Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.
Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:
1. Kaikki on vaikeaa
Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa.
2. Mikään ei kannata
Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.
3. Kaikki on jonkun muun syytä
Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.
4. "Ei ole mun hommani"
Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.
5. Kuka kuuseen kurkottaa...
Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.
6. "Mennään tupakille"
Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.
7. Kehonkieli
Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan
Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi. Kuka ääliö enää nykyään haluaa töihin?
minä ainakin .ei kiinosta kato slummi elämä ja perseaukinaisuus. kerrostalo luukku hyi helvetti.
Voi nukkua niin paljon kuin haluaa.
Lukea kirjaston kirjoja, käydä kävelyllä, katsoa telkkaria ja siivota ja tehdä ruokaa ja leipoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen on työtön ja toinen töissä niin kannattaa tehdä ruoat itse ja toinen ottaa eväät töihin.
Lounas ruokailuihin menee muuten helposti yli 200 kuukaudessa eli ansiosidonnaisen porrastetuksen verran.
ei se mitään haittaa toi 200e kun palkka mulla 4500e kuukaudessa.sulle se on iso raha.
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan
Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen on työtön ja toinen töissä niin kannattaa tehdä ruoat itse ja toinen ottaa eväät töihin.
Lounas ruokailuihin menee muuten helposti yli 200 kuukaudessa eli ansiosidonnaisen porrastetuksen verran.
ei se mitään haittaa toi 200e kun palkka mulla 4500e kuukaudessa.sulle se on iso raha.
Sä et ole töissä vaan jankuttamassa täällä aamusta iltaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä ainakin .ei kiinosta kato slummi elämä ja perseaukinaisuus. kerrostalo luukku hyi helvetti.
Niin, no jos noi on vaihtoehdot, niin sitten. Mutta kun on oma velaton talo, pienimuotoista omavaraisuutta omalta pihalta niin että saa puhdasta luomua pöytään ja ruokakulut on hyvin kohtuulliset, säästöjä on sen verran että riittää hyvin eläkepäiviin asti, ja on varaa golfjäsenyyteen ja matkusteluunkin. Ei mitään miljoonia mutta harvalla työssäkäyvälläkään on.
Minä tiedän miltä tuntuu olla köyhä ja tavoitella unelmiaan kasvaen todella köyhän perheen lapsena.
Puskurina näille jotka ponnistavat todella vaatimattomista oloista on ap:n kaltaiset yksisilmäiset yleistäjätä jotka toitottavat kuinka köyhissä oloissa olevalla ei oikeasti ole älyä, lahjakkuutta tai mahdollisuuksia. Ainoastaan sattuman kautta ja säkällä onnistuvat jos jossain onnistuvat.Tai reittä pitkin jos ovat hyvännäköisiä. Lahjakkuutta ja osaamista harvoin kun heistä löytyy, tupakkaa ja kaljaa vain osataan kiskoa ja haaroja levittää.
"On se hienoo että nykyään työläistenkin lapset saa opiskella lukiossa"
" sen isä on alkoholisti, ei siitä ole mihinkään, ainakaan akateemiseen seuraan. Tarvitaan suhteita ja niitä on vaikea luoda jos ei perhe kuulu piireihin tai tunne oikeita ihmisiä"
"No onhan toi tietty lahjakas, mut ei se oikeesti tule pärjäämään kun siinä tarvitaan aina läheisten ja perheen tuki, mikä tolta tässä nyt taas puuttuu, Niin ei se tuu pärjäämään yksin"
"Minä en halua että tämä seurustelee poikani kanssa. Pelkkä mainehaitta sen perhe on meille."
( viimeisimmän lausahduksen poikaystäväni isä sanoi päin naamaa kasvot kiristyneinä kahvipöydässä jonne minut oli "miniäehdokkaana " kutsuttu, kun paljastui todella vaatimaton perhetaustani. Tuon vierailun jälkeen aiemmin niin mukava pojan isä ei edes tervehtinyt kadulla vastaan tullessa vaan mulkoili halveksivasti tuhahdellen. Tapauksen jälkeen poika ilmoitti olavansa pahoillaan mutta en ollut enää tervetullut heille saati sopivaa seuraa hänelle.
Omalle äidilleni en koskaan hennonut kertoa totuutta mihin se niin kiva poikaystäväni oikein katosi, koska äitini oli hieno nainen ja tosi fiksuna olisi pahoittanut suotta mielensä moukkamaisuudesta)
Esimerkiksi tuollaisia itse jouduin nuorena vaikeista oloista ponnistellen kuulemaan ihan päin naamaa aikoinaan.
Menestyin mielestäni elämässäni oikein hienosti, kovalla työllä ja osaamisella, mutta se on surullista, että vielä näin kypsemmällä iällä joutuu samaa asenteellista ja peittelemättömän halveksivaa potaskaa lukemaan keskustelupalstan aloituksena vuonna 2024 millaisia köyhät perheet "oikeasti" ovat jka miten he ajattelevat eri tavalla. Tuskin edes luuserit tuntevat samoja tunteita kuin hyväosaiset ja rikkaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukea kirjaston kirjoja, käydä kävelyllä, katsoa telkkaria ja siivota ja tehdä ruokaa ja leipoa.
