Pam väittää että Suomessa ei pärjää eikä tule toimeen 800 eurolla kuussa
Alas voitte kommentoida että miten te olette pärjäänneet 800 eurolla tai vähemmällä kuukauden aika niin voimme sitten yhdessä osoittaa Pamin väitökset vääriksi ja perättömiksi.
https://www.pam.fi/artikkelit/tulisitko-toimeen-800-eurolla-kuukaudessa…
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800 e ei riitä jos siitä.vähennetään myös vuokra. Monella Helsingissä tuillainen summa menee jo pelkästään vuokrakuluihin.
Helsingissa voi esim etsiä vaikka kymmenen tai viisitoista kaveria ja vuokrata joku halpa kaksio tai kolmio kimpassa.
Tähän suuntaan sinimusta hallitus ajaa Suomea. Teet montaa työtä ja asut viidentoista hengen kanssa kaksiossa.
Minä olen niin introvertti että alkaisi tulla ruumiita kun minulta menisi hermot. En siedä nähdä enkä kuulla muita ihmisiä vapaa-ajallani.
En pärjäisi. Olen eläkeläinen ja asunnon yhtiövastike linjasaneerauksen jälkeen on 790,-€/kk. Siis omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää huoliko. Mitä enemmän saatte palkkaa, sitä enemmän verot ja nousevat elinkustannukset vievät.
mä luulin aikanaan saavani uuden auton kun palkka nousisi bruttona 3000€-> 4000€. Ja paskat, elinkustannukset nousivat enemmän kuin nettopalkka joten ajan edelleen parin tonnin autolla. Elintasoni on tällä hetkellä sama kuin vuoden 2011 palkalla mutta teen moninkertaisesti vaativampaa työtä
Mietipä millä ajelisit 800 euron palkalla?
Mä ainakin ajan uudella Volvolla.
Tuo 800 euroa ei riitä edes vuokraan, joka on hieman yli 900 e. Sähkö-, puhelin-, vakuutusmaksut pakolliset. Ruokaan & perushygienitarpeisiin menee n. 200 e/kk. Pärjätään, mutta joka ostosta on harkittava - hedelmistä ja vihanneksista lähtien. Teen mahdollisimman paljon itse. Ei autoa tms. Kävelen. Hätätilassa, jos käytävä keskustassa, junalla tai bussilla eli matkakortilla on jatkuvasti n. 10 e varmuuden vuoksi. Mitään tukia ei saa. Kirpparimyynti tuo vähän lisätuloja, tosi vähän nykyään.
Ei tuo yksin asuessa riitä mitenkään.
Jos kolme ihmistä asuu yhdessä edullisesti, ja pystyy jakamaan yhteisymmärryksessä asumis ja ruokakulut niin ehkä sitten.
Jokainen maksaa 250e kk asumisesta ja 200e kk ruoka yms pesuaine jne. Tarpeista yhteiskadsaan.
Sit jäis jokaiselle 350e puhelinlaskuun, bussikortiin ja muuhun tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan kiinni elintasosta ja mitä tekee. Ei rikas ihminen ymmärrä että vähemmälläkin tulee toimeen koska se on tottunu tietynlaiseen elintasoon. Ne on tottumiskysymyksiä. Vähän sama asia kun mä aina jankutan värähtelyistä ja eri tasoista niihin liittyen, se on tismalleen sama näissä raha kuvioissa.
Ihminen tulee oikeasti toimeen todella vähällä jos hän van osaa käyttää sitä rahaa oikein.
Sanoisin, että ainakin yksinäisen ihmisen on melko mahdotonta selvitä vuokrasta, ruoasta ja kaikista muista kuluista, jos käytössä on ainoastaan 800€/kk.
Yksin asuessa 800 nettona-600 vuokra+100 asumistukea=300 e ruokaan, sähkä, vesi, työmatkat yms. Tekisi kyllä tiukkaa. Mutta soviteltua päivärahaa tuohon voisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää tämä hintojen nousu. Lisäksi monet annoskoot ovat pienentyneet ja lisäksi hintaa nostettu. Joudun jättämään saarioisten pastasalaattieineksetkin jatkossa hyllyyn
Miksi niitä einespastasalaatteja on ennenkään pitänyt ostaa?
No kaipa se on jokaisen oma valinta mitä syö, mutta mielestäni on turha valittaa rahanpuutetta jos rahaa on käytetty huolettomasti eineksiin. Itse tekemällä saa paljon parempaa ja halvemmalla. Ymmärrän ettei kaikki jaksa/osaa, mutta kyllä sitä voi opetella eikä vaan valittaa kaiken kalleutta.
Olen aina ennen ollut samaa mieltä. Mutta nyt osittain muuttanut mieleni. Raaka-aineiden hinta kotikokkaukseen on noussut niin merkittävästi, että tosiasiassa itse tehdyn selkeä edullisuus on hävinnyt. Ruokatalot, jotka massavalmistaa eineksiä, saa raaka-aineensa ihan eri hinnalla, ja massavalmistuksen kulut/tehty ruoka-annos jää vähäisemmäksi muutenkin. Ei tietenkään koske kaikkia eineksiä, mutta monia. Ja vaikka kauppa vetääkin välistä, niin monet ateriat on hinnaltaan ihan tasavertaisia kotivalmisteiseen verrattuna.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800 e ei riitä jos siitä.vähennetään myös vuokra. Monella Helsingissä tuillainen summa menee jo pelkästään vuokrakuluihin.
