Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pam väittää että Suomessa ei pärjää eikä tule toimeen 800 eurolla kuussa

Vierailija
23.11.2024 |

Alas voitte kommentoida että miten te olette pärjäänneet 800 eurolla tai vähemmällä kuukauden aika niin voimme sitten yhdessä osoittaa Pamin väitökset vääriksi ja perättömiksi.

https://www.pam.fi/artikkelit/tulisitko-toimeen-800-eurolla-kuukaudessa…

Kommentit (364)

Vierailija
81/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittelevana opettajana minulla oli neljä työpaikkaa, joihin tein töitä tuntiopettajana. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa, että yhdellä osa-aikatyöllä ei elä, koska sehän on selvä, että jos tekee vähemmän töitä niin saa vähemmän palkkaa. Eli en nyt oikein ymmärrä, mikä tässä Pamin jutussa on pointti. 

Miksei kaupan alalla töissä oleva osa-aikainen voi hankkia muualta lisää tunteja? Ja miten työnantaja voi tuolla tavalla yksipuolisesti muutella kuukausittaista tuntimäärää? Eikös työsopimus pitäisi tehdä niin, että siinä sovitaan työaika? Muunlaiseen sopimukseen ei pidä laittaa nimeään. 

Luulisi opettajana ymmärtävän asioista vähän enemmän, mutta ei kai sitten. Työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille ja vielä vähemmän useampia töitä. Siksi on otettava vastaan sitä mitä saa, myös niitä nollatuntisoppareita. Itse olen ollut töissä, jossa aluksi oli täydet tunnit ja sitten yhtäkkiä tunnit loppuivat kokonaan. Olen ollut myös kahdessa osa-aikatyössä yhtäaikaa. Kummassakin oli vaihtelevat tuntimäärät. Ei ollut mitenkään helppoa löytää kahta työtä, joiden aikataulut sai soviteltua yhteen.

En olisi vieläkään työelämässä, jos olisin jättänyt laittamatta nimeni huonoihin soppareihin.

Vierailija
82/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittelevana opettajana minulla oli neljä työpaikkaa, joihin tein töitä tuntiopettajana. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa, että yhdellä osa-aikatyöllä ei elä, koska sehän on selvä, että jos tekee vähemmän töitä niin saa vähemmän palkkaa. Eli en nyt oikein ymmärrä, mikä tässä Pamin jutussa on pointti. 

Miksei kaupan alalla töissä oleva osa-aikainen voi hankkia muualta lisää tunteja? Ja miten työnantaja voi tuolla tavalla yksipuolisesti muutella kuukausittaista tuntimäärää? Eikös työsopimus pitäisi tehdä niin, että siinä sovitaan työaika? Muunlaiseen sopimukseen ei pidä laittaa nimeään. 

Kaupan alan sopimuksissa on usein sovittu pieni tuntimäärä, ja sitten käytännössä yleensä tehdään enemmän. Mutta ei tarvitse antaa tunteja yli sen, mitä on sovittu. Siitä tuossa esimerkissä varmaan on kyse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800 e ei riitä jos siitä.vähennetään myös vuokra. Monella Helsingissä tuillainen summa menee jo pelkästään vuokrakuluihin. 

Jos tienaa palkkatyöstä 800€/kk niin siihen saa kyllä asumistuen ja toimeentulotuen päälle. 

Kumpaakaan ei saa automaattisesti. Ensi vuoden alusta asumistukea ei enää saa omistuasuntoon (tällä hetkellä huomioidaan vastike + lainankorot). Tt-tukea ei todellakaan myönnetä helpolla, suurin osa hakijoista jää ilman. Sitäpaitsi, kuka aikuinen haluaa tehdä elämästään jatkuvasti tiliä sossulle tai  jonkun sossuraadin käymään tiliotteensa läpi joka kuukaudi. Menoista sitten keskustellaan, aijai täällä näkyy alkoa ja ostitko tupakkia vaiko makeisiin meni nämäkin pari kymppiä. Eihän tullut eineksiä ostettua?

Aloitukseen vastauksena ei todellakaan riitä elämiseen. Jos siis lähdetään siitä että 800e kattaa aivan kaiken asumismenoista lähtien. Jos taas mietitään riittääkö 800e kuussa elämiseen kun pakolliset menot on huomioitu niin tietenkin riittää.

Vierailija
84/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 euroa kuussa käteen. Vuokraan kuluu 760 euroa, loput jää sitten laskuihin ja ruokaan, sekä muihin menoihin.

Vuokra 960 euroa, menee jo miinukselle.

Vierailija
85/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksiön vuokra on yleensä noin tonnin vesilaskuineen. Sähkölaskut erikseen ja autoon liittyvät kulut.

Ei tosiaan pärjää. Noin 2000e kk on raja millä suhteellisen kehnosti pärjää rahallisesti siten että on valmiudessa mennä töihin ja vastaanottaa töitä sekä muuttaa työnperässä tarvittaessa.

800e e riittää todella passiiviseen elämään ja innostaa rikolliseen toimintaan jos henkilö on vähänkin yritteliäs luonteeltaan.

Vähintäänkin harmaaseen talouteen houkuttaa.

Tulotaso piäisi olla sellainen ettei kansalaista houkutella rikollisuuteen ja että se kannustaisi ottamaan töitä vastaan.

ERityisesti työelämän pitäisi olla kannattavampaa ja tulla vastaan.

Vierailija
86/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppureissaaminen kannattaa. Näkee muailmaa ja selviää suht edullisesti. Vanhana sitten istuskelee kiikkustuolissa ja muistelee matkoja.

Vierailija
87/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi opettajana ymmärtävän asioista vähän enemmän, mutta ei kai sitten. Työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille ja vielä vähemmän useampia töitä. Siksi on otettava vastaan sitä mitä saa, myös niitä nollatuntisoppareita.

Itse olen ollut töissä, jossa aluksi oli täydet tunnit ja sitten yhtäkkiä tunnit loppuivat kokonaan. Olen ollut myös kahdessa osa-aikatyössä yhtäaikaa. Kummassakin oli vaihtelevat tuntimäärät. Ei ollut mitenkään helppoa löytää kahta työtä, joiden aikataulut sai soviteltua yhteen.

En olisi vieläkään työelämässä, jos olisin jättänyt laittamatta nimeni huonoihin soppareihin.

Minulle on tarjottu pari kertaa nollatuntisopparia. En ole suostunut. Olen molemmilla kerroilla saanut tiukan neuvottelun tuloksena paremman sopparin. 

Vierailija
88/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pitäisi suostua nollatuntisoppareihin! Sellaiset paperit voi repiä ja vetää vessasta. Ne on vain riistoa. Niiden tarkoitus on siirtää yrittäjän riskiä työntekijälle. Eikä tuo sortaminen muutu, jos te kaupan alan työntekijät olette noin onnettomia lampaita. 

Vierailija
89/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tarjottu pari kertaa nollatuntisopparia. En ole suostunut. Olen molemmilla kerroilla saanut tiukan neuvottelun tuloksena paremman sopparin.

No minulla ei ollut pitkäaikaistyöttömänä vara neuvotella, tilanne oli aika toivoton. Pääsin työstä kyllä pian eroon ja sain uuden osa-aikatyön, jossa oli sentään jonkinlaiset minimitunnit. Nyt olen edennyt "urallani" jo kokoaikatyöhön. Ei tämäkään ole kuin määräaikainen, mutta minkäs teet.

Tällä palstalla aika usein kuulee, että työttömien pitäisi ottaa vastaan mitä vaan työtä, mutta ilmeisesti nyt ollaankin eri mieltä? Mitä sitten pitäisi tehdä jos työttömänä ei mitään kunnollista työtä saa? Alkaa neuvotella parempia soppareita?

Vierailija
90/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vanhoina päivinä tullut entistä enemmän työnvastainen ollessani työelämässä ja nähtyäni koettuani sitä tarpeeksi.

Mitta tuli täyteen ja totean vain ääneen että arvomaailmakin on muuttunut päälaelleen vanhoina päivinä. Isoisoisä punainen oli oikeassa. Kommunistit olikin oikeassa.

Oma isäni aikoinaan vodkalasin äärellä totesi vuonna 2009 että työnteko ei ennee kannata, kun kyselin että miksi alan pioneeri ja kova tekijä ei enää ole töissä ja perustanut edes yritystäkään.

Sanoi että ei löydy maksuhalukkuutta. Yrittäjäksi ei alkanut samasta syystä. Ei haluta maksaa kotimaisesta raudanlujasta ammattimaisesta. Epäisänmaallinen porukka ei osta palveluja ja ei voi työntekijöille maksaa kelvollista palkkaa.

Siihen hän ei olisi lähtenyt että vanhanliiton konkareille ja veljien tasoisille jätkille ei olisi kyennyt maksamaan heille kuuluvaa palkkaa, vaan se olisi ollut noin 10e tunti.

Hän totesi että parempi alkaa eläkkeelle ja ryypätä. Siinä meni kymmeniä ammattitaitoisia jätkiä hautaan ennen seitsemääkymppiä. Veivät ammattitaidon hautaan mukanaan. Ei kukaan nuori oppinut osaamista vanhanliiton miehiltä.

Toistakaa isäni sanoja mielessänne.

- Kommunistit olikin oikeassa, PÄRKKELE!

Lasi kolahtaa pöytään ja laiha valkosipuliröyhtäys luihahtaa lähes äänettömästi huoneen ilmakehään. Kuuluu rouskaus suolakurkusta ja hörppy suoraan pullon suusta, tuhahdus ja epätoivoinen huohahdus.

-Älä poika tuhloo elämääs työelämälle, se onpi kuseetus.

Vierailija
91/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi opettajana ymmärtävän asioista vähän enemmän, mutta ei kai sitten. Työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille ja vielä vähemmän useampia töitä. Siksi on otettava vastaan sitä mitä saa, myös niitä nollatuntisoppareita. Itse olen ollut töissä, jossa aluksi oli täydet tunnit ja sitten yhtäkkiä tunnit loppuivat kokonaan. Olen ollut myös kahdessa osa-aikatyössä yhtäaikaa. Kummassakin oli vaihtelevat tuntimäärät. Ei ollut mitenkään helppoa löytää kahta työtä, joiden aikataulut sai soviteltua yhteen.

Järkyttävää. Jos laitat nimesi nollatuntisoppariin, niin otat riskin, että tunnit voivat jossain vaiheessa loppua kokonaan. Ehkä sen juuri ja juuri ymmärtää, jos mitään muuta ei ole tarjolla, että voi päästä työelämään, mutta sellaisesta sopimuksesta kannattaa kyllä yrittää päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Sellaisen sopimuksen varaan ei voi suunnitella tulevaisuuttaan.

Vierailija
92/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla ei ollut pitkäaikaistyöttömänä vara neuvotella, tilanne oli aika toivoton. Pääsin työstä kyllä pian eroon ja sain uuden osa-aikatyön, jossa oli sentään jonkinlaiset minimitunnit. Nyt olen edennyt "urallani" jo kokoaikatyöhön. Ei tämäkään ole kuin määräaikainen, mutta minkäs teet.

Tällä palstalla aika usein kuulee, että työttömien pitäisi ottaa vastaan mitä vaan työtä, mutta ilmeisesti nyt ollaankin eri mieltä? Mitä sitten pitäisi tehdä jos työttömänä ei mitään kunnollista työtä saa? Alkaa neuvotella parempia soppareita?

Kyllä, kannattaa neuvotella. Minäkin olin työttömänä kun ensimmäistä kertaa tarjottiin nollatuntisopparia. En ottanut, ja sain neuvoteltua 50% kk-palkkaisen sopparin. Jos työnantaja ei ole valmis neuvottelemaan, niin hän ei ansaitse sinua. 

Vierailija
93/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800 e ei riitä jos siitä.vähennetään myös vuokra. Monella Helsingissä tuillainen summa menee jo pelkästään vuokrakuluihin. 

Jos tienaa palkkatyöstä 800€/kk niin siihen saa kyllä asumistuen ja toimeentulotuen päälle. 

Mä saan nettona 800e enkä saa asumistukea tai toimeentulotukea. 

Vierailija
94/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmaa kun kattelee niin täytyy todeta että sosialistit oli oikeassa. Kokoajan pitää uhata lakoilla ja tapella työoikeuksista, muuten oikeistopaskat ottaa kaiken pois ja huonontaa työtätekevän asemaa ja syntyvyys laskee ja koko ihmiskunta voi vain huonommin.

Jatkuvaa tappelua näiden ahneidne paskojen kanssa.

Vierailija
95/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäisi suostua nollatuntisoppareihin! Sellaiset paperit voi repiä ja vetää vessasta. Ne on vain riistoa. Niiden tarkoitus on siirtää yrittäjän riskiä työntekijälle. Eikä tuo sortaminen muutu, jos te kaupan alan työntekijät olette noin onnettomia lampaita. 

Nollatuntisopparit on ihmisten kyykyttämistä! Ahne ja itsekäs työnantaja teettää nollatuntisopparin, kun ei halua sitoutua, vaan haluaa itselleen helpon keino päästä tarvittaessa eroon työntekijästä ilman irtisanomista.  

Vierailija
96/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan nettona 800e enkä saa asumistukea tai toimeentulotukea. 

Eikä siihen senkään takia saa asumis- tai toimeentulotukea, jos on aikaisemmin tienannut enemmän, yleensä 1500 - 1600 euroa, kuten tuossa kerrottiin, ja nyt tulot tippuneet 800 euroon. Tulothan tarkastellaan pitemmältä ajanjaksolta. Soviteltua työttömyyyspäivärahaa tuohon voi kyllä saada, jos on vain vähän tunteja, mutta senkin saaminen voi kestää useamman kuukauden. 

Vierailija
97/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi opettajana ymmärtävän asioista vähän enemmän, mutta ei kai sitten. Työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille ja vielä vähemmän useampia töitä. Siksi on otettava vastaan sitä mitä saa, myös niitä nollatuntisoppareita. Itse olen ollut töissä, jossa aluksi oli täydet tunnit ja sitten yhtäkkiä tunnit loppuivat kokonaan. Olen ollut myös kahdessa osa-aikatyössä yhtäaikaa. Kummassakin oli vaihtelevat tuntimäärät. Ei ollut mitenkään helppoa löytää kahta työtä, joiden aikataulut sai soviteltua yhteen.

Järkyttävää. Jos laitat nimesi nollatuntisoppariin, niin otat riskin, että tunnit voivat jossain vaiheessa loppua kokonaan. Ehkä sen juuri ja juuri ymmärtää, jos mitään muuta ei ole tarjolla, että voi päästä työelämään, mutta sellaisesta sopimuksesta kannattaa kyllä yrittää päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Sellaisen sopimuksen varaan ei voi suunnitella tulevaisuuttaan.

Järkyttävää toki, mutta ihan normaalia arkipäivää monelle, samoin kuin kaikenlaiset keikka-, silppu-, määräaikaiset työt tai 10 tuntia per viikko osa-aikatyöt. Joillakin koko elämä on pelkkää silpputyötä. Yritä siinä sitten rakentaa tulevaisuutta, perustaa perhettä, asettua aloilleen.

Mutta monelle ainoa vaihtoehto pa.kasoppareille on täysi työttömyys. Kumpi sitten loppujen lopuksi parempi, en tiedä.

Vierailija
98/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huoliko. Mitä enemmän saatte palkkaa, sitä enemmän verot ja nousevat elinkustannukset vievät. 

mä luulin aikanaan saavani uuden auton kun palkka nousisi bruttona 3000€-> 4000€. Ja paskat, elinkustannukset nousivat enemmän kuin nettopalkka joten ajan edelleen parin tonnin autolla. Elintasoni on tällä hetkellä sama kuin vuoden 2011 palkalla mutta teen moninkertaisesti vaativampaa työtä

Vierailija
99/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää huoliko. Mitä enemmän saatte palkkaa, sitä enemmän verot ja nousevat elinkustannukset vievät. 

mä luulin aikanaan saavani uuden auton kun palkka nousisi bruttona 3000€-> 4000€. Ja paskat, elinkustannukset nousivat enemmän kuin nettopalkka joten ajan edelleen parin tonnin autolla. Elintasoni on tällä hetkellä sama kuin vuoden 2011 palkalla mutta teen moninkertaisesti vaativampaa työtä

Mietipä millä ajelisit 800 euron palkalla?

Vierailija
100/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis tuolla 800 eurolla pitää saada?

ruokaan riittää kyllä 

Risumajaan gurmee-ruokaa.

Etkö tajua mitä elämiseen menee?