Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.
Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:
1. Kaikki on vaikeaa
Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa.
2. Mikään ei kannata
Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.
3. Kaikki on jonkun muun syytä
Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.
4. "Ei ole mun hommani"
Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.
5. Kuka kuuseen kurkottaa...
Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.
6. "Mennään tupakille"
Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.
7. Kehonkieli
Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan
Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä on pelännyt omistuasuntonsa asumisten loppumista.
Asumistukea ei edelleenkään saa jos omistusasunnon myy. Yksinasuvalla tilillä saa olla korkeintaan 10000 euroa. Sitä rikkaammille ei tukea tipu.
Omistusasumisen kustannukset on toki yleensä alhaisemmat kuin vastaavan kokoisen asunnon vuokra, joten sinänsä ei pitäisi olla iso ongelma..
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä rivitalossa on riita, kun yhteen asuntoon pitää tehdä alapohjaremontti ja se maksaa 70000 ja koska rivitalo on taloyhtiö niin osakkaat joutuu maksamaan ton yhdessä. Muut osakkaat ei kuulemma haluaisi, mutta lain mukaan on pakko. Eli 10000 per asunto tulee maksettavaa.
pistitkö jo vuokran mun tilille?
joka kuukausi laitat mun tilille rahaa tai asut ulkona.
varmaa kiva rikastuttaa mua lisää.
Kela maksaa mun asumisen eli varmaan itse maksat veroissa muiden asumisen.
Ja olen työttömänä kotona, kun sä menet huomenna töihin.
Minä aloitan kotona jouluvalmistelut.
Eli pesen kok
älä puhu paskaa jankuttamisen sä aloitat etkä mitään muuta.ei sulla kato ole rahaa muuhun.joo joulu valmistelut eli makaronia ketsupilla siinä sun joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan taloon ei vakuutusta kannata ottaa. Ikävähennys vesittää korvauksen. Lattialämmitysputkissa on pisin tekninen käyttöikä. Se on 50 vuotta. Muissa putkissa 30 tai 40 vuotta. Jos nyt ollaan lirissä valesokkelien kanssa, niin tosi pommi koittaa kun nuo lattialämmitysputket alkavat vuotaa lattioihin.
Ja kelalla on lämmityslaskussa katto eli ei vuokrata sähkölämmitteistä asuntoa.
Ja 2030 joutuu vaihtamaan lämmitysmuodon öljylämmitys taloon tai lämmittämään bioöljyllä, nyky hallituksen lakimuutos.
Maalämpö kaivo taitaa maksaa 15000.
Jos ei saa pankista remonttilainaa niin bravo.
Ja muistakaa aina hakea lupa remontteihin Rakennusvalvonnasta, muuten vakuutus ei korvaa.
Yhteiskunta ympäristönä ei tue köyhiä vaan painostaa, ne on kaksi eri asiaa. Päinvastaisia itse asiassa. Huomasin tämän kun jäin työttömäksi ja työttömyys piteni. "Veronmaksajat" ovat vihaista ja pahoinvoivaa sakkia, potkimassa heikompiaan ja painostamassa minkä kerkeävät. Sellaisia ei kiinnosta miellyttää menemällä töihin. Jos jollakulla siis aidosti harmittaa se että on työttömiä, niin parasta mitä voi tehdä on olla sanomatta mitään ja huolehtia omista asioistaan. Ihmiset menevät töihin sitten kun ovat toipuneet siitä mikä ikinä ajoikaan heidät työttömyyteen. Jos kiinnostaa ainoastaan oksentaa omaa pahaa oloaan jonkun niskaan niin sitten varmaan potkii heikompiaan. Hyödyllistä se ei kyllä ole, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaan taloon ei vakuutusta kannata ottaa. Ikävähennys vesittää korvauksen. Lattialämmitysputkissa on pisin tekninen käyttöikä. Se on 50 vuotta. Muissa putkissa 30 tai 40 vuotta. Jos nyt ollaan lirissä valesokkelien kanssa, niin tosi pommi koittaa kun nuo lattialämmitysputket alkavat vuotaa lattioihin.
Ja 2030 joutuu vaihtamaan lämmitysmuodon öljylämmitys taloon tai lämmittämään bioöljyllä, nyky hallituksen lakimuutos.
Maalämpö kaivo taitaa maksaa 15000.
Jos ei saa pankista remonttilainaa niin bravo.
mitä sä itket täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei edelleenkään saa jos omistusasunnon myy. Yksinasuvalla tilillä saa olla korkeintaan 10000 euroa. Sitä rikkaammille ei tukea tipu.
Omistusasumisen kustannukset on toki yleensä alhaisemmat kuin vastaavan kokoisen asunnon vuokra, joten sinänsä ei pitäisi olla iso ongelma..
Vain isoissa kasvukeskuksissa. Pienemmillä paikkakunnilla kulut ovat samat ja vuokra on yhtä kuin vastike. Joskus jopa alle, jos on yhtiölainoja. Vuokraan saa tukea, vastikkeeseen enää ei.
Minä en ole ehkä köyhien alueella juuri asunutkaan, mutta voisin huvin vuoksi heittää samoja yleistyksiä varakkaista. Tässä kärjistän mutta menköön.
1) Haetaan omaa etua tilanteessa kuin tilanteessa.
On ihan yleistä että taloyhtiöissä vedetään kotiinpäin, keikkoja omille firmoille, omaan asuntoon teetetään remontteja muiden laskuun.
2) Itsekeskeisyys
Pyöritään pitkälti oman navan ympärillä. Omat kalliit harrastukset, vaatteet ja sisustus ovat prioriteetti 1. Esim. että tehtäisiin jotain pyyteetöntä vaikkapa järjestötoimintaa on harvassa tai sitten oman kilven kiillottamis -tarkoituksessa.
3) Omahyväisyys.
Harhainen ajatus että ollaan itse oman onnensa seppiä ja menestyjiä, vaikka taustat ja terveys ovat isossa osassa menestystä. Useilla rikkaat vanhemmat ja tukea oikealta ja vasemmalta.
4) Empatiakyvyttömyys
Harvoin voidaan asettua toisen asemaan, tai olla ymmärtäväisiä erilaisuutta kohtaan. Mt -ongelmat ovat asennetta tai laiskuutta, terveysongelmat omaa syytä. Siinä sivussa korostetaan omaa erinomaisuutta.
5) Peitellyt paheet.
Erittäin monet ovat juoppoja tai lääkenarkkareita, mutta eihän se nyt ole sama asia jos skumppaa juo tai nappailee trendihuumeita. Pettäminen on erittäin yleistä, mutta kulissit oltava kunnossa oujee.
6) Armoton kyttäys ja sosiaalinen kontrolli
Toisten elintapoja kytätään ja suorastaan pelätään erilaisuutta. Minua jopa katsottiin nenän vartta pitkin koska jäin yksinhuoltajaksi, vaikka omaisuutta on enemmän kuin näillä kunnollisilla pariskunnilla. Eräs kissanomistaja savustettiin ulos taloyhtiöstä kun oli "epämääräinen". Ihan naurettavuuksiin asti menevä epäluulo erilaisuutta kohtaan ja uteliaisuus.
Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä joista vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta ja työkyvyttömyyseläkkeelle 181000.
Kaikki ei ole vaikeaa, mutta rahanpuute vaikeuttaa monia asioita. Liikun, eli kävelen ulkona. Se on ainoa mahdollisuus. Teen ruokani alusta asti itse. Ei ole vaikeaa, mutta jos mulla olisi rahaa, niin ostaisin valmista, tai kävisin ulkona syömässä, koska inhoan ruoanlaittoa.
Mikään muu kuin täysiaikainen työ ei kannata taloudellisesti. Mielestäni köyhällä on yhtäläinen oikeus ja velvollisuuskin laskea työn hyöty. Mun ei kannata tehdä työtä, koska se laskee asumistukea lähes suorassa suhteessa. Olen eläkkeellä.
Sairauteni ei ole kenenkään syytä, ei myöskään köyhyyteni.
