Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Iloisissa juhlissa on melkein ihan sama, mitä lapsilla on päällä. Hautajaisiin mielestäni saisi kammata hiukset ja laittaa jotain asiallista päälle. Luulisi löytyvän köyhältäkin edes jotain yksivärisiä pinkin glitteröidyn ryhmä hau -paidan sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenperheessämme oli kaksi aikuista ja neljä lasta. Olimme erittäin köyhä perhe. Silti jokaiselle oli ns. pyhävaatteet erikseen, joilla voi mennä mihin juhliin tahansa. Asennekysymys.
Ne pyhävaatteet on uusittava joka tilaisuutta varten, sillä lapset ovat siinä välissä kasvaneet niistä ulos. Meillä pojat ovat sen verran eri-ikäisiä, että ovat käyttäneet samoja puvunhousuja, mutta esikoiselle on pitänyt joka juhlaa varten hankkia uudet puvunhousut ja uusi kauluspaita.
Aika harvoin teillä sitten noita juhlatilaisuuksia on ollut
No, mun lapsilla on sekä äidin että isän puolelta pienet suvut. Ei ole jatkuvalla syötöllä häitä, hautajaisia eikä muitakaan kissanristiäisiä. Joskus on juhlavaatteet jääneet kirjaimellisesti ke
Juhlakamppeissa on just se, kun tavallisella sukankuluttajalla niille on käyttöä suurin piirtein kerran kymmenessä vuodessa. Yleensä ostetaan, kun ei ole ns. mitään päälle pantavaa. Ne on sitten siellä yhdessä tilaisuudessa päällä ja kun kotiin palataan, niin tamineet kaappiin ja sinne jää. Seuraava tilaisuus tulee sitten joskus, kun ne on olleet kaapissa sen 15 vuotta ja ovat jo sen näköiset, ettei niitä ilkeä päälleen pukea ja taas pitää yhden tilaisuuden takia ostaa uudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Parhaan ystäväni hautajaisissa oli joku suttuinen 4-vuotias muumipaidassa.
Ja tärkeintä tilaisuudessa oli tämä?
Miksi pilata toisten tärkeä tilaisuus noin?
Se, joka tuollaisesta itseensä ottaa, on itse pilaantuja.
Lapsella ei tarvitse olla mustaa päällä hautajaisissa, varsinkaan pienillä :) ja tämä oli suoraan papin suusta.
Omalle 1 vuotiaalle puin hautajaisiin perus kauluspaidan (oisko ollut mustapunainen) ja jotkut rennot housut, paitaan sopivat joilla oli hyvä kävellä/kontata. Kyseisissä hautajaisissa myös samainen pappi sanoi, että hyvä kun lapsia otetaan mukaan myös hautajaisiin. Tuovat iloa synkkään tilaisuuteen ja liian usein lapset vain jätetään pois.
Vierailija kirjoitti:
"Vähän fiksumpi hommaisi lapselleen esim. kirpparilta joulujuhlavaatteet, joilla selviää seuraavaan syksyyn myös mahdollisista hautajaisista ja häistä. Helppoa ja kustannustehokasta. Mutta ylivoimaistahqn se keskiverto työssäkäyvälle vanhemmalle"
Meinaat että jouluksi ostetut juhlavaatteet mahtuu lapselle vielä seuraavana syksynä. Lapsiko ei kasva 10 kuukauden aikana? Se on pieni jo kesään tullessa.
Ei sulla taida olla lapsia. Mutta lapsettoman on hyvä neuvoa kun käytäntö puuttuu.
Tässä on monesti sanottu että lapsen juhlavaate on hyvin todennäköisesti kertakäyttöinen, mutta ei sitä nyt tunnuta ymmärtävän.
Kyllähän se vähän riippuu lapsesta ja iästä, monetko juhlat menee samoilla vaatteilla. Mummoni kuoli pari vuotta sitten ja ostin nelivuotiaalle Prismasta puvunhousut, kirpparilta kauluspaidan ja harmaasävyisen villatakin. Samat housut meni toisissa hautajaisissa reilua vuotta myöhemmin.
