Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät ajattelevat eri tavalla

Vierailija
23.11.2024 |

Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.

Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:

1. Kaikki on vaikeaa

Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa. 

2. Mikään ei kannata

Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.

3. Kaikki on jonkun muun syytä

Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.

4. "Ei ole mun hommani"

Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.

5. Kuka kuuseen kurkottaa...

Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.

6. "Mennään tupakille"

Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.

7. Kehonkieli

Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan

Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.

Kommentit (358)

Vierailija
181/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Yrittäjillä vähenevät työt ensi vuonna. 

Vierailija
182/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys vähenee ensi vuonna ja moni eläkeläinen varmaan maksaa omalle aikuiselle lapselle mielummin kodin siivouksesta käteisellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömän joulu valmistelut hyvät naurut tuli.

pitäisköhä sössiä asiat päipersettä ja tulis tänne leuhkimaan mä asun sillan alla.

Vierailija
184/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys vähenee ensi vuonna ja moni eläkeläinen varmaan maksaa omalle aikuiselle lapselle mielummin kodin siivouksesta käteisellä. 

Oho, hups siis työttömyys lisääntyy ensi vuonna. 

Vierailija
185/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisköhä sössiä asiat päipersettä ja tulis tänne leuhkimaan mä asun sillan alla.

Susta on varmaan kauheaa ajatella, mutta kuule vuokra-asunnossakin elämästä voi nauttia ja mun puoliso on ainoa lapsi eli on tulossa perintöä. 

Vierailija
186/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa keneenkään, että on ihanaa olla kotona. 

Vierailija
187/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä on pelännyt omistuasuntonsa asumisten loppumista. Asumistukea ei edelleenkään saa jos omistusasunnon myy. Yksinasuvalla tilillä saa olla korkeintaan 10000 euroa. Sitä rikkaammille ei tukea tipu.

Toimeentulotuessa lainat ei ole asumismenoja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Hus ja Attendo irtisanoo 1500 hoitajaa Helsingissä. 

Ei nuo työt ole silti loppumassa. Attendon irtisanomiset johtuvat siitä, että hyvinvointialueet on alkaneet hoitaa vanhukset kotihoidossa, eivätkä enää osta kalliita hoivakotipaikkoja yksityiseltä. Hoitajien työt siirtyvät Attendolta hyvinvointialueille, mikä on vain hyvä, koska Attendo on riistofirma. HUS on talousvaikeuksissa, kun heidän raha-automaatti meni kiinni, hyvinvointialueet pystyvät hoitamaan halvemmalla. 

Vierailija
188/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, köyhät ajattelee, mitä tänään ruuaksi, hernekeitto olis ainakin edullista niin sitä ja se on myös erittäin terveellistä.

Rikas ajattelee, taidanpa mennä tänään ruokaravintolaan syömään, ei jaksa mennä kauppaan ja valmistaa ruokaa.

Köyhä ajattelee, annan vähästäni.

Rikas ajatteee, en anna paljostanikaan vaan otan ne vähätkin niiltä, joilla vähän on.

Vierailija
189/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kirjoittanut millaista siellä rikkaalla alueella on? Vertailu olisi ollut reilu

Vierailija
190/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä on pelännyt omistuasuntonsa asumisten loppumista. Asumistukea ei edelleenkään saa jos omistusasunnon myy. Yksinasuvalla tilillä saa olla korkeintaan 10000 euroa. Sitä rikkaammille ei tukea tipu.

Toimeentulotuessa lainat ei ole asumismenoja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Hus ja Attendo irtisanoo 1500 hoitajaa Helsingissä. 

Ei nuo työt ole silti loppumassa. Attendon irtisanomiset johtuvat siitä, että hyvinvointialueet on alkaneet hoitaa vanhukset kotihoidossa, eivätkä enää osta kalliita hoivakotipaikkoja yksityiseltä. Hoitajien työt siirtyvät Attendolta hyvinvointialueille, mikä on vain hyvä, koska Attendo on riistofirma. HUS on talousvaikeuksissa, kun heidän raha-automaatti meni kiinni, hyvin

Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläköityvien tilalle ketään. 

Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa. 

Eläkeläisten kotihoito lisääntyy ja vastuuta siirretään enemmän omaisille. 

Vierailija
191/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi. Kuka ääliö enää nykyään haluaa töihin? 