Kyllä se elämä noinkin kuluu. Kaikki työttömät ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia ja osaa tehdä ruoat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo kohta kun leikataan lisää tukia niin nimenomaa voit nukkua vaan kun muuhun ei rahaa ja asua pikku vuokra kerrostalo luukussa.ja mä pääsen samaa köyhyyteen milloin haluan.se onnistuu jokaiselta.mut sulla ei ole kyl päässä kaikki kunnossa kun kehut olevasi työtön.10 vuotta sitten olin muutama kuukautta työtön ja vitutti kun ei rahaa ja kaikki kaverit harrasti kaikkee kivaa ja kävi mökillä ja veneili.mut jos päässä viiraa ni varmaa ihan ok kun on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää nyt kun on hyvä palkka. Työttömyys voi tulla kenen tahansa osaksi, sinunkin. Palkansaajan osa on huono ja voi loppua aika nopeasti ilman omaa syytä. Sitten on paljon helpompaa kun on säästöjä. Ehkä joskus vielä opit ymmärtämään niitäkin, jotka ei sitten enää töihin halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole töissä vaan jankuttamassa täällä aamusta iltaan joka päivä.
olen mä töissä ja sinä olet se jankuttaja.pistähä potkulakia välillä mä lähen syömään.
Nykyään erotaan paljon.
Jos miehellä on lapsia edellisestä suhteesta niin miehen asunto menee niille perinnöksi.
Eli ei nainen saa mitään paitsi jos menee naimisiin ilman avioehtoa.
Ei tollasesta omaisuudesta ole siis naiselle mitään iloa.
Helpompi on siivota oma vuokrakaksio kuin miehen iso omakotitalo, joka menee miehen lapsille perinnöksi.
Ja kun asuu vuokralla yksin niin saa enemmän tukia omalle tilille.
Köyhät ajattelevat eri tavalla?
Kuka tai millainen ihminen ajattelee ja jopa kirjoittaa tuollaista keskustelupalstalle?
Todella omituista ajatuksenjuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää nyt kun on hyvä palkka. Työttömyys voi tulla kenen tahansa osaksi, sinunkin. Palkansaajan osa on huono ja voi loppua aika nopeasti ilman omaa syytä. Sitten on paljon helpompaa kun on säästöjä. Ehkä joskus vielä opit ymmärtämään niitäkin, jotka ei sitten enää töihin halua.
eiköhän ton nyt saatana kaikki ymmärrä jankuttamattakin.
Juu, siivoat ison omakotitalon ja teet ruokaa ja toi talo menee miehen lapsille perinnöksi.
Ei ole mitään järkeä alkaa ilmaispiiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, siivoat ison omakotitalon ja teet ruokaa ja toi talo menee miehen lapsille perinnöksi.
Mä vedän sua perseeseen jankuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Myös sellainen toisille naureskeleminen on ominaista, varsinkin jos kyseessä on epäonnistuminen. Omaksutaan sellainen mitäs läksit-asenne. Eikä lapsia kannusteta hyödyntämään lahjakkuuttaan, ellei se suuntaudu jollekin hyväksyttävälle alalle.
Tämän huomasin aikoinaan duunarityössä. Poikkeuksia toki aina löytyy, mutta puheenaiheet eroavat kovasti akateemisen ja ei-akateemisen tiimin välillä.
Duunariporukassa keskityttiin juoruamaan muista, mustamaalaamaan selän takana, lukemaan Iltalehteä uutissivustona sekä ajoittain työpaikkakiusaamaan.
Akateemisessa porukassa puolestaan puheenaiheet olivat sen tasoisia, että niistä oppi usein jotain uutta. Myös psykologista silmää oli enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no jos noi on vaihtoehdot, niin sitten. Mutta kun on oma velaton talo, pienimuotoista omavaraisuutta omalta pihalta niin että saa puhdasta luomua pöytään ja ruokakulut on hyvin kohtuulliset, säästöjä on sen verran että riittää hyvin eläkepäiviin asti, ja on varaa golfjäsenyyteen ja matkusteluunkin. Ei mitään miljoonia mutta harvalla työssäkäyvälläkään on.
Tämä. Ei kaikki työttömät ole köyhiä. Moni on ollut pitkään hyväpalkkaisissa töissä, on velaton talo ja säästöjä. Valmis elämä, josta on aikaa nauttia kun tarvitse enää käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisen täytyy käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vedän sua perseeseen jankuttaja.
Oi voi, tulevaisuudessa miehillä ei ole omaishoitajia niinkuin nyt ja joudutte ostamaan palvelut kotiin.
Nyt naiset on olleet omaishoitajina, mutta ovat saaneet omakotitalot, kesämökit ja leskeneläkkeen loppuelämäksi.
Nuorempien leskeneläke leikattiin ja asuvat vuokralla, eivät ala omaishoitajiksi tulevaisuudessa.