Ympäristöön vaikuttamisen mahdollisuudet ovat aika rajalliset. Lähiöt on lähiöitä, kukkaistutukset hävitetään, joskin niihinkin tarvitsee olla rahaa ja lupa, roskia voi toki kerätä, mutta kuinka paljon se vaikuttaa viihtyvyyteen, jos paikka on betonihelvetti.
En toivo ihmisille pahaa, vaan toivon, että kaikille tapahtuisi hyviä asioita.
En tupakoi. Moni tupakoi. Yhä enemmän kauppa käy teokarwilla, olen huomannut. Tällaiset lieveilmiöt ovat köyhälle tuttuja.
Kehonkielestä sen verran, että tuossa on perää. Kävelen hissuksiin ja yritän olla näkymätön. Ei sitä köyhyyttä ja itseään halua tuoda esille, kun paikatuissa vaatteissa kulkee. Hyvin on onnistuttu ihmiset alistamaan sellaiseen tunnetilaan, että köyhyyttä on hävettävä ja nämä tällaiset ulostulot ruokkivat sitä. Mitäpä jos seuraavalla kerralla keksisit jotain sellaista, mikä ei a) yleistä b) tuo jotain positiivista keskustelukulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä joista vanhuuseläkkeellä miljoona neljäsataa tuhatta ja työkyvyttömyyseläkkeelle 181000.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pistätkö vielä parisataakertaa ton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Ja perinnöksi saa remontoimattomat asunnot, missä on myynnissä 5 vuoden homevastuu.
Suomen (ja monen länsimaan) on pitkälti pilannut kaikki nopean dopamiinin hakuisuus joita on niin helppo saada ponnistelematta. Tähän kun yhdistää sosiaaliturvan passivoivuuden on siinä automaatti saada rahaa jostain ja käyttää se herkulliseen syötävään, juotavaan, tupakkaan ja rahapeleihin tai miksei videopeleihin.
En siis ole sitä mieltä etteikö tulonsiirtoja pitäisi olla kun niillä tarjotaan hyvinvoinnin peruspilarit vauvalleni ja itselleni näin äitiysvapaalla. Kuitenkin järjestelmä on tehty sellaiseksi, että on äärettömän helppoa lääkitä mitä tahansa "pahaa oloa" tai palkita itseään nopeilla "dopamiinifikseillä". Sen takia syntyy sitä näköalattomuutta kun eletään tässä dopamiininarkomaniassa.
Tämäkään ei edes koske mitään alaluokkaa vaan kaikkia yhteiskuntaluokkia. Sen takia ylipaino-ongelma on valtava. Joskus 70-luvulla olisi ollut outoa tällainen mässäily ja naisten runsas alkoholinkäyttö ja oltaisiin myös katsottu kieroon ihmistä joka elää tarkoituksella tulonsiirroilla. Silloin ei myöskään ollut ravintola- tai eineskulttuuria, ei Woltia tai Foodoraa.
Pahin kaikista on vielä älypuhelimet. Kaikkialla näkee ihmisiä joiden elämä pyörii näiden ympärillä. Älypuhelimista saa todella nopean dopamiinifiksin selaamalla eri sivuja ja videoita. Kokemuksesta tiedän miten koukuttavia nämä ovat ja miten tätä touhua ei edes pidetä riippuvuutena kun se on täysin NORMAALIA.
Pahinta on kun yhteiskunnallinen kehitys taantuu näiden lukuisien dopamiinifiksien tarjonnan kautta. Se lenkkeily luonnossa tuo paljon enemmän elämään, mutta vaatii sen että sivuuttaa helpot nautinnonlähteet ja hassua on, että siitä saakin paljon enemmän irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pistätkö vielä parisataakertaa ton.
"Työmarkkinatuesta menee 20 % veroa."
https://www.kela.fi/verotus#tyottomyystuet
Vierailija kirjoitti:
L O I S E T T Ö I H I N
Onpa työssäkäyvältä fiksu kommentti! Noin ne rahakkaat korkeasti koulutetut käyttäytyvät!
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L O I S E T T Ö I H I N
Onpa työssäkäyvältä fiksu kommentti! Noin ne rahakkaat korkeasti koulutetut käyttäytyvät!
ihan asiaa puhuu.