Vierailija
192/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kirjoittanut millaista siellä rikkaalla alueella on? Vertailu olisi ollut reilu

Siellä isä huutaa, että on saatava hyvät koulu arvosanat ja vanhemmat ei ole kotona, kun ne on töissä. Lapsen on ravattava harrastuksissa, vaikka se ei kiinnostaisi tippaakaan. 

Vierailija
193/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita yt-neuvotteluita on kaikissa kaupungeissa hyvinvointialueilla. 

Vierailija
194/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita yt-neuvotteluita on kaikissa kaupungeissa hyvinvointialueilla. 

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen eli pitäisi olla joka vuosi 6 kuukautta töissä tai joka toinen vuosi 12 kuukautta. 

Vierailija
195/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, köyhät ajattelee, mitä tänään ruuaksi, hernekeitto olis ainakin edullista niin sitä ja se on myös erittäin terveellistä.

Rikas ajattelee, taidanpa mennä tänään ruokaravintolaan syömään, ei jaksa mennä kauppaan ja valmistaa ruokaa.

Rikas ajatteee, en anna paljostanikaan vaan otan ne vähätkin niiltä, joilla vähän on.

Minä olen työtön. En polta tupakkaa enkä juo alkoholia. 

Olen hyvä laittamaan ruokaa. 

Tänää on ulkofilee paistia ruoaksi. Eilen syötiin tortilloita. 

Vierailija
196/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän varakkaammalla on vähän puskurirahaa. On ostanut 100 Eur + nahkaiset talvikengät. Lankkaa uudenveroisiksi ja on ehkä kerran vaihdattanut viiteen vuoteen suutarilla kantapalat.

Köyhä on säästänyt ostamalla 30 euron talvikengät. Hyvällä tuurilla kestää talven yli, mutta saattaa joutua  ostamaan toiset ennen kesää. 60 E x 5 =300 E. Köyhän säästäminen tulee aina kalliimmaksi ja koskaan ei ole hyvää. Vanha sääntö pitää edelleen paikkansa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Aivan puuta heinää tuo viimeinen lause. Köyhällä ei ole nimenomaan varaa ostaa kallista.  Sen sijaan olisi varaa ostaa riittävän hyvä.  

Jos on köyhä, ei olisi yleensä varaa ostaa edes sitä halvinta ja surkeinta. Olen ollut sekä köyhä että erittäin hyvässä taloudellisessa tilanteessa. Jälkimmäisessä voin hankkia asioita, jotka kestävät vuosikymmeniä tai jopa loppuelämän. Säästyy siis myös aikaa ja vaivaa. Köyhänä tämä ei ole mahdollista ja saman asian joutuu ostamaan moneen kertaan tai olemaan ilman. Toki osa ostaa esimerkiksi ns. merkkituotteita osamaksulla tms. mutta se juuri ei auta vaan pahentaa tilannetta: rahaa menee jatkossa enemmän ja lisäksi iso osa merkkituotteista ei ole laatua nähnytkään.

Vierailija
197/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Susta on varmaan kauheaa ajatella, mutta kuule vuokra-asunnossakin elämästä voi nauttia ja mun puoliso on ainoa lapsi eli on tulossa perintöä. 

slummissa on kiva asua työttömänä uskotaa joo.turpaa sulle on tulossa saatanan jankuttaja kusipää.

Vierailija
198/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo ole köyhän ajatuksia, vaan ihan "kaikkien" varallisuudesta riippumatta. Poikkeuksia löytyy aina varallisuudesta riippumatta.

Vierailija
199/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön. En polta tupakkaa enkä juo alkoholia. 

Olen hyvä laittamaan ruokaa. 

Tänää on ulkofilee paistia ruoaksi. Eilen syötiin tortilloita. 

Paisti maksaa 10 euroa, kun siitä syö 4 niin se on 2 euroa henkilö. Tohon vähän salaattia ja lohkoperunoita. 

Ravintolassa yksi annos maksaa ainakin 12-13 euroa.

Keiton tekeminen maksaa noin 6 euroa. 

Vierailija
200/358 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi. Kuka ääliö enää nykyään haluaa töihin? 

minä ainakin .ei kiinosta kato slummi elämä ja perseaukinaisuus. kerrostalo luukku hyi helvetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi