Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.
Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:
1. Kaikki on vaikeaa
Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa.
2. Mikään ei kannata
Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.
3. Kaikki on jonkun muun syytä
Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.
4. "Ei ole mun hommani"
Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.
5. Kuka kuuseen kurkottaa...
Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.
6. "Mennään tupakille"
Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.
7. Kehonkieli
Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan
Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin samoja havaintoja kuin ap:lla. Omat vanhempani olivat umpivasemmistolaisia, melko vähävaraisia ja kaikki muiden syytä.
Mutta yksi iso mutta, lapset halujensa mukaan kouluihin ja opiskelemaan, maksoi mitä maksoi. Voin sanoa että kylllä kannatti. Jokainen sisarusparvesta on pärjännyt kohtuullisen hyvin työelämässä ja muutenkin. Siitä olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni. Voin jäädä nyt eläkkeelle ilman huolta toimeentulosta.
Tosin eläkeläisten verotukseen tulee muutoksia ensi vuonna eli veroa menee paljon enemmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin samoja havaintoja kuin ap:lla. Omat vanhempani olivat umpivasemmistolaisia, melko vähävaraisia ja kaikki muiden syytä.
Mutta yksi iso mutta, lapset halujensa mukaan kouluihin ja opiskelemaan, maksoi mitä maksoi. Voin sanoa että kylllä kannatti. Jokainen sisarusparvesta on pärjännyt kohtuullisen hyvin työelämässä ja muutenkin. Siitä olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni. Voin jäädä nyt eläkkeelle ilman huolta toimeentulosta.
Tosin eläkeläisten verotukseen tulee muutoksia ensi vuonna eli veroa menee paljon enemmän kuin nyt.
Jos eläke 22000 vuodessa tai enemmän niin verotus nousee.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asunut ns.hienostoalueilla sekä köyhemmillä alueilla. Sen voin vaan sanoa, että kaikista vittumaisimmat ihmiset ovat olleet näillä ns. hienostoalueilla. Miksiköhän esim. psykiatri tappaa vaimonsa hienostoalueella. Miksi kaksi poliisia tapettiin hienostoalueella. Rahahan tekee onnelliseksi, vai tekeekö?
Asun nyt ns. keskiluokkaisella omakotitaloalueella ja kyllä, täällä on paljon mukavampaa porukkaa kuin kerrostaloslummeissa joissa asuin nuorena. Todennäköisesti myös hiukan onnellisempaa. Ihmiset tervehtivät, juttelevat toisilleen ja häiriökäyttäytymistä ei näe eikä kuule. Entisiin paikkohin en menisi enää mistään hinnasta takaisin asumaan. Juoppoja, hulluja ja narkomaaneja tulee ikävä vain jos kuuluu itse samoihin ryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asunut ns.hienostoalueilla sekä köyhemmillä alueilla. Sen voin vaan sanoa, että kaikista vittumaisimmat ihmiset ovat olleet näillä ns. hienostoalueilla. Miksiköhän esim. psykiatri tappaa vaimonsa hienostoalueella. Miksi kaksi poliisia tapettiin hienostoalueella. Rahahan tekee onnelliseksi, vai tekeekö?
Asun nyt ns. keskiluokkaisella omakotitaloalueella ja kyllä, täällä on paljon mukavampaa porukkaa kuin kerrostaloslummeissa joissa asuin nuorena. Todennäköisesti myös hiukan onnellisempaa. Ihmiset tervehtivät, juttelevat toisilleen ja häiriökäyttäytymistä ei näe eikä kuule. Entisiin paikkohin en menisi enää mistään hinnasta takaisin asumaan. Juoppoja, hulluja ja narkomaaneja tulee ikävä vain jos kuuluu itse samoihin ryhmiin.
Itse asun vuokralla kerrostalossa, missä on myös omistusasuntoja. Rakennettu 2017.
Meillä oli joku koittanut avata kerrostalon alaovea sorkkaraudalla yöllä ja ajattelin, että onneksi en asu yksin omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en usko ! slummi elämä ja työttömänä olo on hiton siistiä kysy vaikka jankuttajalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joku koittanut avata kerrostalon alaovea sorkkaraudalla yöllä ja ajattelin, että onneksi en asu yksin omakotitalossa.
