasti teillä ei siellä juhlissa tai hautajaisissa ole muuta tekemistä kuin arvostella toisten pukeutumista? Minä en lapsiani pakota mihinkään juhlatamineisiin, koska niissä ei ole mitään järkeä. Jos jonkun juhlat menee siitä pilalle, niin sitten pitäisi varmaan ryhtyä hankkimaan enemmän sisältöä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Pojille tummat housut, joko puvun housut, chinot tai mustat farkut ja valkoinen tai tumma yksivärinen kauluspaita. Myöskään puku ei ole liikaa, mutta sellaiselle on harvemmin muuta käyttöä.
4-vuotiaalle tytölle tumma tai valkoinen mekko. 11-vuotiaalle tytölle pukisin jo mustaa tai esim. Valkoinen paita mustan alaosan kanssa. 11-vuotias ei välttämättä halua enää pitää mekkoja tai hameita, niin vaikka mustat siistit housut juhlavan paidan kanssa. 11-vuotiasta voi jo tarvittaessa ohjeistaa hillitystä meikistä ja koruista.
Miksei housuja 4-vuotiaalle?
Ja mitäs jos sillä 11-vuotiaalla ei ole mitään muuta käyttöä mustille juhlavaatteille, ja häneltä löytyy jo valmiiksi esimerkiksi violetti tai sininen mekko, niin miksi ihmeessä pitäisi erikseen ostaa mustat housut tai mekko?
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.
te niitä hulluja olette. antaa lapsien olla, turha näitä vanhoja tapoja on seuraavalle sukupolvelle pakottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.
Jatkan vielä- omille lapsilleni (poikia) olen ostanut syntymäpäiville ja koulun juhliin siistit rennot pellavapaidat ja chinot..Näiden kanssa käy myös siistit vaaleat nahkatennarit. Tällaisia kokonaisuuksia löytyy kirpparilta ja toristakin tennareita lukuun ottamatta, joten ei ole hinnasta kiinni.
Eihän tuo ole asiallinen asu syntymäpäiville tai koulun juhliin. Minun pojilla ko. tilaisuuksissa aina puku päällä.
eikö sen pitänytkään olla asiallinen :D söpö on yhtähyvä. kaikki kansanmurhaajat muuten pukeutuu pukuun
Kierrätysrytkyt ja syyhy on IN.
HYI.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole varaa ostaa vaatteita joka tarkoitukseen eikä kaikilla ole halua kuluttaa myöskään ekologisista syistä? On taas niin etuoikeutettujen first world problems, että
Kirppiksiltä saa lapsille halvalla eri tilaisuuksiin sopivia vaatteita. On myös ekologista ostaa vaatteet käytettyinä. Täytyy jaksaa vain nähdä vähän vaivaa.
On hyvien käytöstapojen mukaista pukeutua asian mukaisesti tilaisuuksiin, erityisesti juhliin ja hautajaisiin. Hassua, että tällaisenkin asian joutuu jollekin aikuiselle ihmiselle kertomaan, pitäisi olla itsestäänselvyys.
Italian pikkukaupungeissa on tapana saattaa tuttu vainaja ihan arki- ja työvaatteissa hautansa lepoon. Tunnelma on harras, rauhallinen ja vainajaa kunnioittava.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään rahakysymys ole tai edes asenne. Kaikilla vaan ei ole silmää. Eivät osaa.
Kattelee aikuistenkin juhlapukeutumista, niin sitä kamalaa pikkuriikkistä trikoomekkoa löytyy osalta ja jotkut sandaletit (ei sentään puutarhapistokkaita) tai lasikorkkarit. Sitten osalla on joku unikkomuumuu tai taskumekko päällään ja eccot. Kuvittelevat, että ne Marimekon vaatteet ovat tyylikkäitä, kun hintaakin oli pikkasen enemmän. Ei, arkivaatteita nuo ovat.
Miesten juhlapukeutumiseen on ihan turha puuttua. Ei ne osaa kuitenkaan. Suomessa näkee heti, jos juhliin on tullut yksikin ulkomaalainen mies. Hän on se, jolla tämän hetken puku päällään ja se istuu! < eikä ole mikään muotivirtuoosi muuten, mutta juhliin on opetettu pukeutumaan.
Itse olen yksinhuoltajan kasvatti ja aina oli juhlavaatteet erikseen. Niitä käytettiin yksi talvikausi, kaikki juhlat ja sitten kesäkaudeksi oli omat vaatteet. Muusta vaatetuksesta sitten pihistelti
Miten ne juhlavaatteet erosi siitä, että olisi ostanut suoraan arkivaatteet, kun kuitenkin juhlavaatteita käytettiin myös arkivaatteina? Mikä niistä teki juhlavaatteet, se että niitä ei käytetty aluksi kuin juhlissa?