Jos tienaa palkkatyöstä 800€/kk niin siihen saa kyllä asumistuen ja toimeentulotuen päälle.
Toimeentulotukea ei saa, jos on jotain omaisuutta joka estää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää huoliko. Mitä enemmän saatte palkkaa, sitä enemmän verot ja nousevat elinkustannukset vievät.
mä luulin aikanaan saavani uuden auton kun palkka nousisi bruttona 3000€-> 4000€. Ja paskat, elinkustannukset nousivat enemmän kuin nettopalkka joten ajan edelleen parin tonnin autolla. Elintasoni on tällä hetkellä sama kuin vuoden 2011 palkalla mutta teen moninkertaisesti vaativampaa työtä
Asutko myös siinä uudessa Volvossa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla lainanlyhennys 650e/kk eli 800 kuukausituloilla ei todellakaan pärjää. Tonni on ihan minimi. Mielestäni jokaisen kansalaisen tonnin perustulo olisi hyvä juttu.
No olispa kiva jos työkyvyttömänä saisi tonnin kuussa. Nyt pitää pärjätä parilla sadalla eurolla asumiskulujen jälkeen. Sairaudet jää hoitamatta, vaan ketäpä se liikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin. Ei jäänyt eläkkeestä paljon tuota enempää ja vielä on 450€ tilillä loppu kuuksi.
Toisaalta jos taloyhtiöön tulee isoja remontteja, niin yhtiövastikkeetkin voivat nousta yhteensä lähelle 800 euroa kuukaudessa. Päälle ruoka, sähkö, tiietoliikennekulut, hygienia, lääkkeet, matkaliput ja mahdolliset lääkärikäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko myös siinä uudessa Volvossa?
En vaan isossa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissa voi esim etsiä vaikka kymmenen tai viisitoista kaveria ja vuokrata joku halpa kaksio tai kolmio kimpassa.
Tähän suuntaan sinimusta hallitus ajaa Suomea. Teet montaa työtä ja asut viidentoista hengen kanssa kaksiossa.
Minä olen niin introvertti että alkaisi tulla ruumiita kun minulta menisi hermot. En siedä nähdä enkä kuulla muita ihmisiä vapaa-ajallani.
Se jono kylpyhuoneeseen, kun kaikkien on käytävä suihkussa, pesulla ja vessassa.
Kysymys on varmasti Helsingin hintatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa jutussa väitetä, että 800e pitäisi pärjätä ja siitä pitää maksaa kaikki. Näissä aina unohdetaan täydentävät tuet joita saa, jos tulot ovat pienet. Jutussakin tuo 800e on yksittäinen kuukausi ja tulot yleensä 1400-1600. Eli samaa vääristeltyä s ontaa mitä nämä aieeht yleensäkin.
Joidenkin, niin kuin sinun, on näköjään kapasiteetillaan mahdotonta ymmärtää, että monet ei saa mitään täydentäviä tukia. Ja vääristellyn sonnan kun otit puheeksi, niin sitä on myöskin se, että tuet järjestään kerrotaan bruttona. Satasissa on iso asia, kun todellisuudessa on paljon pienempi, kun on otettu 20% tai 25% (ansiosidonnainen) veroa pois, joka ei tietenkään ole käytettävissä siihen "elämiseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis tuolla 800 eurolla pitää saada?
ruokaan riittää kylläVuokrat, laskut, ruoat, lääkkeet, bussimatkat, vakuutukset ja jne
Ei riittäisi edes vuokraan tuo...muuhun elämiseen ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa jutussa väitetä, että 800e pitäisi pärjätä ja siitä pitää maksaa kaikki. Näissä aina unohdetaan täydentävät tuet joita saa, jos tulot ovat pienet. Jutussakin tuo 800e on yksittäinen kuukausi ja tulot yleensä 1400-1600. Eli samaa vääristeltyä s ontaa mitä nämä aieeht yleensäkin.
Eivät normaalit ihmiset saa välttämättä mitään tukia. Mikäli haluaa hyödyntää kaikki tuet, se on ammatinvalinta, joka tehdään jo teininä.
Vierailija kirjoitti:
Meille jää lapsen kanssa vuokran jälkeen n 800 e kuukaudessa ruokiin ja laskuihin jne. 800 e sisältää lapsilisän ja elatustuen. Jos saisin 800 e palkkaa tulisivat elatustuki ja lapsilisä siihen päälle joten kyllä pärjättäisuun. Harvalle lapsiperheelle jää yli 1000 e kk vuokran jälkeen. En ainakaan tunne ketään niin varakasta.
Yritä nyt ymmärtää, että vuokra, sähkölasku, kotivakuutus ja lääkkeet maksetaan myös siitä 800 eurosta. Jos teidän tulonne ovat 800€+vuokra, niin olette varakkaita.
Jos on vanhus ja tarvitsee hoivaa, lääkkeitä, ruokaa ja palveluita kotiin. Tuo ei riitä läheskään. Tuolla saisi hikisesti kotihoidon (pari käyntiä päivässä) ja siivouksen kerran viikossa, mutta lääkkeet, sähkölasku, vesilasku ja ruoka jäisi saamatta, puhumattakaan pesuaineista ja vaatteista.