Alaluokkalainen tyttöni meni myös samalla mekolla molemmat juhlat, se mekko oli jo valmiiksi kaapissa.
Oman hautajaismekkoni ostin myös kirpparilta tuolloin, toivottavasti ei tule enää lähiaikoina käyttöön, mutta kyllä se kaapissa pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei tarvitse olla mustaa päällä hautajaisissa, varsinkaan pienillä :) ja tämä oli suoraan papin suusta.
Omalle 1 vuotiaalle puin hautajaisiin perus kauluspaidan (oisko ollut mustapunainen) ja jotkut rennot housut, paitaan sopivat joilla oli hyvä kävellä/kontata. Kyseisissä hautajaisissa myös samainen pappi sanoi, että hyvä kun lapsia otetaan mukaan myös hautajaisiin. Tuovat iloa synkkään tilaisuuteen ja liian usein lapset vain jätetään pois.
Tuohan on aivan sopiva asu ikään nähden. Mielestäni olisi kunnioittavaa kiinnittää etikettiin enemmän huomiota, kun lapsi on esimerkiksi yli 4-vuotias. Varsinkin jos lähes teini-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä mennään aina ääriesimerkkeihin? Kukaan ei ole ollut laittamassa niitä pieruverkkareita tai kulahtaneita t-paitoja juhliin.
Mutta juhlapukeutumista on muukin kuin puku tai mekko. Lapselle käy tilanteesta riippuen esimerkiksi suorat housut tai hame sekä kauluspaita tai paitapusero. Näiden kanssa jotkut siistit kengät mahdollisuuksien mukaan. Valittajia toki löytyy aina, niitä joiden mielestä lapselle kelpaisi juhla-asuksi vain puku tai mekko, mutta heidän näkemyksistään tuskin kannattaa välittää.
Miehen puolen suvussa ne pieruverkkaritkin olisi jo voitto. Olen tuntenut oloni ylipukeutuneeksi lasten synttäreillä kesämekossa ilman sukkiksia, kun juhlakalun isällä oli reikäinen t-paita, likaiset reisitaskuhousut ja työkengät. Setämies oli jonkun firman mainospaidassa ja maalitahraisissa housuissa, lapsilla oli liian pienet t-paidat ja jonkun kaverimiehen farkut lökötti niin, että persvaosta näkyi puolet kyykätessä. Juhlakalulla itsellään sentään oli joku hörhelömekko päällä.
Ihme sekoilua op:lta, jos on vaatteet päällä on asianmukaisesti pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan sopiva asu ikään nähden. Mielestäni olisi kunnioittavaa kiinnittää etikettiin enemmän huomiota, kun lapsi on esimerkiksi yli 4-vuotias. Varsinkin jos lähes teini-ikäinen
No millainen sitten olisi asiallinen tai etiketin mukainen asu hautajaisiin 11-vuotiaalle? Entä 4-vuotiaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vähän fiksumpi hommaisi lapselleen esim. kirpparilta joulujuhlavaatteet, joilla selviää seuraavaan syksyyn myös mahdollisista hautajaisista ja häistä. Helppoa ja kustannustehokasta. Mutta ylivoimaistahqn se keskiverto työssäkäyvälle vanhemmalle"
Niin ja itsehän hommasin lapselle käytettynä kivan, tummanpunaisen mekon joulujuhlaa varten. Mutta auta armias sitä rutinaa, jos olisin täällä kertonut, että lapsi meni samalla mekolla myös yhdet hautajaiset ja syntymäpäivät samana talvena ja seuraavana keväänä. Valittajien mielestä hautajaisiin olisi tietty pitänyt olla musta mekko. Ilmeisesti valittajat itse joko ostaa lapselle aina uudet vaatteet juhliin tai sitten ostaa pienillekin lapsille vain mustia juhlavaatteita ihan vaan varmuudenvuoksi.