Hallituksen leikkaukset alkavat näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän taloon sopii yrittää.
Veikkaan että yritykseksi jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en usko ! slummi elämä ja työttömänä olo on hiton siis
Ei ihmiset ole kateellisia mistään 1980-luvun mörskistä.
Mutta jos sun talon rakennusvuosi on 2023 niin sitten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Näiden 'yllätyksien' vuoksi on tietysti hankittu sijoitussalkku. Paras luottamuksen tae sille ettei prosenttiyksikön nousu veroon muuta suunnitelmia mihinkään suuntaan. Jos et ole vielä alkanut sijoittamaan, aloita nyt.
https://www.veronmaksajat.fi/contentassets/094c119b377c4fcf9e1fe03b0750…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän taloon sopii yrittää.
Veikkaan että yritykseksi jääkin.
Niin, en tiedä. En haluaisi asua yksin omakotitalossa, jos tulee vaikka joku kymmenen hengen porukka yöllä varastamaan tavaraa.
Aion asua kerrostalossa.
Näinpä. Hienostoalueilla naapurit valittaa kun naapuri vähänkin hengittää, käy eri aikaan kaupassa tai on väärällä alalla töissä, tuoksuu huuhteluaineelle, on erilainen kampaus, iiik, mä haluun ton naapurin pois, toivottavasti muuttaa äkkiä pois!
Olemme köyhä perhe. Vähävaraisia olemme olleet koko lasten lapsuuden. En ole opettanut lapsille sitä asennetta, että olemme uhreja, vaikka totta puhuakseni olemme tulonsiirroilla eläneet. Sen sijaan olen opettanut heille, että eikö olekin hienoa, että meillä täällä Suomessa on tällainen systeemi, että saamme katon pään päälle ja ruokaa, vaikka sairastuimme ja olemme saaneet kalliita hoitoja ja apua. Lapset osaavat arvostaa näitä asioita ja ovat menestyneet opinnoissaan. Mutta helppoa ei ole ollut. Asumme halvalla kaukana keskustasta ja lapsilla on pitkät koulumatkat. Heillä ei ole varaa osallistua mihinkään koulun järjestämiin kinkereihin, jotka usein vaativat myös taloudellista panostusta, on tanssiaisia, naamiaisia, matkoja yms.. Vanhempi lapsi opiskelee yliopistossa, mutta on täysin omillaan, hänestä tulee suvun ensimmäinen akateeminen ja isänsä puolelta hän on ensimmäinen ylioppilas.
Sitten on miesystäväni lapset. Eivät tee mitään muuta kuin pelaavat, molemmat jollakin tuella. Päivittelivät, kun isänsä joutuu maksamaan "niin paljon veroja". Että on ihan kauheaa se sellainen. Eivätkä näe itseään hyötyjinä mitenkään. Isäpapalla ei kyllä rahat riittäisi kahden aikuisen elättämiseen mitenkään, olettaen, että asuisimme maassa, jossa veroja ja sosiaaliturvaa ei olisi. Mutta kun on lusikalla annettu ja niin edelleen, niin taitaa olla turha näille yrittää selittää.
Kuutoskohtaa lukuun ottamatta kaikki pätevät eläkkeellä olevaan äitiini, joka on kaikkea muuta kuin köyhä. Päinvastoin.
Kysymys voi siis olla myös perusluonteesta.
Toki sitäkin voi miettiä, onko köyhyys tuollaisen käytöksen syy vai seuraus.
Vierailija kirjoitti:
nii onneks asut sielä slummissa missä kerrostalon alaovea murretaan sorkkarauvalla.narkkien ja juoppojen kanssa.on on vissiii kivaa onneks.
Ulkomailla ei ole sossutukia, mutta siellä on vartioidut asuinalueet ja lapset viedään autolla kouluun ja haetaan autolla koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nii onneks asut sielä slummissa missä kerrostalon alaovea murretaan sorkkarauvalla.narkkien ja juoppojen kanssa.on on vissiii kivaa onneks.
Ei saaneet auki, kun uusi ovi.
Minä olen myös huomannut yhden asian. Köyhät antaa vähistään muille, mutta rikkaat ei, vaan ovat hyvin tarkkoja rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en usko
eikä sun vuokra itsemurha yksiöstä ja pienistä tuloista.