Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.
Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:
1. Kaikki on vaikeaa
Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa.
2. Mikään ei kannata
Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.
3. Kaikki on jonkun muun syytä
Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.
4. "Ei ole mun hommani"
Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.
5. Kuka kuuseen kurkottaa...
Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.
6. "Mennään tupakille"
Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.
7. Kehonkieli
Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan
Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.
Kommentit (358)
Kerropa lisäksi samanlaisia stereotypioita varakkaista, kun olet heidänkin alueillaan asunut. Vai etkö kykene halveeraamaan sitä yhteikuntaluokkaa, johon niin kovasti haluat kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Kerropa lisäksi samanlaisia stereotypioita varakkaista, kun olet heidänkin alueillaan asunut. Vai etkö kykene halveeraamaan sitä yhteikuntaluokkaa, johon niin kovasti haluat kuulua?
Voisin kertoa montakin. Mutta ne eivät pidä paikkaansa kovinkaan hyvin. Haluaisit epäilemättä kuulla Roope Ankka-henkisen tarinan rikkaasta joka katselee muita alaspäin ja miettii vain rahaa?
Ei minua kiinnosta mihin yhteiskuntaluokkaan kuulun.
ap
Tuon voisi tiivistää näköalattomuudeksi ja vähäiseksi uskoksi omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Ja olet oikeassa, tuota kulttuuria on paljon ja se heikentää ihmisten elämänlaatua hirveästi.
Moniin tuossa kulttuurissa syvällä oleviin ei varmasti ole helppo vaikuttaa, mutta sitä on syytä miettiä, miten lapset ja nuoret saataisiin uskomaan, että omilla valinnoilla on merkitystä ja elämäänsä voi vaikuttaa. Enkä nyt tarkoita mitään jokainen on oman onnensa seppä-kokoomuslaisuutta, vaan sitä, että tilanteesta ja lähtökohdista huolimatta omilla valinnoilla on aina merkitystä. Vaikka olisi lähes kuinka huono mäihä hyvänsä, niin melkein aina on tapoja vaikuttaa elämäänsä niin positiivisesti kuin negatiivisestikin ja tosi monella on mahdollisuus vaikuttaa paljon enemmän kuin uskovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon voisi tiivistää näköalattomuudeksi ja vähäiseksi uskoksi omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Ja olet oikeassa, tuota kulttuuria on paljon ja se heikentää ihmisten elämänlaatua hirveästi.
Moniin tuossa kulttuurissa syvällä oleviin ei varmasti ole helppo vaikuttaa, mutta sitä on syytä miettiä, miten lapset ja nuoret saataisiin uskomaan, että omilla valinnoilla on merkitystä ja elämäänsä voi vaikuttaa. Enkä nyt tarkoita mitään jokainen on oman onnensa seppä-kokoomuslaisuutta, vaan sitä, että tilanteesta ja lähtökohdista huolimatta omilla valinnoilla on aina merkitystä. Vaikka olisi lähes kuinka huono mäihä hyvänsä, niin melkein aina on tapoja vaikuttaa elämäänsä niin positiivisesti kuin negatiivisestikin ja tosi monella on mahdollisuus vaikuttaa paljon enemmän kuin uskovatkaan.
Samaa mieltä. Hyvin kirjoitettu.
ap
Ap, mä tykkään makoilla kotona ja loisia sun rahoilla. Sä maksat mun oluet myös, eiköstä juu?🤗hihih!🤗
Vierailija kirjoitti:
L O I S E T T Ö I H I N
En jaksa kun sä maksat mun loisimisen.🤗hihih
Ei millään pahalla mutta osalla olotila ja terveys vaikuttaa, ilmastokin. Ja realismi kertoo mitä asia on. Taviksilla on pinkit lasit päässä, jos ei tajua realismia. Ei se että tekisi tahallaan hankalaksi. Muut tekevät muille asiat hankalaksi suunnittelullaan joka menee päin metsää. Se turhauttaa älykkäitä köyhiä. Idioottien keskellä on vaikea elää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä tykkään makoilla kotona ja loisia sun rahoilla. Sä maksat mun oluet myös, eiköstä juu?🤗hihih!🤗
Ei haittaa ollenkaan, toivottavasti oluet maistuvat ja tuollainen elämä on mieleesi :)
Mutta tämänhän voisi lisätä listaan:
Osalle tuntuu jonkinlainen ihanne olevan sellainen, ettei tarvitse tehdä mitään. Kun lähiökaverilta kysyy, miksi hän haluaisi olla pörssiyhtiön toimitusjohtaja, vastaus on että saisi laittaa jalat pöydälle ja nostaa rahat.
No, se toimarin työ on vähän toisenlaista. Mutta jos kysyt niiltä rikkailta toimareilta, niin ei heillä ole tuollaista unelmaa ollenkaan.
ap
Sen mitä köyhät ajattelevat yleensä, tiivistyy valittamiseen kaikesta. Kaikesta valitetetaan ja mikään ei ole tarpeeksi. Veronmaksajien pitäs rahoittaa heidän elämänsä, kun työnteko ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa ollenkaan, toivottavasti oluet maistuvat ja tuollainen elämä on mieleesi :)
Mutta tämänhän voisi lisätä listaan:
Osalle tuntuu jonkinlainen ihanne olevan sellainen, ettei tarvitse tehdä mitään. Kun lähiökaverilta kysyy, miksi hän haluaisi olla pörssiyhtiön toimitusjohtaja, vastaus on että saisi laittaa jalat pöydälle ja nostaa rahat.