Minun hautajaisissa ei tule olemaan mitään muuta vaatekoodia kuin "Asu vapaa, mutta pakollinen".
Koskee myös muita tilaisuuksia.
Minulla oli lapsena isoisäni hautajaisissa kirkkaankeltainen mekko. Isoäitini oli erikseen pyytänyt ettei lapsia puettaisi mustiin. Muisti oman lapsuutensa hautajaiset joissa saatettiin omia sisaruksia hautaan. Silloin päätti ettei halua koskaan nähdä lapsia hautajaisvaatteissa. Joku omainen ihmetteli vaatevalintaa, mutta kun huomasi että jokainen lapsi oli puettu iloisen värisiin vaatteisiin, ja isoäitini siitä kiitteli, ymmärsi olla siitä valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti teillä ei siellä juhlissa tai hautajaisissa ole muuta tekemistä kuin arvostella toisten pukeutumista? Minä en lapsiani pakota mihinkään juhlatamineisiin, koska niissä ei ole mitään järkeä. Jos jonkun juhlat menee siitä pilalle, niin sitten pitäisi varmaan ryhtyä hankkimaan enemmän sisältöä elämään.
Asianmukainen pukeutuminen juhliin ja hautajaisiin on meillä ihan yhtä itsestään selvää kuin se, millaisiin vaatteisiin pukeudutaan vaikka ulkoiluun kun ulkona on pakkasta -20. Pukeudutaan tilanteeseen sopivasti, eikä siitä tarvitse neuvotella. Lasten kanssa voidaan yhdessä suunnitella mitä nämä juhlavaatteet olisivat, mutta se ei ole vaihtoehto, etteikö juhlavaatteisiin pukeuduttaisi.
Vanhempana näytämme itse esimerkkiä pukeutumalla kivasti juhliin ja arvokkaasti hautajaisiin. Asiasta myös puhutaan etukäteen, juhlat ja pukeutuminen eivät tule lapselle yllätyksenä. Koskaan ei ole tarvinnut asiasta riidellä tai pakottaa lasta, sen verran itsestään selvänä asiana tätä pitävät. Näin vaan tehdään.
Onko kaikilla lapsille mustia vaatteita tai juhlavaatteita?
Mikä on juhlavaate? Eikö vaikka eläinpaita voi olla hieno?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te niitä hulluja olette. antaa lapsien olla, turha näitä vanhoja tapoja on seuraavalle sukupolvelle pakottaa
On rakkautta opettaa lapselle hyvät käytöstavat.
Sitten kun joku yrittää parhaansa ja ostaa kirpparilta vaatteet juhliin, niin sitten aukeaa seuraava ketju " Miten joku voi tulla juhliin kirpparivaatteissa"
Teit niin tai näin, niin aina menee väärinpäin.
Pitääkö 5 v. pojan tulla kaverisynttäreille kauluspaita ja pikkutakki päällä?
Ei se mikään rahakysymys ole tai edes asenne. Kaikilla vaan ei ole silmää. Eivät osaa.
Kattelee aikuistenkin juhlapukeutumista, niin sitä kamalaa pikkuriikkistä trikoomekkoa löytyy osalta ja jotkut sandaletit (ei sentään puutarhapistokkaita) tai lasikorkkarit. Sitten osalla on joku unikkomuumuu tai taskumekko päällään ja eccot. Kuvittelevat, että ne Marimekon vaatteet ovat tyylikkäitä, kun hintaakin oli pikkasen enemmän. Ei, arkivaatteita nuo ovat.
Miesten juhlapukeutumiseen on ihan turha puuttua. Ei ne osaa kuitenkaan. Suomessa näkee heti, jos juhliin on tullut yksikin ulkomaalainen mies. Hän on se, jolla tämän hetken puku päällään ja se istuu! < eikä ole mikään muotivirtuoosi muuten, mutta juhliin on opetettu pukeutumaan.
Itse olen yksinhuoltajan kasvatti ja aina oli juhlavaatteet erikseen. Niitä käytettiin yksi talvikausi, kaikki juhlat ja sitten kesäkaudeksi oli omat vaatteet. Muusta vaatetuksesta sitten pihisteltiin, vaikka lämmintä oli aina päällä. Sitten juhlavaatteissa oli just sen verran kasvuvaraa, että ne sai arkikäyttöön, kun oli uuden juhlasesongin aika. Pienillä jutuilla näitäkin pysty muokkaamaan vähän huovia sinne tänne, helmet tonne ja hiukset kiinni tai pantaa/pinniä.