Lapsille perinteisiä hautaj
Onhan lapsillekin jotain muuta väriä kuin punainen hautajaisiin. Kuten on jo mainittukin eri värejä. Mutta punainen
Punainen on väri siinä missä muutkin. Itselleni tuli tuosta kuvaillusta mekossa mieleen lähinnä joku yksivärinen, hyvin tummanpunainen mekko. Mielestäni sellainen on ihan tarpeeksi juhlava hautajaisiin lapselle.
En ihan ymmärrä tuota kustannusargumenttia. Kirppiksiä kiertäessä ja Toria selaillessa siistejä lastenvaatteita tulee koko ajan vastaan, ja hintaa on useimmiten korkeintaan muutamia euroja.
Voihan lastenkin kohdalla harrastaa asustamista. Esim. joku yksivärinen ja siisti musta trikoomekko menee kyllä lapsella hautajaisissa, jos siihen yhdistää mustat sukkikset ja mustat juhlakengät. Samaa mekkoa voi käyttää arkena värikkäiden sukkisten tai leggingsien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No älä hanki kakaraa, jos sinulla ei ole varaa edes vaatettaa sitä asianmukaisesti!
Tuollaista kirjoittava ihmispaska ei ansaitse mitään kunnioitusta keneltäkään yhtään missään. On täysin että sinä halvesittava paskakasa pahoitat mielesi yhdentekemistä asioista mahdollisimman usein, muuta et ansaitse.
Vierailija kirjoitti:
Näin opettajana voin kyllä kokemuksesta sanoa, että jos on läksyt ja kokeisiin lukemiset hoidettu, lukupäätä, lapsi siisti ja puhdas ja yhteydenotoissa aina asialliset vanhemmat, lähes 100% varmasti on myös juhlapäivinä juhlavaatteet.
Mistä tietää, että joku on opettaja? Siitä että se kertoo ensimmäiseksi itse. Kun minä olen opettaja niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.
Jatkan vielä- omille lapsilleni (poikia) olen ostanut syntymäpäiville ja koulun juhliin siistit rennot pellavapaidat ja chinot..Näiden kanssa käy myös siistit vaaleat nahkatennarit. Tällaisia kokonaisuuksia löytyy kirpparilta ja toristakin tennareita lukuun ottamatta, joten ei ole hinnasta kiinni.
Eihän tuo ole asiallinen asu syntymäpäiville tai koulun juhliin. Minun pojilla ko. tilaisuuksissa aina puku päällä. Voi kun ovat niin söpöjä puvuissaan!
Mun on myönnettävä, että mun on vaikea hahmottaa millainen on oikea/hyväksyttävä pukeutuminen. Siis toki mustaa, polvet ja olkapään peittävää perinteisiin hautajaisiin ja ei juhlavammille synttäreille mennä verkkareissa ja crokseissa, mutta muuten mulla ei ole mitään silmää pukeutumiselle. Reikäsiä vaatteita pidän toki kotona vain.
Vaikka niihin kirppistamineisiin ei menisi kuin vitonen, mutta ne on käytössä muutaman tunnin, niin silti kannattaa ostaa samalla rahalla lapselle mieluinen t-paita, jolla käyttöä on huomattavasti pidemmäkdi aikaa. Siis jos on rahasta tiukkaa.
Kunhan on puhdas ja käytös kohdallaan, niin sillä pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Parhaan ystäväni hautajaisissa oli joku suttuinen 4-vuotias muumipaidassa.
Ja tärkeintä tilaisuudessa oli tämä?
Ties vaikka se muumipaita olisi vainajalta saatu lahja ja lapsen lempparivaate.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?
Lapsilisillä? Elatustuella? Ne on tarkoitettu lasten tarpeisiin, kuten vaatteisiin.
Pienempi etikettimoka se punainen mekko hautajaisissa on kuin musta, nippa nappa vesirajaan ulottuva nakinkuori, josta pursuaa tissit yhdistettynä hyvin, hyvin korkeisiin korkkareihin.