No, se toimarin työ on vähän toisenlaista. Mutta jos kysyt niiltä rikkailta toimareilta, niin ei heillä ole tuollaista unelmaa ollenkaan.
ap
Hihi🤗meen heti korkkaamaan.
Köyhyyttä ja sen tuomaa näköalattomuutta on tutkittu paljon. Samoin syitä miksi köyhillä on usein- oikeutetusti- vähäinen luotto ns.systeemiin.
Asenne vaikuttaa aina, mutta tässä reaalimaailmassa myös riihikuiva raha.
Jäi epäselväksi, mikä tarkoitus oli tällä Ap:n avauksella, jossa hän halusi osoittaa halveksintansa köyhiä kohtaan; samasiatamalla heidät lähinnä vastuuttomiksi ja vain muita syyttäviksi typerykisiksi, jotka olisivat kykenemättömiä tekemään, oikeastaan mitään kannatettavaa
Uskovainen mies
Hyvä aloitus. Myös sellainen toisille naureskeleminen on ominaista, varsinkin jos kyseessä on epäonnistuminen. Omaksutaan sellainen mitäs läksit-asenne. Eikä lapsia kannusteta hyödyntämään lahjakkuuttaan, ellei se suuntaudu jollekin hyväksyttävälle alalle.
Köyhä??pakkohan sen köyhän on ajatella,ja oikeesti oikeessahan köyhä on.Elämä on helvetti.Rikkaalle ei riitä mikään.Syö sen köyhän kin leivän näin on ollut kautta historian.Mitäs nuo varakkaat on,velka vankeudessa,silti pröystäillään ,velka asunto,auto.Näin moni suomal.muutti maasta,pennitömän unelmaa elää. Totuus monesti muu kuin miltä näyttää.Sitten tuo varakkaiden ja köyhien asuinalue.Onneksi täällä ei semmosia ole.Joskus se köyhä tuhlaa rahat jonnii joutaviin,rikas venyttää penniään..Asunnot kuin hamstraajan huusholleja,ruokaa hirveästi.Sitten köyhä inisee kun puuttuu jtn.Siltä ei puutu mitään.Paljonki säästyy kun ei missään liikoja,eikä osta joka romua minkä näkee.Sitten tuo työpuoli.Kaikille ei työtä vaan löydy.Eikä tarjolla.Öyhännäköinen voi olla hyvinkin varakas.Ei se materiaalinen köyhyys huolestuttavaa ole vaan se henkinen.Klyhä voi olla henkisesti rikas,kun se rikas voi käydä hitaalla monessa asiassa.Ei tartte olla kaikki viimeisintä huutoa,pääasia että toimivaa.Velalla elämisen on loputtava se vääristää taloutta.On kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa montakin. Mutta ne eivät pidä paikkaansa kovinkaan hyvin. Haluaisit epäilemättä kuulla Roope Ankka-henkisen tarinan rikkaasta joka katselee muita alaspäin ja miettii vain rahaa?
ap
Varattomia kyllä osaat halveerata, olet oksettava.
Mulla ei päde mikään noista, paitsi kohdasta 2 en ole aivan varma. Moniin pätee kyllä.
Hyvin harva pätee itseeni, mutta en olekaan tavallinen köyhä, enkä mitenkään omasta syystä tilanteessani. Tämän tietävätkin älykkäät,jotka vähän seuranneet tapahtumia elämässäni. Joku?ääliö sosiaalipolitiikan proffa voi yrittää esittää vaikka mitä teorioita, mutta hän kuten moni muu tarpeeksi älykäs ja korkealla pallilla tietää,että sen yhden perheen tapauksessa on kyse ainoastaan rikoksista, törkeistä valheista ja tahallisesta suunnitelmallisesta ssbotoinnista ja manipuloinnista ihmissuhteita myöten , jotta saataisiin haluttu tulos ja muka osoitettua miten toimii sosiaalipolitiikka missäkin tilanteessa.
Toisinsanoen törkeän rikollisesti yritetty vaikuttaa kaikkeen: asumiseen, koulutukseen, työpaikkaan, maineeseen, ihmissuhteisiin ja jopa terveyteen! Älykkäät tietää, ääliöt ei, koska heilke selitelty valheita!
Itseasiassa tilanne on naurettava. Joku sanoi, että lopeta nyt tuo valitus, että olisit epäonninen ja tahalleen järjestetty vastoinkäymisiä. Henkilö on esitetty turhia kuvittelevaksi jopa harhaiseksi hahhah! Mutta sitten selviää että tuo onkin 100% totuus. Haluaisin nähdä sen naaman joka tajuaa sen vihdoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Yleensä ihminen, joka on epävarma itsestään ja omasta arvostaan, kokee tarpeelliseksi arvottaa muita ihmisiä. Kun näkee muissa huonommuutta, kokee itsessään paremmuutta. Sinä olet ap tällainen. Ja tuo ihmisten arvottaminen kertoo myös sen, että sinua todellakin kiinnostaa mihin luokkaan voit itsesi sijoittaa. Alentamalla muita pyrit ylentämään itsesi. Hiveleekö tuo itsetuntoasi? Ehkä hieman kuitenkin?
Kuulostaa masennukselta. Mikä tepsii masennukseen?